Toon posts:

WinXp start niet.....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello mensen,

Ik heb op mijn laptop Linux Fedora geinstalleerd, naast mijn WinXp Home. Fedora installeert automatisch een 'boot' screen, bij 't opstarten kan je dan kiezen tussen WinXp of Fedora om te run(nen).

Ik heb nu 't volgende probleem:

Vanuit XP heb ik met Partition Magic de Fedora eerst 'deleted' en dan een logical partitie van gemaakt. Alles werkte goed, totdat ik mijn laptop opnieuw startte. Ik krijg nu i.p.v de bootscreen het volgende error:

GNU GRUB version 0.94 (638k lower 1522112k upper memory)
[Minimal BASH-like line editing is supported. For first word TABS list possible command completions. Anywhere else TAB lists the possible completion of a device filename]
grub >

Hoe kan ik dit oplossen? Ik wil mijn XP partitie niet formatteren.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03 09:14
Probeer eens in dos omgeving, FIXBOOT en FIXMBR.

Dit zou je probleem al moeten oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg dat GNU GRUB melding wanneer ik mijn laptop opstart, dus DOS is ook niet bereikbaar.

• TRAXION
Maak eens ntsf opstart disks op een andere systeem. dan kan je wel bij je systeem komen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Laptop heeft geen floppy device. :O

• TRAXION
Maak een bootable cd :)

Gebruik een winxp win2k cd en dan recovery console ;)

[ Voor 57% gewijzigd door TRAXION op 02-10-2005 12:34 ]

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Start met je Windows XP cd op, kies voor de recovery console en doe FIXBOOT en FIXMBR, zoals TRAXION als oppert. Dit overschrijft de GRUB bootloader met de XP bootloader. Nu zou alles weer gewoon moeten werken :)

Edit:

Als je er nog niet uit komt, kijk dan ook hier eens: Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen.

[ Voor 23% gewijzigd door the_shadow op 02-10-2005 12:38 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Topicstarter
Kan 't niet makkelijk? Want GNU GRUB is line command, misschien dat ik bij Grub > command moet invullen dat hij partitie XP active maakt of iets dergelijks....

P.S: Ik heb een NTFS iso gevonden, even branden en kijken of 't werkt.

• TRAXION
Met grub kan het ook maar dan blijf je dat menu houden, met FIXBOOT en FIXMBR is het weer origineel ;)

Verwijderd

Topicstarter
't probleem is dat ik geen XP-Cd gekregen heb. Ik heb mijn laptop via Internet gekocht. Op mijn laptop heb ik een recovery partitie, en that's it. Nu dat ik mijn xp partitie niet kan benaderen heb ik dus ook geen toegang tot mijn recovery partitie.

• TRAXION
Je recovery partitie ben je volgens mij wel kwijt nu, tenzij je met een orginele cd van de laptop opstart. Maar dan ben je ook alles kwijt.

Je zal dus echt moeten fixen met bootcd.
Volgende keer beter verdiepen in de dingen die je gaat doen ;)

Laat maar weten of het werkte.

PS. 600ste post })

• the_shadow

the_shadow

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 12:39:
Kan 't niet makkelijk? Want GNU GRUB is line command, misschien dat ik bij Grub > command moet invullen dat hij partitie XP active maakt of iets dergelijks....

P.S: Ik heb een NTFS iso gevonden, even branden en kijken of 't werkt.
Zelfs al zou je heel GRUB vanuit GRUB kunnen verwijderen, hoe zou hij dan moeten booten? Je zal echt een vervangende bootloader moeten hebben. Je zou ook kunnen proberen GRUB opnieuw te installeren.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Topicstarter
Ja, daar heb je gelijk. Had ik maar Fedora niet geinstalleerd. :)

Maar, over dat bootcd, ik heb wat gegoogle'd maar zonder resultaten. Welke moet ik hebben? Zijn er best veel..

Verwijderd

Topicstarter
the_shadow schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 12:48:
[...]

Zelfs al zou je heel GRUB vanuit GRUB kunnen verwijderen, hoe zou hij dan moeten booten? Je zal echt een vervangende bootloader moeten hebben. Je zou ook kunnen proberen GRUB opnieuw te installeren.
Hoe installeer ik GRUB opnieuw dan?

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-03 14:02
ik zat ook eens met datzelfde probleem. Ik heb gewoon fedora opnieuw geinstalleerd.
Zo kon ik weer in windows.
voor het geval dat je linux niet meer wil ( 8)7 ) moet je op een of andere manier toch fixmbr zien te doen (door een cd te vragen aan een vriend ofso)
als je echter linux wil behouden (een andere distro ofzo) dan is het het beste dat je grub installeerd samen met die nieuwe distro.

• the_shadow

the_shadow

Heb je hier al gekeken?

Dan had je geweten hoe je GRUB moest "de-installeren" (lees: overschrijven). Verder kan je ook op de site van GRUB meer technische info over GRUB vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door the_shadow op 02-10-2005 12:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu toegang tot Fdisk, m.b.v Ultimate Boot Disc.

Hoe kan ik FIXBOOT of FIXMBR aanroepen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

niet.

fixboot en fixmbr zijn Recovery Console commando's en zitten niet in FDISK.

FDISK /? al geprobeerd?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

hellbringer

Weeeeeeee!

Met fdisk /fixmbr kan dit ook

Dit werkt bij Win95/98/ME, weet niet zeker of dit ook goed gaat met WinXP installaties...

[ Voor 62% gewijzigd door hellbringer op 02-10-2005 16:54 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan rag je in ieder geval Grub naar de eeuwige bootsectorvelden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1