Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voeding die rare geluiden maakt ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Euh,ik heb net een nieuwe voeding van ocz in gebouwd (a-merk) en nu geeft deze voeding af en toe een soort van toontjes
Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?
Als ik even zachtjes met mijn vingers op de voeding en ze er even opleg is het over,tot ik mijn vinger er weer afhaal.
Zou het een lekke elco kunnen zijn ,of is dit de nieuwigheid van de de voeding?
Het gaat hier over een ocz modstream 450 :)

Bedankt alvast .

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hoge piep, of een brom ?

Verwijderd

Topicstarter
Euh een soort hoge piep,alsof je een telefoontoets indrukt,maar het is heel zachtjes.

Beetje moeilijk te omschrijven ;)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Er zijn al heel veel topics geweest over fluitende moederborden en voedingen. Zoek daar eens op ;)
Het wordt veroorzaakt door vibrerende spoelen, de vibratie kan wisselen adhv de belasting, daarom kan de toonsterkte/toonhoogte ook wisselen.

🖥️ | 🚗

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

En het kan ook gewoon over gaan "nieuwigheid", had ik met mijn 420w ook, heeft wel een tijd geduurd.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt wel iets minder te worden nu,ik wacht het nog ff een weekje af en anders stuur ik hem weer terug naar de leverancier.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

RMAen alleen vanwege wat fluittoontjes :?
Dan moet het wel erg hard gaan, anders is het onzin imho.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 17:40:
RMAen alleen vanwege wat fluittoontjes :?
Dan moet het wel erg hard gaan, anders is het onzin imho.
Ik mag toch wel verwachten dat een produkt naar behoren werkt :?

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Doet ie dat niet dan ? Hij werkt toch.....

Verwijderd

Ja, maar niet naar behoren.
Een voeding zou zo'n geluid niet moeten maken, klaar.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:57

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 01:13:

Als ik even zachtjes met mijn vingers op de voeding en ze er even opleg is het over,tot ik mijn vinger er weer afhaal.
Resoneerd de behuizing mee en veroorzaakt die de pieptoon? (lijkt me sterk trouwens)
Anders zou het misschien een aardingsprobleem kunnen zijn, is hij op een geaard stopcontact aangesloten?

Last.fm

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Een pieptoon is geen aardingsprobleem, dit zijn bromtonen.

Computervoedingen zijn schakelende voedingen, de spanning van het net wordt eerst gelijkgericht (gelijkspanning). En deze spanning wordt dmv schakelen op hoge frequenties geregelt naar de juiste spanningen. Waarschijnlijk komt je pieptoon hier vandaan.

Misschien schakelt jouw voeding met hoorbare frequenties?

/edit

De verklaring van Mad Marky zou wel eens goed mogelijk kunnen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door JuuL20 op 02-10-2005 23:12 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:57

_Ernst_

Mark It Zero!

JuuL20 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 23:10:
Een pieptoon is geen aardingsprobleem, dit zijn bromtonen.

Computervoedingen zijn schakelende voedingen, de spanning van het net wordt eerst gelijkgericht (gelijkspanning). En deze spanning wordt dmv schakelen op hoge frequenties geregelt naar de juiste spanningen. Waarschijnlijk komt je pieptoon hier vandaan.

Misschien schakelt jouw voeding met hoorbare frequenties?
Waarom stopt het piepen dan als hij zijn vinger tegen de voeding houdt?

Ik ken de werking van een schakelende voeding ;) , maar ik reageerde vanwege het feit dat het weg was als hij zijn voeding aanraakte...

Last.fm

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Oke miss resoneert de behuizing mee, maar een aardingsprobleem lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien dit 50/100Hz brommen zijn :)
Waarom denk je dat het een aardingsprobleem is dan?

De verklaring van vibrerende spoelen lijkt mij wel een kanshebber.

[ Voor 30% gewijzigd door JuuL20 op 02-10-2005 23:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een aardingsprobleem is het sowieso niet,de pc is aangesloten op een geaard stopcontact.
Ik heb het nu al even niet meer gehoord,ik wacht het nog even af en laat het hier weten :).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 21:59:
Ja, maar niet naar behoren.
Een voeding zou zo'n geluid niet moeten maken, klaar.
Dat vind ik dus ook,zeker als die voeding 100 euro heeft gekost vandaar ook dit topic :).

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Je ziet ook wel eens dat condensatorenspoelen vibreren, tenminste op mobo's -->hierover zijn verscheidene topics te vinden over piepende moederborden. Wat er dan vaak geadviseerd word is een stukje rubber om een condensator spoel op je moederbord te doen, maar goed, als dit ook zomaar kan bij een voeding?
Dit is even het enige wat zo in me op komt...
Als ik jou was zou ik em gewoon RMA'en, je wilt toch zeker wel waar voor je geld ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 03-10-2005 00:51 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 21:52:
[...]

Ik mag toch wel verwachten dat een produkt naar behoren werkt :?
Idd, jij als consument die daar over het algemeen niks van snapt, verwacht een voeding zonder piep.
Immers als een TV gaat piepen is dat ook vaak het begin van het eind.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

rippance schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 00:20:
Je ziet ook wel eens dat condensatoren vibreren, tenminste op mobo's -->hierover zijn verscheidene topics te vinden over piepende moederborden. Wat er dan vaak geadviseerd word is een stukje rubber om een condensator op je moederbord te doen, maar goed, als dit ook zomaar kan bij een voeding?
Dit is even het enige wat zo in me op komt...
Als ik jou was zou ik em gewoon RMA'en, je wilt toch zeker wel waar voor je geld ;)
Condensators? Spoelen ja, wat ik al zei. Rubber kan helpen, lijm erover laten lopen is een wat definitievere oplossing. Nadeel is alleen wel dat je je garantie ermee om zeep kan helpen.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Schakelende voedingen die piepen is op zich niet echt vreemd. Wat er al eerder geschreven werd is het vaak gevolg van transformators of spoelen die door magnetische koppeling iets in trilling brengen.

Ook in profesionele apparatuur komt dit gewoon voor. Vaak is het zo dat piepen beetje samen hangt met de grote belasting en de frequentie die de belasting gebruikt.

Dit verschijnsel ken ik zelf erg goed bij een aantal zenderinstallaties die ik onderhoud. Als de indentificatie uitgezonden word, kan je het signaal mee luisteren als pieptoon op de voeding.

Zelfs bij niet schakelende voedingen kan dit verschijnsel optreden als in de transformator een paar blikplaatjes een beetje loslaten. Deze gaan dan trillen in de frequentie waarin de stroom word afgenomen.

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:26

iop

als je vinger op de behuizing leggen helpt, probeer dan eens een tape rondom strak te trekken, misschien opgelost.

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Pagina: 1