Beste distro voor laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• jdsm
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02-2019
Beste medetweakers,

ik ben al een tijdje op zoek naar een goede distro van linux voor op mijn laptop. De belangrijkste punten voor mij zijn:
  • PCMCIA Ondersteuning
  • WPA-PSK beveiligde WLAN ondersteuning
  • Goede werking van mijn ATi Radeon Mobility op 1024x768 resolutie
  • Goede werking van mijn touchpad inclusief scrollgedeelte
Ik heb de volgende distro's geprobeerd, maar deze vielen mij tegen tov bovenstaande eisen:
  • Mandrakelinux 10.0
  • Red Hat 9.3
  • Debian 3.1
Hebben jullie nog suggesties voor distro's die ik kan proberen ?

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
gentoo is liev O+
(btw, denk dat je hier veel verschillende replies gaat krijgen :P )

Verwijderd

Typisch iets voor: Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5

En ja, als je genoeg geduld hebt om alles te configureren / installeren dan is Gentoo een goede optie.

Verwijderd

Je zou Ubuntu kunnen proberen. Dat zou prima moeten draaien. Volgens mij is PCMCIA al jaren ingebakken in de standaard kernels, eventueel kun je je eigen kernel bakken. WPA-PSK moet kunnen. De drivers voor je Radeon lijken me ook niet zo'n punt. Je touchpad ook niet.

Het lijkt erop dat je gewoon een geschikte kernel moet hebben. De distro lijkt me niet eens het probleem, bijna elke grote distro moet voldoen. Eventueel moet je er zelf wat aan configureren en een custom kernel compileren. En dan nog, het komt waarschijnlijk nogal aan op je eigen oplossingsvermogen. Er is vrij veel documentatie over de door jou gewenste punten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2005 01:19 ]

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Misschien relevant om erbij te vermelden welke laptop je hebt ;)

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
Je kan ook eens op http://linux-laptop.net/ kijken op je laptop, dan zie je mooi welke distro er werkt/niet werkt/veel werk nodig heeft.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Het hangt ook voornamelijk van je hardware af, heeft je hardware slechte linux support dan maakt het weinig uit welke distro je gebruikt.
PCMCIA Ondersteuning
WPA-PSK beveiligde WLAN ondersteuning
Goede werking van mijn ATi Radeon Mobility op 1024x768 resolutie
Goede werking van mijn touchpad inclusief scrollgedeelte
Linux ondersteund iig alles hiervan, hangt verder van de hardware af of deze ook goed werkt

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 22:55

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

iNFERiON schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 01:12:
Beste medetweakers,

ik ben al een tijdje op zoek naar een goede distro van linux voor op mijn laptop. De belangrijkste punten voor mij zijn:
  • PCMCIA Ondersteuning
  • WPA-PSK beveiligde WLAN ondersteuning
  • Goede werking van mijn ATi Radeon Mobility op 1024x768 resolutie
  • Goede werking van mijn touchpad inclusief scrollgedeelte
Ik heb de volgende distro's geprobeerd, maar deze vielen mij tegen tov bovenstaande eisen:
  • Mandrakelinux 10.0
  • Red Hat 9.3
  • Debian 3.1
Hebben jullie nog suggesties voor distro's die ik kan proberen ?
Heb zelf een Debian laptop met:

Ati Radeon 9700
Pentium M 755
Intel Wireless 2200 BG

De Ati Radeon driver voor linux is best wel bedroevend, stel je daar dus niet al te veel van voor.

Wireless werkt prima, zowel unencrypted, WEP als WPA-PSK.
Draai zelf thuis met WPA overigens.

Ubuntu heeft een zeer actieve community die guides hebben om alles aan de praat te krijgen. Deze zijn vaak ook goed toepasbaar op Debian.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mjah, ik wil je toch vriendelijk verwijzen naar Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5 ;) dat topic gaat helemaal over welke distro het best is voor welke situatie :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.