internet delen, hoe eerlijk wordt het verdeeld

Pagina: 1
Acties:

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-04 20:53

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
binnenkort krijgen we hier 8 mb ADSL in een studentenhuis met 13 pc's. ik heb een debian servertje als gateway. er wordt hier nauwelijks geupload, vooral gedownload. hoe gaat dat met het delen van de bandbreedte? wordt deze gelijkmatig verdeeld over iedereen als iedereen full-speed aan het downloaden is, of is er spraken van een bepaald prioriteiten systeem?

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ik kan in mijn accesspoint voor wireless bepaalde poorten e.d. prioriteiten geven, met speciale firmware (sveasoft alchemy voor linksys wap54g).

Dat zou een debian servertje dus ook wel moeten kunnen.
Verder is het zo dat dit onder linux zeer precies in te stellen is, vraag me alleen niet hoe

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

het wordt zeker niet eerlijk verdeeld

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

Het mooie is dat je al een linux servertje hebt waar al het verkeer langs gaat.
Er zijn wel programma`s waar mee je restrictie`s in kan stellen mbt snelheid per pc (of ip)
Daar zijn al een aantal topic`s over geweest dus er moet wel wat te vinden zijn.

Mischien dat je hier wat aan hebt? http://freshmeat.net/projects/rshaper/

[ Voor 17% gewijzigd door MarcoL op 02-10-2005 10:25 ]

Don't worry people, i`m a professional idiot

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Misschien is QoS iets voor je

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kijk hier eens naar : http://www.m0n0.ch/ ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-04 20:53

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
MarcoL schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 10:19:
Het mooie is dat je al een linux servertje hebt waar al het verkeer langs gaat.
Er zijn wel programma`s waar mee je restrictie`s in kan stellen mbt snelheid per pc (of ip)
Daar zijn al een aantal topic`s over geweest dus er moet wel wat te vinden zijn.

Mischien dat je hier wat aan hebt? http://freshmeat.net/projects/rshaper/
Dit is wat ik nodig heb, denk ik. ik ga er even naar kijken.
Bedankt!

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 04:38
Het probleem met veel traffic shapers onder Linux is dat je er limieten mee instelt die ook gelden als er geen contentie is over connecties. Bij een klein aantal gebruikers (zoals in jouw situatie) zal het regelmatig voorkomen dat maar één persoon iets aan het downloaden is en het is dan een beetje onzinnig als zijn bandbreedte beperkt is tot (zeg) 1 Mb terwijl de rest van de capaciteit niet gebruikt wordt.

Als er in de praktijk geen problemen ontstaan zou ik er dus ook niet al te moeilijk mee doen. Weliswaar wordt de bandbreedte niet helemaal eerlijk verdeeld, uiteindelijk kan wel iedereen tegelijk iets doen.

Verder heb je bij een beetje moderne kernel (zeker 2.6, maar volgens mij ook al 2.4) geen aparte kernel patches nodig om traffic shaping te kunnen doen; dat kan dan gewoon met iptables.

Verwijderd

Als die server zuiver en alleen internet staat te delen zou ik echter wel naar m0n0wall neigen zoals Koffie ook al aandroeg. Dat ding is geweldig, prioriteiten op poortbasis maar eventueel kan je ook harde limieten instellen.M0n0wall is erg simpel om in te stellen en te onderhouden, en het zou mijn voorkeur hebben boven een Linux-install met iptables-scripts :) Eventueel kan hij namelijk ook nog accesspoint spelen als je er een Prism-gebaseerde wlankaart bij in zet :)
Pagina: 1