Hoe werkt dit knopje?

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59007

Topicstarter
Een intressante titel voor een vage vraag. :*)

Aangezien ik een totale n00b ben op electra gebied (Ok, niet helemaal... maar als ik niet kan zien hoe het werkt houd het snel op bij mij) heb ik een vraagje aan jullie, de experts.

Ik ga een extra fan aansluiten op m'n PC en nu wil ik makkelijk kunnen wisselen van 5v naar 12v (dit vanwege de nodige geluidsreductie, ik wil graag nog kunnen slapen in de kamer waar m'n pc staat ;))

Nu heb ik een geweldig mooi knopje ooit een keer uit een oude pentium 1 gesloopt. Dit was de power switch. Die knop wil ik gebruiken, want ik kan em mooi subtiel wegwerken 8er de release knop van de floppy drive. :*)

Beschrijving van het knopje. (Bij gebrek aan een werkende digicam):
-Zwart
-Klein (zo groot als een half-sigaretten filter ofzo)
-6 connectors/uitgangen wat je het wilt noemen
-Aan de 3 bovenste zitten gelukkig nog de oude kabeltjes namelijk vlnr rood zwart wit
-De 3 onderste hebben nooit kabels aan gezeten

Nu is mijn vraag: Werkt deze knop zoals ik denk dattie doet, namelijk: Stand 1 is de bovenste 3 connectors, stand 2 is de onderste 3 connectors. (zou wel een beetje rare manier van werken zijn, maar je ziet wel meer rare dingen in die oude pc's)

Wie durft het te zeggen?

PS. Ik kan nauwelijks met een multimeter omgaan 8)7 , en wil het ook niet eerst ff testen op m'n PC oid, voor het geval ik em frituur. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

EDIT:

die knop heb ik niet gezien, dacht dat het om de powerswitch van je voeding van je P1 ging, en dat zijn volgens mij nog AT voedingen (leefde amper in die tijd)

[ Voor 73% gewijzigd door Nox op 03-10-2005 00:29 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:27
Zo te horen is het een dubbelpolige 3-standen (DPDT-switch ofzo) schakelaar.

In de ene stand is het middelste binnetje met een buitenste pinnetje verbonden, in de andere stand is het middelste pinnetje met het andere buitenste pinnetje verboden. Dit zowel aan de boven, als onderkant, waardoor je 2 circuits kunt schakelen.

Op je multimeter vind je een stand met het symbool ->|- Een pijltje tegen een verticale streep.
Geen idee hoe deze stand heet, maar hiermee kun je testen of je een verbinding tussen de 2 meetcontacten hebt. Je multimeter geeft een 1 aan, en een 0 als je contact maakt, hodu de pennen maar eens tegen elkaar (bij een digitale multimeter).
Zo kun je ook testen welke pinnetjes met elkaar in verbinding staan bij welke schakelstand.

Je kunt om deze schakelaar te gebruiken de rode draad van een molex-stekker aan het ene buitenste pinnetje hangen, en de gele draad aan het andere buitenste pinnetje. Het middelste pinnetje sluit je aan op de fan.

-edit
Paint;
Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/paintfan.PNG

Ga overigens eens opzoek naar de baybus-faq. Daarin staan diverse aansluit methodes uitvoerig toegelicht en geillustreerd.

[ Voor 43% gewijzigd door frickY op 01-10-2005 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is idd een AT voeding, maar deze knop komt vooruit de kast 8er een groot plastic plakaat waar ooit "power" op stond vandaan.

Ik begrijp wel waar je heen wilt, maar zou je ut ff een beetje uit kunnen schetsen. Paint hek genoeg aan :) Thx iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
frickY schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:39:
Zo te horen is het een dubbelpolige 3-standen schakelaar.

In de ene stand is het middelste binnetje met een buitenste pinnetje verbonden, in de andere stand is het middelste pinnetje met het andere buitenste pinnetje verboden. Dit zowel aan de boven, als onderkant, waardoor je 2 circuits kunt schakelen.

Je kunt om deze schakelaar te gebruiken de rode draad van een molex-stekker aan het ene buitenste pinnetje hangen, en de gele draad aan het andere buitenste pinnetje. Het middelste pinnetje sluit je aan op de fan.
Dit zou verklaren waarom ik gek werd van m'n multimeter omdat op welke manier dan ook er een stroom kon lopen tussen bepaalde pinnetjes (Werd er simpel van, kwam er niet 8er :P)

Dus - van fan op zwart van molex, molex rood op de ene buiten, molex geel op de andere buiten en fan + op middelste.

Ik ben gek genoeg om het te gaan proberen (ik klaag je aan als het niet klopt en de boel vliegt in de fik :+)

Afbeeldingslocatie: http://www.herbach.com/Merchant2/graphics/00000001/mg-003.jpg
Dit is em, maar dan de drukknop variant. Tis een DPDT switch volgens google.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 59007 op 01-10-2005 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:33

DataGhost

iPL dev

noksiejus schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:33:
dit is een aan/uit knop.

of uit, of aan. ik denk dat je het beste met een relais kan werken zo.

op de middelste sluit je de min van je fan aan.

op de 2 anderen, willekeurig de 5v en de ground (van je voeding af)
!!!!!!
je begrijpt natuurlijk dat je hiermee je voeding kortsluit zodra je de knop indrukt? |:( lekker advies

@ ts, kijk hoe de draden nu aangesloten zitten en meet het evt door met een multimeter, als je er niet uit komt laat het dan iemand anders doen die er wel verstand van heeft
de bedoeling van een schakelaar is dat je er 1 draad mee onderbreekt, geen 2. Je sluit dus een van de draden (+ of - maakt niet uit) direct op je fan aan, de andere op de schakelaar en die doe je vanaf een andere aansluiting op de schakelaar naar je fan

en dat in je plaatje is een 3-standen tuimelschakelaar, deze bedoel je niet :) de drukknop die jij bedoelt ken ik, hebben ook 6 pinnen maar je hebt er maar 2 van nodig

[ Voor 26% gewijzigd door DataGhost op 01-10-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DataGhost schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:45:
[...]

!!!!!!
je begrijpt natuurlijk dat je hiermee je voeding kortsluit zodra je de knop indrukt? |:( lekker advies

@ ts, kijk hoe de draden nu aangesloten zitten en meet het evt door met een multimeter, als je er niet uit komt laat het dan iemand anders doen die er wel verstand van heeft
Lekker dan, die kortsluiting wou ik juist voorkomen. Begreep er al geen ruk van waar ie nou heen wou.

Maar pak zo idd de multimeter ff, en dan test ik de theorie van die gast hierboven frickY

En hoef geen baybus gebeuren, wil gewoon kunnen switchen voor die ene fan, en als dit werkt is't mij best. Bedoel: Tis een Celeron, die verdient geen baybus :P

En de ->|- stand is voor diodes en ledjes, kun je zien welke kant de stroom op hoort te gaan ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 59007 op 01-10-2005 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Anoniem: 59007 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:41:

Ik ben gek genoeg om het te gaan proberen (ik klaag je aan als het niet klopt en de boel vliegt in de fik :+)
Zie mn eerdere post voor een Paint-tekening :P
Aan de foto te zien is het inderdaad een dubbelpolige aan-uit-aan schakelaar.

Mocht je toch kortsluiting weten te maken doordat je het anders aansluit dan ik heb omschreven ( :9 ) dan valt je pc uit. Niet schrikken. Even stekker uit het stopcontact. De powerknop 1 keer indrukken om de voeding te ontladen, stekker er weer in en hij doet het weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:33

DataGhost

iPL dev

frickY schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:47:
[...]

Zie mn eerdere post voor een Paint-tekening :P
Aan de foto te zien is het inderdaad een dubbelpolige aan-uit-aan schakelaar.

Mocht je toch kortsluiting weten te maken doordat je het anders aansluit dan ik heb omschreven ( :9 ) dan valt je pc uit. Niet schrikken. Even stekker uit het stopcontact. De powerknop 1 keer indrukken om de voeding te ontladen, stekker er weer in en hij doet het weer ;)
is nog steeds niet al te best voor je voeding, eventueel kan er een zekering klappen

maar zoals ik waarschijnlijk al zei, het is een drukschakelaar dus waarschijnlijk heeft deze maar 2 standen..
foto van de TS zou handiger zijn btw :)

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 01-10-2005 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Klopt, het is neit goed. Kortsluiting maken is dan ook niet de bedoeling. Maar mocht het gebeuren, dat hij wel weet hoe zn pc weer aan te krijgen ;)

Zie overigens voor uitvoerige uitleg en tekeningen; http://www.fanbus.com/faq/fanfaq.htm

Als je ook aan een LEDje wilt kunnen zien in welke stand je schakelaar staat, kun je bijv dit schema gebruiken (komt van bovenstaande site)
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_712_dual_led.jpg

[ Voor 87% gewijzigd door frickY op 01-10-2005 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
frickY schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:51:
Klopt, het is neit goed. Kortsluiting maken is dan ook niet de bedoeling. Maar mocht het gebeuren, dat hij wel weet hoe zn pc weer aan te krijgen ;)

Zie overigens voor uitvoerige uitleg en tekeningen; http://www.fanbus.com/faq/fanfaq.htm

Als je ook aan een LEDje wilt kunnen zien in welke stand je schakelaar staat, kun je bijv dit schema gebruiken (komt van bovenstaande site)
[afbeelding]
OMG! Je hebt m'n ged88 gelezen :D

Dat had ik idd in m'n hoofd, met ledjes op de fan. Geel bij lage snelheid (hek er nog 3 van liggen) en groen bij hoge (Hek er bakken vol van, waarom zijn ledjes van goedkope rotzooi dingen altijd groen? Groenen kosten utzelfde als gelen :/)

Ik ga morgen aan de kloot met een boel kabels en een dremel, en ik post het resultaat wel ff

Verw8 geen wonderschone gemodde PC met een superdeluxe 120mm fan.... eerder een ATX tower, wit, met bovenin een gat geragd met een kleine oude CPU fan eraan :P

Edit: Ik kom niet helemaal uit dat schema, vooral omdat het voor een DPDT switch is en ik een SPDT switch heb, denk ik. Zie je wel dak een n00b ben met electra :P

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 59007 op 02-10-2005 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Nou als jij 6 polen hebt. heb je toch echt een DPDT switch
4 polig is DPST en
3 polig is SPDT

Als je een 4 polige- schakelaar hebt dan kun je het simpel wegvergeten.. Waarschijnlijk heb je een schuifschakelaar. toch ? ;)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Anoniem: 59007 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:12:
Nu heb ik een geweldig mooi knopje ooit een keer uit een oude pentium 1 gesloopt. Dit was de power switch. Die knop wil ik gebruiken, want ik kan em mooi subtiel wegwerken 8er de release knop van de floppy drive. :*)
Klein vraagje: Hoe wou je dan je diskette eruit halen?(ik neem aan dat je een diskettedrive bedoelt ipv foppydrive :P )

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 23:40

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Nu ik dit topic zo volg, zou ik eerst even een foto posten van wat je geklungeld hebt, voordat je het probeerd te testen en in te bouwen.
Verw8 geen wonderschone gemodde PC met een superdeluxe 120mm fan.... eerder een ATX tower, wit, met bovenin een gat geragd met een kleine oude CPU fan eraan :P
Persoonlijk zou ik er een wat grotere fan inhangen, aangezien je het voltage gaat schakelen, wordt de flow van een CPU-koelertje wel erg laag. Kost een paar centen extra, maar dan heeft het ook echt zin om de casefan te kunnen schakelen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144879

Je kunt ook gewoon waterkoeling nemen als je wilt slapen bij je pc (of je zet hem simpelweg uit).
Anders, je moet niet altijd diodetest nemen op je meter (deze stand geeft btw niet 0 of 1, maar hele andere getalletjes :p). Ik gebruik gewoon weerstandsberijk, zit op iedere meter, bij sommige goedkope prulletjes heb je geen diodetester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:46
waarschijnlijk is het geen knopje wat in een stand blijft staan. zoals jij het omschrijft denk ik erder aan zo'n knopje:

Afbeeldingslocatie: http://freepgs.com/daniel_kunst/got/knopje.jpg

en volgens mij is dit een dubbelle aan/(aan) schakelaar.
dat wil zeggen dat ie normaal aan beide kanten pin 1 met 2 verbind en ingedrukt pin 1 met 3.
hiermee ga jij neit voor elkaar krijgen wat je wil, aangezien hij in die ingedrukte stand niet blijft staan...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Als het de powerknop uit een AT-kast is, houd hij zn stand vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:46
dan kan de knop niet zo klein zijn als ie omschrijft, want daarmee wordt de 230 geschakeld. dan is t ook raar dat er 3 draadjes uitkomen, want het zijn er of 2 (alleen bruin geschakeld) of 4 (bruin én blauw geschakeld) als de ts nou ff kijkt of ie een foto kan vinden van een vergelijkbaar knopje... heeft ie dus nu :P

[ Voor 5% gewijzigd door DP Kunst op 02-10-2005 15:02 ]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DaNiEl KuNsT schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 14:21:
waarschijnlijk is het geen knopje wat in een stand blijft staan. zoals jij het omschrijft denk ik erder aan zo'n knopje:

[afbeelding]

en volgens mij is dit een dubbelle aan/(aan) schakelaar.
dat wil zeggen dat ie normaal aan beide kanten pin 1 met 2 verbind en ingedrukt pin 1 met 3.
hiermee ga jij neit voor elkaar krijgen wat je wil, aangezien hij in die ingedrukte stand niet blijft staan...
Dat is exact de schakelaar die ik heb :o

En ik heb vandaag ff een proefopstellingkje gemaakt met een 9v blokkie en een fietslampje (Ik neem het zekere voor het onzekere :P) en de schakelaar werkt zoals frickY em beschrijft MAAR blijft idd niet in een stand staan :/ Het ding komt uit een P1 70mhz oid, je gaat me nu toch niej vertellen dat die dingen een ATX mobo hebben? Of ist perongeluk een resetknop ofzo (Tis al een tijdje terug dak em eruit gesloopt heb)

Naja, dan maar andere apparaten uitelkaar slopen en op zoek naar een 3 standen schakelaar oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Erasmo schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:03:
[...]

Klein vraagje: Hoe wou je dan je diskette eruit halen?(ik neem aan dat je een diskettedrive bedoelt ipv foppydrive :P )
Mijn geheim: Mijn floppydrive ligt los onderin de kast... De kast met onderdelen wel te verstaan, naast alle andere rotzooi die ik nooit gebruik :P

We leven in 2005... kom op, als je nu niet zonder floppies kan is er iets goed mis.

Ff over de schakelaar: Ben nu foto's aan het uploaden... zijn wel kutkwaliteit want m'n cam flipt em.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Anoniem: 59007 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 15:14:
We leven in 2005... kom op, als je nu niet zonder floppies kan is er iets goed mis.
:? Goed, het komt niet vaak voor *kuch* maar ik noem even het installeren van Windows op een schijf die aan een controller hangt die Windows niet kent?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 15:23:
[...]
:? Goed, het komt niet vaak voor *kuch* maar ik noem even het installeren van Windows op een schijf die aan een controller hangt die Windows niet kent?
Das een eens in de zoveel maand iets. En voor dat kan je wel ff naar de kast lopen, floppy drive pakken, naar pc lopen, pc open schuiven, kabeltjes aansluiten.... en voila! Hij doet het, ook als hij niet vastgeschroefd zit in je pc waar ie alleen maar herrie maakt (Ja ik heb iets met die dingen, bij mij gaan ze altijd herrie maken :S)

Komtie dan:

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0UwADA1MbQqhmBF9zkEmvoX9sWZkpVh0kva4yEFDF3CDnt9fpML3YNDArTyikxTZo5mvEMztClwjLKeig65AJG9VJjjYS6i1eTYoVjmbeGYZn0QqKgfUZqr*DpvDjtRYf/Knopje1.jpg?dc=4675541704530340883
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0UwDpAnQbrbKC2Uu9ez!hlftntxypqz0J8On96XhMgmyBOiWn*bZ!9iLedR4eYnImNgl5ItPdSKpWyNLMA7XllRY8mA8SEw5rN1BYTX3p58aAD*ePI7qoLEfel*FsMxnw/knopje2.jpg?dc=4675541704634893112
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0UwABA3Ub!LKC2Uu9ez!hlVzK3!uL1dsXjr3oVO7HCmIxPE*wkQN*4Rv1EGPqFw5*TBrSKO0Vs6k1r84HbP2pi0oBKWEYE7FBZi8GMK68xJDTWm4uIKi90SJW8vIC2Ccl/knopje3.jpg?dc=4675541704871859184

Super dope mooi etc. is anders, maar zoals ik al zei: de cam flipt, dus dis met een webcam gemaakt... :X

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 59007 op 02-10-2005 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:05

Res-q

Redder in nood?

Dat is een puls-schakelaar.

Wanneer je de schakelaar indrukt zijn draadjes verbonden, en wanneer je de schakelaar niet indrukt zijn ook 2 draadjes verbonden, bijvoorbeeld:

Ingedrukt: Zwart met rood contact
Niet ingedrukt: Zwart met wit contact.

Welke draadjes exact contact maken moet je ff nameten met een multimeter :)

Deze schakelaars worden btw ook wel gebruikt als aan/uit en reset schakeaars in pc's :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jah zwart/rood maken contact alstie niet ingedrukt is, zwart/wit met wel contact

Maar goed, als ik dit wil gaan gebruiken moet ik erg moeilijk gaan doen met rare constructies en reed schakelaars ofzo :P

Fix wel een andere schakelaar, een 3 weg schakelaar oid. Heb wel een kennis die nogal electrofiel is, die heeft een hele schuur vol met die bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Anoniem: 59007 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 15:14:
Nooit van programma's als memtest gehoord?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Erasmo schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 15:42:
[...]

lol, memtest draai je ook vanaf een bootable cd? :P

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Erasmo schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 15:42:
[...]

Gebruik ik niej :P Tis een celeron 2.4ghz met 512mb ddr ram... Denk je dak daar gekke dingen mee doe? Tis gewoon een leuk internet pctje :)

Edit: lees net dat ut van een bootable cd draait, nix aan ut handje dan :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 59007 op 02-10-2005 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 07:22

Sprite_tm

Semi-Chinees

Modbreak:Mensen, het feit of een floppydrive obsolete is of niet is hier een tikkie offtopic. Stop dus aub met de diuscussie daarover, of begin er ergens anders een topic over.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, de switch die ik heb word gedumpt. Krijg een andere (wel goede DPDT) van een electrofiele kennis onder de voorwaarde dak een fatsoenlijke fan neem en em op 7v-12v ipv 5v-12v laat lopen... Naja, moet dan maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 23:40

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Heel verstandig, van je kennis dan he ;)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

sorry voor mn foute advies, fouten maken is menselijk :P

maar ik dacht dat het een AT met gewoon simpele aanuitknop was :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik post m'n vorderingen wel in het kleine mods-topic. Kan deze zakken, voor als er later nog es iemand een onbekend knoppie heeft :P
Pagina: 1