8RDA3+ , AMD XP 3000+ crasht regelmatig

Pagina: 1
Acties:

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:52
hallo ,

ik zit met een systeem dat sinds kort zeer onbetrouwbaar is geworden en waar ik nu hevig zit te twijfelen wat het probleem zou kunnen zijn .

Eerst maar eens de config waar het om gaat :
Epox 8rda3+ , Fsb 200 Mhz AMD XP3000+ , 512 MB corsair 200 MHz .
Enermax 350 Watt voeding , Club3d Radeon 9700 AGP .
TV kaart , floppy , DVD speler , CD brander . netwerk en sound onboard .

Sinds enige tijd reboot de machine spontaan , of de processor/systeem nou stevig belast word of ik zit maar simpel te surfen , het is al meerdere keren voorgekomen dat nog voor de bios post het systeem alweer reboote ... en daarna weer uren prima leek te werken ..

het volgende heb ik geprobeerd om te kijken wat het probleem zou kunnen zijn ,
Kap van de kast af en de boel laten afkoelen , geen resultaat , ook koud reboots.
Andere videokaart brengt ook geen verbetering , weer reboots.
Meer en minder Vcore spanning lijkt soms wat te helpen , maar ook niet echt duidelijk
Daarna heb ik de FSB naar 190 MHz en leek het weer te werken .... Geen reboot
De volgende dag heb ik hem weer op 200 MHz terug gezet en heb ik geen problemen ondervonden tot een uurtje geleden , weer een reboot .
De voltages zijn allemaal oke en ruim binnen de marges , ook met de multimeter gechecked

Waar ik nu mee zit is de HAM vraag , is het de processor die doodgaat of het moederbord dat het niet meer aankan .
is er een manier om hier achter te komen zonder met de mededeling te komen , test hem even in een andere pc want die heb ik namelijk niet .

mocht iemand nog tips hebben , dan zijn die welkom , want voor meer snelheid met een upgrade heb ik op dit moment geen interesse , het is namelijk maar een internet machine , geen gaming monster .

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je het geheugen al getest? Memtest een aantal uren laten draaien.

• Misterpc
oeps , vergeten te vermelden , idd ik heb memtest al eens direct na een crash laten draaien en toen waren er geen fouten te bespeuren , helaas want dan was het wel makkelijk te verhelpen geweest

ik ga even kijken of ik de computer in een fout kan krijgen en dan de specifieke blauwscherm melding hier posten .

[ Voor 24% gewijzigd door Misterpc op 01-10-2005 22:39 ]

Verwijderd

Klik eens met je rechter muisknop op Deze Computer ga naar eigenschappen en kies het tabblad geavanceerd. Klik daar bij Opstart- en hestelinstellingen op instellingen. Haal daar het vinkje weg bij De computer automatisch opnieuw opstarten.
Als het goed is moet je computer nu ipv opnieuw opstarten eerst een blauw scherm geven met daarin een aantal meldingen die je dichter bij je probleem kunnen helpen.
Post die hier even

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Lekkende condensatoren ?

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Probeer eens zo kaal mogelijk op te starten en dan uren testen. Dus één reep geheugen, liefst een PCI-videokaart, geen DVD/CD-spelers, geen netwerk- en tvkaart, onboard geluid uit en geen floppy.

• Misterpc
over lekkende condensatoren kan ik kort zijn , ik heb uitvoerig over het mobo zitten turen maar heb er geen kunnen vinden , ook niet een aan de onderkant ipv bovenkant en geen die aanstalte maken dat te gaan doen .

nog even een belangrijke aanvulling , ik heb voordat ik ging testen ook al even de cpufan en koelblok ontdaan van stof en heb het koelblok van de processor gehaald , schoongemaakt en opnieuw van warmte pasta voorzien . je weet tenslotte maar nooit .

Even over het kaal testen , op dit moment wil ik eerst weer het probleem boven tafel krijgen , de crash dus , maar dit is zo onregelmatig dat het nu uren achtereen weer goed gaat ....
dus om dan kaal te testen lijkt me wat voorbarig , maar desalniettemin bedankt voor de tip .

ik heb nu }:O erop staan om de boel even op te stoken om te kijken of het misschien daaraan ligt , als ik 3dmark 2003 draai heb ik nog geen crashes ondervonden .

ik test nu verder en surf ook verder en als ie crasht meld ik de inhoud van het blauwe scherm wel hier

[ Voor 15% gewijzigd door Misterpc op 02-10-2005 10:46 ]

• Misterpc
Bah ! ,

sinds zonet niks als reboots , niks blauw scherm in windows gewoon keiharde reboots ,
dit gebeurde nu ook al tijdens het booten van windows en de POST van de bios bleef net hangen en ik kwam de bios al niet meer in , hangen dus , en als klap op de vuurpijl een RESET in de bios ,
Dus ik geheugen langzamer zetten , geen resultaat
Dan maar het hele systeem op 175 MHz FSB ipv 200 MHz , spontaan weer een reboot .
Er moet hier iets grondig mis zijn , ik zelf twijfel sterk ,
Maar ik denk aan of de Voeding (enermax 350 Watt) of het moederbord Epox 8rda3+ bijna 2,5 Jaar oud .
Als er iemand tips heeft , die zijn zeer welkom , MEMtest draait nu maar zonder fouten , op 166 MHz en op 200 ook zonder Fouten .

De temperaturen van processor en kast zijn niet echt hoog te noemen , Proc 47 graden kast 32 .

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik zou zeggen,... ander mobo en voeding proberen....

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Harde reboots, soms al tijdens POST, doen mij denken aan kapotte, slechte contact makende of incompatible hardware.
De tip van The__Virus (kaal opstarten) lijkt me een goede. Begin evt met default config van bios.
Welke BIOS heb je? Ik zie dat 04.07.29 o.a. oplost:
4) Solved PCI/AGP slot usage status reporting error on DMI
.
Geeft DMI de juiste info aan tijdens het booten (Bij "Verifying DMI Pool" ofzo, druk evt. op pauze knop).

• Misterpc
hallo

ik plaats even een update van de stand van zaken

een andere voeding erin en (afkloppen) hij is nog niet onderuit gegaan ,
wel is het zo dat de voeding die erin zat een Enermax is 350 Watt ,
deze is voor garantie terug naar de winkel en ik heb vast een nieuwe gekocht zodat mijn andere systeem ook genoeg prik heeft voor de toekomst .

mijn bios is overigens ook al voorzien van de laatste beschikbare bios versie maar icm de oude voeding bracht dit niets , het lijkt dus op dit moment nog aan de voeding te liggen .

mocht het nog mis gaan dan meld ik het wel.
alvast bedankt voor alle tips

[ Voor 18% gewijzigd door Misterpc op 09-10-2005 11:39 ]

Verwijderd

bios al een update gegeven?
Pagina: 1