Rubberen handschoenen bij hardware prutsen

Pagina: 1
Acties:
  • 381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:37
Ik ga de komende week ff me nieuwe systeem in elkaar zetten, dus heb ik alvast wat topics zitten lezen over het in elkaar zetten enzo.
Ik wist zelf al dat je moet oppassen met statische elektriciteit enzo, omdat dat je hardware nogal kan vernaggelen. De hele tijd ontladen is natuurlijk een optie, of zo'n polsbandje, maar ik dacht: kan je niet gewoon 2 rubber handschoenen aandoen ? Gewoon van die dunne dingen, of keukenhandschoenen.

Ik heb de search al doorgenomen, maar daar kwam niet echt een duidelijk antwoord uit naar voren. Mij lijkt dat rubberen handschoenen goed isoleren, dus dat het best zou kunnen werken.
Voordeel ervan is dat je gewoon lekker door kan werken en niet steeds hoeft te ontladen...

Ben benieuwd wat jullie ervan denken :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
ik doe altijd 1 X ontladen als ik ga bouwen aan de kachel , en heb nog nooit problemen gehad , t kan aan mij liggen , maar ruberren handschoenen vind ik overdreven

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth2K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04-2006

Smooth2K

Waarom moet alles zo moeilijk

Hahaha... Ik zie het al helemaal voor me :)
En vergeet niet een condoom om te doen

Joh gewoon eerste de kast aanraken voor je iets gaat doen.
Lijkt lastig maar het gaat na een paar keer vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Ik doe zelf nóóit handschoenen of iets dergelijks aan. Heb nog nooit last gehad van statische electriciteit tijdens het tweaken, en dus nog nooit iets kapot gegaan.
Volgens mij als je gewoon even de kachel aanraakt voordat je begint is het wel genoeg (doe ik zelf ook nooit maargoed)
Vind persoonlijk dat het een beetje overdreven wordt om rubberen handschoentjes/armbandje te dragen. maargoed, sommige mensen kunnen er eenmaal veel last van hebben denk ik dan?

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth2K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04-2006

Smooth2K

Waarom moet alles zo moeilijk

Even voor de goede orde, de kachel aanraken is grote onzin.

Je wil geen potentiaal verschil tussen jou en de electronica in de PC kast.
Het aanraken van je PC kast is voldoende om een eventueel verschil ongedaan te maken (vonk!)

Als je b.v. de geaarde kachel aanraakt (ontladen) en dan naar de PC sloft sloop je de boel alsnog.
Opladen op het tapijt en dan weer ontladen op de PC (even kort door de bocht)

Of jezelf onladen op de aarde (kachel) en dan je PC aanraken die op je tapijt ligt kan ook fout gaan.
De PC zal zich ontladen op jou (ook weer kort door de bocht)

Een polsbandje maak je ook niet vast aan de kachel maar aan het apparaat waaraan je wil werken.
Of de werkbank waarop het apparaat ligt

Los daarvan
Dmv rubber handschoenen doe je niet aan ontladen zoals bij een polsbandje
Met wat pech is de isolatie niet genoeg en krijg je alsnog een ontlading.

[ Voor 22% gewijzigd door Smooth2K op 01-10-2005 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:00
Ik ontlaad nooit iets en het gaat altijd goed.. die hardware kan wel wat meer hebben hoor..
Ook pak ik mijn hardware altijd aan de zijkanten en niet aan de bovenkant, misschien dat dat het is.. Volgens mij moet je toch echt goed je best doen al wil je zoiets slopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb het ook overwogen, maar vind het toch teveel werk aangezien ik best wel vaak in m'n kast duik. Gaat zonder ook wel goed dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPOXER
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-04 12:51
Ik heb een keer zo´n polsbandje gebruikt maar verder ontlaad ik nooit. Gaat altijd nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:17
Zorg gewoon dat je geen kleren aan hebt die veel statische elektriciteit opwekken :) Maar speciale handschoenen aan doen of speciaal ontladen doe ik eigenlijk nooit. Op mijn werk moet ik wel ESD-schoenen en een ESD-schort aan doen om de elektronica te beschermen. Maar als je gewoon even oplet zodat je bijvoorbeeld geen wollen trui aan hebt, wordt de kans op schade al heel erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147265

Op school zijn we verplicht een antistatische armband te dragen bij het assembleren en demonteren van een pc :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Anoniem: 147265 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 22:25:
Op school zijn we verplicht een antistatische armband te dragen bij het assembleren en demonteren van een pc :X
Zo gek is dat niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 09:14
Het meest veilige is natuurlijk een anti-esd mat op het tafelblad en op de vloer in combinatie met een bandje waardoor je constant geaard bent. Het hangt allemaal een beetje van de situatie thuis af wat makkelijkste is. Mocht je niet over een geaard stopcontact beschikken dan is het handig om de pc even te verslepen naar een plek waar je hem via jou kan ontladen maar als de pc zelf al geaard is is het aanraken van ongelakte metalen onderdelen van de kast zelf al voldoende.

Handschoenen zou ik niet aan beginnen... de dikke variant zit in de weg en de dunne hebben bij het 1e contactpunt wat je aanraakt een gat erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 17:47

Colan

sucks @ solderen

het beste is dan wel werken met de pc aangeslotten op het stopcontact, via de voeding, en dan met het knopje op 0 te werken, dan is de oc zelf geaard...

daarbij is de kans dat je de boel statisch vernaggelt nihil, en de een is nu eenmaal statischer dan de ander ivm kleding/haar enzo...probeer dus een geitenwollen trui te vermijden :P

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Rubber handschoentjes lijkt me uit oogpunt van statische elektriciteit een heel slecht idee. Rubber is een prima isolator en dat wil je juist niet. Dan zou je met katoenen handschoenen minder slecht afzijn.

Ik draag consequent polsbandjes en test 'm ook dagelijks, maar dat zal meer komen omdat ik soms wel eens hardware in handen heb met een lijstprijs van 265.000 dollar (exclusief btw..). Maar ook een STM16 of -64 of zelfs een lullige celeron kost wat mij betreft al genoeg om het risico niet te nemen.
Colan schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 01:03:
het beste is dan wel werken met de pc aangeslotten op het stopcontact, via de voeding, en dan met het knopje op 0 te werken, dan is de oc zelf geaard...
Dat is een bijzonder dom en gevaarlijk idee en moet je dus ook vooral niet nadoen. ESD-maatregelen hebben helemaal niets met aarding te maken. Werken aan apparatuur waar spanning op staat, ook al staat het apparaat uit, is een onnodig risico. Voor ESD-bescherming doet het helemaal niets.

[ Voor 34% gewijzigd door burne op 02-10-2005 01:08 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

hardware van 265.000 dollar? Daar koop je een huis voor man :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan

Colan

sucks @ solderen

Burne schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 01:04:
Rubber handschoentjes lijkt me uit oogpunt van statische elektriciteit een heel slecht idee. Rubber is een prima isolator en dat wil je juist niet. Dan zou je met katoenen handschoenen minder slecht afzijn.

Ik draag consequent polsbandjes en test 'm ook dagelijks, maar dat zal meer komen omdat ik soms wel eens hardware in handen heb met een lijstprijs van 265.000 dollar (exclusief btw..). Maar ook een STM16 of -64 of zelfs een lullige celeron kost wat mij betreft al genoeg om het risico niet te nemen.

[...]

Dat is een bijzonder dom en gevaarlijk idee en moet je dus ook vooral niet nadoen. ESD-maatregelen hebben helemaal niets met aarding te maken. Werken aan apparatuur waar spanning op staat, ook al staat het apparaat uit, is een onnodig risico. Voor ESD-bescherming doet het helemaal niets.
bullshit...of je moet je kas anders aarden, anders word je zelf de aardedraad...er staat gee stroom op, daarbij nog iets: een pc staat vaak niet rechtstreeks op een stopcontact aangesloten, en via de stekkerdoos(als ie uit kan) kan je de stroom ook afzetten en de aarde wel laten werken, dus dat kaan ook nog...

daarbij heb ik nog nooit gehad dat ik statische schokken kreegn van een pc, en vraag me ook sterk af hoe vaak dit op zich voorkomt...

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Aarsbuds0r schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 01:07:
hardware van 265.000 dollar? Daar koop je een huis voor man :|
Daar wil je je polsbandje dan toch wel voor omdoen? Helemaal als er vier in het apparaat zitten, en het chassis ook nog eens zoveel kost. Nou vind ik 95 euro weggooien omdat je denkt dat 'het toch allemaal onzin is' ook al zonde. Ga ik liever een paar avonden van in de kroeg zitten.
Colan schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 01:13:
daarbij heb ik nog nooit gehad dat ik statische schokken kreegn van een pc, en vraag me ook sterk af hoe vaak dit op zich voorkomt...
Iedere keer dat je een geleider aanraakt. Jij voelt pas wat als het potentiaalverschil tussen jou en de geleider 10.000 volt of meer is. Terwijl je een halfgeleider al kunt slopen met 30-60 volt.

(Eigenlijk gaat het over de hoeveelheid energie, maar de capaciteit van je lichaam is redelijk constant, dus volgt het een uit het ander. 200pF bij 1500 volt is ongeveer 0.2mJ te dissiperen energie, en dat is meer dan genoeg om een halfgeleider te slopen. De zenuwen in je vingertoppen hebben ongeveer een mJ nodig om te reageren. Echt schrikken doe je pas bij 5-10 mJ.)

[ Voor 48% gewijzigd door burne op 02-10-2005 01:36 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:37
Owkee bedankt voor de replys :).
Ik laat dat rubber handschoen gezeur maar achterwegen en ontlaad me eerst wel ff aan me pc kast voordat ik begin. Wollen truien draag ik toch niet, dus daar zal het niet aan liggen...

Ik kwam hier op, omdat ik laatst een stuk in de PCM las over ESD, waar werd beweerd dat je chips al bij ongeveer 100 volt sloopt. Er stond dat je de schokjes pas gaat voelen, vanaf ongeveer 3000 volt, dus dat je vaak niet doorhebt dat je de chips kan slopen. Ik weet niet of het echt zo'n vaart zal lopen, maar ik zal me toch aan het begin wel ff ontladen. En de hardware zoveel mogelijk aan de randen vastpakken wil denk ik ook nog wel wat helpen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:45
Bravebart schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 12:38:
Ik kwam hier op, omdat ik laatst een stuk in de PCM las over ESD, waar werd beweerd dat je chips al bij ongeveer 100 volt sloopt. Er stond dat je de schokjes pas gaat voelen, vanaf ongeveer 3000 volt, dus dat je vaak niet doorhebt dat je de chips kan slopen.
Nou moet ik bekennen dat ik de afgelopen weken totaal niet heb opgelet met natuurkunde maar volgensmij wordt 't gevoel eerder bepaald door 't aantal ampère; steek jij je vinger maar eens in 't stopcontact; dat voel je écht wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan

Colan

sucks @ solderen

volgens mij was het het aantal volt dat de pijn bepaalde, en het aantal ampere dat is het dodelijke (dat laatste weet ik zeker)

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 21:43

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Bravebart schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 12:38:
Owkee bedankt voor de replys :).
Ik laat dat rubber handschoen gezeur maar achterwegen en ontlaad me eerst wel ff aan me pc kast voordat ik begin. Wollen truien draag ik toch niet, dus daar zal het niet aan liggen...

Ik kwam hier op, omdat ik laatst een stuk in de PCM las over ESD, waar werd beweerd dat je chips al bij ongeveer 100 volt sloopt. Er stond dat je de schokjes pas gaat voelen, vanaf ongeveer 3000 volt, dus dat je vaak niet doorhebt dat je de chips kan slopen. Ik weet niet of het echt zo'n vaart zal lopen, maar ik zal me toch aan het begin wel ff ontladen. En de hardware zoveel mogelijk aan de randen vastpakken wil denk ik ook nog wel wat helpen.
dan moet je uiteraard wel op blijven letten met fleece truien (die draag ik zelf nogal eens :p ), daar krijg je ook hele mooie vonken bij als je die uittrekt ;)

En het voltage... mjah, daar gaat je niet dood aan, het amperage is degene die je ondersteboven krijgt. Hardware bij de randen vastpakken is altijd het slimste, maar dat zou toch iedereen zich moeten kunnen bedenken.....

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 10:35
Doe alleen me slippers uit, omdat het anders gewoon onpraktisch is om met slippers aan te werk te gaan :P. Verder doe ik niets aan ontladen oid. Ik heb er ook nog nooit iets mee gemold.
Pagina: 1