In mijn thuisnetwerk wil ik een pc opnemen, puur voor backup & archivering. Ik schiet best veel foto's & doe aan videobewerking, dus een goede backup mag wel. Snelheid is niet zo belangrijk, het gaat toch over een lan kabel. Nu dacht ik eraan om een oude pc op de kop te tikken en daar een raid 1 of 5 in te stoppen. Ik heb nog niet echt naar de prijzen daarvan gekeken, dus daar hangt het nog vanaf. Het liefst wil ik raid 5. De pc zal alleen aanstaan om te backuppen, dus de configuratie hoeft niet zo snel te zijn. Ook het OS hoeft niet al te veel te zijn, als ie maar ftp aankan. Ik dacht zelf aan linux.
Mijn vraag is dus, wat voor minimale sys-config heb ik nodig voor een dergelijk systeem met een raid-kaartje erin? En wat voor een config voor softwarematige raid? (hier kun je onder linux alleen 0 en 1 mee doen, las ik).
(ik heb een ander topic over NAS lopen, maar dat staat hier los van. Die NAS wil ik om files centraal op te slaan, dit is dus echt voor de veiligheid.)
(natuurlijk de search gebruikt en niets nuttigs gevonden)
Mijn vraag is dus, wat voor minimale sys-config heb ik nodig voor een dergelijk systeem met een raid-kaartje erin? En wat voor een config voor softwarematige raid? (hier kun je onder linux alleen 0 en 1 mee doen, las ik).
(ik heb een ander topic over NAS lopen, maar dat staat hier los van. Die NAS wil ik om files centraal op te slaan, dit is dus echt voor de veiligheid.)
(natuurlijk de search gebruikt en niets nuttigs gevonden)
==
hoi