Toon posts:

[Linksys WRT54G] Zwak signaal op zolder, verhogen helpt niks

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Linksys WRT54G router hier staan.
1 PC (server) in de meterkast via een UTP op aangesloten. 1 PC staat in de woonkamer (beneden) (draadloos), 1 PC op de eerste verdieping (draadloos) en 1 PC op zolder (draadloos).

Alles werkt perfect behalve de verbinding van de PC op zolder. Ik heb hier een heel slecht signaal.
Met m'n laptop heb ik op zolder wel een redelijk signaal (-70/-80, maar valt goed mee te werken).

Nu heb ik de HyperWRT firmware erop gegooid maar het verhogen van het zendvermogen lijkt helemaal niks te helpen. Nu staat die standaard op 50% en daarachter staat nog een getal. Als ik m op 100% zet dan staat er (uit mn hoofd) 84 naast. Je kan dat ook nog handmatig aanpassen. Iemand een idee tot wat ik zou kunnen proberen? Zodra er een mbit of 10-15 zonder happeringen op de zolder kan komen ben ik reuze blij :P

Andere tips zijn uiteraard ook van harte welkom.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
lijkt me gewoon dat je pc geen fatsoenlijke antenne heeft.

overigens heeft verhogen zendvermogen linksys niet altijd zin. De router kan wel hard schreeuwen naar de computer, maar als de computer niet even hard terug kan schreeuwen verstaat de router hem niet.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:51

weebl

YARR!

Wij hadden ook dit probleem en hebben er een wap54g bij gekocht en die op repeater mode gezet. Werkt prima. Eerst was het signaal altijd laag tot zeer laag, of gewoon niet. Nu is het altijd zeer goed of uitstekend. Ik heb wel op beide de HyperWRT/HyperWAP gezet. Merk dan toch enig snelheidsverschil

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-04 14:11
idd, je router kan wel veel uitzenden, maar als de antenne van je pc heel zwak is, kan hij het nog steeds niet goed ontvangen. bovendien heeft het verhogen vh zendvermogen een nadeel namelijk er ontstaat veel ruis. je moet dus een goede verhouding vinden zodat het nog acceptabel blijft.

ik heb zelf de alchemy firmware en ik vind persoonlijk dat het veel beter is dan de hyperwrt firmware. probeer die is en kijk of het wat beter is (iig wel met de instleopties

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Wat voor een netwerkadapter gebruik je eigenlijk voor de pc op zolder? Een pci-kaartje of een usb adapter?

Verwijderd

Topicstarter
In alle pc's zit een ASUS WL138G PCI-kaart. (m.u.v. de laptop, daar zit een ASUS WL100G in).

Wellicht nog handig om erbij te vertellen:

De WRT54G hangt naast het kabelmodem in de meterkast (beneden).
En ik heb op zolder met de laptop wel een goed werkende verbinding. Zou wellicht dan toch iets zijn met de kaart. Kan ik die niet harder laten gillen? >:)

Verwijderd

De Sveasoft firmware in je WRT54G flashen, het zendvermogen omhoog trekken en je probleem is opgelost.

• TheJackal83
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-01 15:02
HELP ME !!
Ik had gisteren avond mijn Linksys WRT54G voorzien van een openwrt firmware dom dom dom!.
Ik had tot gisteren laat nog gezocht hoe ik dit moest verwijderen, er staat grotendeels hoe je dit kunt configureren en een heel klein (onduidelijk voor mij) stukje hoe je openwrt met een andere firmware kunt flashen.
Heeft iemand hier ervaring met het flashen van een openwrt Firmware naar een linksys firmware??

PSN ID: TheJackal83

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Heb je de antena horisontaal staan of vertikaal dit maakt ook uit voor het bereik

Grutte Pier fansels

• Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 19:07
Terugflashen doe je als volgt:

Download de auto flash tool van Linksys hier, aghankelijk van je versie WRT54G:

URL-etje..

Daarna zet je je nic op 10Mb/halfduplex, en ken je er een vast ip aan toe uit de reeks van de Linksys, bv. 192.168.1.2, subnet 255.255.255.0, en default gateway 192.168.1.1

Start de auto flash tool en als het goed is vindt deze je Linksys en kan je gaan flashen. Ging bij mij pas na 2 keer goed, dus niet te snel opgeven.

Deze truc werkt goed en staat ook elders hier op GOT..

Dit is trouwens US firmware dus als alles klaar flash je hem naar EU firmware.

Hoop dat het lukt..

• TheJackal83
Terug Flashen van een Linux Firmware naar een echte linksys firmware is niet mogelijk via windows. Het moet namelijk gedaan worden via command. En dat stukje begrijk ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
De Sveasoft firmware in je WRT54G flashen, het zendvermogen omhoog trekken en je probleem is opgelost.
Heb ik ook geprobeerd, maar dan kreeg ik een melding dat de betreffende firmware te oud is voor mijn router (v3.1, firmware 4.20.7). En daarna was de router gaar (power lampje bleef knipperen). Toen met veel pijn en moeite via tftp een goeie firmware kunnen terugzetten.
Heb je de antena horisontaal staan of vertikaal dit maakt ook uit voor het bereik
De router hangt tegen de muur op. En de routers wijzen dan naar boventoe (dus als je de router normaal neer zou zetten dan staan ze naar achter toe). Als je t nu bekijkt hangt heel de router dus verticaal.
TheJackal83 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 17:55:
Terug Flashen van een Linux Firmware naar een echte linksys firmware is niet mogelijk via windows. Het moet namelijk gedaan worden via command. En dat stukje begrijk ik niet.
Ik heb dit ook gehad :D.
Ik heb het als volgt opgelost:

1) Laptop alleen aan de linksys gezet (in een LAN-port) (werkte om de een of andere vage manier niet als er meerdere pc's verbonden waren met de router)

2) HyperWRT firmware downloaden (met originele Linksys firmware lukte het mij niet): http://surfnet.dl.sourcef...rwrt/HyperWRT_2.1b1_G.zip

3) Laptop een vast IP-adres geven. Bijvoorbeeld:

IP: 192.168.1.2
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

4) Net gedownloade ZIP uitpakken, zet de .bin die daar uitkomt in C:\
5) Start een DOS-venster op en geef in:
cd C:\
tftp -i 192.168.1.1 PUT HyperWRT_2.1b1_G.bin 192.168.1.1
Let op: Om de firmware erin te kunnen zetten moet je router booten terwijl het laatste commando wordt gegeven. Dit kan je een paar keer moeten proberen (stroom eraf, en vrijwel tegelijkertijd op enter drukken en stroom er weer op).

Als het eenmaal gelukt is (kan even duren) kan je weer via de normale Linksys interface bij je router (alleen uitgebreider). Mocht je terug willen naar de originele linksys firmware dan kan je nu de originele Linksys firmware terugzetten via de webinterface of de tool die hier eerder is genoemd.

Als je de webinterface in OpenWRT aan de praat krijg dan is het wellicht handig om daarin even een "slow boot" (of hoe dat heette) aan te zetten, dan heb je meer kans op sneller slagen.

Ik hoop dat het je wat helpt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2005 20:07 ]

• Bamboozled
Terug Flashen van een Linux Firmware naar een echte linksys firmware is niet mogelijk via windows. Het moet namelijk gedaan worden via command.
Al geprobeerd dan?
En dat stukje begrijk ik niet.
Je wilt dat iemand je helpt, maar een beetje eigen initiatief toon je niet helaas. Wat begrijp je niet uit het stukje?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan helaas bevestigen dat dat bij mij ook niet werkte ;).
Maar hij heeft nu een mogelijkheid waar het op moet werken. Staat trouwens ook allemaal op OpenWRT.org (daar heb ik t ook vandaan gehaald door wat te lezen).

• Bamboozled
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 20:04:
[...]

Ik kan helaas bevestigen dat dat bij mij ook niet werkte ;).
Ohw jammer..

Tftp is ook een goeie tip. Let alleen bij het tftp-en dat je binnen de boottijd het tftp commando geeft. Dit kun je checken door tijdens het opstarten een ping -t (= oneindig aantal pings) te geven aan de router. Tijdens het booten geeft ie een ttl van 100 (dacht ik). Daarna 64.. Het flashen moet dus tijdens de hoge ttl van 100 gebeuren. Je hebt dus een aantal dos vensters nodig die open staan om eea te checken en te uploaden..

[ Voor 13% gewijzigd door Bamboozled op 02-10-2005 20:28 ]

• Mishmash
  • Laatst online: 13-12-2023
Ok, zorg eens dat beide antennes naar opzij wijzen, het zijn omni antennes en die stralen rondom uit (dus nauwelijks boven en onder). Probeer een wifi apparaat altijd zo ver mogelijk uit hoeken weg te houden, hoeken van signaal dempend materiaal kunnen ervoor zorgen dat het signaal afbuigt. (en dat komt de afstand niet ten goede).

Probeer tevens een wifi apparaat bij andere grote electronica (zoals een stoppenkast) weg te houden, al die electronica zorgt voor straling wat het signaal ook niet ten goede komt. Zet je router voor de gein eens buiten de stoppenkast, heb je dan toevallig beter signaal?

Het vermogen opkrikken van de router klinkt leuk maar er zijn nadelen aan verbonden. Hoe hoger je het zendvermogen zet, hoe korter de afstand word. het is een verhouding van kracht & reikwijdte, je vermogen op 100% zetten heeft dus geen nut, zet hem dan liever op 75%, dan heb je een goede verhouding.

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 20:34:
Ok, zorg eens dat beide antennes naar opzij wijzen, het zijn omni antennes en die stralen rondom uit (dus nauwelijks boven en onder). Probeer een wifi apparaat altijd zo ver mogelijk uit hoeken weg te houden, hoeken van signaal dempend materiaal kunnen ervoor zorgen dat het signaal afbuigt. (en dat komt de afstand niet ten goede).

Probeer tevens een wifi apparaat bij andere grote electronica (zoals een stoppenkast) weg te houden, al die electronica zorgt voor straling wat het signaal ook niet ten goede komt. Zet je router voor de gein eens buiten de stoppenkast, heb je dan toevallig beter signaal?

Het vermogen opkrikken van de router klinkt leuk maar er zijn nadelen aan verbonden. Hoe hoger je het zendvermogen zet, hoe korter de afstand word. het is een verhouding van kracht & reikwijdte, je vermogen op 100% zetten heeft dus geen nut, zet hem dan liever op 75%, dan heb je een goede verhouding.
Bedankt voor deze zeer bruikbare post!

Heb even zitten klooien en ben al wat verder.
Ik heb de antennes gewoon opzij gezet en het signaal (ook op m'n laptop en de andere pc's) is een stuk sterker! Maar nog niet sterk genoeg voor de PC op zolder (helaas).
Ook heb ik de router even buiten de meterkast gezet (een meter of 2 er vandaan) en vervolgens nogmaals getest, zelfde signaalsterkte, er lijkt dus binnen de meterkast niet veel te storen 8)7.
Vervolgens heb ik een beetje zitten kloten met de kanelen en het zendvermogen. Ik weet niet of dit hoort maar hoe lager kanaal ik neem, des te lager is de sterkte van het signaal. Mijn PCI-kaartjes kunnen maximaal tot kanaal 13 aan dus daar staat die nu op (op kanaal 14 zagen de PCI kaartjes de router niet, laptop zag m wel). Zendvermogen heb ik op verschillende standen getest en vervolgens met netstumbler gekeken wat het signaal deed. Het rare is dat hoe hoger ik het zendvermogen zet des te beter wordt het signaal volgens netstumbler. Op zn max (100%) kwam die met het beste signaal. Daar staat die nu dan ook op. Het signaal op de PC op zolder is nu +/- -80/-85 volgens netstumbler. Als ik dat vergelijk met netstumbler voordat ik bovenstaande heb uitgevoerd dan was het oude +/- -90/-95. Alleen de verbinding is nu nog steeds erg instabiel.

Ik moet wel zeggen dat de pc aardig in een hoekje staat. Wellicht morgen even verplaatsen naar de andere kant van het bureau (al heb ik dat liever niet). Is anders wellicht nog een 2e AP op de 1ste verdieping aan te raden? Of wordt het dan erg traag als die 2x gaat versleutelen ofzo? (eerste AP op eerste verdieping te zetten is geen optie, wil juist geen kabels trekken).

Alvast bedankt weer :)

//edit

Ik heb trouwens voor al deze testjes de Freeman Basic V1.0.4 erop gezet. Bevalt me erg goed.
Vraag me nou alleen af of ik veilig ben tegen de laatste ontdekte lekken? Die dus in de originale 4.20.7 firmware zijn opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2005 23:18 ]

• Mishmash
  • Laatst online: 13-12-2023
Dat je wifi router geen last ondervind van storing in de meterkast kan, niet elk huis heeft er last van.

Het is niet verstandig om je router op 100% te laten werken, Dit is gewoon puur overclocken en zal (mits je geen betere koeling voor het beestje hebt) een veel kortere levensduur hebben.

Wat je idd het beste kan doen is een bridge/repeater op de 1e verdieping neerzetten, dit zal nauwelijks vertragen. Misschien handig om te kijken of je er eerst eentje van iemand kan lenen zodat je kan testen of het idd werkt ;)

Suc6 met alles!

• TheJackal83
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 20:03:
[...]

Heb ik ook geprobeerd, maar dan kreeg ik een melding dat de betreffende firmware te oud is voor mijn router (v3.1, firmware 4.20.7). En daarna was de router gaar (power lampje bleef knipperen). Toen met veel pijn en moeite via tftp een goeie firmware kunnen terugzetten.

[...]

De router hangt tegen de muur op. En de routers wijzen dan naar boventoe (dus als je de router normaal neer zou zetten dan staan ze naar achter toe). Als je t nu bekijkt hangt heel de router dus verticaal.

[...]

Ik heb dit ook gehad :D.
Ik heb het als volgt opgelost:

1) Laptop alleen aan de linksys gezet (in een LAN-port) (werkte om de een of andere vage manier niet als er meerdere pc's verbonden waren met de router)

2) HyperWRT firmware downloaden (met originele Linksys firmware lukte het mij niet): http://surfnet.dl.sourcef...rwrt/HyperWRT_2.1b1_G.zip

3) Laptop een vast IP-adres geven. Bijvoorbeeld:

IP: 192.168.1.2
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

4) Net gedownloade ZIP uitpakken, zet de .bin die daar uitkomt in C:\
5) Start een DOS-venster op en geef in:

cd C:\

tftp -i 192.168.1.1 PUT HyperWRT_2.1b1_G.bin 192.168.1.1

Let op: Om de firmware erin te kunnen zetten moet je router booten terwijl het laatste commando wordt gegeven. Dit kan je een paar keer moeten proberen (stroom eraf, en vrijwel tegelijkertijd op enter drukken en stroom er weer op).

Als het eenmaal gelukt is (kan even duren) kan je weer via de normale Linksys interface bij je router (alleen uitgebreider). Mocht je terug willen naar de originele linksys firmware dan kan je nu de originele Linksys firmware terugzetten via de webinterface of de tool die hier eerder is genoemd.

Als je de webinterface in OpenWRT aan de praat krijg dan is het wellicht handig om daarin even een "slow boot" (of hoe dat heette) aan te zetten, dan heb je meer kans op sneller slagen.

Ik hoop dat het je wat helpt :)
Bedankt voor je tip, ik heb dit 30min lopen proberen zonder resultaat helaas.
Het enigste wat ik te zien kreeg in mijn command promt was: sessie time out.

En gisteren heb ik de hele dag lopen zoeken op de openwrt forum, ik kon een paar dingen vinden maar het staat allemaal zo onduidelijk. En zo lui ben ik echt niet op te googelen en forums aftegaan. Eerst had ik de volgende mannier geprobeerd zonder succes.

cd /tmp
wget http://www.example.org/original.trx
mtd -e linux -r write original.trx linux

Wat ik te zien kreeg was dat me router geen temp kon vinden.

Tevens had ik ook deze mannier geprobeerd;

Use the following command on a Windows PC:

tftp -i 192.168.1.1 PUT OpenWrt-gs-code.bin - ik begrijp dat je ook een gewone WRT.bin firmware kunt gebruiken, dus gewoon de naam veranderen maar wat ik niet begrijp is: waar plaats ik die firmware? ik had hem gwoon in mijn root geplaatst in m'n C:\
Ik hoev toch geen TFTF server te draaien toch of wel ??
(bron: http://martybugs.net/wireless/openwrt/flash.cgi )

Vervolgens had ik jouw mannier uit geprobeerd wat veel belovend uitzag, maar zonder succes. Weet jij toevallig wat ik verkeerd doe?

[ Voor 15% gewijzigd door TheJackal83 op 03-10-2005 09:50 ]

• TheJackal83
Bamboozled schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 20:03:
[...]

Je wilt dat iemand je helpt, maar een beetje eigen initiatief toon je niet helaas. Wat begrijp je niet uit het stukje?
Wat denk jij wat ik de hele dag heb gedaan?? Ik heb zeker 3 uurtjes lopen googelen en lopen prutsen aan me router.
Dat ik niet zo snel reageer betekend niet dat ik geen interesse heb in jullie hulp.
Kan het toevallig zijn dat ik ook moet werken ???

• TheJackal83
Heb het zelf gevonden, was vergeten boot delay aan te zetten
Bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Pagina: 1