Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zalman ZM MFC-1 rookt

Pagina: 1
Acties:

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:54
Ik ben (als zelfs redelijk ervaren) bezig met een Zalman MM MFC-1 fancontroller aan het uittesten.
Hierbij ben ik zo dom geweest om hem gewoon even aan een pc te hangen en daarop een 12v fan te gebruiken maar heb niet het tussenstuk gebruikt. Dit bleek vreselijk dom want het ding begon vrij snel te roken 8)7 . Gelukkig direct uitgezet (wist niet dat mijn reflex zo goed was) en later aangesloten met wel het tussenkabeltje deed het weer normaal. Nu is mijn vraag waaraan het nou lag en belangrijker of het wel verstandig is deze gewoon nog te bewaren of een nieuwe te kopen. Vind het echt vreselijk dom maarja er valt nu nix meer aan te doen |:(

Verwijderd

Helaas werkt electronica op rook, en als deze rook er uit is werkt het vaak niet meer al te best. Het is ook beter (lees veiliger) om hem gewoon te dumpen.

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10 22:47
Als ik bij Zalman op de site zoek dan kom ik het volgende tegen:
3-pin extension cable for convenient installation - for use when the fan's wire length is too short
to reach the controller

Dan zou het gewoon een 1:1 verlengkabeltje moeten zijn, weglaten zou dan geen rooksignalen tot gevolg moeten hebben. Je hebt bij de 2e poging (met wel het kabeltje ertussen) dezelfde FAN weer gebruikt en ook weer op dezelfde output aangesloten ?

Edit:
Beetje verder gekeken: Die andere 'tussen-kabeltjes' lijken alleen nodig te zijn om het moederbord alsnog de toerentallen van de FAN's te kunnen laten meten.

[ Voor 20% gewijzigd door martinr op 01-10-2005 21:06 ]

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 21:20

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

laat het gewoon een tijd draaien op een onbelangrijke plek *oude pc, loze fans* en na een week ofzo kun je wel stellen dat het wel of niet werkt. als het heeft gerookt en het werkt nog, is het vaak niet echt kapot is mijn ervaring

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Barre_Code
Ik heb dezelfde fan gebruikt kennelijk niet dezelfde uitput. De laatste uitput werkt niet meer de rest gewoon wel en aangezien het een nieuw exemplaar betreft ga ik er dus gewoon weer terug mee naar de winkel. Bedankt voor de reacties.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 20:51:
Helaas werkt electronica op rook, en als deze rook er uit is werkt het vaak niet meer al te best. Het is ook beter (lees veiliger) om hem gewoon te dumpen.
Pssst, op die F.A.Q. staat een copyright! :)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
offtopic:
Contact opnemen met Stivoro?

Haal em open en kijk wat er stuk is, dat kunnen wij vanaf hier ook niet zien. Kijk vervolgens wat deze onderdelen kosten en als het goedkoper is om te repareren doe je dat en anders moet je helaas een nieuwe kopen...

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 22:36
Als er rook uit een onderdeel komt zou ik hem zowiezo terugbrengen, tenzei je echt redelijke electronica-kennis hebt. Rook geeft in veel gevallen aan dat er iets doorgebrand is, dit kan je natuurlijk repareren, maar je moet wel precies weten hoe..

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 09:51

HENNEP

Just Someone

het mag dan wel een 12v fan zijn maar hoeveel watt verbruikt die fan van jou???

bijv. een Vantec Tornado van van 12 watt is dodelijk voor die Zalman ZM MFC-1.
de Zalman ZM MFC-1 kan namelijk maar 7 watt per kanaal leveren. dus dan zit je zowiezo al gauw gelimiteerd aan 1 fan per kanaal.... meeste fans zijn meestal rond de 3-4 watt.

succes!

• Barre_Code
Gr0wLiThE schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 01:01:
offtopic:
Contact opnemen met Stivoro?

Haal em open en kijk wat er stuk is, dat kunnen wij vanaf hier ook niet zien. Kijk vervolgens wat deze onderdelen kosten en als het goedkoper is om te repareren doe je dat en anders moet je helaas een nieuwe kopen...
Zou idd kunnen maar ik heb nog garantie ;) , was alleen bang dat ik iets verkeerd had aangesloten en dat het dus mijn eigen schuld was. En ik dacht dat het allemaal nog werkte maar ook dat bleek dus uiteindelijk ook niet zo meer te zijn.

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
HENNEP schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 18:54:
het mag dan wel een 12v fan zijn maar hoeveel watt verbruikt die fan van jou???

bijv. een Vantec Tornado van van 12 watt is dodelijk voor die Zalman ZM MFC-1.
de Zalman ZM MFC-1 kan namelijk maar 7 watt per kanaal leveren. dus dan zit je zowiezo al gauw gelimiteerd aan 1 fan per kanaal.... meeste fans zijn meestal rond de 3-4 watt.

succes!
Ik ben ook wel benieuwd naar het vermogen van de fan.
Hoe kun je nou zoiets verkeerd aansluiten. Molex als voeding en een fan op het kanaal aansluiten.
Ik heb die fancontroler zelf ook en die werkt perfect.

maar ik moet zeggen HULDE _/-\o_ . Dat je het voor elkaar krijgt dit nog zelfs uit te laten fikken :P

• Barre_Code
Ik moet erbij zeggen dat het knopje van de controller die stuk is gegaan vanaf begin af aan al enigzinds anders draaide, niet zo soepel. Lijkt me een kenmerk van een fabricage fout.
Waarschijnlijk kwam er iets in aanraking waardoor er kortsluiting ontstond.

Het gaat om deze Fan:
Coolermaster casefan

Specificaties:
Voorzien van CE, CSA, UL, TUV Keurmerk
Afmetingen: 80x80x25 mm
Snelheid 2500 TPM
Luchtverplaatsing 32.11 CFM
Gemiddelde Levensduur 50,000 hrs
Lagertype: glijlager
Voltage: 12V
Stroomaopname 0.15 A (0.17A max.)
Vermogen 1.80W
Geluidsproduktie 25.0 dBA
Connector: 3 Pin
Gewicht 75g

1.80 Watt lijkt me dus prima kunnen :P
sw_reijnders schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:28:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar het vermogen van de fan.
Hoe kun je nou zoiets verkeerd aansluiten. Molex als voeding en een fan op het kanaal aansluiten.
wat bedoel je hiermee???

Ik heb die fancontroler zelf ook en die werkt perfect.

maar ik moet zeggen HULDE _/-\o_ . Dat je het voor elkaar krijgt dit nog zelfs uit te laten fikken :P

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
Het vermogen is het aantal Watt van een fan

en je kunt zo'n fanmate bijna niet verkeerd aansluiten.

Dus had het of een te zware fan kunnen zijn of een fabricagefout.

Maar je hebt die fan dus op een draaiknopje aangesloten en niet op die wisselschakelaars.
Bij een draaiknopje hoef je alleen maar het stekkertje op de fanmate te prikken. De wisselschakelaar kun je nog de fout maken met de + en - om te draaien.

Dan zou het idd een fabricage fout moeten zijn.

Gewoon terug gaan naar de winkel en een nieuwe vragen.
Pagina: 1