Nou, wat je kunt doen is ff op www.apcc.com gaan kijken.
Ik heb zelf een Smart-UPS 420 van APC.
Die kostte een dikke FL.600,-
Hier staan de specs van het ding.
Kaj.
Ik heb zelf een Smart-UPS 420 van APC.
Die kostte een dikke FL.600,-
Hier staan de specs van het ding.
Kaj.
Verwijderd
VA ??? wow das pas een oude kreet. Volgens mij heb ik ooit in een verleden nog wel eens geleerd dat het tegenwoordig Watt's zijn
100watt = 40minuten. Trekt die server van jou zo weinig ????????
100watt = 40minuten. Trekt die server van jou zo weinig ????????
gegevens in VA zijn veel betrouwbaarder dan in Watt (VA = dus Volt * Ampere) maare bij berekening van het vermogen in Watt moet je bij wisselstroom eigenlijk nog rekening houden met fasen-draaiin...
dus VA is naukeuriger..
dus VA is naukeuriger..
Have a wheelie good weekend!
Ok, daar gaan we weer...
VA is VoltAmpére; de uitkomst van U x I: het werkelijk opgenomen vermogen.
W is Watt; de uitkomst van VA x cosPhi (ik kan dat tekentje niet vinden
): het meetbare opgenomen vermogen
Je kunt VA alleen "meten" door het te berekenen.
Elk apparaat heeft een bepaalde cosinusPhi, varierend van 0 (slecht) tot 1 (goed).
Ho slechter de cosPhi, hoe minder je betaalt aan het energiebedrijf, want dan praat je over vermogen wat door de xL en de xC (de impedantie van spoelen en condesatoren) wordt opgenomen, en dat kan de kWh-meter niet meten. Maar dat verbruik je wel!
Soms is W=VA, maar alleen als het een zuiver ohmse belasting betreft: een gloeilamp bijvoorbeeld, welke een cosPhi van 1 heeft.
En daarom mag je niet ervanuitgaan dan W=VA, want die vlieger gaat dus niet op
1e-jaars E-leer...
Kaj.
VA is VoltAmpére; de uitkomst van U x I: het werkelijk opgenomen vermogen.
W is Watt; de uitkomst van VA x cosPhi (ik kan dat tekentje niet vinden
Je kunt VA alleen "meten" door het te berekenen.
Elk apparaat heeft een bepaalde cosinusPhi, varierend van 0 (slecht) tot 1 (goed).
Ho slechter de cosPhi, hoe minder je betaalt aan het energiebedrijf, want dan praat je over vermogen wat door de xL en de xC (de impedantie van spoelen en condesatoren) wordt opgenomen, en dat kan de kWh-meter niet meten. Maar dat verbruik je wel!
Soms is W=VA, maar alleen als het een zuiver ohmse belasting betreft: een gloeilamp bijvoorbeeld, welke een cosPhi van 1 heeft.
En daarom mag je niet ervanuitgaan dan W=VA, want die vlieger gaat dus niet op
1e-jaars E-leer...
Kaj.
tuurlijk en daar een broer van die heet TA..
TERING AMPERES.. je voeding kan nooit genoeg leveren
TERING AMPERES.. je voeding kan nooit genoeg leveren
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Dank voor deze waardevolle aanvulling 
ChUcKiE-> Het model wat ik heb is primair voor kleine servers en (belangrijke) werkstations.
Hier zit ook software bij die communiceert met het UPS via een RS-232 kabeltje, en desnoods de boel af kan sluiten als het gevaar van een lege accu dreigt.
En zit ook een overspanningsbeveiliging op voor je modemlijn, en een speciale, extra tegen pieken beveiligde uitgang voor een laserprinter o.i.d.
Als je een standaard UPS wil, zonder franje, dan heeft APC die ook.
Ik zou wel APC nemen als ik jou was; ze hebben een grote reputatie als het om dit soort dingen gaat.
(en nee, ik heb geen belangen in APC, ik vind gewoon dat ze goeie spullen maken)
Kaj.
ChUcKiE-> Het model wat ik heb is primair voor kleine servers en (belangrijke) werkstations.
Hier zit ook software bij die communiceert met het UPS via een RS-232 kabeltje, en desnoods de boel af kan sluiten als het gevaar van een lege accu dreigt.
En zit ook een overspanningsbeveiliging op voor je modemlijn, en een speciale, extra tegen pieken beveiligde uitgang voor een laserprinter o.i.d.
Als je een standaard UPS wil, zonder franje, dan heeft APC die ook.
Ik zou wel APC nemen als ik jou was; ze hebben een grote reputatie als het om dit soort dingen gaat.
(en nee, ik heb geen belangen in APC, ik vind gewoon dat ze goeie spullen maken)
Kaj.
precies kaj. dat bedoelde ik dus.. maar het is voor mij al zo lang geleden (1e jaars elektrotechniek) ongeveer 8 jaar terug...
Have a wheelie good weekend!
(Hoe) moet je die dingen onderhouden eigenlijk?
Hmmm, voor die prijs lijkt het me tocch maar beter een keer de computer opnieuw aan te zetten
zat meer te denken aan een honderd of 1,5 / 2, maja....
TP70-> Die dingen onderhouden zichzelf eigenlijk...
Er zitten een paar status-LED's op, die aangeven in welke staat je UPS verkeert.
En ik meen dat de software ook wat in de gaten kan houden, maar die heb ik nog niet geinstalleerd; mijn COM-poort is verrot
ChUcKiE-> Het gaat geld kosten, hoe dan ook.
En dan kan je beter ff wat geld uitgeven, waar je lang plezier van kan hebben, dan dat je een goedkoop dingetje koopt, die, bij wijze van spreken, na drie minuten door z'n accu heen is.
Het ligt er dus maar helemaal aan waar je prioriteiten liggen
Kaj.
Er zitten een paar status-LED's op, die aangeven in welke staat je UPS verkeert.
En ik meen dat de software ook wat in de gaten kan houden, maar die heb ik nog niet geinstalleerd; mijn COM-poort is verrot
ChUcKiE-> Het gaat geld kosten, hoe dan ook.
En dan kan je beter ff wat geld uitgeven, waar je lang plezier van kan hebben, dan dat je een goedkoop dingetje koopt, die, bij wijze van spreken, na drie minuten door z'n accu heen is.
Het ligt er dus maar helemaal aan waar je prioriteiten liggen
Kaj.
In dit geval niet.
Kijk, ik heb op dit moment een uiterst goedkoop videokaartje in één van m'n werkstions zitten.
Hij doet het goed, dus ik hoef er geen GeForce in te hebben.
Een UPS is een ander verhaal, waarbij goedkoop vaak duurkoop is.
Mijn vorige UPS was een geval van 200,-, die er niet in slaagde om mijn computer te beschermen.
Dat heeft me een moederbord gekost van 400,-
Dan geef ik liever wat meer uit aan een apparat wat het wel kan (op mijn werk hebben we ook APC, tot dusver geen klachten), dan dat ik weer geld weggooi aan een nieuw goedkoop UPS-je en een nieuw moederbord.
Natuurlijk, voor hetzelfde geld gaat het gewoon goed, maar ik ben niet bereid om dat risico nog een keer te nemen.
Kaj.
Kijk, ik heb op dit moment een uiterst goedkoop videokaartje in één van m'n werkstions zitten.
Hij doet het goed, dus ik hoef er geen GeForce in te hebben.
Een UPS is een ander verhaal, waarbij goedkoop vaak duurkoop is.
Mijn vorige UPS was een geval van 200,-, die er niet in slaagde om mijn computer te beschermen.
Dat heeft me een moederbord gekost van 400,-
Dan geef ik liever wat meer uit aan een apparat wat het wel kan (op mijn werk hebben we ook APC, tot dusver geen klachten), dan dat ik weer geld weggooi aan een nieuw goedkoop UPS-je en een nieuw moederbord.
Natuurlijk, voor hetzelfde geld gaat het gewoon goed, maar ik ben niet bereid om dat risico nog een keer te nemen.
Kaj.
Als je goedkoop wilt: ga eens kijken bij een pandjeswinkel. Ik heb een tijdje geleden een APC SmartUPS 2000XLi (redelijk oud model) gekocht met twee bijbehorende battery-packs. Vervangende winkelwaarde: meer dan 6000 gulden. Bij pandjeswinkel: afgedongen tot 225 gulden.... Dat was een treffer! Die kerels van de winkel wisten ECHT NIET wat ze hadden staan!!
Beton is koel. Een Alpha is koeler.
Mensen, ik wil ook graag zo'n UPSje kopen in Nederland, maar ik heb nog geen zaak gevonden waar je die een beetje fatsoenlijk kan vinden. Kan iemand mij misschien vertellen waar ik ze kan krijgen?
Ff kijken... Paradigit in Utrecht heeft er een paar, geloof ik. En ik dacht dat Alternate en Computer Discount Center ze ook verkopen.
Ik heb de mijne bij Display in Zwolle gekocht, daar kost hij dus een dikke 600,-
APC zit in Utrecht, en ze hebben iedere maand een advertentie in de grote PC-bladen: c't bijvoorbeeld, en ik dacht C!T ook.
De firma JaVoCom heeft ook UPS-en, maar die leveren niet aan particulieren.
Ik heb de mijne bij Display in Zwolle gekocht, daar kost hij dus een dikke 600,-
APC zit in Utrecht, en ze hebben iedere maand een advertentie in de grote PC-bladen: c't bijvoorbeeld, en ik dacht C!T ook.
De firma JaVoCom heeft ook UPS-en, maar die leveren niet aan particulieren.
Wat moet ik me bij een pandjeswinkel voorstellen?
een recycle winkel?
een recycle winkel?
Dit is een ouwe draad...
Ja.. een winkel die spullen "koopt" van mensen die geld nodig hebben.
Ja.. een winkel die spullen "koopt" van mensen die geld nodig hebben.
Pagina: 1