[gentoo/alsa/spdif] geen pcm geluid, wel dolby

Pagina: 1
Acties:

• TrJ
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07-2025

TrJ

debian

Topicstarter
Na een vruchteloze poging om xine als default dvdplayer in te stellen op mijn freevobox zit ik in een bijna volkomen stilte.
Geen enkele mp3 of mpeg video heeft nog geluid (met mplayer). Alleen iso's met dd 5.1 geluid werken nog. Op mijn receiver zie ik waar ik normaal pcm zie, nu niets.

Als ik een mp3 afspeel met mp3blaster/ mplayer / aplay blijft het eveneens stil, ook als root.

Ik heb al wat zitten googlen maar nog niet met weinig succes,
Ik heb /etc/asound.state al een keer weggegooid, de mixer instellingen gecheckt een dubbelcheck gedaan in local_conf.py, waar alles nu weer op mplayer staat ingesteld maar tot nu toe nada.

De enige configfiles die ik vanmiddag zelf gewijzigd heb zijn die van xine ( die nu helemaal uitgeschakeld is en local_conf.py om de xine plug-in in en uit te schakelen.

Wie heeft een idee waar xine nog meer instellingen heeft gewijzigd en wie helpt me weer aan geluid?

NB in de logs zie ik nergens een foutmelding en als ik in de console iets afspeel zie ik gewoon een voorgangindicatie

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
TrJ schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:42:
Na een vruchteloze poging om xine als default dvdplayer in te stellen op mijn freevobox zit ik in een bijna volkomen stilte.
Geen enkele mp3 of mpeg video heeft nog geluid (met mplayer). Alleen iso's met dd 5.1 geluid werken nog. Op mijn receiver zie ik waar ik normaal pcm zie, nu niets.

Als ik een mp3 afspeel met mp3blaster/ mplayer / aplay blijft het eveneens stil, ook als root.

Ik heb al wat zitten googlen maar nog niet met weinig succes,
Ik heb /etc/asound.state al een keer weggegooid, de mixer instellingen gecheckt een dubbelcheck gedaan in local_conf.py, waar alles nu weer op mplayer staat ingesteld maar tot nu toe nada.

De enige configfiles die ik vanmiddag zelf gewijzigd heb zijn die van xine ( die nu helemaal uitgeschakeld is en local_conf.py om de xine plug-in in en uit te schakelen.

Wie heeft een idee waar xine nog meer instellingen heeft gewijzigd en wie helpt me weer aan geluid?

NB in de logs zie ik nergens een foutmelding en als ik in de console iets afspeel zie ik gewoon een voorgangindicatie
Is je PCM sound niet gemute?
Start ff je mixer op, bijv. alsamixer in een shell of een mixer in X-Windows.

• TrJ

TrJ

debian

Topicstarter
nee pcm is niet gemute..

edit..ik zie nu dat /dev/dsp ook is verdwenen :-( is iig een aanknopingspunt
edit 2 /dev/dsp is weer terug, rechten staan goed maar het blijft stil ;(

[ Voor 90% gewijzigd door TrJ op 01-10-2005 21:14 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:43

SA007

Moderator Tweaking
cat /dev/urandom > /dev/dsp geeft dus ook geen ruis?

Zitten je kabels wel in de goede aansluitingen?

Krijg je bij 5.1 wel geluid uit je front speakers?

• TrJ

TrJ

debian

Topicstarter
cat /dev/urandom > /dev/dsp geeft geen enkele kik, alles zit nog aangesloten als toen het werkte. Ik probeerde vanmiddag de 'pass through' in te stellen van xine: dit werkte 1 keer en daarna crashte xine.

Krijg je bij 5.1 wel geluid uit je front speakers?
yep 5.1 werkt prima ik zie netjes 'dolby digital' op men receiver verschijnen en het geluis is ook prima

btw: het gaat maar om 1 optische kabel en die zit muurvast

edit: OPGELOST 8)7 ik heb /etc/asound.state wederom weggegooid na een alsa her-install inclusief alsaconf en met de hand opnieuw de instellingen ingeklopt ipv alsaconf te laten unmuten, waarschijnlijk doet alsaconf iets meer dan ik wil en iig kon zien. Ben alleen nog benieuwd wat de ellende heeft veroorzaakt...
Bedankt voor het meedenken _/-\o_

[ Voor 47% gewijzigd door TrJ op 02-10-2005 01:26 ]