Toon posts:

teken/photshopsysteem voor EUR 500?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een computer nodig om te kunnen tekenen (painterIX, photoshop, sketchbook met 'n intuos3), en daarnaast minder veeleisende dingen als internetten, dvd/divx kijken, wat matlab, en wat DTP. Het zwaartepunt ligt dus vooral bij photoshop en painter.
Om een beetje lekker te kunnen tekenen heb ik natuurlijk een mooie tft nodig, maar het budget laat dat voorlopig niet toe, dus dat komt later wel. Wel heb ik nog 2 17"crts staan, die ik wil gebruiken. Een tablet en 2 monitoren is niet ideaal, maar het zal voorlopig moeten.
Ik heb het topic van deSuperhelden gevolgd, die zoekt ongeveer eenzelfde systeem. (video en fotobewerking stelt geloof ik zo'n beetje dezelfde eisen aan de hardware, of heb ik het mis?). Desondanks wil ik nog een keer checken of ik niet een miskoop bega met het volgende:

Ik dacht aan de volgende combinatie (bij zercom.nl):
moederbord: Asus A8N-E nForce 4 Ultra Sound LAN SATA-RAID = € 93,50
processor: athlon64 3000+ venice (boxed) = 152.50
geheugen : 1024mb (2 x 512) Kingston PC3200 DDR CL3 = 101.40
videokaart: Sapphire Radeon 9250 128MB DDR 128bit (PCI, DVI) 44,90
dvd brander: nec 3540 = 43.50
kast/voeding heb ik al (arctic silentium2).

Twijfels:
- harde schijf. Ik heb nog een western digital WD800 uit 2003 die ik wil gebruiken voor dit systeem. Hij is wat aan de kleine kant, maar meer ruimte komt later wel. Is deze schijf snel genoeg, of wordt het de bottleneck?
- grafische kaart: ik wilde eerst een 6600 GT kopen, maar sinds ik afgekickt ben van World of Warcraft, is de videokaart geen issue meer. Dus gewoon maar de goedkoopste PCI-e die ik kan vinden nemen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De grafische kaart hangt vooral af van wat je wilt doen als tussendoortje (ontspanning) tijdens het tekenen, verder kan je bij sommige spellen inspiratie opdoen voor wat je tekent. (hangt er af wat je speelt) Je kan je best ook niet de goedkoopste nemen mocht je eventueel ooit van gedachte veranderen als je toch geen spellen gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Videokaart lijkt me goed genoeg. Ik doe meer met mijn videokaart (CAD en 3d progs), en ik heb slechts een GF2 MX. De programma's die jij gebruikt zijn 2D, en zullen dus minder van de videokaart vergen, en meer van de CPU. Je CPU is snel genoeg. Het lijkt me dus een goed systeem.

Je geheugen vind ik een beetje weinig. Ik zit bij Photoshop erg vaak boven de 512mb intern.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geheugen te weinig.. 8)7

Ik heb zelf 256mb RAM Geheugen. Werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:55:
Geheugen te weinig.. 8)7

Right. Wil je fotobewerken? Duw er dan minimaal een gigabyte aan snel geheugen in. Met 256 MB is niet fatsoenlijk te werken. Iedereen die dat wel beweert moet voor de grap eens meer geheugen in zijn systeem proppen, en kijken hoe de performance van Windows en Photoshop toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hmm.. die Radeon 9250 is toch gewoon PCI, en niet PCI-Express, denk dat je dat moet uitwijken naar een Radeon X300 SE ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@nokko
inderdaad... slordig, want op de site van Zercom staat hij onderverdeeld bij PCI-e, en word ook beschreven als pci-e. Een x300 is dan de beste optie?

@ de rest:
1024 mb RAM is wel het minimum wat ik neem. Stond een beetje onduidelijk aangegeven, maar ik neem 2x512 mb (dualchannel dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:55:
Geheugen te weinig.. 8)7

Het werkt vast wel, maar met Photoshop?? Als de user aangeeft dat hij dit programma vaak gebruikt, dan zal dit lijkt mij niet gaan over kleine icoontjes die hij maakt.

Ik had niet gezien dat het een PCI kaart was. Misschien moet je dan voor 5 euro meer de x300 nemen dan. Succes met het uitzoeken.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:11
Photoshop slurt gigantisch veel ram weg, ik heb er laatst een uitnodiging mee gemaakt, en voor de gein eens gekeken naar het geheugengebruik. (ik heb 1GB btw)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smimic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-08 20:05
@TS met veel ram zal je je niet zoveel zorgen hoeven te maken over je HArddisk.

wd800 BB is ? jaartje of 2 jong... oid, mischien gaat je maximale transfer van 50mb sustained naar 60 :) maar daar zal je niet wakker van liggen... voor fotosoep is geheugen Het woord !

i5-2500k /MSI GTX 1080 8 GB X Gaming / 8GB Mem / 6TB storage/ B&Q 32 inch WQHD/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties. Ik heb het systeem inmiddels aangeschaft.
Pagina: 1