Ik heb een computer nodig om te kunnen tekenen (painterIX, photoshop, sketchbook met 'n intuos3), en daarnaast minder veeleisende dingen als internetten, dvd/divx kijken, wat matlab, en wat DTP. Het zwaartepunt ligt dus vooral bij photoshop en painter.
Om een beetje lekker te kunnen tekenen heb ik natuurlijk een mooie tft nodig, maar het budget laat dat voorlopig niet toe, dus dat komt later wel. Wel heb ik nog 2 17"crts staan, die ik wil gebruiken. Een tablet en 2 monitoren is niet ideaal, maar het zal voorlopig moeten.
Ik heb het topic van deSuperhelden gevolgd, die zoekt ongeveer eenzelfde systeem. (video en fotobewerking stelt geloof ik zo'n beetje dezelfde eisen aan de hardware, of heb ik het mis?). Desondanks wil ik nog een keer checken of ik niet een miskoop bega met het volgende:
Ik dacht aan de volgende combinatie (bij zercom.nl):
moederbord: Asus A8N-E nForce 4 Ultra Sound LAN SATA-RAID = € 93,50
processor: athlon64 3000+ venice (boxed) = 152.50
geheugen : 1024mb (2 x 512) Kingston PC3200 DDR CL3 = 101.40
videokaart: Sapphire Radeon 9250 128MB DDR 128bit (PCI, DVI) 44,90
dvd brander: nec 3540 = 43.50
kast/voeding heb ik al (arctic silentium2).
Twijfels:
- harde schijf. Ik heb nog een western digital WD800 uit 2003 die ik wil gebruiken voor dit systeem. Hij is wat aan de kleine kant, maar meer ruimte komt later wel. Is deze schijf snel genoeg, of wordt het de bottleneck?
- grafische kaart: ik wilde eerst een 6600 GT kopen, maar sinds ik afgekickt ben van World of Warcraft, is de videokaart geen issue meer. Dus gewoon maar de goedkoopste PCI-e die ik kan vinden nemen?
Om een beetje lekker te kunnen tekenen heb ik natuurlijk een mooie tft nodig, maar het budget laat dat voorlopig niet toe, dus dat komt later wel. Wel heb ik nog 2 17"crts staan, die ik wil gebruiken. Een tablet en 2 monitoren is niet ideaal, maar het zal voorlopig moeten.
Ik heb het topic van deSuperhelden gevolgd, die zoekt ongeveer eenzelfde systeem. (video en fotobewerking stelt geloof ik zo'n beetje dezelfde eisen aan de hardware, of heb ik het mis?). Desondanks wil ik nog een keer checken of ik niet een miskoop bega met het volgende:
Ik dacht aan de volgende combinatie (bij zercom.nl):
moederbord: Asus A8N-E nForce 4 Ultra Sound LAN SATA-RAID = € 93,50
processor: athlon64 3000+ venice (boxed) = 152.50
geheugen : 1024mb (2 x 512) Kingston PC3200 DDR CL3 = 101.40
videokaart: Sapphire Radeon 9250 128MB DDR 128bit (PCI, DVI) 44,90
dvd brander: nec 3540 = 43.50
kast/voeding heb ik al (arctic silentium2).
Twijfels:
- harde schijf. Ik heb nog een western digital WD800 uit 2003 die ik wil gebruiken voor dit systeem. Hij is wat aan de kleine kant, maar meer ruimte komt later wel. Is deze schijf snel genoeg, of wordt het de bottleneck?
- grafische kaart: ik wilde eerst een 6600 GT kopen, maar sinds ik afgekickt ben van World of Warcraft, is de videokaart geen issue meer. Dus gewoon maar de goedkoopste PCI-e die ik kan vinden nemen?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 23:15 ]