welke stille cpu koeler?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
hoi allemaal

k heb een vraagje: welke cpu koeler kan ik het beste nemen?

het gaat over het volgende systeem:

AMD64 3500+ (venice)
asus a8n-E
2*512 pc3200 kingston ddr geheugen
asus Gf 7800 gt (is miss een beetje overkill, kan ook een 6600/6800 gt worden)
NEC 3540
een stille hd, sata (2) 250 gig -> tips???

het belangrijkste voor mij is dat het een stille koeler is, met voldoende prestaties. overclocken zit er niet echt in... doel van dit systeem = gamen (niet die-hard) en school & internet

mij oog viel op een aantal zalman koelers (ook wegens eigen ervaring):
de CNPS 7000, 7700 of 9500 (cu en alcu versies)

alleen kan ik nergens echt vinden welke beter is, of wat het verschil is tussen bijv de 7000 en 7700...
verder mogen koelers van andere merken natuurlijk ook, als ze maar n beetje stil zijn

wie o wie kan mij helpen met dit vraagstuk???

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 22:20

jotheman

Was like that when I got here!

Heb je bepaald niet ver gezocht. Als je alleen al op de Zalman site kijkt...

I see dead pixels...

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:20
Het verschil tussen de 7000 en 7700 zit em in de grootte van de koeler en de fan, doordat de 7700 'n stuk groter is koelt hij over 't algemeen wat beter. Volgensmij had je dit ook vrij simpel kunnen vinden dmv de search of dmv Google, er zijn vreselijk veel reviews/tests over deze coolers + "rivalen"

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-02 21:19

tweakerbee

dus..?

De 7700 is volgens mijn gewoon hetzelfde model maar dan ietsje nieuwer. Verder is de standaard Athlon64 cooler al best wel stil, zeker met Cool'n'Quiet. Als je absolute stilte wilt is Zalman het verste wat je moet kijken.
Houdt er wel rekening mee dat je dan ook wat aan je voeding, northbridge en videokaart kunt doen (if applicable).

You can't have everything. Where would you put it?

• shazam0
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-04-2021
iemand hier al ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/9500_c_p.jpg

de Zalman 9500

shazam

• DropjesLover
  • Nu online
er zijn hier op tweakers anders geen reviews over (nieuws & topics). eigenlijk is het hier mijn walhalla voor (betrouwbare) antwoorden op vragen over computers :)

kan er anders een nieuwspost komen over een roundup van meerdere (stille) koelers de laatste is namelijk al jaar oud....

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
shazam schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:00:

[afbeelding]

de Zalman 9500
Die fan is nieuw voor mij, maar ziet er wel vet uit _/-\o_ En zalman kennende zal hij vast wel goed zijn :)

Verwijderd

Waarom neem je geen Coolermaster Hyper 48. Die heb ik ook met dezelfde processor als jij. Als je hem niet overklocked zijn de temperaturen met everest idle 28 en load 34 graden. Overklocked met 1,7 Volt op de proc komt ie niet op 37 idle en load op 51 graden. De best cooler tot nu toe die ik heb gehad. Beter als een zalman 7700 serie.

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Voor mijn eigen pc, met toevallig precies dezelfde componenten, heb ik de zalman 7000 alcu besteld en voor de behuizing twee ventilatoren, eentje voorin voor input eentje achter de kast die moet zorgen dat de lucht wordt weggeblazen (andersom plaatsen).

Later had ik wel een beetje spijt toen ik deze zag:

http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=HXLT06&

en deze:

http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=HXLT04&

en deze:

http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=HXLR02&

Als harde schijf heb ik een hitachi genomen, ik zou in ieder geval geen maxtor nemen omdat die in combinatie met je moederbord problemen kan opleveren.

Verwijderd

Die Thermalright Heatsink XP-120 en Thermalright Heatsink XP-90 schijnen ook goeie coolers te zijn alleen wel ff een papst fan erop monteren.
Over die harde schijven zou ik inderdaad geen maxtors meer nemen maar een hitachi en dan wel een T7K250 serie, want die zijn nieuwer en veel stiller als de 7K250 serie. Ook zijn ze een stuk cooler als de maxtors ongeveer 6 graden volgens everest en soms nog wel meer. Ben zelf in bezit van 4 keer een 250 gb en 2 keer een 200 gb van hitachi en 2 keer een 200 gb van de maxtor maar merkt het verschil wel degelijk. Qua snelheid maakt het bijna geen bal uit.

Verwijderd

wat dacht je van http://www.arctic-cooling...2.php?idx=30&data=2&disc=
maakt bijna 2 keer zo minder geluid als de standard koeler, en is maar 10 euro, zo te zien heeft ie ook nog andere awards gewonnen, heb hem zelf ook draaien op me 3200+ die nu 2300mhz draait, bij standaard gebruik hangt hij ongeveer tussen 30 en 35 graden, na een paar uur gamen ongeveer tussen 35-40. :)

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 20:48
Thermalright XP-120 + een Stille fan (papst of iets dergelijks)

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Verwijderd

Of deze 14449 Spire Spire KestrelKing V Aluminium, Koper bij www.sallandautomatisering.nl. is 9 euri en maakt 22 db aan geluid. Weet niet hoe die presteerd maar wel beter als een standaard cooler. Heb hem zelf besteld gisteren voor mijn 2de pc. Dus kan wel laten weten hoe die het doet als ik hem binnen heb.

• marijn1987
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:26
Ik heb de Zalman CNPS 9500 LED, is echt een VET goede cooler, houd mijn AMD A64 3400+ @ 2.8 GHZ 36 graden idle en 48 stressed :P

• shazam0
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-04-2021
marijn1987 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:37:
Ik heb de Zalman CNPS 9500 LED, is echt een VET goede cooler, houd mijn AMD A64 3400+ @ 2.8 GHZ 36 graden idle en 48 stressed :P
Huh das maf, ik heb zelf een 7700 met een prescott 3,4 en ik heb dezelfde waardes. Ik dacht altijd dat een AMD minder warm zou moeten dan een prescott, en ik heb de fan maar op 1500 rpm draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door shazam0 op 01-10-2005 20:00 ]

shazam

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
Wat d8 je van een Scythe Ninja met een Nexus 120MM fan erlangs.

Zeer goede koeling, zelfs beter dan Zalman 9550, en bijna onhoorbaar.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:22:
wat dacht je van http://www.arctic-cooling...2.php?idx=30&data=2&disc=
maakt bijna 2 keer zo minder geluid als de standard koeler, en is maar 10 euro, zo te zien heeft ie ook nog andere awards gewonnen, heb hem zelf ook draaien op me 3200+ die nu 2300mhz draait, bij standaard gebruik hangt hij ongeveer tussen 30 en 35 graden, na een paar uur gamen ongeveer tussen 35-40. :)
Ik heb diegene ben TC dus temperatured controlled...

Die is echt stil, heb hem zelf ook en hoor hem gewoon niet! En ik zit op een zolder waar het altijd toch erg warm is.

Hij draait met c&q aan soms onder de meetbare waarde en met C&Q uit draait ie net iets daarboven, is dus een kleine 700RPM.

Temperaturen zo rond de 50 stressed, met alleen een voeding die warme lucht eruit blaast.. en op een zolder van 25 graden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 01-10-2005 20:07 ]

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 12:48

Steffy

Ayreonaut

Arctic Freezer 64, pracht koeler, muis stil, koelt net zo goed als die zalmans bleek uit review en kost je tussen de 15 en 20 euro, een goeie koeler kun je dus voor niet al te veel krijgen, er zijn ook bedrijven die geen geld vragen voor hun naam maar alleen voor het product zelf :Y)

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Volgens mij heb je idd niet ver gezocht... > Nieuwste Zalman CNPS9500 Heatsink

Er zijn dus een aantal gebruikers met ervaring van dit product (waaronder myself :)).

Ik heb goede ervaringen met:

Artic Freezer 64 - Doet het perfect en is daarbij nog erg stil (is mijn backup cooler)
Thermaltake Sonic Tower + 120mm Papst 4412FGL - Ook erg goed, de cooler kan je zo stil maken als je wil, er hoeft namelijk geen fan op!
Zalman 9500 - Op 12v luidruchtig, op 7v onhoorbaar, doet het ook erg goed! :)

Voor 20e koop je een Freezer en heb je al een solid aankoop, maat van me heeft met bijna dezelfde setup als jou zn 3500+ venice op +-2600mHz lopen.

Je hebt daarnaast ook nog de Scythe Ninja, Thermalright XP120 etc etc...

Check www.frostytech.com en remember google is yer friend!

Instagram / YouTube

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:51

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zelf heb een XP-120 met papst fan draaien atm.
Erg stil en houd mijn Venice 3000+ @ 2ghz stressed onder de 35 graden :P

Gabriël AM5

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Scythe Ninja: passief te gebruiken bij een goede airflow, actief te kolen met 120MM fan.
Maakt "gehakt" van de 9500 van Zalman - en is goed betaalbaar.

Heb zelf deze draaien in een Nexus Breeze (passief -> door goede airflow) op een P4 2.8Ghz. Komt niet boven de 55 uit (primed). Heb ook met de Shogun mogen spelen :+

Wil je goedkoper (en wat minder extreem ;)), dan kun je een koelertje van bijvoorbeeld Nexus pakken.

Tip voor de harddisk: ophangen in een DiskTwin.

Love Hardware!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 01:03
marijn1987 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:37:
uh ik heb een coolermaster hyper48 en idle is hij ongeveer 30 en @ full load niet warmer dan 40 en hij is ook nog eens goedkoper dan die 9500 LED
(btw khep een amd 64 3000+ venice @ 2.2ghz dat ongeveer aan een 3500+ gelijk moet zijn)
en hij is maar 17db(a) :P

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:12:
Waarom neem je geen Coolermaster Hyper 48. Die heb ik ook met dezelfde processor als jij. Als je hem niet overklocked zijn de temperaturen met everest idle 28 en load 34 graden. Overklocked met 1,7 Volt op de proc komt ie niet op 37 idle en load op 51 graden. De best cooler tot nu toe die ik heb gehad. Beter als een zalman 7700 serie.
Ik heb ook zo'n hyper ding gehad maar heb hem eruit gedonderd. Veel te zwaar en veel te veel hefboom. Heb er nu een zalman op zitten en die doet het een stuk beter qua angst met verplaatsen enzo.

Die Hyper koele koelt wel heel goed hoor, maar de Zalman net zo goed.

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik jou was zou ik voor de Thermaltake Big Typhoon gaan. Deze schijnt hier op GoT niet echt door te dringen, maar deze test zegt denk ik wel genoeg, hoewel de Zalman 9500 daar ook erg goed uit komt.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:20
Fairy schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 12:10:
[...]

Ik heb ook zo'n hyper ding gehad maar heb hem eruit gedonderd. Veel te zwaar en veel te veel hefboom. Heb er nu een zalman op zitten en die doet het een stuk beter qua angst met verplaatsen enzo.
't punt is waarschijnlijk dat 't jou 'n beter gevoel geeft als de koeler wat lichter is (zal volgensmij niet eens zoveel schelen); 't lijkt me sterk dat je ervaring hebt gehad met 'n afgebroken socket oid.

Verwijderd

Br3zip schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 12:16:
Als ik jou was zou ik voor de Thermaltake Big Typhoon gaan. Deze schijnt hier op GoT niet echt door te dringen, maar deze test zegt denk ik wel genoeg, hoewel de Zalman 9500 daar ook erg goed uit komt.
Eensch, ik heb dat geval op mijn heethoofd Tbird gekwakt, die voorheen 60 graden stressed werd.
Nu heb ik dat geval op 5v draaien (uber stil, op 12v is ie maar 16dba) en dat kreng wordt maar 37 graden (?) stressed na een uurtje cpu burn in..
Klinkt erg laag, maar dat kom ook mede omdat in het zijpaneel nog geen cm boven de cpu fan een andere fan zit die lucht van buiten in de cpufan blaast (ook op 5v btw)

Maar dan nog, die heatpipes voelen totaal niet warm aan na een stresstest...

• DropjesLover
  • Nu online
dus even een roundup van de (tot nu toe) door jullie aangeraden koelers:

Thermaltake Big Typhoon
Scythe Ninja -> kan zonder fan
Coolermaster Hyper 48
Thermalright Heatsink XP-120/90 (met eventueel papst fan)
Spire KestrelKing V Aluminium
Arctic-cooling Freezer 64 -> goed en goedkoop
Zalman CNPS 9500 (LED) -> erg vet uiterlijk

deze review zegt mij al heel veel...

ik zit dus nu eigenlijk te twijfelen tussen de scythe ninja, Thermalright XP-120 en Coolermaster Hyper 48. ik denk dat het de coolermaster wordt. namelijk om de volgende redenen:

goed te krijgen (ook belangrijk) en goedkoper als de anderen
heeft een fan (anders moet je voor een goede airflow in je kast zorgen)
koelt goed genoeg en produceert max 19 db

iedereen mega bedankt _/-\o_ voor alle hulp en tips, ik hoop dat mede-tweakers ook wat aan dit topic zullen hebben :*)

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 02-10-2005 23:52 . Reden: typo ]

BThGvNeOA

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

een hyper 6 of hyper 6+ van Coolermaster zou ook een idee kunnen zijn, je kunt wel zelf de juiste fans erop gooien en de koelprestaties zijn prima

hier nog een recent draadje waar hij in voorkomt, samen met wat anderen:

reviews: Asetek VapoChill Micro review

en hier de rest van de reviews, waar hij enkele malen tussen voorkomt (bij "prestaties")

Simplicity is de bom...

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Hou er wel rekening mee dat dat ding bijna een kilo weegt, 828 9ram om precies te zijn. De big typhoon van Thermaltake is trouwens even zwaar. De nieuwe Zalman is lichter maar maakt veel geluid blijkbaar.

Binnenkort komt overigens de Blue Orb II van Thermaltake met een 120 mm fan, blauwe led en 17 db geluid.

• DropjesLover
  • Nu online
The Mystic schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 18:15:
Hou er wel rekening mee dat dat ding bijna een kilo weegt, 828 9ram om precies te zijn. De big typhoon van Thermaltake is trouwens even zwaar. De nieuwe Zalman is lichter maar maakt veel geluid blijkbaar.

Binnenkort komt overigens de Blue Orb II van Thermaltake met een 120 mm fan, blauwe led en 17 db geluid.
holy sh*t je hebt gelijk, k heb helemaal niet naar de gewichten van de heatsinks gekeken!!!
*voelt zich ff weer heel erg n n00b...

de scythe ninja is 665 gram en de thermalright 120 370 gram... helaas is deze laatste wel 51 euro, eigenlijk boven mijn bugdet :( dan denk k dat het de silencer freezer 64 wordt... achja, shit happens :Y)

BThGvNeOA

• aramdin
In dat geval zou ik je de Freezer aanraden boven de 64 ultra tc...Presteert stuk beter! En kost maar +-19euro :)

Instagram / YouTube

Verwijderd

aramdin schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 18:41:
In dat geval zou ik je de Freezer aanraden boven de 64 ultra tc...Presteert stuk beter! En kost maar +-19euro :)
Agree, heb beide koelers gehad. De 64 Ultra op een 3500+ Newcastle, en de Freezer op een 3000+ Venice en nu op mn X2 3800+. De Freezer is onhoorbaar, ziet er leuk uit, en doet wat prestaties betreft amper onder tov andere koelers . . . .

• Sjeepee
  • Nu online
The Mystic schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 18:15:

Niet alleen het gewicht alleen maakt uit: het gaat eigenlijk om het zwaartepunt (hoever dat van je moederbord afligt). Weet bijvoorbeeld dat de Ninja het zwaartepunt laag ligt (lamellen zijn heel dun en van aluminium: weegt weinig. De base is het allerzwaarst.
Ook is de kwaliteit van je montagemateriaal belangrijk: je moet geen cheapy plastic spul hebben :X

Love Hardware!

• DropjesLover
  • Nu online
lijkt me sterk dat bouwers van zulke (high tech) koelers, van dat gewicht, er el cheapo bevestigingsmaterialen bij stoppen :P
verder, hoeveel kan een mobo max aan qua gewicht? het bevestigen aan de socket zelf kan max 450-500 gram zijn, maar hoeveel kan het pbc aan? verder bevestig k eigg altijd mn koelers met schroeven aan het mobo, je weet maar nooit ;)

BThGvNeOA

• Sjeepee
  • Nu online
DropjesLover schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 23:15:
lijkt me sterk dat bouwers van zulke (high tech) koelers, van dat gewicht, er el cheapo bevestigingsmaterialen bij stoppen :P
verder, hoeveel kan een mobo max aan qua gewicht? het bevestigen aan de socket zelf kan max 450-500 gram zijn, maar hoeveel kan het pbc aan? verder bevestig k eigg altijd mn koelers met schroeven aan het mobo, je weet maar nooit ;)
Het zal je verbazen waar sommigen op besparen :+

Het gaat dus eigenlijk niet om het gewicht, maar het moment wat de koeler veroorzaakt. Wat dat moment is -> geen idee ;)
Weet wel dat je met een grote koeler niet je kast van een meter hoog moet laten vallen, maja, welk component overleeft dat wel :z

Love Hardware!

Verwijderd

heb zelf afgelopen zaterdag een big typhoon bij alternate opgehaald voor 39 euro, kan m jammer genoeg nog niet testen wat warmte betreft, maar hij is wel retestil!

hij is wel zwaar en groot ja, maar hij past gewoon makkelijk in mn kast (k heb een antec sonata II, past welliswaar niet als k ook nog die luchtschagt erin zet, zowel met als zonder de fan die standaard op de big typhoon zit) en de kolos hangt zeer stevig aan mn A8N-E.

dit weekend kan ik (hopelijk |:( ) gaan testen fyi

Verwijderd

DropjesLover schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 23:15:
Klopt, bij die big typhoon hebben ze 3 lagen aan de achterkant, eerst rubberachtig iets, dan plastic en dan dik metaal.

Bij mij was het helaas zo dat er een pinnetje van het mobo (uitsteeksel van een condensator aan de achterkant) door het rubber en plastig was gekomen tegen het metaal aan.

Resulteerde in een mooi rookeffect dankzij mijn ccfl, maar was toch niet helemaal de bedoeling..
t werkt gelukkig nog wel :p

Verwijderd

ik heb gewoon de standaard achterkant van mn A8N-E gebruikt, lange schroeven erop, en ze vastzetten met die 6 hoekige dingetjes die ik over die lange schroeven heb gedaan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 15:29:
ik heb gewoon de standaard achterkant van mn A8N-E gebruikt, lange schroeven erop, en ze vastzetten met die 6 hoekige dingetjes die ik over die lange schroeven heb gedaan.
Klopt, maar mijn socket a mobo had geen backplate, maar die zat gelukkig wel bij de cooler

Verwijderd

Akasa heeft nu ook een mooi koelertje uitgebracht de evo 120 al verschillende possitieve reacties van gehoord en is ook zeer stil :
http://www.nvnews.net/reviews/akasa_evo120/index.shtml
En hij kost ook maar rond de 30 euro dacht ik. Voordeel hiervan is dat je de warme lucht rechtstreeks je kast uit blaast.

• Sjeepee
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 23:53:
Akasa heeft nu ook een mooi koelertje uitgebracht de evo 120 al verschillende possitieve reacties van gehoord en is ook zeer stil :
http://www.nvnews.net/reviews/akasa_evo120/index.shtml
En hij kost ook maar rond de 30 euro dacht ik. Voordeel hiervan is dat je de warme lucht rechtstreeks je kast uit blaast.
Jammer dat daar niet naar stilte wordt gekeken |:(

Verder lijkt me, ff naar de plaajes kijkend, dat deze bij sommige moederborden problemen geeft m.b.t. de plaatsing van de CPU-socket: zitte iets verkeerd, past je cooler niet :(
In een kast zonder 120MM outtake heb je helemaal pech B)
Daarbij vind ikzelf het erg handig dat je de fan op meerdere kanten van de koeler kunt monteren: zo kan de airflow optimaal worden geregeld.

Just my 5 cents ;)

Love Hardware!

Verwijderd

Ik heb de Zalman 9500 in combinatie met een AMD64 3700+ San Diego

Momenteel @ stock wordt de proc idle 29/30 graden en onder stress 36 graden..

Mijn ervaring is dat dit toch wel uitstekend is, hijs daarnaast lekker stil en ziet er "stoer" uit :)

Ik heb wel Artic Silver 5 gebruikt als pasta.

Ik ben erg te spreken over deze cooler, koelt in ieder geval beter als mijn vorige cooler de Zalman 7000Cu

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Denk er ook aan dat je kast een flinke invloed kan hebben. Een of andere no-name kast om je systeem (letterlijk) in te blikken gaat al vlot vibreren. Een kast als de Antec Sonata (mijn favoriet als stille kast) of iets anders van een solide A-merk heeft daar veel minder last van. En de eventueel bijgeleverde voeding is ook meteen een klap stiller.
Mijn hele "beetje stiller" assorti is
-Kast: Antec Sonata (de oude, de Sonata II schijnt nog iets beter te zijn)
-Cooler: Zalman 7700
-HDD: Seagate Barracuda 7200.7 200Gb (Deze werd als erg stil aanbevolen, weet niet hoe de nieuwste, 7200.8 het doet)
-Zalman 80 op m'n oude GPU
En dat alles met bevredigend resultaat als HTPC.

[ Voor 4% gewijzigd door onkl op 05-10-2005 16:43 ]

• Roncom
  • Laatst online: 28-01 15:23
Ik krijg binnen nu en een week die Antec Sonata II binnen en en ook de Zalman 7700 koeler voor me processor. Werkt dat een beetje samen en is het geluid goed gedempt? Ik heb een Maxtor harde schijf besteld (bij Salland), omdat de Hitachi slecht leverbaar was. Zit nog te twijfelen of ik hem zal annuleren en ergens anders bestel aangezien ik eigenlijk geen goede verhalen heb gehoord over de Maxtor.

• aramdin
Niet vergeten om de Zalman op 7v te zetten dmv FanMate2 of via Speedfan of CnQ (als je a64 hebt)

Instagram / YouTube

• Roncom
  • Laatst online: 28-01 15:23
Ik ben nog totaal onbekend met kasten bouwen, voedingen en koeling etc. Het wordt, als ik al me onderdelen heb, dus ook de eerste keer en ben erg benieuwd of het gaat lukken. Ik neem aan dat Speedfan een proggie is en dat je die 7v of 12v niet handmatig instelt (op de koeler zelf)?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Roncom schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 11:51:
Ik ben nog totaal onbekend met kasten bouwen, voedingen en koeling etc. Het wordt, als ik al me onderdelen heb, dus ook de eerste keer en ben erg benieuwd of het gaat lukken. Ik neem aan dat Speedfan een proggie is en dat je die 7v of 12v niet handmatig instelt (op de koeler zelf)?
De Fanmate is een erg plastic apparaatje wat je tussen fan en moederbord hangt. In essensie een opgehipte potentiometer.
Speedfan regelt inderdaad softwarematig je fansnelheden, niet alleen je CPU maar ook (als met variabele fan uitgerust) je GPU, voeding(dat kan idd. bij de sonata) en case.
Is freeware (of iig. effectief gratis geloof ik) en GoT stikt van de ervaringen etc. dus de search is je ding in dezes.

• aramdin
Speedfan > http://www.almico.com/speedfan.php

Is idd een freeware proggie om fan speeds te regelen, voltages uit te lezen, smart waardes (van je HDD'; s) uit te lezen etc etc. Mits je mobo het ondersteund natuurlijk, maar daar kom je snel genoeg achter als je het installed.

Er zijn btw genoeg topics hier te vinden over systeembouw, speedfan e.d. Gebruik de search en je komt al een heel eind! Anders heb je altijd google nog en daar vind je nog veel meer hehe

In de tijd dat je wacht kan je je alvast "inlezen" over alles en nog wat, niet onhandig om dat te doen :)

Instagram / YouTube

• Sjeepee
  • Nu online
Weer nieuwe reviews van de Scythe Ninja:

Hartware.net (kijk ivgl met de Zalman 9500 :X)
Proclokers.com
VR-Zone (ivg met de XP-120)

Dit lijkt toch wel een goede keuze geweest :Y)

Love Hardware!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ik zou graag dit topicje dan maar willen kicken, omdat ik hiervoor geen nieuw topic voor wil aanmaken.

Ik heb op dit moment een mag wel zeggen zeer stil systeem :

Chieftec CA-01SL-SL-B kast met dempingsmatten ge-installeerd. (excl casefans!!!)

2 x 160gb hdd, hangend in Zalman ZM-2HC2 (voor trilling en pasieve koeling)

Athlon64 3000+ met een Arctic Freezer 64 op een Asus A8v Deluxe (939) mobo

Geforce 6800 Ultra 256mb met een Zalman ZM-2HC2 (op 5v)

alles gevoedt door een Aerocool Aeropower 550W (ja die is stil!)

Na vervanging van de originele koeler van de videokaart is mn systeempje superstil geworden.

Nu ben ik een miereneuker :P en ga ik de uitdaging aan om een stille (lucht) koeler te vinden die mijn Arctic Freezer 64 kan vervangen. Want deze maakt op dit moment nog het meeste geluid.

Op deze site zag ik al toevallig een review over een tegenhanger, Zalman cnps7000 samen in gevecht met de Arctic Freezer 64. Waarbij de laatste overall t beste is (minime overwinning btw)

Nu is dat reeds maar 1 ervaring, en ook maar 1 ander product.

Kent iemand een goede vervanger? Graag met zelf onderbouwing, of een andere review.

• McGryphon
  • Laatst online: 04-02 21:19

McGryphon

Veul vrouwkes!

Zit er eigenlijk een backplate bij een Zalman 7000?

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:02
Jep, ik heb een 7000 CU-LED en kreeg er een backplate bijgeleverd :) Zit ook een fanmate bij en wat kabeltjes, en uiteraard wat bevestigingsmateriaal voor de verschillende sockets.

Verder is die 9500 wel een leuke koeler als je prestaties met een coole look wilt, kost je alleen 50 euro.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:23

Vuurvoske

Nunquam cede!

shazam schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:00:

[afbeelding]

de Zalman 9500
Kheb pasgeleden een review gelezen daarover, kwam als beste uit de test. Wil je echt een goede koeler dan zou ik deze kopen. :7

Beroeps brabander

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
De Thermaltake Big Typhoon is een zeer goede koeler. Ik heb hem zelf ook :D

Ik heb ook een A8N-E bordje, alleen dan een 3200+ erin ipv 3500+ Deze is standaard 2 gig, ik heb hem nu op 2,56 staan en mijn CPU is idle 30 graden en stressed (na 3DMark05) 36 graden! Zeer goed ding dus.

Over het geluid kan ik weinig zeggen, ik heb 3 kast koeler + een piep in mijn kast, waarschijnlijk de harde schijf :P Oud IDE ding. Ik heb nog nooit mijn kast aangehad zonder kastkoelers, heb hem ook pas een week, maar dat kan ik wel een keer doen als DropjesLover wil weten hoe hard deze koeler blaast...
Op Alternate staat hij op 16 dB, terwijl alle zalmans op 25 staan (fatal1ty zelfs op 35, als ik het goed heb onthouden?), dus ik denk dat deze zeer is aan te raden. Kost maar 39 euro en een zalman (7700 cu) ook :)

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

You are a hero! _/-\o_

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Sjeepee
  • Nu online
Vuurvoske schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 00:48:
[...]

Kheb pasgeleden een review gelezen daarover, kwam als beste uit de test. Wil je echt een goede koeler dan zou ik deze kopen. :7
Ligt eraan welke test je leest. Meestal is meerdere reviews wel aan te raden :Y) Sommige reviewers zijn nogal Zalman-fanatics, en zien de helft van de concurrentie daardoor niet staan :X

Love Hardware!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

jah zoals een of andere review waarbij ze de CNPS7000 beter koelde dan de CM hyper 48 oid

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Vandaag krijg ik mijn Blue ORB II van Thermaltake binnen...ik zal binnenkort eens de resultaten laten zien van dit CPU koelertje, schijnt nogal stil en goed te koelen dus ik ben benieuwd tis nog even wachten totdat ik mijn geheugen terug krijg (DOA) ik houd je op de hoogte

[ Voor 4% gewijzigd door RSD1982 op 04-11-2005 11:29 ]

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Die lijkt me idd wel mooi :Y)

• PringleMaster
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-01 16:11

PringleMaster

A.K.A. Delta

Heb sinds gisteren de Thermaltake Big Typhoon draaiende.
Wat een groot ding (had em wel op plaatjes gezien maar wist niet dat ie zo groot was :P).
Tot nu toe nog niet zoveel mee kunnen testen.

Athlon 3700+ San Diego @ stock (2200 mhz 1.4 v) wassie idle 28 graden en @ load 32 ofzo. Zal dit nog eens grondig meten/testen. Daarnaast zal ik volgende week ook even kijken hoe warm ie wordt bij oc snelheden (± 2700-2800 mhz).

Nog ff een vraagje :

Ik had de cooler geinstalleerd, maar d8 dat het niet goed was gelukt.
De cooler er weer afgehaald en toen zag ik wat zwart spul aan de zijkanten van m'n proc zitten.
Leek wel of dit vanonder de IHS vandaan was gekomen. Heb ik hem misschien iets te straks vastgeschroefd ofzo? Kweenie of dit veel kwaad kan aangezien hij het nu nog gewoon doet.

kaasz | specs | i kick ass for the lord

• Mielmania
  • Laatst online: 04-02 22:28
Ik heb me onlangs verdiept en voor rond de 40 euro kwam naar mijn mening big typhoon als beste er uit. Til je het hele grapje nog iest duuder dan ga je voor de:

Thermaltake SI 120 met een 4412 Papst fan, met een fancontroller ertussen. Dit is op stilte het allerbest, en heeft ook nog zeer chiçe performance.

My thoughts ;)

hoi

• Sjeepee
  • Nu online
Mielmania schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 22:02:
Ik heb me onlangs verdiept en voor rond de 40 euro kwam naar mijn mening big typhoon als beste er uit. Til je het hele grapje nog iest duuder dan ga je voor de:

Thermaltake SI 120 met een 4412 Papst fan, met een fancontroller ertussen. Dit is op stilte het allerbest, en heeft ook nog zeer chiçe performance.

My thoughts ;)
Ehm, om te beginnen geef je teveel uit voor een papst, en wordt de Thermaltake 120 voorbij gegaan door een Scythe Ninja. Daarbij presteerd een 9500 net zo goed. Ninja met een 120MM Nexus is een paar euro duurder dan jouw eigen oplossing :X

http://www.silentpcreview.com/article251-page1.html
http://tweakers.net/pricewatch/122308
http://tweakers.net/pricewatch/78649

En voila, je CPU (welke dan ook) is goed en stil gekoeld :D

Love Hardware!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

* McGryphon kijkt naar de review van P4 @5GhZ 8)

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:12

bosaap22

Doing things I'm good at.

Er loopt een topic over de 9500 van Zalman. Daarin worden ook enkele reviews aangegegevn waarbij deze wordt vergeleken met een TL Big Typhoon, XP120, 7700, 7000 etc....

Kijk voor de grap eens naar dit topic:
Nieuwste Zalman CNPS9500 Heatsink

Persoonlijk ben ik van plan om de Big Typhoon te halen. Zeker als je kijkt naar Prijs/kwaliteit/prestatie/stilte komt deze als beste uit de bus. Mits je niet elke week je pc onder je arm neemt, want hij is wel aan de zware kant... 8)

• Mielmania
  • Laatst online: 04-02 22:28
Sjeepee schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 09:14:
[...]

Ehm, om te beginnen geef je teveel uit voor een papst, en wordt de Thermaltake 120 voorbij gegaan door een Scythe Ninja. Daarbij presteerd een 9500 net zo goed. Ninja met een 120MM Nexus is een paar euro duurder dan jouw eigen oplossing :X

http://www.silentpcreview.com/article251-page1.html
http://tweakers.net/pricewatch/122308
http://tweakers.net/pricewatch/78649

En voila, je CPU (welke dan ook) is goed en stil gekoeld :D
Ok goed, die papst kan een persoonlijke mening zijn, maar als ik dan hier even kijk:
http://hi-techreviews.com/reviews/SI-120/P4.htm
Dan is die Ninja, ( met de zelfde fan) warmer als de SI 120 van thermalright, en zeker bij de wat hogere Ghertzen. ( ik weet dat hij in veel test iets warmer uitkomt dan hier, dus ga nou niet met allerlei andere testen gooien ;) )

Ook is hij iets stiller:
http://www.computerbase.d...hermaltake_blue_orb_ii/5/
(hier is hij hier indd wel iets warmer, maarja, ik ga voor stilte en het topic gaat hier ook over :P )

Dus naar mijn mening ontloopt het mekaar praktisch niet. En zijn het goede tegenhangers van mekaar. ( persoonlijk vind ik die SI 120 mooier, dus dit had mijn voorkeur, ( staat geloof ik ook bij mijn post..."naar mijn mening" :X )

[ Voor 5% gewijzigd door Mielmania op 06-11-2005 12:26 ]

hoi

Pagina: 1