[Indesign CS2] Multiple/custom cropmarks??

Pagina: 1
Acties:

• hing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05-2023
Hallo allemaal,

De laatste tijd heb ik relatief veel bezig met "ontwerpwerk" en kom wat praktische zaken tegen waar ik zelf niet goed uitkom. Ik heb al wat rondgekeken op internet en wat gesnuffeld in de helpfiles van Indesign maar ben niet echt iets nuttigs tegengekomen.

Ik ga een "programmaboekje" maken voor een conferentie. Het wordt een tweezijdig programma dat door een digitale drukker op relatief dik papier gedrukt gaat worden. Het formaat is aan halve A4 in de lengte (dus geen A5!!!)

Nu heb ik contact opgenomen met de drukken en heb het advies gekregen om 2 programmaboekjes naast elkaar op een document van bijvoorbeeld 23cmx32cm (net iets groter dan A4) te plaatsen (is blijkbaar goedkoper)

Als ik het goed heb begrepen, ziet het er ongeveer als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/h.c.li/programma.gif

Is het wijzer om met 2 cropmarks in het midden te werken om beide programma's van elkaar te scheiden (zie figuur beneden?)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/h.c.li/programma2.gif

De officiele vraag luidt: hoe krijg ik dit voor elkaar in Indesign?
Moet ik hier dan het "papierformaat" op A4 houden en met de "Bleed" instellingen het 23cmx32cm document maken? En hoe krijg ik de "custom" cropmarks tussen de twee programma's? Kan ik voor objecten (textboxen oid) zelf cropmarks defineren?
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Als iemand me op weg kan helpen, graag!!!! (antwoorden van mensen die weten hoe dit in illustrator 9 of 11 moet zijn ook welkom!)
Alvast bedankt!

Groetjes,
Hing.

Verwijderd

Je moet sowieso rekening houden met overvul (bleed), dus ik zou ze niet tegen elkaar aanzetten. Als je bijvoorbeeld een foto of kleurvlak in de achtergrond hebt zul je die aflopend op het document moeten plaatsen.

Je kunt waar nodig gewoon zelf snijtekens tekenen, met de line tool. Zo deden we dat vroegâh ook, toen er nog niet van die mooie automatische cropmarks in zaten.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 18:40 ]

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Normaal gesproken maak je in indesign gewoon 1 document op het formaat van je programmaboekje. De drukker beschikt over impositiesoftware om er vervolgens meer dan 1 op een drukvel te zetten. Aan je voorbeeldmaat te zien gok ik dat het gaat om het drukformaat 450 x 320 mm (SRA3), daar zouden er zelfs 4 op passen.

Je hebt het over boekjes. Dat klinkt alsof het een gevouwen dingetje wordt. In dat geval staan er bij een plano boekje dus ook 2 pagina's naast elkaar (met daartussen de vouwlijn) en heeft de drukker wellicht aan je gevraagd om het boekje op inslag te zetten (pag 1 naast pag laatst etc.). Als dat zo is, moeten die 2 pag's dus naast elkaar staan zonder tussenruimte. Maar dat is dus alleen als het om een gevouwen boekje zou gaan.

Mocht het wel gewoon om een enkel velletje gaan, en het toch zo zijn dat je er 2 naast elkaar moet zetten, dan zou ik altijd opteren voor tussenwit. Naast de afloop(bleed) die je eventueel nodig hebt, is het altijd mooier als je eindformaat rondom wordt schoongesneden. En nee, om je vraag te beantwoorden, dat gaat volgens mij niet automagisch in indesign (or Quark for that matter), dus moet je ze handmatig ff tekenen.

Doorsnee = afsnee = bah :P

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Luie drukker zeg. Het is wel zo dat het wat zonde van het papier is op de pers als je nog niet de helft aan het bedrukken bent. Aan de andere kant is het volgens mij voor de drukker heel wat makkelijker gewoon twee keer de PDF oid op de plaat te krijgen dan dat jij moet gaan zitten mieren met het maken van snijtekens.

Anyway, als je twee snijtekens gaat gebruiken dan neem ik aan dat het ook weer duurder wordt omdat het meer handling is. Drukker moet immers 1x extra snijden. Ik weet niet of boekje fullcolor wordt of zw/w bij zw/w kun je de snijtekens gewoon in zwart zetten, maar let op dat je bij fullcolor de snijtekens in de kleur 'registration' zet. Ik neem aan dat Indesign die ook standaard wel in pallet heeft zitten. Dat is zeg maar een kleur die opgebouwd is uit 100C 100M 100Y en 100K. Wel zo handig voor snijtekens :) Als die niet in Indesign zit moet je um zelf gewoon even maken.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• hing
Hallo allemaal,

allereerst in ieder geval hartelijk dank voor jullie antwoorden. de hele dag weg geweest dus niet de gelegenheid gehad om te reageren. Ik hoop morgen hierover verder te praten. Nu veel te moe, maar wou in ieder geval wel iets van me laten horen.
Tot morgen!

• hing
SillyJW,

Het gaat om slechts 1 velletje per programma, er hoeft dus niets gevouwen te worden.
De opdracht die ik heb gekregen is om een programma te laten drukken in het formaat van een halve A4 in de lengte. Het is dus een langwerpige strook.

Ik denk wel dat ik genoeg vrijheid heb om er voor te kiezen om hem net iets kleiner te maken zodat er ook 2 programma "boekjes" op 1 A4tje passen. Of hoef ik niet zo veel rekening met de "wensen" van de drukker te houden en mijn ontwerp gewoon aan te leveren in het halve A4 formaat?

OzBoz, bedankt voor de tip over de "registration" kleur voor de snijtekens. Het wordt inderdaad een full-color afdruk.

• SillyJW

SillyJW

der Gemutlichkeit

Dan maak je dus een document van 297 x 105 mm in InDesign en levert dat, of een PDF met snijtekens aan bij je drukker. Je drukker zet dit document x maal op een drukvel, afhankelijk van z'n drukformaat. Wel vraag ik me af waarom je de opdracht van hem hebt gekregen om er twee naast elkaar te zetten op een formaat van 32 x 23 cm. Dat zou ik nog wel even navragen.

Volgens mij maakt het in dit geval overigens bitter weinig uit of je snijtekens registration of zwart zijn.

• hing
Volgens mij heeft het te maken dat het een digitale drukker is en geen offset drukker. Ik vermoed dat het aantal gebruikte vellen sterk invloed heeft op de prijs en hij daarom mij had aangeraden om zo veel mogelijk op een pagina te proppen. Dat was wat ik er van had begrepen. Misschien dat ik het aan het verkeerde eind heb, want hij was nogal vaag erover.

Verwijderd

Zoals ik het zou doen is:

Maak het document op precies in het juiste formaat (half A4). Dan exporteren met snijtekens. Dan heb je het juiste document met snijtekens. Nu maak je in indesign een nieuw document aan, A4 formaat met bleed. Importeer het het eerste gemaakte bestand en plaats deze op de linkerzijde van de A4. Daarna kopieer je het naar de rechterzijde van de A4 en dit hele bestand exporteer je dan nogmaals zonder de snijtekens (die staan er immers al op). Dit bestand lever je aan bij de drukker.

Verwijderd

hing schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 21:28:
Volgens mij heeft het te maken dat het een digitale drukker is en geen offset drukker. Ik vermoed dat het aantal gebruikte vellen sterk invloed heeft op de prijs en hij daarom mij had aangeraden om zo veel mogelijk op een pagina te proppen. Dat was wat ik er van had begrepen. Misschien dat ik het aan het verkeerde eind heb, want hij was nogal vaag erover.
Zou als ik jou was Adobe even bellen want daar heb je tenslotte voor betaald niet?, zei kunnen je haarfijn uitleggen hoe je dit op kan lossen.

• SillyJW

SillyJW

der Gemutlichkeit

hing schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 21:28:
Volgens mij heeft het te maken dat het een digitale drukker is en geen offset drukker. Ik vermoed dat het aantal gebruikte vellen sterk invloed heeft op de prijs en hij daarom mij had aangeraden om zo veel mogelijk op een pagina te proppen.[..]
Dat geldt uiteraard voor beiden. Dat is dan ook één van de redenen dat een drukker impositiesoftware heeft en jij dat normaal gesproken niet zelf hoeft te doen.

Overigens hoef je niet naar Adobe te bellen hoor, dit is geen standaard optie ;)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 23:47:
Zou als ik jou was Adobe even bellen want daar heb je tenslotte voor betaald niet?, zei kunnen je haarfijn uitleggen hoe je dit op kan lossen.
En jij bent de nieuwe mod? Sorry maar lees best veel enorm betuttelende posts van je. Soms wel wat terecht overigens. Maar in dit geval heeft Adobe echt compleet niets te maken met het hele verhaal. Of het moet zo zijn dat zijn drukker Adobe heet, iets wat me niet helemaal logisch lijkt.

Maar klik voor de gein eens op je eigen naam en check dan hoe vaak je post over faq etc. Help mensen gewoon of post niet als je het de moeite niet waard vindt. Maar ok das dan mijn point of view als bejaarde ex-mod.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• hing
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 23:47:
[...]

Wat denk je nou zelf? Een ontwerp voor je bedrijf maken met illegale software? Krijg je alleen maar gedonder mee. Ik weet overigens niet waar allemaal voor betaald is, ik weet alleen dat het aangeschaft is en dat ik het mag gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door hing op 03-10-2005 09:28 ]

• hing
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 23:32:
Zoals ik het zou doen is:

Maak het document op precies in het juiste formaat (half A4). Dan exporteren met snijtekens. Dan heb je het juiste document met snijtekens. Nu maak je in indesign een nieuw document aan, A4 formaat met bleed. Importeer het het eerste gemaakte bestand en plaats deze op de linkerzijde van de A4. Daarna kopieer je het naar de rechterzijde van de A4 en dit hele bestand exporteer je dan nogmaals zonder de snijtekens (die staan er immers al op). Dit bestand lever je aan bij de drukker.
Dat is een goede tip!!! Ik zal kijken of dit een goede oplossing kan bieden.

Inderdaad zoals de andere steeds zeggen: ik zal het eerst wel gewoon als los ontwerp inleveren bij de drukker. Als hij het echt anders wil hebben, dan zien we wel weer verder.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:08
Mensen hou het even ontopic ajb :*

[ Voor 6% gewijzigd door Willem op 03-10-2005 09:33 ]

Motor onderhoud bijhouden

Verwijderd

OzBoz schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 01:04:
[...]

En jij bent de nieuwe mod? Sorry maar lees best veel enorm betuttelende posts van je. Soms wel wat terecht overigens. Maar in dit geval heeft Adobe echt compleet niets te maken met het hele verhaal. Of het moet zo zijn dat zijn drukker Adobe heet, iets wat me niet helemaal logisch lijkt.

[KNIP] n.b
'Sorry maar lees best veel enorm betuttelende posts van je. Soms wel wat terecht overigens.'

Als ex-mod zou je toch wel moeten weten hoe lui mensen zijn, die eene keer dat ik ze op de faq wijs.. niet huilen..

Inderdaaad, je snapt het technische verhaal.. de drukker heeft dit af te handelen -> Maar als hij het niet voor je doet, kan je ook best Adobe even bellen, heb ze pas nog aan de telefoon gehad en ik weet zeker dat ze je haarfijn uit kunnen leggen hoe je dit doet.. in de tijd van een paar minuten

• Willem
  • Laatst online: 00:08
I_LOVEMATH:
O Hoi jij las mijn opmerking zeker niet?

if not, nogmaals:

Modbreak:<h1>ONTOPIC</h1>

Motor onderhoud bijhouden

• hing
Waar ik overigens benieuwd naar ben is hoe dat in de praktijk in z'n werk gaat met die cropmarks. Worden de cropmarks automatisch door een snijmachine gedetecteerd en aan de hand daarvan afgesneden oid? Hoe wordt het onderscheid gemaakt tussen cropmarks en "gewone" graphics?

Ik ben voorlopig nog niet zo heel erg thuis in dit wereldje, dus mijn excuses als dit een hele domme vraag is.

• Dark Blue
  • Laatst online: 20-04 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

hing schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 17:55:
Waar ik overigens benieuwd naar ben is hoe dat in de praktijk in z'n werk gaat met die cropmarks. Worden de cropmarks automatisch door een snijmachine gedetecteerd en aan de hand daarvan afgesneden oid? Hoe wordt het onderscheid gemaakt tussen cropmarks en "gewone" graphics?

Ik ben voorlopig nog niet zo heel erg thuis in dit wereldje, dus mijn excuses als dit een hele domme vraag is.
neehoor, vraag maar lekker. Zodra je beginnersweb als link hier ziet staan, is het pas foute boel ;)

In de tijd dat ik dit deed moest ik gewoon zelf afsnijden... niks machinaal. Maar dat zal in grote drukkerijen wel anders gaan verwacht ik. Ask OzBoz ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• SillyJW

SillyJW

der Gemutlichkeit

Die cropmarks worden normaal niet automagisch gedetecteert. Je hebt wel geautomatiseerde snijmachines waar een programma instaat met op de juiste volgorde de verschillende snijmaten.
edit:
Ik zeg normaal, omdat ik pas een machientje heb gezien dat een barcode kon lezen en aan de hand daarvan zichzelf instelde op verschillende maten. Dit was echter geen guillotinesnijder maar eentje die vellen één voor één doorvoerde.

[ Voor 41% gewijzigd door SillyJW op 03-10-2005 18:38 ]

Pagina: 1