Toon posts:

SAMSUNG 930BF niet op native resolutie gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat er aan te denken om een SAMSUNG 930BF 19 te kopen. Alleen gaven ze als slechte punt aan dat het scherm kartelig word bij resolutie lager als 1280x1024 http://www.tweakers.net/productsurvey/survey/1169 waarop iemand een antwoord gaf dat alle LCD schermen dit probleem hebben.

Volgens mij is dat niet waar want als ik mijn scherm op (nvidia driver) op "Display Adapter scaling" zet dan ziet mijn huidige TFT scherm er prima uit.

Mijn vraag is of dit dus ook probleemloos kan met de Samsung 930BF ?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Als je een fatsoenlijke pc hebt en je speelt bij spellen met Anti Aliasing aan dan zie je helemaal geen verschil.

Het is grotendeels allemaal mee praterij door wannabe's.

Dit was toen TFT monitoren net uitkwamen een redelijk groot problem en zag je ook echt het verschil, maar we zitten nu heel wat jaartjes verder. ;)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
Als je het interpoleren door de videokaart laat doen(dat haal ik uit je post...), dan maakt het helemaal geen verschil.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt want ik heb heleboel oude games zoals Risk 2 :) die er gruwelijk uitzien als ik Nvidia drivers op "Monitor Scaling" zet (DVI) maar wel er goed uitzien op "Adapter scaling"

Nu nog bedenken of die samsung een goed scherm is ... Effetjes een winkeltje zoeken :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 17:12 ]

• n-i-x
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:11:
...
Nu nog bedenken of die samsung een goed scherm is ...
[rml][ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 12[/rml]
Daar kan je behoorlijk wat nuttige info vinden, is zo ongeveer de plaats om naar toe te gaan als je een 19" TFT wilt.
ps. Lees wel eerst even de startpost door, de mensen daar(waaronder ik) worden nogal boos als je iets vraagt wat je rechtstreeks uit de startpost kunt halen.

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:05
Ik denk niet dat het wat uitmaakt of je de scaling nou door de monitor of door de videokaart laat doen.. Volgens mij ligt het puur en alleen aan hoe de monitor omgaat met de scaling/interpolatie..

Ik zie iig geen verschil of ik nou monitor of adpater scaling kies op mijn 930BF i.c.m. een Leadtek 6800GT 256MB.. In sommige games vind ik het er niet uitzien in 1024x768, en in andere valt het me niet zo op.. Vooral lichtere games hebben er meer last van volgens mij, donkere games minder..

De native resolutie zal altijd het scherpste en mooiste beeld geven, da's met elke LCD/TFT zo, dus ook op de 930BF.. Alles wat je lager draait zoals b.v. 1024x768 zal waziger worden, maar zoals ik al zei heeft de ene game er meer last van dan de andere.. Zo vind ik CS:S er niet uitzien met interpolatie, en met FEAR zie ik het bijna niet.. Gelukkig kan ik in de meeste games wel 1280x0124 draaien met goede fps, dan heb je er sowieso geen last van..

[ Voor 3% gewijzigd door Inflatable op 02-10-2005 07:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok maar het scherm ziet er op bijvoorbeeld 1024x768 op Monitor scaling geblocked uit. Terwijl dit dus niet is op Adapterscaling. Bovendien is met een VGA kabel het altijd geblocked en met een DVI kabel niet...

Dit is dus op mijn huidige scherm een Hitachi CML174SXW.

(BTW dankje XIN nou weet ik niet meer welk scherm ik moet kopen :) Teveel keuze ... ik denk dat ik gewoon een winkel vraag om het scherm te kunnen zien.)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 16:00 ]

• n-i-x
Inflatable schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 07:03:
Ik denk niet dat het wat uitmaakt of je de scaling nou door de monitor of door de videokaart laat doen.. Volgens mij ligt het puur en alleen aan hoe de monitor omgaat met de scaling/interpolatie..
Als je de interpolatie door je videokaart laat doen, dan zend die gewoon een signaal in de native-resolutie naar je monitor.
Het verschil kan er dus best zijn(en was er ook met mijn vorige LCD-monitor).

• n-i-x
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 15:59:
...(BTW dankje XIN nou weet ik niet meer welk scherm ik moet kopen :) Teveel keuze ... ik denk dat ik gewoon een winkel vraag om het scherm te kunnen zien.)
... 8)7
Dat was eigenlijk weer niet de bedoeling, blijkbaar moet die topicstart toch wel aardig ingekort worden...

Maar nu weer ontopic:
Wat voor gebruiksdoel heb je ongeveer?
als dat gamen is(dat verwacht ik egienlijk wel als je een 4ms monitor uitzoekt) dan is de 930BF op het moment gewoon de allerbeste.

Verwijderd

Topicstarter
Ja gamen maar ik programmeer ook veel dus de tekst moet er goed en duidelijk uitzien .. Door de topic ben ik eigenlijk verder gaan kijken en bedenk dat ik ook wel goede kleuren wil. Wat alles dus weer moeilijker maakt.

Waar ik ook erg bang voor ben is een dode pixel ... Niet zo zeer een pixel die niet werkt, deze valt immers niet op maar eentje die je ten alle tijden ziet. Een lampje zeg maar. Ik heb op mijn werk ook zo'n 19 inch scherm daar irriteer ik me echt aan. :( Pfff 500 euro en dan een scherm hebben met een super irritant puntje in je scherm |:(

Topic is dus goed, bied erg veel informatie maar laat je wel ERG twijfelen aan iets wat je eerder had besloten. Je weet dus eigenlijk niet meer wat je wilt 8)7

Het makkelijkste zou zijn, dat ik er gewoon een bak geld tegen smijt en dat ik dan het beste scherm heb .... Helaas werkt dat dus niet zo :/

Ik wil 2 schermen kopen omdat voor mij 2 schermen gewoon veel sneller en makkelijker werkt. Ik zat eraan te denken om 2 verschillende schermen te kopen ... Eentje voor games en eentje voor mijn werk maar ja twee identiek ogende monitoren is natuurlijk mooier :*) Bovendien zijn 2 verschillende monitoren lastig omdat je dan telkens moet switchen dus eigenlijk ook geen echte oplossing.

Moeilijk moeilijk moeilijk ;) Echt luxe probleem 8)

Dus ik denk dat die Samsung 970P maar ga nemen, lijkt mij het beste van beide werelden te hebben ... November hoorde ik, daar kan ik wel op wachten.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 19:22 ]

• n-i-x
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 18:55:
...
Dus ik denk dat die Samsung 970P maar ga nemen, lijkt mij het beste van beide werelden te hebben ... November hoorde ik, daar kan ik wel op wachten.
De verwachtingen voor de 970P zijn inderdaad hoog, maar het is (nog) niet zeker of ie die verwachtingen allemaal gaat waarmaken.
Kijk dus vlak voor je gaat bestellen/kopen even in het 19" topic, als er reviews van zijn dan kan je die daar vinden.

• smimic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-07 10:22
ach je kan ook gewoon de winkel instappen en ff kijken :)

ik heb zelf hier een samsung 913n. twijfelde ook nog of ik ging wachten voor de 4ms variant van samsung. maar uiteindelijk toch niet gedaan, uitstekende keuze uiteindelijk geen ghosting waarneembaar.

wat betreft Non native werken :) is op een TFT gewoon onzinnig. zonder enige twijfel dat het op elke tft makkelijk te spotten is aangezien je gewoon met anderhalve pixxel moet gaan werken om de overlap op een non native res tegen te gaan.

afijn probeer hem dus altijd native te houden!

i5-2500k /MSI GTX 1080 8 GB X Gaming / 8GB Mem / 6TB storage/ B&Q 32 inch WQHD/

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige scherm ziet er anders echt niet slecht uit op nonnative ... Bijvoorbeeld 1024x768 is redelijk goed (niet geblokt)... Als ik de monitor op mijn VGA aansluiting gebruik dan ziet het er niet uit .. De bios voor Windows opstart is niet om aan te zien, tekst ziet er gek uit. Enkele letters hebben extra pixels.... Wanneer je de DVI stekker gebruikt is de BIOS dus wel goed zonder gekke pixels...

Dus om weer op het begin te komen.. Heb ik nu een bijzonder scherm of hebben alle nieuwe schermen dat met DVI ?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2005 20:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels wat meer informatie ingewonnen .... Nou is het zo dat als je Adapterscaling kiest het scherm dus van bv 1024x768 naar 1280x1024 word vergroot zodat je scherm niet geblokt is. Hierdoor word het wel minder scherp.

Je kan dus ook monitorscaling doen maar dan past het 1024x768 scherm niet in het 1280x1024 plaatje waardoor het dus gek geblokt is..

Adapter scaling doet je videokaart en is alleen mogelijk met DVI.

Kortom ik heb een antwoord op mijn vraag en kan dus gaan wachten op mijn 970p scherm :*)

Bedankt voor alle info. :)

Verwijderd

is die 970P dan zo moeilijk te krijgen? staat toch al bij vele winkels in de pricewatch ?

Verwijderd

Ik heb gisteren de samsung 930bf gekocht. Heb veel reviews gelezen, want wilde mijn geld wel aan een goed beeldscherm uitgeven.

Ik was als de dood voor dode pixels.. ik heb het scherm gelijk in de winkel laten testen... en ja hoor. een dode subpixel. heel irritant en ik ergerde mij gelijk al groen en geel. Mocht hem gelukkig omruilen voor een ander en die was prima.

tot nu (1 dag later)... want nu sprongen er spontaan weer dode subpixels in. en 20min later ook weer twee dode pixels!!! (heb ik een mindere serie)

Ik ben echt zwaar gaan twijfelen want hij lekt ook redelijk veel rondom.
Gelukkig mag ik hem zo wie zo ruilen.. maar ik twijfel of ik nu wel weer het zelfde merk scherm mee terug neem. Want als je slecht begint voorpselt dat niet veel goeds toch??

Ik design.. dus die pixels zijn mij een doorn in het oog.. weet iemand een ander alternatief als scherm?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:50
het zijn echt dooie pixels en geen stofjes ?
Ik heb afgelopen week ook een 930BF aangeschaft, en ik heb geeneen dooie pixel.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 16:12:
Ik zat er aan te denken om een SAMSUNG 930BF 19 te kopen. Alleen gaven ze als slechte punt aan dat het scherm kartelig word bij resolutie lager als 1280x1024 http://www.tweakers.net/productsurvey/survey/1169 waarop iemand een antwoord gaf dat alle LCD schermen dit probleem hebben.

Volgens mij is dat niet waar want als ik mijn scherm op (nvidia driver) op "Display Adapter scaling" zet dan ziet mijn huidige TFT scherm er prima uit.

Mijn vraag is of dit dus ook probleemloos kan met de Samsung 930BF ?
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 21:28:
Ik heb inmiddels wat meer informatie ingewonnen .... Nou is het zo dat als je Adapterscaling kiest het scherm dus van bv 1024x768 naar 1280x1024 word vergroot zodat je scherm niet geblokt is. Hierdoor word het wel minder scherp.

Je kan dus ook monitorscaling doen maar dan past het 1024x768 scherm niet in het 1280x1024 plaatje waardoor het dus gek geblokt is..

Adapter scaling doet je videokaart en is alleen mogelijk met DVI.

Kortom ik heb een antwoord op mijn vraag en kan dus gaan wachten op mijn 970p scherm :*)

Bedankt voor alle info. :)
Ik was degene die dat schreef (op de frontpage heb ik een andere naam). Feit is dat LCD's een native resolutie hebben - http://en.wikipedia.org/wiki/Native_resolution - en dat er dan geïnterpoleerd moet worden. Zie ook de review van Behardware - http://www.behardware.com/articles/572/page8.html - zij zijn misschien erg kieskeurig, maar zij hebben verstand van zaken. Zij klagen over de interpolatie van de 930BF.
DJ_The_SP schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 16:32:
Als je een fatsoenlijke pc hebt en je speelt bij spellen met Anti Aliasing aan dan zie je helemaal geen verschil.

Het is grotendeels allemaal mee praterij door wannabe's.

Dit was toen TFT monitoren net uitkwamen een redelijk groot problem en zag je ook echt het verschil, maar we zitten nu heel wat jaartjes verder. ;)
Ben ik een wannabe?

http://merriam-webster.com/cgi-bin/dictionary?va=wanna-be

Main Entry: wan·na-be
Pronunciation: 'wä-n&-"bE
Function: noun
Etymology: from the phrase want to be
: a person who wants or aspires to be someone or something else or who tries to look or act like someone else

Ik begrijp niet waarom ik een wannabe zou zijn als ik beweer dat LCD's interpoleren bij een niet native resolutie, gebruik het woord "wannabe" niet verkeerd.

Verwijderd

Een stofje??? Ik mag dan wel een vrouw zijn.. maar dat betekend niet dat ik achterlijk ben natuurlijk..

Het onderscheid tussen een stofje en een dode pixel kan elke leek zien in dit geval!
Ik heb zo'n test prog van nokia... en dan zie je bij elke kleur een onwijs irritant rode sub-pixel.
En boven in mn scherm 2 donker grijze onder elkaar.
Het eerste scherm wat ik kreeg had op een andere plaats ook een dode sub-pixel... dus kennelijk een slechte reeks uit de produktie oid.

Ik ga er morgen mee terug, want voor €400,- wil ik wel een goed produkt! Ik heb nu weinig vertrouwen in samsung.. zeker nu ik weet hoe het met de pixel policy zit. Straks zit ik tegen 6 dode sub pixels aan te kijken de komende jaren... (bij 7 krijg je pas een nieuwe van samsung) Dan leg ik liever maar wat meer neer, voor een merk waar ik met 1 pixel al terug kan komen.

Ik kan natuurlijk ook weer domme pech hebben... maar ja geld is geld
[b][
het zijn echt dooie pixels en geen stofjes ?
Ik heb afgelopen week ook een 930BF aangeschaft, en ik heb geeneen dooie pixel.

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:05
[b][message=24550564,noline]Ik kan natuurlijk ook weer domme pech hebben... maar ja geld is geld[...]
Ik denk idd dat je gewoon domme pech hebt, want ik en 3 van mijn vrienden hebben allemaal een 930BF gekocht, bij 2 verschillende leveranciers zelf, en niemand had ook maar 1 dode pixel..

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 16:28:
Ben ik een wannabe?

http://merriam-webster.com/cgi-bin/dictionary?va=wanna-be

Main Entry: wan·na-be
Pronunciation: 'wä-n&-"bE
Function: noun
Etymology: from the phrase want to be
: a person who wants or aspires to be someone or something else or who tries to look or act like someone else

Ik begrijp niet waarom ik een wannabe zou zijn als ik beweer dat LCD's interpoleren bij een niet native resolutie, gebruik het woord "wannabe" niet verkeerd.
Tegen iemand anders zeggen dat hij een woord verkeerd gebruikt is net zo verkeerd als beweren dat de ander het verkeerd begrijpt.

Maar iig, ik bedoel wannabe's die mee praten met mensen die weer van andere mensen gehoord hebben dat TFT's slecht zijn en noem het maar op.
(Om dan nog niet eens te praten over de andere helft van de feiten die bijverzonnen worden).

Met andere woorden, de visuele nadelen die je krijgt op verschillende resoluties komen ook bij CRT schermen voor.

Ik ben zelf iemand die heel nauwlettend kijkt naar dit soort dingen en ik game ook nog eens veel.
Daarbij werk ik in een computerzaak en krijg zeer veel schermen voor mijn neus. Er komen maar zelden schermen voorbij die een merkbaar verschil hebben voor het oog van een kieskeurig persoon.
Althans dat is mijn mening. Ik vind dat dat soort onderwerpen niet meer dan een psychologisch spelletje voor de consument zijn. (Hetzelfde als een monitor met 4ms en 8ms vergelijken... dat zie je met het blote oog ook niet).

[ Voor 4% gewijzigd door Da_maniaC op 07-11-2005 01:41 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 09:52
Ikzelf heb sinds kort een 730BF, het kleinere broertje van de 930.

Ik was eerst bang dat de kleuren belabberd zouden zijn, omdat het scherm echt in een gamer-hokje wordt gepropt. Niets is minder waar. De kleuren zijn meer dan acceptabel!
Ikzelf heb hem bij de Mediamarkt gehaalt. Dan heb je 14 dagen omruil garantie, om wat voor reden dan ook. Dus zelfs als je het groene ledje niet mooit blijkt te vinden, kun je hem omruilen :P

Ik programmeer ook redelijk, en mijn vriendin surft en mailt veel, en we vinden het beide een top scherm,

Verwijderd

tsja... heb helaas wel meer ervaring met domme pech. Maar ik ga zowiezo naar een andere winkel.. want misschien hebben ze net een slechte serie binnen gekregen.

Maar nu begin ik zowiezo te twijfelen of ik niet voor een neovo moet gaan???

Verwijderd

Ik dacht.. ik probeer het nog één keer, aangezien er toch heel veel positieve reacties waren. Heb ook een philips 190x6fb getest, strak van design alleenminder scherp beeld.

Kom ik net thuis met de derde samsung 930bf.. en ja hoor!!!! weer prijs... een dode pixel..
drie keer gepoetst om te testen of het geen vuiltje was.. maar het is toch echt zo!

Nu ben ik mijn vertrouwen toch echt kwijt en ga ik toch maar voor een ander merk.. helaas :(
Pagina: 1