VPN probleem - eenrichtingsverkeer

Pagina: 1
Acties:

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:27

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Topicstarter
Situatie:

- In mijn woonplaats staat een VIGOR vpn router met daarachter 3 PC's die samen een LAN vormen.
- Op mijn werk (ruim 200km verderop) staat ook een VIGOR vpn router met daarachter een server en 2 werkstations.
- Op de server draait win2003 server
- Op mijn PC in mijn woonplaats staat winXP professional

De 2 vigor routers maken een VPN verbinding. Verder maakt mijn vigor ook nog een VPN verbinding met mijn broer die weer ergens anders woont en ook een vigor heeft.

Het volgende werkt:

- als ik thuis \\serveropwerk intik, kan ik de shares zien van de server op het werk. werkt dus prima
- als ik thuis \\broerpc intik, werkt het prima
- als mijn broer bij hem thuis \\serveropwerk intikt werkt het prima
- als mijn broer bij h em thuis \\lordy79PC intikt werkt het prima

- als ik op de server zit en \\lordy79PC intik, kan ik vanaf de server geen shares zien bij mijn PC thuis
- als ik op de server zit en \\broerpc intik, werkt het ook niet.

Nu is de IP configuratie als volgt:

LordyPC: 192.168.1.100
BroerPC: 192.168.23.xxx
Server: 200.1.1.xxx

(die xxx weet ik even niet uit mijn hoofd)

Er staan geen firewalls aan op geen enkele van de PC's (tenminste, die hebben we uitgezet)

Nu vermoeden wij (mijn broer en ik) dat het probleem ligt aan het feit dat die server in een totaal andere IP-range zit. Sowieso is het onverstandig dat ie 200.x.x.x heeft, maar dat stamt nog uit een ver verleden.

Kunnen tweakers hier dit onderschrijven? Want we willen op zich de IP-adressen dan wel veranderen naar 192.168.xx.xx, maar niet zonder dat we zeker weten dat dat de oorzaak ik, want misschien levert het veranderen van dat IP-adres onverwachte problemen op.

Of zou het ergens anders aan kunnen liggen?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lordy79 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 15:58:
Nu vermoeden wij (mijn broer en ik) dat het probleem ligt aan het feit dat die server in een totaal andere IP-range zit.
Kunnen tweakers hier dit onderschrijven? Want we willen op zich de IP-adressen dan wel veranderen naar 192.168.xx.xx, maar niet zonder dat we zeker weten dat dat de oorzaak ik, want misschien levert het veranderen van dat IP-adres onverwachte problemen op.
Simpel genoeg te controleren door te kijken of je uberhaupt vanaf de server een route hebt (lokaal of via de router).
traceroute of ping geprobeerd?

Ja, je server in de juiste range zetten helpt. Tenzij je er meuk op hebt draaien die van dat oude Ip afhankelijk is (AD bijvoorbeeld).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Check je routing tabel eens.

Je IP plan lijkt me niet handig gekozen als die 200.x.x.x een privaat adres is, wellicht dat het inderdaad daar aan ligt, maar dat weet je pas als het aangepast is.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '