Toon posts:

[XP] Installatie op verkeerde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb windows XP zojuist geinstalleerd op mijn eerste partitie (ik heb er 3), maar nu staat windows dus geinstalleerd op mijn E:, terwijl ik hem op C: wil hebben. Kan ik dit na de installatie nog (gemakkelijk) wijzigen? Of kan ik tijdens de installatie (dan installeer ik hem ff opnieuw) aangeven welke partitie aan welke drivenaam gekoppeld moet worden?

Wie-o-wie kan mij hiermee helpen! Alvast bedankt!

• tjmv
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-02 19:40
Je zou alle verwijzingen naar C: en sleutels in het register moeten veranderen, maar bespaar jezelf de moeite en installeer 'm opnieuw.

Btw, windows wordt niet zomaar op E: geinstalleerd. Is ook een andere versie geinstalleerd? Zo ja, maak de partitie waarop je deze installatie wil uitvoeren actief.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 HDD's in mijn systeem. HDD 1 heeft 2 partities. Andere harddisk heeft 1 partitie.
Ik wil hem installeren op partitie 1 van HDD1, maar op de een of andere manier kent hij tijdens de installatie al driveletter E aan deze partitie toe. Hoe wijzig ik in de installatie nu welke driveletter hij aan welke partitie toekent?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
Door de partities pas aan te maken tijdens en na de installatie ;)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:32

tweakerbee

dus..?

Allereerst: Ik zou me er niet druk om maken. E:\ is as good as any driveletter. Waarom perse C:?
Anders kun je beter herinstalleren. Het wijzigen van alle ini/register sleutels etc. van E:\ naar C:\ is niet te doen.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind herinstalleren niet erg. Partities opnieuw aanmaken wel, want op de andere partities staat data die ik wil behouden. Dus als iemand mij kan uitleggen hoe ik tijdens de installatie aangeef welke partitie welke driveletter krijgt ben ik blij. En waarom ik hem op de C-schijf wil? Omdat ik dat altijd al gewend ben en daar heb ik een nieuwe clean-install voor over.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan moet je zorgen dat de (schijf met) partitie die jij als C: wil zien als enige zichtbaar is tijdens je installatie.
Dus andere schijf er even uit halen.

Verder kent Windows tijdens de installatie de driveletter C: toe aan de eerste primary partitie die hij tegenkomt, dus als je disk0 met 2 partities allebei primary partities zijn heb je alsnog een klein vraagstukje.
Dan installeert Windows op driveletter D ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
de andere schijf eruit halen is geen oplossing, want de schijf waar ik het wil installeren heeft 2 partities die hij door elkaar haalt.

Verwijderd

Topicstarter
is er geen tool om partities te verbergen voor de windows setup?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:24:
is er geen tool om partities te verbergen voor de windows setup?
Het handigst is om gewoon je andere schijf ff los te koppelen. Daarna Windows installeren en daarna de schijf weer aankoppelen.

*edit*
Ik snap niet waarom ie het door elkaar zou halen, zoals je eerder zei.
*end*

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 01-10-2005 17:26 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
omdat op de hardeschijf waar ik hem op wil installeren 2 partities staan. 1tje daarvan staat data op die ik niet kwijt wil, maar aan deze partititie hangt hij de driveletter C

als ik daarnaast een andere partitie aanmaak, hangt hij daar driveletter D aan. Dit moet omgedraaid zijn, dwz dat de bestaande partitie driveletter D moet hebben en de nieuwe partitie driveletter C. dit krijg ik niet voor elkaar.

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 16:44
Loskoppelen van je schijf is niet nodig. Je start windows setup, hij zal dan je 'nieuwe' schijf detecteren en nadat je een partite hebt aangemaakt (nog steeds in setup) zal setup een verkeerde driveletter aan de partitie koppelen.
Je sluit dan setup af met F3 en als je computer herstart is, ga je weer setup in. Dit keer zal hij C: aan je net aangemaakte partitie koppelen.

Succes! Laat even weten of het gelukt is.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gezien de volgorde van IDE-kabel & schijven kan je er niet al te veel aan veranderen.
Je data raak je heus niet kwijt; als je daarna namelijk je oude schijf weer aansluit ziet Windows makkelijk een D & E verschijnen...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 16:44
(om dubieuze redenen kan ik mijn vorige post niet editten dus bij deze)

In mijn vorige reply heb ik het over een nieuwe schijf maar lees nu dat het om één schijf gaat. Dat zou echter geen verschil uit moeten maken dus nog even in het kort:
- Setup starten, partitie aanmaken (met verkeerde driveletter als gevolg)
- Uit setup gaan
- Setup weer starten en bidden op je knietjes dat hij nu C: aan je nieuwe partitie gekoppeld heeft.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als je dus maar een disk hebt zal je even moeten formatteren denk ik. Even de data backuppen dus :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
DaPoztMaster schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:32:
(om dubieuze redenen kan ik mijn vorige post niet editten dus bij deze)

In mijn vorige reply heb ik het over een nieuwe schijf maar lees nu dat het om één schijf gaat. Dat zou echter geen verschil uit moeten maken dus nog even in het kort:
- Setup starten, partitie aanmaken (met verkeerde driveletter als gevolg)
- Uit setup gaan
- Setup weer starten en bidden op je knietjes dat hij nu C: aan je nieuwe partitie gekoppeld heeft.
Helaas, driveletters blijven na reboot gelijk...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

BackSlash32 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:01:
Verder kent Windows tijdens de installatie de driveletter C: toe aan de eerste primary partitie die hij tegenkomt, dus als je disk0 met 2 partities allebei primary partities zijn heb je alsnog een klein vraagstukje.
Dan installeert Windows op driveletter D ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Eerste primary partition is toch echt de partitie waar ik windows op wil hebben. Echter kent hij de driveletter C toe aan de tweede primary partition.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-02 14:33
Als je even met google zoekt dan krijg je genoeg te vinden over hoe je een drive letter moet veranderen. Dus gewoon ff googlen en dan krijg je het antwoord vanzelf ;)

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het opgelost :-)

die andere partitie was blijkbaar toch een extended... heb met fdisk voor linux primary partitie aangemaakt aangezien de microsoft fdisk de hele tijd een primary van 8 mb aanmaakte en daardoor geen andere primary meer kon maken. mensen bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1