Nieuwe Harde Schijf, maar welk!

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-02 16:21

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hey jongens, ik heb een maandje geleden een nieuwe PC samen gesteld met de volgende specs.

code:
1
2
3
4
5
AMD 3500+ 2200MHz (socket 939)
Asus 450 watt ATX voeding    €  69,50
Asus MB A8N-E AMD Athlon64 (socket 939)
Kingston DIMM 1 GB 
ATI X800XT ViVo  (Bulk )

Ben er erg blij mee, heel verschil met mijn antieke PC die ik had, maar zoals jullie kunnen zien is er geen nieuwe HD gekocht, dit is omdat een goede PC niet veel baat heeft bij een snelle/grotere HD, maar nu ik weer wat geld heb wil ik toch graag een nieuwe HD kopen.

Ik ga binnenkort de Raids in World Of Warcraft opnemen en bewerken, en voor mijn MM opleiding moet ik bezig met grote bestanden etc..

Dus om maar eens bij mijn punt te komen, 10.000RPM merk je dat verschil vergeleken met een 7.200RPM schijf? Lawaai maakt mij niet uit heb toch altijd headset op.

Ik kreeg het advies om deze te kopen,
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=A7BW01&

Western Digital Raptor.
74 GB
Toegangstijd 4,5
Cache 8MB
10.000 RPM.

179 Euro, opzich niet een erg grote schijf.

Maar toen keek ik wat verder en zag ik deze,
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=A9BW06&

Caviar SE Retail.
320 GB
Toegangstijd 8,9 ms8
Cache 8MB
7.200 RPM

Ook voor 179 euro.
Zit nogal wat verschil in de ene is "maar" 75GB de andere 320GB, of zie ik wat over het oog?
Laat uw mening horen!

Svp.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Verwijderd

hmm, heb zelf een 7200 van 120 gig, en heb ruimte lang niet allemaal nodig (games, muziek)
Ik zou dan dus voor de 1000RPM gaan, als jij daar tenminste ook genoeg ruimte aan hebt.

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-02 16:21

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Mjah games map is denk ik 10GB, muziek 20GB, als ik alles er op kan zetten wat ik wil, maar ruwe videobestanden zijn erg groot!

Is het een goed idee, om eerst die van 10.000RPM te kopen daar de videobewerking op te zetten en volgende maand als het nodig is een andere grote minder snelle schijf te kopen?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Verwijderd

ik zou voor die 180€ rapper 2*200 Sata kopen en die in RAID steken. Dan zal je qua snelheid wel hetzelfde halen, en je opslagcapaciteit is veel hoger. Die Raptor van 74 gig zet je best je windows op (snelste schijf gebruiken voor windows), dus met je programma's en zo er op heb je amper nog een kleine 40 gig. Dat is echt te weinig om muziek/films op te slaan.

Verwijderd

ik zou voor de 320GB gaan. want de snelheid verschil zou niet echt heel groot zijn. en aangezien je met grote bestanden werkt (ik ga even van uit boven de 2 gig) dan zou ik zeker voor de 320 gaan.

Laat het me ff weten wat je gedaan hebt :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 14:29 ]

• Arsenicem
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 14:23:
ik zou voor die 180€ rapper 2*200 Sata kopen en die in RAID steken. Dan zal je qua snelheid wel hetzelfde halen, en je opslagcapaciteit is veel hoger. Die Raptor van 74 gig zet je best je windows op (snelste schijf gebruiken voor windows), dus met je programma's en zo er op heb je amper nog een kleine 40 gig. Dat is echt te weinig om muziek/films op te slaan.
Hier ben ik het zeker mee eens, alleen wel kleine toevoeging die nuttig is: Wel RAID 0, anders schiet 't alsnog niet op.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sorry, maar ik kan nergens uit je topicstart opmaken wat je hebt gedaan met behulp van de FAQ van dit subforum. Onder het stukje "Welke harddisk moet ik nemen?" staat flink wat informatie over hoe een harddisk te kiezen. Daarin staat haarfijn de voor/nadelen van de toerentallen, toegangstijden en caches uitgelegd. Daarvan zie ik in je topicstart geen enkele verwijzing naartoe.

FAQ-gevalletje, dicht dus.

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 01-10-2005 14:43 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.