OpenBSD 3.7 vreemd Apache probleem

Pagina: 1
Acties:

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
Ik heb een heel vreemd probleem hopelijk kan iemand mij daarbij helpen.
Ik heb hier een OpenBSD 3.7 box draaien, nu wilde ik daar Apache en PHP opzetten alleen krijg ik PHP niet aan de gang.

Zodra ik PHP installeer start mijn Apache niet meer.
Als ik in de apache configfile de regel 'LoadModule php5_module modules/libphp5.so' weghaal start apache wel, maar uiteraard heb ik dan geen PHP support.

Ik heb het zowel met Apache2 als 1.3.33 geprobeerd, en zowel met PHP4 als 5 en beide geven dezelfde problemen.
Als ik apache start met apachectl start of apachectl startssl klapt deze er direct uit met de melding 'httpd could not be started' en bij Apache2 zonder enige foutmelding.

In de errorlogs kan ik vreemdgenoeg helemaal niks terugvinden, ik heb al verschillende LogLevels geprobeerd oa. 'debug' maar hij schrijft niks naar het log weg op het moment van starten en eruit klappen.
Vink ik de PHP regel weg dan kan ik hem starten en schrijft hij wel meldingen weg naar het errorlog, dus de logging werkt.
Ik zit dus even vast nu en weet echt niet waar ik het moet zoeken, zonder foutmeldingen kun je zo weinig.

Dit zijn iig mijn compileregels:

Voor PHP:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
 ./configure --with-mysql=/usr/local/mysql \
--with-apache=/usr/src/apache_1.3.33 \
--with-config-file-path=/etc \
--enable-track-vars \
--enable-sockets \
--enable-ftp \
--with-zlib \
--with-openssl \
--enable-exif \
--with-gd \
--with-pic \
--with-png-dir \
--with-jpeg-dir \
--enable-calendar \
--enable-sysvsem \
--enable-sysvshm \
--enable-sysvmsg \
--enable-trans-sid \
--enable-bcmath \
--with-bz2 \
--with-iconv \
--with-gettext=/usr/local \
--enable-mbstring \
--enable-shmop \
--enable-wddx \
--enable-yp

En voor Apache2:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
./configure --enable-ssl \
--with-ssl \
--enable-cgi \
--enable-rewrite \
--enable-so \
--enable-logio \
--prefix=/usr/local/apache2 \
--enable-module=most \
--enable-shared=max

Zoals je kunt zien heb ik dso geactiveerd in apache dus daar kan het ook niet aan liggen.
Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen! Alvast bedankt!

Groet, Martijn

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Je weet dat Apache in OpenBSD geintegreerd zit en deze standaard chrooted draait? PHP moet aangepast worden om met OpenBSD/Apache te kunnen werken. In de OpenBSD ports tree zit zo'n aangepaste versie van Apache.

Als php4 uit de portstree een probleem voor je is, had je beter geen OpenBSD kunnen kiezen maar FreeBSD.

• mkools24
_JGC_ schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 14:24:
Je weet dat Apache in OpenBSD geintegreerd zit en deze standaard chrooted draait? PHP moet aangepast worden om met OpenBSD/Apache te kunnen werken. In de OpenBSD ports tree zit zo'n aangepaste versie van Apache.

Als php4 uit de portstree een probleem voor je is, had je beter geen OpenBSD kunnen kiezen maar FreeBSD.
Dank voor het antwoord.

Ik gebruik niets uit de portstree of precompiled packages, ik compile alles vanaf source.
Dat heb ik altijd al op deze manier gedaan en dat heeft tot nu toe dan altijd prima gewerkt.

Verwijderd

Waarom zou je alles zelf compilen uit source, als er openbsd-specifieke versies (die gepatcht zijn met diverse beveiligingspatches) in de ports tree zitten?

• mkools24
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 15:08:
Waarom zou je alles zelf compilen uit source, als er openbsd-specifieke versies (die gepatcht zijn met diverse beveiligingspatches) in de ports tree zitten?
Omdat ik dan altijd de laatste versies heb en flexibeler ben qua compile opties.

• medendo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-01 15:39
8)7 Ports updaten is niet zo ingewikkeld anders .... (CVSUP, portupgrade...)
Ports, mijn mening dan, is wat BSD makkelijker maakt dan Linux, Solaris en andere System V versies.
Je had het jezelf ook makkelijk kunnen maken en via de ports php (pakt apache en mysql mee dan) kunnen compilen. Je kan zelf de makefiles editten als je opties wil toevoegen.
Met OpenBSD zal je nooit bleeding edge software hebben omdat alles gericht is op Security. De packages zijn supported, de ports tree niet eens.... (deze kunnen niet volledig getest worden door de OpenBSD developpers)

Verwijderd

medendo schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 11:54:
8)7 Ports updaten is niet zo ingewikkeld anders .... (CVSUP, portupgrade...)
Ports, mijn mening dan, is wat BSD makkelijker maakt dan Linux, Solaris en andere System V versies.
Je had het jezelf ook makkelijk kunnen maken en via de ports php (pakt apache en mysql mee dan) kunnen compilen. Je kan zelf de makefiles editten als je opties wil toevoegen.
Met OpenBSD zal je nooit bleeding edge software hebben omdat alles gericht is op Security. De packages zijn supported, de ports tree niet eens.... (deze kunnen niet volledig getest worden door de OpenBSD developpers)
Je moet nooit de Makefiles editten, bij de volgende cvsup zijn je aanpassingen dan weg.
Beetje lullig bij upgraden. Gebruik in plaats daarvan setenv om opties te setten, zoals
"declare -x WITHOUT_X11="yes"".
Op die manier blijven je instellingen bewaard.

• medendo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-01 15:39
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 12:09:
[...]

Je moet nooit de Makefiles editten, bij de volgende cvsup zijn je aanpassingen dan weg.
Beetje lullig bij upgraden. Gebruik in plaats daarvan setenv om opties te setten, zoals
"declare -x WITHOUT_X11="yes"".
Op die manier blijven je instellingen bewaard.
Ik zie het probleem niet met makefiles editten. Gewoon goed documenteren wat je hebt gedaan.
M'n SNORT box, geconfigureerd volgens de handleiding van Dru lavigne; BSD guru, is compiled met geeditte makefiles en draait prima.

Verwijderd

medendo schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 14:51:
[...]

Ik zie het probleem niet met makefiles editten. Gewoon goed documenteren wat je hebt gedaan.
M'n SNORT box, geconfigureerd volgens de handleiding van Dru lavigne; BSD guru, is compiled met geeditte makefiles en draait prima.
Ja dat draait ook prima. Ik heb nooit gezegd dat het niet zou werken.

Maar ik neem aan dat jij je ports tree regelmatig update?
De inhoud van /usr/ports dus.
Bij zo'n update worden ook de Makefiles weer vervangen voor de officiele.

Dus de eerstvolgende keer dat jij portupgrade draait om vanuit de ports geinstalleerde software te updaten, gebruik je weer de originele Makefiles ZONDER je aanpassingen.
Of update je geinstalleerde software nooit?

Dit verhaal is natuurlijk niet van toepassing op zelf vanuit vanilla sources gebakken applicaties.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2005 15:26 ]

Verwijderd

medendo schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 14:51:
[...]

Kan zijn, maar doordat jij al je apps gewoon uit vanilla sources compileert, heb je een onveiliger systeem dan wanneer je de openbsd ports tree zou volgen.
Openbsd heeft namelijk van de belangrijkste packages custom versies, waar verschillende security patches overheen zitten, en dingen zoals privilege separation en dergelijke.
Maar, zoals ze zeggen, suit yourself :)
Pagina: 1