Toon posts:

Netwerk werkt niet altijd

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ondervind een vreemd probleem met het netwerk in het studentenhuis waar ik zit. De opzet van het netwerk is heel eenvoudig: internet -> modem -> router -> switch -> kamers.

Wanneer ik mijn laptop op mijn kamer aansluit, krijg ik geen gegevens van de DHCP-server (IP, DNS, gateway en dergelijke). Wanneer mijn buur zijn laptop echter op mijn kamer aansluit, krijgt hij wel de nodige gegevens.

Op het eerste zicht lijkt er wat mis te zijn met mijn laptop. Maar nu komt het vreemde: wanneer ik mijn laptop op zijn kamer aansluit, krijg ik wel gegevens van de DHCP-server.

Ik betwijfel ook ten zeerste dat er iets scheelt aan mijn laptop, omdat ik tot hiertoe nog nooit dit probleem gehad heb (ik heb thuis bij mijn ouders ook een netwerkje, en daar werkt alles perfect). Ik denk dat er iets scheelt met het netwerk, maar ik weet niet goed wat. Het vreemde is dat mijn buur zijn laptop wel werkt, maar de mijne niet. De vorige huurder van mijn kamer had ook geen problemen.

Kan het zijn dat de kabel een beetje stuk is, en dat mijn netwerkkaart minder tolerant is dan die van mijn buur? Kan het zijn dat de router mijn MAC-adres weigert, en ik daarom geen antwoord krijg op mijn DHCP-request? Kan het zijn dat ik ergens wat verkeerd heb ingesteld aan mijn laptop?

Voor de duidelijkheid: ik krijg weldegelijk verbinding met de switch (lichtje brandt), maar daar houdt het mee op.

Elke hulp is welkom, ik ben niet zo'n netwerkexpert, en een kamer zonder internet wil ik ook niet. In ieder geval bedankt. Ik ben dit weekend weer thuis, dus ik kan pas volgende week weer testen. Ik probeer nu zoveel mogelijk informatie te vergaren, zodat ik het hopelijk volgende week kan herstellen.

• Erwinkemink
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-04 21:55
Het lijkt me sterk dat hij je mac adres weigert. als deze instelling van kracht is dan zou je ook bij je buurman geen DHCP lease krijgen. of je moet een redelijke switch van 3com/cisco hebben hangen waar portsecurity ook geactiveerd is maar omdat het een studentenhuis is neem ik aan dat we het laatste kunnen laten vallen.

maar heb je het al eens geprobeert om met een statisch ip adres te kunnen connecten

http://specs.tweak.to/12729

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 19:05
Is de kabel naar je kamer wel in orde?

Niet goed gelezen, je kabel kan inderdaad kapot zijn, controleer eens of alle draadjes goed in de RJ connector zitten door er kops op te kijken, je zou dan alle kleuren moeten kunnen zien.

[ Voor 73% gewijzigd door rdfeij op 01-10-2005 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net te weten gekomen dat mijn kamer en mijn buur zijn kamer op een verschillende switch hangen. Dit kan dus al verklaren waarom mijn laptop niet wilt op 'mijn' switch, maar de zijne wel: volgens mij is 'mijn' switch een ouder model, en moet ik mijn netwerkkaart handmatig op 10Mbit half-duplex zetten.

Kan het hiemee te maken hebben? Het is een wilde gok, maar het kwam ineens bij me op.

Een statisch IP-adres kan ik niet opgeven, omdat de kamers een globaal IP-adres toegekregen krijgen (dus over de hele stad). De router en de modem hierboven forwarden dus gewoonweg het DHCP-request naar een of andere backbone-server (ik hoop dat ik hier de juiste terminologie gebruik).

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:09

DataGhost

iPL dev

misschien is de kabel naar de switch kapot waardoor je wel gewoon verbinding (contact iig) krijgt met de switch en je laptop niet gaat klagen over niet-aangesloten kabels... de kabel naar de dhcp server kan dan kapot zijn waardoor je geen lease krijgt

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Psies, sluit die kabel eens aan op de andere switch . . .

En;
'Ik betwijfel ook ten zeerste dat er iets scheelt aan mijn laptop, omdat ik tot hiertoe nog nooit dit probleem gehad heb' :X

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:46:
'Ik betwijfel ook ten zeerste dat er iets scheelt aan mijn laptop, omdat ik tot hiertoe nog nooit dit probleem gehad heb' :X
Wat is er zo vreemd aan deze uitspraak? Ik heb deze configuratie al 3+ jaar, heb mijn laptop al op 10tallen netwerken gebruikt, en nog nooit een probleem gehad. Onderbouw dan je tegenargument aub.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 20:46:
[...]
Wat is er zo vreemd aan deze uitspraak? Ik heb deze configuratie al 3+ jaar, heb mijn laptop al op 10tallen netwerken gebruikt, en nog nooit een probleem gehad. Onderbouw dan je tegenargument aub.
Ja och ik zit in de IT support, en als ik iedere keer een euro kreeg als ik hoorde 'nix veranderd/heeft altijd zo gewerkt' . . . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
Reageer dan gewoon niet, als je niets zinnigs te zeggen hebt.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 10:04:
Reageer dan gewoon niet, als je niets zinnigs te zeggen hebt.
ChaserBoZ_ heeft echter wel gelijk. Je doet met die uitspraak een aanname die je bij dit soort klachten niet kunt of mag maken zonder dat eerst 100% te hebben uitgesloten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg toch niet dat ik het uitsluit? Lees eens, komaan. Ik zeg dat ik het betwijfel.
Pagina: 1