Toon posts:

Wat voor PC voor 3D design?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van me wil zich bezig gaan houden met 3D design (Ook een beetje architect richting.). Hij gaat hiervoor ook een opleiding volgen op de kunstacademie. Alleen nu heeft hij hier dus een goede pc voor nodig.
Dus hier komt de vraag:
"Wat voor PC raden jullie aan?" (Zijn budget is niet bepaald groot.. Liefst < fl 2000,00)

Ik zat te denken aan het volgende:

AMD thunderbird >= 800
Asus A7V (Multiplier dipswitch)
128 mb ram
Maxtor 20.4 gb 7200 rpm
Geforce of Matrox g400/450
19 inch monitor

alvast bedankt

Verwijderd

Ja dat is goede config, alleen je hebt er geen goede 3D design PC voor, maar een hele trage, je hebt minimaal 256mb ram nodig, en zeker een GeForce2 (en bouw die dan om tot Quadro, dan heb je een profi 3d kaart, cheap!)

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is een leuke configuratie, alleen kan er nog wel het een en ander aan verbeterd worden;) Je moet minimaal 256mb ram erin hebben anders is het niet te doen. Ook zou ik nog kijken naar een andere videokaart:)

edit| minus0ne was iets sneller :)

• dajuan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 20:56
Op dinsdag 16 januari 2001 18:51 schreef minus0ne het volgende:
Ja dat is goede config, alleen je hebt er geen goede 3D design PC voor, maar een hele trage, je hebt minimaal 256mb ram nodig, en zeker een GeForce2 (en bouw die dan om tot Quadro, dan heb je een profi 3d kaart, cheap!)
(en bouw die dan om tot Quadro, dan heb je een profi 3d kaart, cheap!)

wat bedoel je hiermee:?:?:?

Verwijderd

Op dinsdag 16 januari 2001 18:52 schreef Juan het volgende:

[..]
(en bouw die dan om tot Quadro, dan heb je een profi 3d kaart, cheap!)

wat bedoel je hiermee:?:?:?
Je kan door een vrij simpele (maar niet voor amateurs!) ingreep op het PCB van de GeForce2 GTS hem ombouwen tot een Nvidia Quadro2! Quadro is dus de professionele lijn van nVidia, voor 3D apps e.d.

Verwijderd

Steek er maar gewoon een ECHTE NVidia Quadro in . En 512 MB RAM ofzo , zal ie wel nodgi hebben !

Verwijderd

Op dinsdag 16 januari 2001 18:57 schreef real_raichu70 het volgende:
Steek er maar gewoon een ECHTE NVidia Quadro in . En 512 MB RAM ofzo , zal ie wel nodgi hebben !
Hij heeft een tussenoplossing nodig, en voor onder de 2000 heb je niet snel 512MB RAM (dat alleen al kost 1500) en een Quadro (ook 1500+), lees de post voortaan eerst |:(

Bovendien is een GeForce2->Quadro net zo goed als een 'echte' Quadro, zie je maar weer hoe lui die nVidia ontwerpers zijn |:(

edit|typo

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

3D, investeer dan goed.

Minimaal 512 MB geheugen.

Athlon 1100, kost niks tegenwoordig.

Geforce GTS.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

en dat allemaal binnen een budget van 2000 piek, ja ja, hoe denk je dat op een legale manier te doen??? |:(

met applicaties als autocad is best te werken op veel lichtere hardware. bij het bedrijf waar ik momenteel werk zitten een boel autocad 14 & microstation tekenaars te werken op configs van 400mhz en minder met maar 128mb. als videokaart vaak een matrox millennium 2.

de nieuwste machines daar zijn vaak gewoon p733's met 256mb en een g400 dualhead (wel met 2 schermpjes :) ).

pas als je je ook met 3d animaties en real-time rendering enzo gaat bezig houden heb je de zware configs nodig die bovenstaande heren je willen aansmeren.

Verwijderd

Een sterke processor minstens 800Mhz, 256 Mb minimaal, FireGl videokaart, puur een OpenGl kaart moet je nemen als je echt profi wilt zijn, de Nvidia's zijn alleen voor spellen...

• Bulldog
  • Niet online
Op dinsdag 16 januari 2001 19:04 schreef /downtime/ het volgende:

[..]
en dat binnen een budget van 200 piek, ja ja, hoe denk je dat op een legale manier te doen |:(
Er staat Fl. 2000,- piek ;)
Voor een echte 3D design systeem is het wel wat aan de lage kant.

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:06
die matrox is denk ik meer voor 2d applicaties.. maar voor dingen als cad is die goed.. misschien een g-force MX [budget] of een hele goeie oplossing een ATI radeon SDR. die is redelijk goedkoop [rond de matrox] heeft even scherp beeld als de matrox en is wat sneller in 3d. al beeldscherm.. die samsung syncmaster van 950,- heb je ook een flatscreen. en 256mb geheugen maar liefst wat meer.. maar je kunt er later altijd 128 mb ofzo bijpoten.

Verwijderd

voor realtime 3d design programma's kun niet genoeg geheugen hebben. Ik raad 1GB aan geheugen aan en een paar ultra snelle u160 schijfen.

Hoop dat hij een beetje geld heeft gespaard...

Ow leez net dat hij niet zo veel geld had tja.. Ik zou een overvall organiseren ofzow :7

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 18:37

yGiDoRp

Sawasdee

512 MB Mushkin heb je voor 399 dollar.

komt er alleen nog wel BTW en invoerecht bij.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 16:51

Erikie

www.erikie.nl

voor fl 2000 een 2e hands O2 van sgi.

traktor scratch!

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik weet gaat hij zich niet echt bezig houden met het 3D design voor spellen e.d. Maar meer richting architect (huizen ontwerpen e.d. in 3D).
Hij wilde het eerst al gaan proberen op zijn pentium 120, maar dat lijkt me niet helemaal lukken.. :)
Dus nu wil hij zoals ik al zei een nieuwe kopen, maar hij heeft daar dus niet echt veel geld voor.. Het is dan ook niet zo dat ie een professionele 3D engine wil onwikkelen ofzo. Hij heeft em gewoon nodig voor school.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Op dinsdag 16 januari 2001 19:16 schreef Little_Horn het volgende:
voor realtime 3d design programma's kun niet genoeg geheugen hebben. Ik raad 1GB aan geheugen aan en een paar ultra snelle u160 schijfen.

Hoop dat hij een beetje geld heeft gespaard...

Ow leez net dat hij niet zo veel geld had tja.. Ik zou een overvall organiseren ofzow :7
ok laten we een overval plegen op de nederlandse bank dan heeft iedere tweaker genoeg geld zodat hij niet eens 1, 2,3 maar wel sekers 10 systemen met eeen gigantische snelheiden laten draaien. dus zullen we dan maar ff een datumpje prikken.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

hey als hij echte super zware 3d sound film etc. wil maken heb je echt niet genoeg aan 256 MB ram en een lullig geforce 2 mx kaartje.

dan heb je minstens een 512 Mb ram nodig en inderdaad het wordt als gezegd Elsa Gloria II (quadro) nodig. en een goede processor. je kunt dan het best een p4 halen die is mede gebaseerd op een technologie van motorola voor 3d film etc (orgineel voor appel gemaakt) maar omdat dit alles niet in je budget past heb je hier dus niks aan.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

conclusie: w8 nog 2 jaar en dan kun je alles wat we je nu voorschotelen sekers kopen voor fl 2000,-.

Verwijderd

Koop gewoon een leuke configuratie voor dat bedrag. Als je minder geheugen of een minder snelle videokaart hebt dan gaat alles gewoon langzamer, maar het doet 't wel. Probeer idd wel 256 MB Ram te passen in je budget, maar als het niet anders kan eerst gewoon 128 MB en later extra als dat nodig is.
Voor 3D design is het zo dat alleen het renderen veel tijd kost. De processoren van tegenwoordig zijn al zo snel dat je er zeer goed mee kan werken.

3D Studio, Pro Engineer en Autocad (en nog meer) draaien allemaal prima op een compu met 128 MB Ram en een P2 400. Het draait allemaal, maar het kan altijd sneller. Zelf heb ik nu gewoon een zeer snel systeem waar ik niet over hoef te klagen, maar huisgenoten moeten het vaak met minder doen en die krijgen het ook af.

Koop gewoon een systeem gebaseerd op bijv. de AMD Duron met een niet-overklokkers bord (veel goedkoper) en een Geforce 2 MX kaartje. Misschien kan je ook kiezen voor een MAtrox kaartje. Je komt verder dan je denkt. Je haalt niet het maximale FPS, maar zelfs met spelletjes kom je een eind.

De monitor is ook heel belangrijk. Bij het tekenen ben je vaak erg geconcentreerd bezig en dan is een hoge refreshrate eigenlijk verplicht! Schroef je budget een beetje op voor een betere monitor als dat nodig is. Veel suc6 met het samenstellen.

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op dinsdag 16 januari 2001 23:57 schreef ReseTTim het volgende:
conclusie: w8 nog 2 jaar en dan kun je alles wat we je nu voorschotelen sekers kopen voor fl 2000,-.
Hehhehe, dan is het ook verouderd en niet te verkrijgen.

Dus je zegt het verkeerd.

Wacht 2 jaar en laat hem doorsparen, en dan kan hij een killer PC'tje kopen :)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

w8 dan nog es wat jaren en spaar nog wat door. en dan heb je er geen meer nodig want dan heeft ie zijn diploma al. tenminste dat hoop ik dan voor hem.

Verwijderd

Ik denk dat dit wel een aardig systeempje zal zijn (en voor iedereen, voor dat budget!!!)

Computerland Bigtower 300watt 169,-
AMD Athlon Thunderbird 1000 509,-
128MB PC133 SDRAM (CAS2, AOpen) FL 159,-
Msi-K7tpro2a 315,-
IBM 30GB (DTLA-307030, 7200rpm, 2MB) FL 415,-
Geforce 2mx 300,-
Dit is rond de 2000,-

Laat hem zijn cd-speler, diskettestation etc uit zijn oude comp halen.
En laat hem zijn oude monitor nog eventjes gebruiken, tot ie geld heeft voor een nieuwe.

Verwijderd

Dit is zwaar genoeg voor zo'n multimedia opleiding, lang niet iedereen heeft daar een super vette PC ofzo staan.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Op woensdag 17 januari 2001 00:14 schreef funksngrooves het volgende:
Ik denk dat dit wel een aardig systeempje zal zijn (en voor iedereen, voor dat budget!!!)

Computerland Bigtower 300watt 169,-
AMD Athlon Thunderbird 1000 509,-
Msi-K7tpro2a 315,-
IBM 30GB (DTLA-307030, 7200rpm, 2MB) FL 415,-
Geforce 2mx 300,-
Dit is rond de 2000,-

Laat hem zijn cd-speler, diskettestation etc uit zijn oude comp halen.
En laat hem zijn oude monitor nog eventjes gebruiken, tot ie geld heeft voor een nieuwe.
Dit lijkt me de aller allerbeste, gaan met die banaan!:)

p.s laat ik maar es gaan werken, het is allemaal zo geil goedkoop :D

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Ult: Als die vriend van jouw nog maar pas gaat beginnen in 3d werk, is die config die jij zelf hebt genoemd voorlopig ruim voldoende. In het begin moet je nog zoveel leren over de werking van de software, dat je zelf veruit de traagste factor in het geheel bent. Verder is het een beetje afhankelijk van de software die je wil gaan gebruiken. Veel Photoshop werk en weinig 3d > Matrox (vanwege beeldkwaliteit). Veel 3d en af en toe Photoshop > Geforce (vanwege hogere snelheid). Zeker als je onder W2k gaat werken (wat aan te bevelen is o.a. voor stabiliteit van pro-apps), is 256 Mb RAM een stuk beter, omdat W2k iets meer geheugen in beslag neemt dan NT4 en je zwaardere 'scenes' aankunt, zonder dat je systeem gaat 'swappen' op de harde schijf. Bij complexe scenes met veel grote textures wordt ook een Geforce 2 (64Mb) interessanter. Zelf werk ik nu onder W2k op een A7V met 800Mhz Tbird, 512 MB RAM, ErazorX 32Mb (Geforce) en dat gaat uitstekend. Een goed pakket voor architectuur is 3D Viz (te linken met autocad) of 3DS MAX, welke meer 'effects' biedt. Tja, verder is het een budget kwestie. Des te sneller de cpu, des te korter de rendertijd natuurlijk. Wat nuttig is, is om je aan te leren o.a met zo weinig mogelijk polygonen te modelleren (low-poly-modelling): dat scheelt enorm in het gemak waarmee je PC een scene kan hanteren en in de rendertijd.

BTW, een Duron rendert in 3dsViz/MAX de meeste doorsnee scenes vrijwel net zo snel als een Tbird. Dus je kunt met een overklokte Duron voor minder geld ook een relatief 'snel' systeem maken voor 3d. Heb je wel een goede koeling nodig.

Mazzul.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-08 17:59

Knutselsmurf

LED's make things better

Ik hoor hier allemaal mensen praten over textures en FPS enzo, maar zoals duidelijk is aangegeven in de oorspronkelijke post is er behoefte aan een systeem voor CAD-applicaties, dus niet voor het maken van games. Ikzelf ben oor regelmatig bezig met CAD-applicaties (werktuigbouwkunde-student) en mijn huidige systeem is ruim voldoende. Duron800@1000, 128 Mb Ram en GF2Mx. Het belangrijkste is gewoon de monitor. Daar moet je in geen geval op bezuinigen, want je tuurt je ogen kapot op een mindere monitor.

- This line is intentionally left blank -

Verwijderd

:+:+ hehehe, een dikke SGI Octane 2 :+:+

www.sgi.com/workstations/octane2/

:9~:9~:9~

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 januari 2001 00:02 schreef syntony het volgende:
3D Studio, Pro Engineer en Autocad (en nog meer) draaien allemaal prima op een compu met 128 MB Ram en een P2 400. Het draait allemaal, maar het kan altijd sneller...

....De monitor is ook heel belangrijk. Bij het tekenen ben je vaak erg geconcentreerd bezig en dan is een hoge refreshrate eigenlijk verplicht! Schroef je budget een beetje op voor een betere monitor als dat nodig is. Veel suc6 met het samenstellen.
Volgens mij zijn dat inderdaad de programma's die hij wil gaan draaien. Hij doet nu bouwkunde en wil dus als ie klaar is beginnen op de kunstacademie.

Ik zal hem jullie reply's laten lezen en dan moet hij er zelf maar uit opmaken wat hij zelf wil. In ieder geval bedankt voor jullie reacties. (meer zijn altijd welkom..) :)

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik hoor hier allemaal mensen praten over textures en FPS enzo, maar zoals duidelijk is aangegeven in de oorspronkelijke post is er behoefte aan een systeem voor CAD-applicaties, dus niet voor het maken van games.
En hoe wil je dan een gebouw of interieur visualiseren in 3dsViz/Max zonder textures? Hij wilde zich toch o.a. met architectuur gaan bezig houden? Dan presenteer je van je ontwerp toch niet alleen een wireframe, lijkt me. Uiteindelijk wil je dan naast renderings misschien zelfs ook een walk-through animatie en een vrml-model maken.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Verwijderd

[offtopic]

Is het een HBO? Zo ja, daar ga ik volgend jaar ook mee gebinnen als ik mijn Propadeuse Mens en Informatica heb :)

En dat systeem dat ik toen straks heb opgenoemd is ongeveer mijn config. Met een 19" CTX, Pioneer 16*40, 8*4*32, en een zip etc.
Ik werk best veel met tekenprogjes, 3Dmax, Rinoceros, Lightwave, Photoshop, Illustrator etc. En het gaat lekker vlot bij mij :)

Verwijderd

Op dinsdag 16 januari 2001 19:11 schreef slacksoff het volgende:
die matrox is denk ik meer voor 2d applicaties.. maar voor dingen als cad is die goed.. misschien een g-force MX [budget] of een hele goeie oplossing een ATI radeon SDR. die is redelijk goedkoop [rond de matrox] heeft even scherp beeld als de matrox en is wat sneller in 3d. al beeldscherm.. die samsung syncmaster van 950,- heb je ook een flatscreen. en 256mb geheugen maar liefst wat meer.. maar je kunt er later altijd 128 mb ofzo bijpoten.
Lees nu ens goed het gaat om 3D-design NIET om 3D-spellen :( :( :(

Voor grafische applicaties zou ik voor de Matrox kaart gaan.. (GeForce is voor de spellenmarkt)... 256Mb en een proc van rond de 700-800Mhz, bij voerkeur Intel aangezien veel grfische programma's gebruik maken van de Intel instructies en niet van AMD >:)

2000 is erg weinig trouwens.. :? Hoop dat er al een goede monitor staat :)

• sanderb
  • Laatst online: 09:32
ahum....
<2000 piek en daar moet dan ook nog een 19" monitor bij???
Dat ga je dus niet redden. Zelfs met een goedkope S900MT van iiyama en een geforce 2mx blijf je nooit onder de 2000!

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Snijkoek
  • Laatst online: 02-08 22:36

Snijkoek

Metal up your ass

Op dinsdag 16 januari 2001 23:53 schreef ReseTTim het volgende:

[..]
ok laten we een overval plegen op de nederlandse bank dan heeft iedere tweaker genoeg geld zodat hij niet eens 1, 2,3 maar wel sekers 10 systemen met eeen gigantische snelheiden laten draaien. dus zullen we dan maar ff een datumpje prikken.
Morgen? >:)

Verwijderd

best triest dat jij geil wordt van goedkope computer onderdelen

Verwijderd

wat voor progrs wil hij erop gaan draaien, ik drai autocad 2000 op deze pc(zie signature) en die heeft geen probleem met van de grote 3d tekeningen. En met poser 3 ook niet.
Pagina: 1