[NEC3520] Buffer loopt constant leeg

Pagina: 1
Acties:

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Tijdens het branden van DVD's loopt bij mij de Buffer level steeds omlaag, stopt het branden (lampje gaat uit), wordt de buffer weer (snel) gevuld en gaat het branden weer verder. Dit blijft de hele tijd doorgaan. Het lijkt niet zo te zijn dat de buffer tijdens het branden helemaal niet gevuld wordt (want met de 2 MB buffergeheugen zou het leeglopen daarvan veel sneller gaan dan wat ik nu zie).

Wat gegevens die vast nodig zijn om meer duidelijkheid te krijgen in het probleem:

Hardware:
• AMD XP 1800+ op Asus A7V8X-X met 768 MB geheugen
• NEC 3520-brander, zowel op-een-na-nieuwste als nieuwste firmware geprobeerd, in beide gevallen hetzelfde resultaat (DMA 2, secundary master)
• Samsung 7200RPM harde schijf (DMA 5, primary master)

Software:
• Ahead Nero 6.6.0.16 (laatste versie)
• Windows XP SP2
• de laatste VIA zoveel-in-een-driver-set

Verder:
• CPU-gebruik tijdens branden: tussen de 3 en 6%
• de harde schijf heeft ook absoluut geen moeite 3 MB per seconde aan te leveren
• ik brand grote bestanden, dus het gaat ook niet om een seek-snelheid-probleem
• het maakt niet uit of ik op 2.4x of 8x brand, er gebeurt precies hetzelfde
• het probleem treedt zowel op bij DVD+R's als DVD+RW's (resp mediacodes. ricohjpnr01-nog-wat en ricohjpn-w11-001, zouden volgens het mediacompatibiliteitstopic van deze brander prima moeten werken)
er lijken meer mensen last van dit probleem te hebben, maar een oplossing heb ik nog niet gezien
• het is niet alleen dat het niet goed *lijkt* te gaat, het gaat ook echt niet goed: zo komt de snelheid bij branden op 2.4x komt neer op ongeveer 1.9x, branden op 4x gaat met een snelheid van ongeveer 2.1x.
• bij het branden van CD-R's en CD-RW's treedt dit probleem niet op

Vooral het feit dat het leeglopen en weer vollopen van de buffer een zeer constante snelheid/tred heeft vind ik raar.

Herkent iemand dit probleem?

[ Voor 6% gewijzigd door Kuhlie op 01-10-2005 09:46 . Reden: Nero-versie aangegeven, tweede voorbeeld brandsnelheid toegevoegd, aangegeven dat CD-R's geen problemen geven ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

op het moment dat de buffer leegloopt, blijft de cpu-usage dan nog onder de 10%??

wat doe je verder onder het branden, draaien er (zware) progs op achtergrond? (eigenlijk moet dit niet uitmaken: heb 2 emules+ msn draaien en kan nog zonder problemen dvd's branden op mijn athlobnxp1800+er met 512MBddr.)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Kuhlie
  • Niet online
Ook op het moment dat de buffer leegloopt blijft de cpu gewoon laag (minder dan 10%), ook de harde schijf ratelt vrij weinig. Zelfs als de buffer helemaal is leeggelopen en hij de buffer weer vult (wat binnen een seconde is gebeurd) springt de cpu niet omhoog.

Verder draai ik niks speciaals. Ik heb het ook eens geprobeerd met een minimum aan programma's (alle loze dingen als virusscanner/firewall/achtergrondprogramma's uitgezet), resultaat blijft hetzelfde.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:07

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Zijn je harddisks (met een tooltje) vreselijk op energiezuinig / fluistermode ingesteld waardoor ze telkens eerst weer moeten opspinnen als er data gevraagd wordt?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Kuhlie
  • Niet online
Ik heb nog niet verteld hoe snel het allemaal gaat: hij doet er 5 seconden over om de buffer leeg te branden (het lampje brandt, en gaat na die 5 seconden uit), en dan ongeveer 1 seconde om de buffer weer helemaal te vullen (waarna het lampje weer aangaat).

Bovendien wordt de buffer wel bijgevuld terwijl de buffer leegloopt (maar niet snel genoeg): met 2.4x zou de 2MB-buffer van mijn brander binnen een halve seconde leeg moeten zijn, het feit dat het 5 seconden duurt betekent dus dat er wel een (te kleine) hoeveelheid data doorkomt.

Het rare is ook dat het alleen bij DVD's fout gaat: tijdens het branden van CD's met eenzelfde of hogere doorvoorsnelheid is er geen vuiltje aan de lucht :S

[ Voor 4% gewijzigd door Kuhlie op 01-10-2005 23:52 . Reden: woord vergeten ]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:07

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Da's omdat bij het branden van een DVD op 1 speed er ook meer kb/s doorheen vliegen dan bij het branden van een CD op 1 speed.

[ Voor 8% gewijzigd door Coach4All op 02-10-2005 08:36 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Kuhlie
  • Niet online
Uiteraard, met doorvoersnelheid bedoelde ik ook kb/s. Als ik dus 32x een cd brand is dat 4800 kb/s, 2.4x dvd branden is 3324 kb/s. Met 32x een cd branden gaat goed, met 2.4x een dvd branden niet.

Nogmaals: ik heb niet het gevoel dat mijn computer het niet bij kan houden: ik kan zelfs lompe programma's starten tijdens het branden zonder dat de buffer sneller leegloopt. Het is juist die constante leegloopsnelheid (en weer vulsnelheid) die ik zo raar vind.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
<snip>

[ Voor 92% gewijzigd door mae-t.net op 02-10-2005 10:20 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:22
Probeer eens master/slave/alleen aan ide-aansluiting/andere ide aansluiting. Mss wil hij toch niet helemaal werken met DMA (alhoewel ik dan verwacht dat je CPU gebruik veel meer is).
Maakt het enig verschil als je in taakbeheer je brandproces op maximale prioriteit zet? Eens een ander brandprogramma geprobeerd?
En zoals hierboven al gezegd: zet eens de HDD op constant aan in energiebeheer.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 02-10-2005 11:27 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-02 15:41
ik weet niet hoe dat met dvd zit, maar bij cd heb je de optie disc at once en track at once. bij mij loopt de buffer steeds leeg als je track at once doet, dan stopt ie namelijk na ieder bestand ff. bij disc at once gaat ie wel in 1 keer door. misschien daar eens naar kijken ?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• x-man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 19:54

x-man

Proud newbie!

Mijn reaktie uit NEC 3520 brandt veel te langzaam
* Bekijk myReact van x-man

Reg. datum: 06 januari 2002
Ja had hetzelfde met mijn vorige moederbord waar een promise ata100 kaartje opzat. Heb toen alle configuraties en draden geprobeerd die er bestonden. Hij werkte wel, maar mijn 2e harde schijf werd weer traag. Had toen besloten dat ik maar een nieuwe computer moest kopen. Ik had toen al alles uitgebreid wat uit te breiden viel.

edit: Oh ja had toen mijn nec als primairy slave gezet. En toen werkte hij wel gewoon goed.

Better a newbie in one hand then ten wannabe-hacker-scriptkiddies on your server.

• x-man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 19:54

x-man

Proud newbie!

Oh wacht trouwens met spanning af tot dit topic ook wordt gesloten als FAQ-gevalletje. O+

Better a newbie in one hand then ten wannabe-hacker-scriptkiddies on your server.

• Kuhlie
  • Niet online
offtopic:
[quote]x-man schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 10:52:
Oh wacht trouwens met spanning af tot dit topic ook wordt gesloten als FAQ-gevalletje. O+[/quote]
Waarom zou je dat doen? Er is nogal een verschil met jouw topic: jij schrijft:

[quote]Tijdens het branden schiet mijn CPU gebruik ook direct omhoog naar 100 % en loopt de readbuffer in Nero helemaal leeg.
(...)
Hierbij staat de overdrachtsmodus op DMA, indien beschikbaar en de huidige overdrachtsmodus op PIO-modus.[/quote]

En dat is bij mij niet het geval: zoals ik schreef zit de brander netjes in DMA2-modus, en de cpu blijft netjes laag. Verder heb ik alle dingen uit de FAQ al nagelopen, dat is het lekker allemaal niet...
DaNiEl KuNsT schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 10:26:
ik weet niet hoe dat met dvd zit, maar bij cd heb je de optie disc at once en track at once. bij mij loopt de buffer steeds leeg als je track at once doet, dan stopt ie namelijk na ieder bestand ff. bij disc at once gaat ie wel in 1 keer door. misschien daar eens naar kijken ?
Bij het maken van een data-DVD kan ik niet kiezen voor Disk-At-Once of Track-At-Once: hij staat op Disk-At-Once en kan daar niet vanaf. Bovendien schreef ik al dat ik grote bestanden schreef (dingen van 400 MB) dus daar kan het sowieso niet aan liggen.
naftebakje schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 10:23:
Probeer eens master/slave/alleen aan ide-aansluiting/andere ide aansluiting. Mss wil hij toch niet helemaal werken met DMA (alhoewel ik dan verwacht dat je CPU gebruik veel meer is).
Precies: als DMA niet zou werken zou de CPU op 100% staan.
Maakt het enig verschil als je in taakbeheer je brandproces op maximale prioriteit zet?
Nee, dat helpt niet.
Eens een ander brandprogramma geprobeerd?
Nee, ik heb geen stapeltje brandprogramma's liggen helaas. Ik zal morgen eens kijken wat ik hieraan kan doen. Een trial van het een en ander. Helaas gaat dat vandaag niet lukken: ik ben niet op m'n kamer en kan er dus geen dvd'tje in doen. Zelfs simulate wil graag een dvd in de brander...
En zoals hierboven al gezegd: zet eens de HDD op constant aan in energiebeheer.
Staat 'ie al. Bovendien gaat een harde schijf echt niet na 5 seconden al uit ;)
Pagina: 1