Toon posts:

Internet delen met Kerio Winroute 6 werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb altijd mijn internet gedeeld d.m.v. van een Sweex routertje. Helaas is dat niet de beste oplossing gebleken. Het bekende probleem met teveel connections bij P2P programma's en de laatste tijd veel problemen met browsen. Ik wilde het probleem nu eens goed oplossen en heb een Linksys SD208 switch gekocht voor het opbouwen van het netwerk. Het routingsverhaal wil ik oplossen d.m.v. een extra netwerkkaart in mijn PC en Kerio Winroute.
Ik ben nu zover dat het netwerk staat; ik kan op alle PC's alle andere PC's pingen en ik kan ook gesharede dir's bekijken. Helaas heb ik alleen op PC 1 een werkende internetverbinding. Op alle andere PC's kan ik niet eens naar buiten pingen, laat staan surfen.

Dit is zo'n beetje het idee:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/68P3ALNA4USG

PC 1 draait Windows XP Professional + SP2. De nieuwe netwerkkaart kreeg de naam Local Area Connection 3. Ik heb hem geforceerd op IP: 192.168.2.0:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/S7Y3P54310IF

Als ik hem automatisch een IP adress liet verkrijgen kwam er helemaal geen verbinding tot stand.

Voor het NAT gebeuren heb ik het volgende gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/7659K8F25U7Y

De DHCP server staat als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/OPO256676022

En de traffic policy heb ik ingesteld m.b.v. de wizard:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/6WS7041GNLM7

De routing tabel geeft het volgende weer:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/C750N3XZ73KU

Omdat het probleem lijkt te liggen in het NAT gebeuren heb ik ook geprobeerd om Kerio uit te schakelen en vervolgens internet te delen m.b.v. de standaard XP functionaliteit. Op alle PC's de wizard daartoe doorlopen met hetzelfde resultaat: Wel een netwerk, maar alleen internet op PC 1.
Voor de volledigheid meld ik dat voor het installeren van Kerio ik altijd Sygate personal firewall gebruikte. Deze is vanzelfsprekend van te voren gedeïnstalleerd. Ook de XP firewall staat uit.

Iemand enig idee?

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Probeer eens op al je andere pc's (dus niet de gateway) de proxyserver van je provider in te stellen. Dat wil nog wel eens helpen.

I think, therefor I am.....I think.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Uhm.. 192.168.2.0 is geen goed IP adres, je kunt van die 0 beter een 1 maken (ik zou even op moeten zoeken waarom het zo is).

Een proxyserver instellen zou niet nodig moeten zijn, als de proxyserver al bereikt kan worden kan de rest van internet ook bereikt worden.

edit: Die 0 op het eind geeft aan dat het om een heel netwerk gaat en dus niet over 1 computer Zo kun je met 192.168.2.0/24 het netwerk aanduiden dat ligt in de range 192.168.2.0 - 192.168.2.255 .

[ Voor 64% gewijzigd door Borizz op 01-10-2005 09:19 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Borizz schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 09:11:
Uhm.. 192.168.2.0 is geen goed IP adres, je kunt van die 0 beter een 1 maken (ik zou even op moeten zoeken waarom het zo is).

edit: Die 0 op het eind geeft aan dat het om een heel netwerk gaat en dus niet over 1 computer Zo kun je met 192.168.2.0/24 het netwerk aanduiden dat ligt in de range 192.168.2.0 - 192.168.2.255 .
Omdat .0 het netwerk nummer zou zijn.
Maar er staan nog meer fouten in:

Je INTERNE NIC heeft een subnet van 255.255.252.0... waarom doe je dat? Het feit dat je die kaart een netwerkadres geeft lijkt mij voldoende indicatie dat die 252 een tikfoutje is. Ga dat eerst een oplappen: subnet moet zijn 255.255.255.0
Je NIC moet dan 192.168.2.1 krijgen, en DHCP uitdelen doe je dan in de range 192.168.2.10-192.168.2.50 ofzo. Hou ene paar adresjes leeg (in dit voorbeeld 2 t/m 9 en alles boven 50)zodat als je een server wilt opzetten je statische IPs kan uitdelen.

De routing table van WinRoute vindt dat er een newerk is dat 192.168.0.0 heet en subnet 10.0.0.252 heeft. Waaorm je voor drie PCs een /22 subnet nodig hebt, niemand die het weet, maar dit geeft dus aan dat Winroute helemaal niet snapt dat 192.168.2.watdanook gerouteerd moet worden.

Wat er ook nog een beetje lastig is is dat die config van WinRoute niet leesbaar is. Als dit de settings uit de wizard zijn zal het wel goed zijn, maar dat kunnen we zo niet controleren. Probeer even of het fixen van je IP instellingen op je interne NIC de oplossing zijn, zo niet even de informatie van winroute gewoon getypt neerzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 09:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie! Maar...
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 09:22:
[...]

Omdat .0 het netwerk nummer zou zijn.
Maar er staan nog meer fouten in:

Je INTERNE NIC heeft een subnet van 255.255.252.0... waarom doe je dat? Het feit dat je die kaart een netwerkadres geeft lijkt mij voldoende indicatie dat die 252 een tikfoutje is. Ga dat eerst een oplappen: subnet moet zijn 255.255.255.0
Je NIC moet dan 192.168.2.1 krijgen, en DHCP uitdelen doe je dan in de range 192.168.2.10-192.168.2.50 ofzo. Hou ene paar adresjes leeg (in dit voorbeeld 2 t/m 9 en alles boven 50)zodat als je een server wilt opzetten je statische IPs kan uitdelen.
Goed... De aanpassingen zijn gedaan. Nieuwe IP's uitgedeeld, maar de situatie is onveranderd. Nog steeds geen internet.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/KRED86FQ3K4P

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/H9W5DI8BJ2N6

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/N8H1FSR27G7T

IPconfig op PC 2 geeft:

code:
1
2
3
4
Connection-specific DNS Suffix :
IP Adress                             : 192.168.2.11
Subnet Mask                           : 255.255.255.0
Default Gateway                       : 192.168.2.1
Wat er ook nog een beetje lastig is is dat die config van WinRoute niet leesbaar is. Als dit de settings uit de wizard zijn zal het wel goed zijn, maar dat kunnen we zo niet controleren. Probeer even of het fixen van je IP instellingen op je interne NIC de oplossing zijn, zo niet even de informatie van winroute gewoon getypt neerzetten.
Klikken op de plaatjes maakt ze goed leesbaar.
De routing table van WinRoute vindt dat er een newerk is dat 192.168.0.0 heet en subnet 10.0.0.252 heeft. Waaorm je voor drie PCs een /22 subnet nodig hebt, niemand die het weet, maar dit geeft dus aan dat Winroute helemaal niet snapt dat 192.168.2.watdanook gerouteerd moet worden.
Waar zie jij dit subnet staan? Ik kan deze gegevens nergens terugvinden in de door mij geposte plaatjes...
Ricochet schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 08:49:
Probeer eens op al je andere pc's (dus niet de gateway) de proxyserver van je provider in te stellen. Dat wil nog wel eens helpen.
Ook geprobeerd... Nog steeds niet..

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 11:23 ]

• Borizz
Je moet ook even het vakje Domain Name Server aanvinken bij de DHCP instellingen en daar hetzelfde IP adres inzetten als je gateway (192.168.2.1), je kunt hier ook het IP Adres van de DNS server van je provider invullen.

Probeer ook eens te pingen naar 192.168.2.1 vanaf 1 van de computers achter je winroute PC. Als dat al niet werkt is er namelijk al iets niet goed ingesteld op je winroute PC. Controleer ook even of je geen firewall hebt draaien op 1 van je client PC's die het verkeer blokkeren.

Verwijderd

Topicstarter
Borizz schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 13:14:
Je moet ook even het vakje Domain Name Server aanvinken bij de DHCP instellingen en daar hetzelfde IP adres inzetten als je gateway (192.168.2.1), je kunt hier ook het IP Adres van de DNS server van je provider invullen.

Probeer ook eens te pingen naar 192.168.2.1 vanaf 1 van de computers achter je winroute PC. Als dat al niet werkt is er namelijk al iets niet goed ingesteld op je winroute PC. Controleer ook even of je geen firewall hebt draaien op 1 van je client PC's die het verkeer blokkeren.
Helaas... Dit is ook de oplossing niet... Ik begin me onderhand toch een beetje zorgen te maken... Pingen naar computers binnen het netwerk werkt prima. Pingen naar servers op internet lukt alleen vanaf PC 1

Verwijderd

Stel je dns servers eens in misschien scheelt dat.

Verwijderd

Topicstarter
Wat nu uiteindelijk de doorslag heeft gegeven is niet duidelijk, maar het werkt. Ik heb alle tips uitgevoerd en het werkte nog steeds niet. Ook niet na herstarten. De ochtend na een stevig avondje Risk met Armagnac wil ik verder gaan: Werkt het opeens! Windows...

Iedereen in ieder geval hartelijk dank voor de hulp!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2005 12:08 ]

• Borizz
Ja ik weet wel hoe dat komt... Omdat de client computers waarschijnlijk een nieuwe DHCP lease hebben gekregen met de goede DNS server...

Verwijderd

Topicstarter
Borizz schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 19:05:
Ja ik weet wel hoe dat komt... Omdat de client computers waarschijnlijk een nieuwe DHCP lease hebben gekregen met de goede DNS server...
???Was het probleem dan ook niet opgelost door de IPConfig /release en /renew mantra die ik trouw na elke verandering heb uitgevoerd???

Daarbij... Volgens mij is pingen naar IP Adressen toch niet afhankelijk van een DNS server?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 06:43 ]

• Borizz
Daar heb je gelijk in, maar dat je dat gedaan had stond niet vermeld in je posts ;) !

Pagina: 1