Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

auto accu op ups

Pagina: 1
Acties:
  • 3.396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb morgen een feest midden in een bos, en daar is helaas geen stroom.

Dus nu zijn we van plan om een autoaccu op een ups aan te sluiten, en die op zijn beurt een versterkertje (kleintje) en een voeding+cd-rom speler te laten voeden.
Maar denken jullie dat de accu genoeg stroom kan leveren om die 2 dingen te voeden voor ongeveer 4/5 uur?
De ''versterker'' zijn computer boxen van redelijk formaat, mischien zo'n 50watt
Ik zou graag willen weten of dit gaat werken omdat we anders met een probleem zitten.

Verwijderd

Als het goed is staat op de accu wel hoeveel ampereuur hij kan leveren.
Doe dat getal maal de spanning (12 volt) en je hebt het aantal watt dat hij 1 uur kan leveren.
Als je weet hoeveel vermogen je er aan gaat hangen kan je zo uitrekenen hoeveel uur dat goed moet gaan.
Hou er wel rekening mee dat je door het omzetten van de spanning wat verlies hebt.
Hierdoor zal de tijd wat korter uitvallen.

En zorg ervoor dat de accu geladen is ;)

Verwijderd

Topicstarter
er staat helaas niet op de accu hoeveel ampere hij is, hij is helemaal volgeladen en ik denk dat de hele set mischien zon 75 tot max 100 watt trekt. Ik hoop dat hij het een paar uur kan volhouden, het is gewoon een standaard auto accu nog bijna helemaal nieuw, maar ik heb geen iedee hoeveel ampere zo'n ding ongeveer is.

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Een gemiddelde auto accu is rond de 40/45Ah, dus daar moet je het wel een paar uur mee uit kunnen houden. :)

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Mijn ups (apc) wil alleen aan als hij op het lichtnet is aangesloten. Aanschakelen zonder netspanning (met volle accuus) lukt dus niet. Tip: Check vooraf hoe jouw ups dit doet en neem hem eventueel ingeschakeld mee.

Verwijderd

Topicstarter
oke harstikke bedankt voor de snelle antwoorden :) , ik ga het gewoon proberen.
Dan hebben we tenminste een paar uur muziek.

*edit* oke ik zal daar op letten, en we testen hem eerst thuis even uit of hij werkt. En dan nemen we hem mee. (ik ga nu ook slapen, dus verdere replys lees ik morgen vroeg)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 01:44 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
dat is nogal een ineffieciente manier om geluid uit een accu te halen,

Eerst van 12 V naar 220 en dan weer terug,

Het beste zou eigenlijk gewoon een autoradio zijn, dan heb je geen last met omvormers.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Autoaccu --> Autoradio .. dat is een beproefd concept in een omgebouwde bierkrat aan het strand. Dat is efficienter om direct te doen.

Overigens kan ik mijn APC UPS wel gewoon aanzetten als de netstroom er af is. Midden in een blackout m'n PC opstarten werkt dus prima. Maar hij gaat dan wel heel irritant piepen. Kijk eerst in je configuratiesoftware of je dat uit kunt zetten dus.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 02:05:
Overigens kan ik mijn APC UPS wel gewoon aanzetten als de netstroom er af is. Midden in een blackout m'n PC opstarten werkt dus prima. Maar hij gaat dan wel heel irritant piepen. Kijk eerst in je configuratiesoftware of je dat uit kunt zetten dus.
Thanks for the tip! :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat dacht je van gewoon iemands auto neer zetten en de deuren open :P .
offtopic:
Tijdens de opbouw van What The Hack waren er wat werklui die volgens mij een paar kW aan geluid in de kofferbak hadden gemonteerd, ik kon in ieder geval niet echt veel dichter dan 10 meter van die auto komen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

LauPro schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 02:32:
Wat dacht je van gewoon iemands auto neer zetten en de deuren open :P .
offtopic:
Tijdens de opbouw van What The Hack waren er wat werklui die volgens mij een paar kW aan geluid in de kofferbak hadden gemonteerd, ik kon in ieder geval niet echt veel dichter dan 10 meter van die auto komen.
offtopic:
Het veld tussen NOC/POC enzo en de WhatTheBar? Daar stond idd een of andere tent die wel wat muziek maakte.

Ik kan wel gaan zeggen: 12 naar 220 naar 12 is ineffectief. Maar dat hebben er al 100 geroepen.

Even als vraag: Kan een UPS ieder type accu opladen, of moet je daar rekening mee houden? Dus niet dat mijn UPS hem verkeerd gaat laden ofzo, zodat hij krom trekt.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
De meeste UPSsen werken met een 24 volts systeem, twee accu's in serie aan elkaar geschakeld.
En nog belangrijker, ze werken op Lood accu's, dus ik denk niet dat zomaar een auot accu gaat werken. Het is zeer belangrijk dat bij vervanging van de batterij er hetzelfde formaat in gaat, omdat de electronica daarop is afgestelt.

Ik repareer namelijk regelmatig UPSen op mijn werk. Ik geef het idee van autoradio en auto accu meer geluk van slagen.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Auto accu's is geen goed idee. Een auto accu is een start accu, gemaakt om in korte tijd een grote stroom te leveren, maar absoluut niet lang!
Opladen is trouwens geen probleem, in tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt.

Maargoed, je hebt een zgn. deepcycle nodig. Die zitten normaal bij electrische buitenboordmotoren, grasmaaiers, enz.. Ze heten trouwens ook wel marine accu's. Die zijn geschikt om vaak (bijna) helemaal leeg te worden getrokken.
Zoek maar eens naar baco army store op google. Die hadden ze voor €25,-. Anders Delta (tegen de €100)

De capaciteit maakt trouwens niet uit (hoe meer hoe beter) als je een beetje ups hebt dan calibreert hij dat wel correct.

[ Voor 12% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 01-10-2005 12:35 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je wilt een CDROM speler op 12v laten draaien door hem eerst naar 220 om te zetten dan naar een PC-voding weer terug te brengen naar 12 en 5v voor je cdromspeler...

Tipje:
De 12v van de autoaccu kan je direct op de 12v van de cdromspeler aansluiten.
De 5v voor je CDROM haal je ook van de 12v via een 7805 (5v regulator)

Klaar !

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
ja daar zat ik nu dus ook al aan te denken, ik wil namelijk niet die auto accu kapot trekken.
die cd-rom heeft zo'n 1A nodig op 5v ik denk dat ik dan zon spannings regelaar even ga kopen of een discman op batterijen ofzo. Want volgens mij word het veel te lastig om met die ups te werken.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
Zie Power4LAN powerguide

Hier op lancamp in Belgie, we waren nog aan het opbouwen, en de generator was er nog niet.
Wat doe je dan... APC smart-ups 750, 2 autoaccu's in serie..(= 24 volt) en 2 dagen lang je auto stationair laten draaien ;)

Let wel op dat je ups kan "starten" op accu spanning, zonder 220 volt.
We hadden nog een ups in deze opstelling, en die moesten we de hele tijd opstarten met de apc, omdat deze dus niet op batterij only kon opstarten

• rdfeij
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 12:42:
ja daar zat ik nu dus ook al aan te denken, ik wil namelijk niet die auto accu kapot trekken.
die cd-rom heeft zo'n 1A nodig op 5v ik denk dat ik dan zon spannings regelaar even ga kopen of een discman op batterijen ofzo. Want volgens mij word het veel te lastig om met die ups te werken.
koop en dan ook gelijk een flink koelblok bij voor die spanningsregelaar aangezien die bij 1 ampere bloedheet wordt....

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
LWY schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 01:40:
Een gemiddelde auto accu is rond de 40/45Ah, dus daar moet je het wel een paar uur mee uit kunnen houden. :)
Ok, even natuurkunde lessen naar boven halen, is al weer even terug:

P = V * I
V = 12V
A = 45A

Dus P = 12*45 = 540W

Ergo: Een accu van 45 Ah kan (theoretisch) één uur lang 540W leveren en niet een paar uur lang.

Overigens heb ik zelf een versterker in de auto die iets van 20-25 amp trekt en ik heb een tijdje terug (dom, dom) gemerkt dat die inderdaad binnen een uurtje of 2 leeg kan zijn als je ermee speelt.

Over ups-en: die zijn er vaak voor ontworpen om hooguit een minuut of 10 voldoende stroom te leveren. Die dingen zijn ook niet zo heel erg groot, de capaciteit is afhankelijk van de grootte. Vregelijk 'm maar eens met de grootte van een autoaccu.

Tot slot.. is een aggregaat geen oplossing?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
ZeilDude schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 12:55:
[...]

Ok, even natuurkunde lessen naar boven halen, is al weer even terug:

P = V * I
V = 12V
A = 45A

Dus P = 12*45 = 540W

Ergo: Een accu van 45 Ah kan (theoretisch) één uur lang 540W leveren en niet een paar uur lang.

Overigens heb ik zelf een versterker in de auto die iets van 20-25 amp trekt en ik heb een tijdje terug (dom, dom) gemerkt dat die inderdaad binnen een uurtje of 2 leeg kan zijn als je ermee speelt.

Over ups-en: die zijn er vaak voor ontworpen om hooguit een minuut of 10 voldoende stroom te leveren. Die dingen zijn ook niet zo heel erg groot, de capaciteit is afhankelijk van de grootte. Vregelijk 'm maar eens met de grootte van een autoaccu.

Tot slot.. is een aggregaat geen oplossing?
Een aggregaat voor iets van 100W dat maar 4 uur aan hoeft te staan? Ik denk dat t geluid van de motor de muziek zal overstemmen...

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Nou, je hebt ze in alle soorten en maten hoor...
Maar als TS een paar accu's kan lenen, is dat ook een optie natuurlijk.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

rdfeij schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 12:47:
Zie Power4LAN powerguide

Hier op lancamp in Belgie, we waren nog aan het opbouwen, en de generator was er nog niet.
Wat doe je dan... APC smart-ups 750, 2 autoaccu's in serie..(= 24 volt) en 2 dagen lang je auto stationair laten draaien ;)
Interessant, alleen ik vraag me wel af of een auto zo gemaakt is dat hij bij stationair toerental de accu nog voldoende laadt. Als je het volle vermogen gaat trekken dan denk ik dat de accu (al hoewel de motor loopt) toch leeg zal raken. Tenzij het motor management zo slim is dat hij bij een te laag voltage de motor meer toeren laat maken als hij stationair loopt.

Voor dit soort toepassingen is het denk ik handiger om een klein aggregaatje te nemen.

Bijvoorbeeld zoiets de GG2500CL (toevaliig staat deze ook op marktplaats te koop nu voor 300 euro):
Afbeeldingslocatie: http://www.jetmanpower.com/IMAGE/gasoline%20genset.jpg
Een licht aggregaatje van 1.8 kW normaal en 2,2 kW piek. Tankje van 15 liter is viertakt dus loopt lekker rustig en maakt slechts 70 dB als je hem een meter of 10 weg zet.

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 22:42
Als mijn (en die van de baas) auto meer stroom verbruikt dan hij genereert gaat het toerental omhoog hoor :S zet maar eens je achterruitverwarming aan als hij stationair draait -> hoger toerental

met een hyundai scoupe ('92 1.5 benzine 60Ah) en een VW Caddy ('05 2.0 diesel 75Ah)

I said I'd be back...

Verwijderd

Nou dat heb ik nog niet meegemaakt in auto's waarin ik rij. Wat voor achterruit zit er in als dat al meer stroom trekt dan je dynamo levert? Of rij je altijd in auto's met een dode accu/dynamo? :P

• virus.elektro
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

bij een bbq een paar maanden geleden hadden we gewoon een aggregaat gehuurd. werkt perfect. motor geluid gaat de muziek echt niet overstemmen hoor. koelkast en licht draaide er ook op. heel de avond muziek.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, dat is inderdaad wel iets om op te letten: in plaats van een koelplaat worden de torren enzo in een UPS nog wel es door middel van een heatcore gekoeld. Klinkt lastig, maar het betekent basically dat er een groot blok metaal tegenaan gemonteerd zit wat langzaam maar zeker opwarmt. Dit kan in een UPS omdat op maximale belasting de accu toch leeggetrokken is voordat de heatcore te warm word, maar als je 'm continue gaat voeden kan dat wel een probleem opleveren. Zorg dus dat je de capaciteit van je UPS nooit compleet gebruikt (laat het load-indicatortje, als je dat hebt, niet boven plusminus de helft uitkomen) en dat de UPS goed gekoeld word.

Een beter alternatief is misschien een inverter kopen, die krengen zijn er meestal wel voor bedoeld volcontinue te draaien.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-11 12:36

Redwood

The Truth Is In Here

bo-rent klein aggregaat huren, kost geen drol! totaal geen probleem!

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Verwijderd

Aggregaat is the way to go. Maar het lijkt me wel grappig om een UPS te gebruiken, en die UPS met z'n eigen stroom te koelen met een tafelfan :+

Verwijderd

Topicstarter
nou iedereen bedankt voor de hulp. We hebben op het laatste moment een 12v versterkertje geregeld en dat werkte prima, heel de avond muziek gehad. De volgende keer als ik het iets langer van de voren weet zorg ik voor een aggregaat zodat we ook nog andere dingen kunnen voeden.

• rdfeij
LauPro schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 13:43:
[...]
Interessant, alleen ik vraag me wel af of een auto zo gemaakt is dat hij bij stationair toerental de accu nog voldoende laadt. Als je het volle vermogen gaat trekken dan denk ik dat de accu (al hoewel de motor loopt) toch leeg zal raken. Tenzij het motor management zo slim is dat hij bij een te laag voltage de motor meer toeren laat maken als hij stationair loopt.
Dit was inderdaad een probleem, de ups gaf ook aan low bat, maar bleef net draaien.
Nadat ups eraf was de motor laten draaien en een eindje gaan rijden.

• rdfeij
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 20:27:
Nou dat heb ik nog niet meegemaakt in auto's waarin ik rij. Wat voor achterruit zit er in als dat al meer stroom trekt dan je dynamo levert? Of rij je altijd in auto's met een dode accu/dynamo? :P
Beter laat dan nooit ;)

Maar hier moest ik gewoon ff op reageren, terwijl ik door oude topics zat te snuffelen.

Natuurkundige wet =

ENERGIE GAAT NOOIT VERLOREN

energie die je verbruikt moet dus opgewekt worden, dus als je stationair je auto laat draaien en tegelijk op je rem trapt en je licht aanzet ( +/- 400W verlichting tegelijk aan), dan hoor je toch zeker wel dat je motor zwaarder gaat draaien, dit omdat hij dan meer energie aan de dynamo moet gaan leveren, en de dynamo weer aan je verlichting.

De accu blijft hier buiten beschouwing, omdat die tijdens het draaien van de motor alleen opgeladen wordt, en alles wat energie verbruikt aan je auto direct vanaf de dynamo gevoed wordt.

tijdens mijn UPS aan autoaccu verhaal hebben we dit ook gemerkt...

Stationair levert de dynamo krap 12 volt, de UPS gaf ook low bat aan, alleen loopt de batterij nooit leeg (stationair draaien). Af en toe ff goed op het gas trappen(vooral als uitlaat begon te stinken) helpt dan om de spanning ff op te krikken (ups ineens geen low bat meer) en je motor ff schoon te maken, want dat stinken komt door een slechte verbranding.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Eigenlijk moet je dan een auto met handgas hebben waarbij je het toerental zelf kan regelen. Van die 4x4 legerwagens hebben dat vaak (Laro's).

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
rdfeij schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:57:

energie die je verbruikt moet dus opgewekt worden, dus als je stationair je auto laat draaien en tegelijk op je rem trapt en je licht aanzet ( +/- 400W verlichting tegelijk aan),
Daar zou ik nog maar eens aan rekenen, H3 koplampen doen 60 / 55W ( groot/ klein licht ) achterlichten zijn een combo lamp van 5 en 21W

Dus dat is bij groot licht hele 172W

Repareren doe je zo.

• maartenst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04-2023
bij de praxis of gamma of karwei kan je een generator kopen voor 100 euro en die werkt best aardig.

Verwijderd

En maakt een generator niet meer geluid dan die hifiset die die erop wou koppelen dan ? :P

Ik blijf met wat anderen al riepen, neem een Autoradio en wat losse boxjes... werkt veel beter dan eerst omleiden naar 220 en dan weer terug naar 12.. .

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 21:07
Ga naar een winkel waar ze een kleine autoversterker hebben. Je hebt al van die supertech dingen voor 20 euro ongeveer, levert 100 Watt max volgensmij, dus ongeveer 50 Watt rms. Haal wat autospeakers, of zoek speakers die dezelfde ohmse weerstand hebben. Timmer een kistje en het klinkt fantastisch. Met een 45Ah accu gaat dat dus ongeveer 11 uur mee, zeker als je hem niet vol open zet.

Voordelen:

- Tulp ingang voor je geluid, dus makkelijk veel aparaten aan te sluiten.
- Alles in 1 kist.
- Handvaten mogelijk.
- Accu kan ingebouwd worden evt.
- Je kan nog een pc voeding modden, en zo ook de versterker / kist combinatie makkelijk gebruiken als je thuis bent. Dan kan ie gewoon aan de netspanning.

Ik heb er zelf ook een gemaakt. Ter grootte van een normale speakerbox, zit een composetje in wat ik nog overhad, dat speel 100 watt rms en zuiver. Dat gaat als een trein. MDF kist is wel iets zwaarder dan normaal, zit bitumen ingeplakt en vol met dempingsmatjes, maar het verschil is goed te horen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pietjuh op 01-11-2006 07:57 ]

• M14
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Ik zie niet in dat die computerspeakers niet op die UPS zouden kunnen werken. Die speakers nemen echt bijna geen vermogen op. Er staat wel dat het 50W is, maar in standaard computerspeakers zit meestal niet meer dan 5W aan speakers in.

En dan nog, 50W is echt een klein vermogen voor een UPS. Ik heb zelf ook ooit zoiets gedaan met een 1KVA MGE-UPS. Er hing een soort van draagbare radio aan. Die UPS viel steeds na 5min uit. Het bleek dus dat dat een soort van beveiliging was. Wanneer (bijna) niks aan vermogen aan hing, schakelde de UPS zich zelf uit. Een 100W lamp er bij lostte het probleem op.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• rdfeij
Guys, Rustig, is al een oude topic, heb alleen veel later nog iets gepost over een natuurkundig verschijnsel wat niet klopt in dit verhaal, waarschijnlijk is het UPS / radio verhaal allang geweest/gebruikt en heeft de TS niet meer vermeld wat er gebeurd is...

Topic is ten einde ;)
Pagina: 1