Toon posts:

HDD Koelers plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee, ik heb een q-tec hdd koeler gekocht maar ik heb geen idee van hoe ik hem moet plaatsen. Moet ik het dekseltje van de hdd eraf schroeven en dan de koeler erop?

Zo'n soort heb ik:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcmegastore.nl/catalog/images/Qtec_HDCooler.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2005 23:30 ]

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
Nee, dit geval kun je onder je HD vastschroeven :)

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die moet je dus onderop de HDD schroeven, zitten gaten voor.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat ^^ zeggen. Als je de deksel van je harddisk afhaalt is het gewoon bye-bye data en harde schijf :P Tenzij je een cleanroom hebt ;)

• madmenno
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:09
Nou, ik zou het dekseltje van de harddisk er maar niet af schroeven ;) is niet zo'n goed idee hehe
Ik denk dat je hem aan de onderkant van de disk, dus bij de printplaat moet vastschroeven met m3 boutjes in de aanwezige gaatjes. veel suc6 ermee

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Daar kunnen geen m3 boutjes in :o
Het draad dat daarvoor gebruikt wordt heet 6-32 UNC.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
bobo1on1 schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:46:
Daar kunnen geen m3 boutjes in :o
Het draad dat daarvoor gebruikt wordt heet 6-32 UNC.
ja, standaard pc-vijsjes dus, het smalle soort ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Afbeeldingslocatie: http://www.soe.ucsc.edu/~ari/photos/harddisk.jpg

Zie je de schroefgaten zitten? :)

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
ik hoop dat je van herrie houd.. want q-tec is gegarandeerd herrie :)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-03 11:12

ReseTTim

Chocolate addicted

Afbeeldingslocatie: http://www.phphuoc.htmedsoft.com/hardware/daily_news/images/cyber_hdd_cooler.jpg

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Het lawaai van die Q-tec gevallen valt nog mee, het lulligste is dat de stroomdraden vastzitten aan een molex. Als je graag prutst kan je de draden anders steken dat het op 5 of 7V werkt, scheelt wat qua geluid.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 10:38 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Als je je hd's toch wil koelen kan je beter er een ventilator (of meerdere) vooraan in je kast vijzen, de meeste moderne cases zijn hierop voorzien en anders moet je maar aan het dremelen gaan ;) we zijn toch niet voor niets tweakers right? >:)
Nu wat is hier het voordeel van
1. Hogere airflow omdat je grotere ventilator(s) hebt.
2. Samen met het feit dat er een hogere airflow is, is er het feit dat er lucht onder en boven de hd geblazen wordt, wat resulteerd in een betere koeling.

Besluit => koop zo geen dingen en gebruik gewoon ventilators die je er voor plaatst , veel stiller veel beter en makkelijker regelbaar met bv tussenstukjes of fancontrollers.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 23:41:
Besluit => koop zo geen dingen en gebruik gewoon ventilators die je er voor plaatst , veel stiller veel beter en makkelijker regelbaar met bv tussenstukjes of fancontrollers.
Niet iedereen wil in zijn kast gaan zitten zagen denk ik. :+

Je hebt misschien wel gelijk, maar dat ''Besluit =>'' kan echt niet. :P

Goud is geen geld

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-02 20:23
Besluit => koop zo geen dingen en gebruik gewoon ventilators die je er voor plaatst , veel stiller veel beter en makkelijker regelbaar met bv tussenstukjes of fancontrollers
Dat het beter koelt kan volgens mij ook nooit echt waar zijn, gezien de fans van de q-tec direct de hardeschijf koelen, terwijl de fans voor de hd enkel een airflow maken.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
2 propellers voor 1 harde schijf is ECHT een ZWAAAAAARE overkill. Ik heb 1 propeller staan voor 2 harde schijven (de behuizing is ervoor gemaakt) en die worden stressed (en ik bedoel STRESSED) niet warmer dan 30 graden celsius. Boven en onder de harde schijven is er dan een airflow, echt prima.

Dat ding van de afbeeldingen zou ik verticaal voorin in de kast plaatsen, en horizontaal 4 harde schijven erachter, perfect :).

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 03-10-2005 16:51 ]

Verwijderd

.Peter schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:26:
[...]

Dat het beter koelt kan volgens mij ook nooit echt waar zijn, gezien de fans van de q-tec direct de hardeschijf koelen, terwijl de fans voor de hd enkel een airflow maken.
De fans van dat Q-Tec ding zuigen naar waarschijnlijkheid wel (warme) lucht aan van onderuit de kast, terwijl een fan die voor jouw schijf gemonteerd is een open verbinding met de buitenlucht kan hebben waardoor het koeleffect wordt vergroot.

Verder dien je in het oog te houden dat (bijv.) een 80 mm casefan op 5V weliswaar weinig airflow genereert, maar dat een harde schijf ook veel minder gekoeld hóeft te worden dan bijv. een CPU. Het is bij een schijf al voldoende dat de lucht in beweging is. Voorts hoeft een schijf ook niet op kamertemperatuur te worden gebracht maar is het voldoende dat de lucht weg kan komen.

Geluid lijkt mij belangrijk bij de keuze, en Q-Tec kennende. ..:)
Pagina: 1