HighMAT op DVD spelers

Pagina: 1
Acties:

• Incure
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-02 13:44
Een aantal weken geleden heb ik de Panasonic S49 dvd-speler gekocht. Een fantastische speler met een hoop unieke mogelijkheden. Ik heb hem tot de bodem getest en mijn resultaten kun je in deze (Engelstalige) website terug vinden.

De speler heeft de mogelijkheid om HighMAT CD's af te spelen. HighMAT is een standaard ontwikkeld door Panasonic en Microsoft met als doel multimedia zo makkelijk mogelijk op een CD te zetten voor zowel de PC als DVD. Zie voor meer informatie de officiele HighMAT site. Helaas is de HighMAT standaard nooit echt populair geworden en er is maar heel weinig informatie op het web te vinden hierover. Tot nu toe zijn ook alleen Panasonic DVD spelers uitgerust met HighMAT.

Echter is een HighMAT disc veel mooier om af te spelen dan een standaard cd met MP3's erop. Dit komt doordat er een HighMAT directory op CD wordt gezet, met daarin verschillende playlists van alle nummers, albums, artiesten en genre's die op de CD staan. Hierdoor hoeft de speler dus niet elke MP3'tje te zoeken en de naam weer te geven, maar kan die gewoon heel snel de playlists tonen.

Ook het HighMAT menu vindt ik mooier dan de standaard browser, zie deze screenshots (klik afbeelding om te vergroten):

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.schuitemaker1/pics/HighMATaudio1thumb.jpg
De HighMAT audio browser

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.schuitemaker1/pics/HighMATaudio2thumb.jpg
Snel een album kiezen

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.schuitemaker1/pics/Audiobrowserthumb.jpg
Zo worden MP3's weergegeven met de normale browser

Nu zou ik graag het volgende met HighMAT willen doen:
  • Zelf de namen van de albums en nummers maken
  • Als je op album zoekt, een thumbinal van het album laten zien (voorbeeld van de Japanse Panasonic site)
  • En het meest belangrijke: HighMAT laten werken op DVD
Alle Panasonic DVD spelers kunnen tot nu toe geen MP3 DVD's lezen. Via HighMAT wil ik proberen dit wel te laten doen. Het zou heel erg mooi zijn om met het makkelijke HighMAT menu een hoop MP3 Albums op DVD te zetten. Volgens dit nieuwsbericht uit 2003, hebben Panasonic en Microsoft al HighMAT aangepast om op DVD te laten werken. Alleen de software om dit te doen is er niet (tot nu toe is HighMAT alleen te branden via Windows Media Speler 10 en de Windows XP CD Brander Wizard met HighMAT plugin, die geen DVD's kan branden).

Ikzelf denk dat de hardware al wel aangepast is hierop, maar de software nog niet. Ik heb al gerpobeerd om de complete inhoud van een goed werkende HighMAT CD naar DVD te kopieren. Maar dan herkent de speler hem niet als HighMAT disc. Misschien moet er in de HighMAT bestanden een bepaalde flag aangegeven worden dat het om een DVD gaat?

Graag zou ik jullie hulp willen vragen hiervoor, doordat ik te weinig kennis heb van XML (waarin sommige HighMAT bestanden zijn) en het voor mij onbekende Playlist formaat. Daarom heb ik de Highmat folders en directory structuur van een Highmat Audio CD en een HighMAT Picture CD in een zip gezet om te kunnen bekijken.

Hopelijk kan een van jullie me iets meer duidelijkheid geven, ik wil natuurlijk elk gemodificeerde HighMAT bestand uit proberen. Alvast bedankt voor je tijd.

Verwijderd

Helaas kan ik je niet helpen met de xml vraag, maar ik wilde wel even kwijt dat jouw info over deze dvd-speler echt perfect is. Ik heb de s49 net besteld en was even wat info/reviews aan het zoeken. Misschien dat jouw vraag met dit schopje wat meer aandacht krijgt.