[ubuntu] Medion MD41300 Wifi Hardware Switch

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een Medion MD41300 Laptop

voor volledige specs klik hier

Onlangs heb ik ubuntu 5.10 naast mijn windows XP geïnstalleerd.
Alles werkt na de nodige configuraties naar behoren behalve mijn ingebakken Wifi adapter.

Het probleem zit echter niet in het feit dat de driver niet zou werken, of dat er bepaalde conflicten zijn.

mijn wifi adapter werkt zonder meer, de drivers zijn in orde en zowel in linux als in windows kan in draadloze netwerken vinden. Enker kan ik er in linux geen verbinding mee maken en wel om een héél idiote reden: Omdat wifi redelijk veel stroom slikt kan ik in windows met een bepaald knopje op mijn latptop de stroomtoevoer naar mijn wifi kaart aan en uit zetten. als de stroom aanstaat kan ik dus gewoon met wifi werken, als de stroom uitstaat kan ik dus enkel wifi netwerken zien, maar er niet mee verbinden.

Het grote probleem is dat het knopje niet meer werkt in linux, omdat de vereiste software natuurlijk enkel voor windows werd geleverd.

ik heb natuurlijk al op GOT en google gezocht naar oplossingen, maar er niet bepaald gevonden.

Kan iemand mij aub helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLipEdd
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06-2022

SLipEdd

hoi

kheb wat zitten googlen en kom op 1 ding: is die optie miss niet te veranderen in het bios?

edwindijkstra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien heb je hier wat aan: http://www.informatik.hu-berlin.de/~tauber/acerhk/

Heb ik gevonden via www.linux-laptop.net . Daar staat best veel handige info op voor laptops onder linux :)

[ Voor 41% gewijzigd door Palomar op 30-09-2005 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het enige dat ik in de BIOS kan wijzigen is of wifi standaard op diabled staat, of terug gaat naar de laaste staat (maw: als je afsluit met wifi aan, zet hij die terug aan biuj het opstarten)

Dit laaste heb ik geprobeerd te gebruiken, maar als ik in windows m'n WIFI aanzet, en daarna herstart in Linux, doet m'n wifi het niet.
Bij een herstart in windows dan weer wel.

Voor de rest:

Bedankt voor de links. de wiki van de MD41300 werkt wel niet, maar de MD 40100 heeft blijkbaar dezelfde WIFI kaart.
Ik zal alles zo snel mogelijk uitproberen.
Alvast bedankt, en ik laat zeker weten of het gelukt is of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Probeer "iwconfig wlan0 txpower 20" (of een ander getal, begin laag).

Kijk met "iwconfig" hoe de txpower ingesteld staat, staat daar nu al een redelijk getal (15-20), is dit niet aan de orde.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even voor diegenen die Hetzelfde probleem hebben:

Dankzij de gegeven tips en een paar uur zoekwerk in het uiteindelijk gelukt.

De acer hotkey driver werkt inderdaad ook voor een aantal Medion modellen.

Jammer genoeg is een rechtsreekse installatie niet zo 1 2 3 mogelijk.

Het grote probleem is dat de sources van deze driver niet willen compileren.

Gelukkig is er op de Acer Hotkey for Linux Site v ook een geprecompileerde versie te vinden voor fedora 3

Na deze te hebben gedownload kon ik met alias de rpm omvormen tot een .deb installatie-package (ubuntu kan wel met deb, maar niet met rpm's om)
met (vb debins) heb ik daarna het pakket geïnstalleerd.

Het werk is dan nog niet gedaan. Omdat het pakket gemaakt is voor fedora en niet voor ubuntu is was er nog wat werk te doen.

Om te beginnen moet het bestand acerhk.ko (kernel 2.6) van de map waar de installatie het heeft gezet:
/lib/modules/'map eindigend op FC3'/kernel/drivers/char/
gekopieerd worden naar de modules map van de huidige kernel:(2.6)
/lib/modules/'huidige kernel'/kernel/drivers/char/

de huidige kernel kan achterhaald worden met het commando uname -r

nu zijn we echter nog niet klaar: de module dependancies moeten worden upgedate:
depmod -a

als laaste moet de driver geladen worden met het commando modprobe:
modprobe acerhk

de driver is nu geïnstalleerd.
Om de wifi kaart aan/uit te zetten:
aan: echo 1 > /proc/driver/acerhk/wirelessled
uit: echo 0 > /proc/driver/acerhk/wirelessled

Voor verdere mogelijkheden verwijs ik naar.
Deze website

Het is altijd handig om ook de source packages de downloaden, want daar staat informatie in ivm. de stappen na de installatie
Pagina: 1