Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

België: 220v - Schotland: 240v

Pagina: 1
Acties:
  • 512 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
K weet niet of het in dit onderdeel thuis hoort, maar ik heb de volgende vraag voor jullie.

Mijn vriendin is op erasmus in schotland. Nu wil ze graag haar laptop meenemen. In schotland zijn echter de stekkerdozen helemaal anders. Nu vervormers zijn er genoeg in de omgang, maar er rijst een klein probleem: in Schotland komt er 240v uit het stopcontact en hier in belgië slechts 220v.

Nu mijn vraag naar jullie is: Kan dit kwaad? (de nokia adapter heeft geen zin meer, zelfde met de oplader van haar mp3spelertje). Kan een laptop adaptor hier beter tegen of bestaan er adaptors die en de soort stekker veranderen en van 240 --> 220 gaan?

Groeten,

ThaBrewer

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

De adapter van laptops zijn meestal al 100V-240V, en quasi alle apparaten van hier slikken 220V-240V dacht ik.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Op de meeste apparaten staat aangegeven tot welk voltage ze probleemloos kunnen functioneren.
Vaak is dat tot 240/250 Volt. In Nederland bedraagt het voltage doorgaans 230 V :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Kleine veranderingen zijn niet zo erg, hier in Nederland komt soms ook 240 uit het stopcontact, en niet zo lang geleden was het ook nog 220. Geen van de computers uit die tijd heeft problemen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

230V is de europeesche norm, elk land zou zich langzaam daarnaartoe moeten begeven. en 220 of 240 maakt weinig uit, elk apparaat hoort daar mee om te kunnen gaan.

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

ik kom net terug van schotland, omvormers daar vind jein de 'Boots' winkels al voor 3 pond. Dan heb je wel iets zonder aarding (met aarding vind je vast ook). Al mijn apparaten slikten dat trouwens. Wat ik erin stak: adapter om mijn creative zen op te laden, scheerapparaat, batterij-oplader. Ze zal dus geen probleem hebben

Powered by: blond bier

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
in belgië is het trouwens ook overal 230 ipv 220

en zoals aangegeven: meeste apparaten kunnen van 100 tot 240 aan,
anders eens bij iemand langsgaan die al naar daar op reis is geweest,
(of google naar reisverslagen naar ginder)
of navragen in winkels of je speciale adapters nodig hebt

(want stopcontacten verschillen meestal wel, en da's erger dan ...)

[ Voor 2% gewijzigd door soulrider op 01-10-2005 01:53 . Reden: mega tijpfout in de landsnaam gecorrigeerd - tja komt ervan als je dyslectische vingers hebt eh ]

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

soulrider schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 21:34:
in bleigë is het trouwens ook overal 230 ipv 220

en zoals aangegeven: meeste apparaten kunnen van 100 tot 240 aan,
anders eens bij iemand langsgaan die al naar daar op reis is geweest,
(of google naar reisverslagen naar ginder)
of navragen in winkels of je speciale adapters nodig hebt

(want stopcontacten verschillen meestal wel, en da's erger dan ...)
Voor een paar euro heb je al een adapter waarmee je over heel de wereld kan inpluggen (adapter, geen omvormer)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Heb eens nagemeten: hier is het (belgie) 227V :9 (op het moment van meten welteverstaan)
Maar meeste apparaten zouden volgens mij idd ook perfect moeten werken op 240V...

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 21:49:
Heb eens nagemeten: hier is het (belgie) 227V :9 (op het moment van meten welteverstaan)
Maar meeste apparaten zouden volgens mij idd ook perfect moeten werken op 240V...
vaak staat er iets op als: 220 ~ 240v en dus ja dan kan het. anders zon reisadapter halen, weet je zeker dat je goed zit.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:52
Hier haal ik 238 uit men stopcontact. maar bij men broer thuis ligt dit rond de 224.
Dus 220/240 moet niet veel uitmaken...

They who buy the dip, deserves the rip.

Verwijderd

Meestal varieert de spanning van 210V tot 230V. Ik weet ni of schotland bij in da netwerk zit, maar het vaste land heeft 1 groot "netwerk" waarop alle centrale zijn op aangesloten, in theorie komt in heel europa +/- 220V uit het stopcontact.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Standaard is het net hier in belgie en nederland 230V (vroeger was dat 220/380 nu 230/400) met een afwijking van 5 of 10% dacht ik maximaal toegelaten. Er kan wel een verschil in waarden, het kan zelfs 10V schelen in het begin of het einde van een straat (vanwege da spanningsval over de geleiders) Maar de meeste apparaten kunnen idd wel tot 240V of zo. Ook voor pieken in het net op te vangen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Onder invloed van Edison is in de Verenigde Staten indertijd gekozen voor circa 115 Volt bij 60 Hz, terwijl onder invloed van onder andere Siemens in Europa is gekozen voor 220 Volt bij 50 Hz.

Tegenwoordig is de wereld verdeeld in een paar grote blokken met in Europa 50 Hz en 230 Volt als standaard en in de Verenigde Staten 60 Hz en 115 Volt als standaard. Daarnaast zijn er ook diverse kleine landen met afwijkende spanningen.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.vannoort/GoT/Lichtnet_Verdeling.JPG

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Die 240v is geen probleem hoor. Ben ook in Schotland geweest, en heb gewoon m'n camcorder lader en ander spul gewoon ingeplugd. Elk apparaat kan wel wat extra hebben, en zo constant zal die 240v nu ook weer niet zijn.
En als de adapter een CE merk heeft, moet ie het zowiezo aankunnen, zie quote:
Plans to harmonise the whole of Europe to 230V ±10% (i.e. 207 - 253V), which were due to be applied from 1st January 2003, have been postponed until 2008 at the earliest. Despite this postponement, any equipment intended for use anywhere in Europe and carrying the 'CE' mark will have to be capable of working over this wide range.

[ Voor 50% gewijzigd door Microkid op 01-10-2005 20:28 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1