Sony Wega: Beeld kan niet meekomen.

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Goeie avond allemaal,

Ik heb onlangs een Sony Wega (KV-32FQ85) breedbeeld televisie aangeschaft. Werkelijk het allermooiste en scherpste beeld dat ik ooit heb gezien. Ware het niet dat het beeld af en toe niet mee lijkt te kunnen komen.

Met name randen hebben een uitloop in de achtergrond. Dus wanneer je iemand ziet lopen langs een statische achtergrond dan zie je achter die persoon een soort van uitveegeffect (lijkt op het effect dat je verkrijgt met de smudge-tool in photoshop).

Ik heb via google gezocht naar reviews maar geen enkele review rept hierover. Klantenervaringen op b.v. kieskeurig.nl laten zien dat dit "euvel" wel eens vaker voorkomt. In het menuutje van de t.v. kan ik noise reduction aanzetten maar dat is alleen maar om ruis van de kabel te filteren.

Mijn vraag is dan ook: Hebben alle wega's dat uitveegeffect of heb ik een stukkende aangeschaft?

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Staat er geen noise filter aan? Ik heb zelf een Sony TV met noise filter, zet deze aan en het beeld wordt prachtig! Echter 1 nadeel, er komt een zeer geringe smudge voor, in vlakken met 1 kleur of meerdere tinten.

Niet opvallen, maar wel aanwezig. Overloop van kleur is dan wat minder snel omdat het maar 1 of 2 tinten verschild, dat maakt de smudge.

• vleppyniles
Nope, noise filter kan je niet eens aanzetten tijdens het kijken van een dvd, je kan het wel aanzetten tijdens kijken naar kabeltelevisie.

Dus daar ligt het niet aan...

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
kan ook een goedkoper dvd speler zijn.
Ik heb ook wel het idee dat bewegende beelden bij DVD's eigenlijk vaak niet zo mooi zijn.
Het probleem heb ik niet bij tv beeld.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• vleppyniles
Het komt niet door m'n dvd-speler (yamada 6600), want op m'n vorige televisie had ik er geen last van. Bij gewone kabeluitzendingen heb ik er trouwens ook last van.

Verwijderd

Ik had het zelfde bij mijn philips matchline, hier was de oplossing het uitzetten van het dynamic contrast. Ik weet niet of hier ook een sony equivalent van is? Anders kan je het best alle bischikbare digitale opties uitzetten en ze 1 voor 1 aanzetten, je vind het probleem dan wel.

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02 19:50

Sjod

Ik ben goed luisterend

Bij mijn tv heb ik dit als ik de dvd op scart2 zet deze scart is gedeeld S-VHS en volgens mij (weet het dus niet zeker) komt het daardoor.

Scart 1 is strak

• vleppyniles
Oke ik zal scart 1 eens even checken en ik ga alle opties nog eens langs. Thanks, ik hoop morgen goed nieuws te kunnen brengen, want ik ga nu naar m'n mandje toe.

• vleppyniles
Nope, het heeft niet mogen werken. Dynamic Contrast is niet instelbaar en het aansluiten op scart 1 had ook niet het gewenste resultaat.

Het vreemde is dat in de ene film het er niet is en andere juist weer wel. Zo had Shark Tale er totaal geen last van, maar The Ladykillers juist weer wel net als alle Matrix delen.

Gezien de racties hier, krijg ik de indruk dat ik allenig ben.

• vleppyniles
Probleem is er helaas nog steeds.

Niemand met een Sony Wega die hetzelfde probleem heeft?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:18

SeatRider

Hips don't lie

vleppyniles schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 21:13:
Probleem is er helaas nog steeds.

Niemand met een Sony Wega die hetzelfde probleem heeft?
Wat jij omschrijft, is dat niet gewoon wat 100Hz met je beeld doet? Mijn Wega (32FX65) heeft een setting 'Digitale stand' met settings Normaal, Digitaal+ en Advanced. Kijk eens wat die voor verschil maken?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• vleppyniles
[quote]
Wat jij omschrijft, is dat niet gewoon wat 100Hz met je beeld doet? Mijn Wega (32FX65) heeft een setting 'Digitale stand' met settings Normaal, Digitaal+ en Advanced. Kijk eens wat die voor verschil maken?[/quote]

Betekent dit dat jij dat effect niet hebt?

Die opties die je noemt heb ik overigens niet. Noise reductie uitzetten heeft ook geen enkele invloed op het smudge-effect net als die optie aanzetten.

Beneden hebben we een Philips 100Hz (bollebeeldbuis) en die heeft perfect beeld.

Iemand nog suggesties?

[ Voor 5% gewijzigd door vleppyniles op 07-10-2005 16:55 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:18

SeatRider

Hips don't lie

vleppyniles schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 16:54:
[quote]
Wat jij omschrijft, is dat niet gewoon wat 100Hz met je beeld doet? Mijn Wega (32FX65) heeft een setting 'Digitale stand' met settings Normaal, Digitaal+ en Advanced. Kijk eens wat die voor verschil maken?[/quote]

Betekent dit dat jij dat effect niet hebt?

Die opties die je noemt heb ik overigens niet. Noise reductie uitzetten heeft ook geen enkele invloed op het smudge-effect net als die optie aanzetten.

Beneden hebben we een Philips 100Hz (bollebeeldbuis) en die heeft perfect beeld.

Iemand nog suggesties?
Het is lastig te zien wat jij "dit effect" noemt natuurlijk, maar het is bekend dat de meeste 100Hz televisies slecht omgaan met snel bewegende beelden (een voetbalwedstrijd waarbij de camera van links naar rechts schiet, etc). Sony heeft daarvoor (in ieder geval in mijn 3 jaar oude Wega) een systeem ingebouwd dat dat denkt te compenseren, daar wordt het beeld iets blurrier van, en mocht je daar niet blij mee zijn kun je het uitzetten (dat is die digitale stand). Ik denk dat de Philips die je omschrijft zo'n systeem niet heeft.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• vleppyniles
VisaRider schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:02:
[...]
Sony heeft daarvoor (in ieder geval in mijn 3 jaar oude Wega) een systeem ingebouwd dat dat denkt te compenseren, daar wordt het beeld iets blurrier van, en mocht je daar niet blij mee zijn kun je het uitzetten (dat is die digitale stand).
Het is geen blurrier beeld, het is een uitveegeffect. Dus stel dan een mannetje van links naar rechts loopt, dan heb je aan de linkerkant van het lopende mannetje een meebewegende smudge. Zijn rug vloeit dan als het ware nog een beetje uit in de achtergrond.

Als jij die digital + stand aanzet, heb jij dan hetzelfde effect?

• vleppyniles
Morgen komt er een monteur langs. Ik houd jullie op de hoogte.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde effect als ik snel bewegende beelden heb, krijg ik zo'n waas om mijn beeld.
Deze waas verkrijg ik dan wel alleen maar rond het object dat zich beweegt.
Ik denk persoonlijk da dit een nadeel is van een 100hz tv.

• vleppyniles
Onze philips 100 Hz beneden heeft dit effect niet. Dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:39

MnM

Ik heb wel eens ergens gelezen (htforum??) dat dit vaker voorkomt bij de FQ85 serie. Ik heb hier een 32FQ80 staan die het probleem niet heeft.

Zoek anders eens op google, ik gok dat er wel iets over te vinden is, of daar een oplossing bij zit weet ik niet.

• vleppyniles
Kijk eens aan, dank je wel voor je reply. Ik heb op google gezocht en ben inderdaad een aantal fora tegengekomen, zoals kieskeurig.nl en agoraquest (onofficiele site van sony, naar hun zeggen)

En inderdaad kwam ik dezelfde problemen tegen als dat ik heb. Sommigen reppen over een firmware-update, anderen zeggen dat je via foefjes meer men-opties kunt krijgen waardoor je Digital Motion Plus kunt uitzetten.

Ik wacht de monteur vandaag even af en dan zien we verder.

• vleppyniles
Bcc monteur langs geweest, maar die zag het probleem niet zo zeer. Dat had namelijk elke 100Hz televisie. Maar volgens mij had hij het ghosteffect in gedachten en niet mijn smudge-effect. Onverrichte zaken keerde hij huiswaarts.

Daar ben ik dan mooi klaar mee. Afin, dan maar even Sony bellen. Een Sony Monteur komt eerdaags langs. Volgens deze site is er een firmwareupdate, die je Digital Motion versnellingstechniek omschakelt naar een oudere techniek. Die oudere techniek heeft niet de zogenaamde mpeg-artifacts (smudge effect, zoals ik het noemde) maar je beeld mist door deze verouderde techniek wel z'n "levendigheid".

We wachten maar weer af. Keep you posted!

[ Voor 3% gewijzigd door vleppyniles op 13-10-2005 14:41 ]

• vleppyniles
Probleem is opgelost. Sony monteur is vandaag langsgeweest. En die heeft een nieuwe software chip in m'n t.v. gezet. Door deze nieuwe software zijn er een aantal opties bijgekomen in het menu.

Ik kan nu bijvoorbeeld kiezen tussen Digital Plus en Advanced Digital Motion. Digital Plus heeft die beeldversnellingstechniek niet die Advanced Digital Motion wel heeft, waardoor je niet van die mpeg-achtige artifacts hebt. Het beeld is nu minder realistisch vloeiend en meer filmachtig.

Verwijderd

Sinds de komst van de breedbeeld, met name tijdens de release fase, zijn veel van dit soort problemen aan de orde geweest, zowel bij Sony als bij Philips. Idd lag het meestal aan de software of de cpu. Naar het schijnt zitten er problemen in de structuur die ze niet op kunnen lossen. Ik heb zelf een 100hertz Matchline van Philips en heb hier ook last van gehad.

Anyway, ben blij dat de conventionele beeldbuizen er langzaam uitgaan, ik heb het dan ook nooit meer gezien als de overstap naar een LCD -TV. Ik denk dat de ontwikkelperiode te kort is gehouden om tot een goed produkt te komen, aangezien de mensen er voor warm liepen, maw, een beetje afgeraffeld produkt.
Pagina: 1