[msie] standards compliant mode

Pagina: 1
Acties:

• hilarisch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-04 22:34
Om mijn website in standards mode te laten renderen heb ik de volgende doctype opgenomen:
code:
1
2
3
<!DOCTYPE html
     PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
     "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

In firefox kan ik via info zien dat de pagina in standard mode gerendered wordt.
In IE heb ik deze optie niet. Wel zag ik in mijn access logs de volgende user agents:
"Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1; .NET CLR 1.1.4322)"

Dat 'compatible' duidt er lijkt mij op dat er in compatible mode (dus niet standards mode) gerenderd wordt.

Klopt dit? Of is er een ander manier om te achterhalen in welke mode IE rendered.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Die compatible duid op de zin die ervoor staat - namelijk Mozilla/4.0 :)

Verwijderd

De user agent header zegt helemaal niets over hoe een pagina gerendert wordt. De access logs geven immers alleen aan welke URL's er opgevraagd zijn, met soms wat extra gegevens over elke request. Request ja. Daarna wordt pas een response gegeven, meestal een HTML document, en dat document bepaalt hoe er gerendert wordt. Kortom, het is onmogelijk om dergelijke informatie uit de request header te halen.

Je kunt op diverse manieren zien of IE in standard compliance mode rendert, of in quirks mode. Als je met CSS alleen de font-size voor het html element opgeeft, zal dit in quirks mode in tabellen genegeerd worden. In standard compliance mode niet. In standard compliant mode, wordt padding bij breedte opgeteld, in quirks mode, wordt padding van de breedte afgetrokken.

Verwijderd

Zie ook het artikel "Activating the Right Layout Mode Using the Doctype Declaration" voor een overzicht van doctypes en layout mode per browser.

Verwijderd

Je kan dit normaalgezien doen door een klein stukje javascript uit te voeren in je browser nadat de pagina geladen is.
Geef na het laden in de adresbalk gewoon het volgende in:
javascript:alert(document.compatMode);

CSS1Compat als alert betekend standards compliant mode
BackCompat betekend quirksmode.