Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smokey!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 12:11
Hallo, ik ben een jongen van 15, zit in de 4e klas vwo, en ik wil mss wel informatica studeren. Ik dacht dat ik hier wel meer informatica studerenden of afgestudeerden zal aantreffen. Mijn vragen zijn:

- Wat kan je allemaal worden als je informatica gestudeerd hebt?

- Waar kan je het best informatica studeren?

- Wat is het verschil tussen informatica en technische informatica?

- Welke opleiding van de middelbare school heb je nodig? (Ik dacht zelf vwo met natuur en techniek)

- En natuurlijk is het ook leuk om te weten wat je zo ongeveer verdiend 8) .

Dat was het wel zo'n beetje dacht ik. Ik hoop dat er een paar zinnige reacties op komen. Dus...Brand Maar Los

[ Voor 8% gewijzigd door Smokey! op 30-09-2005 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat kan je allemaal worden als je informatica gestudeerd hebt?
Over het algemeen: junior software engineer, met uitzicht op een baantje als senior. En je kan altijd nog het onderwijs in. :P
Waar kan je het best informatica studeren?
Dat hangt er een beetje vanaf. Destijds heb ik bewust de keuze gemaakt om ondanks mijn VWO-vooropleiding te gaan voor een HBO-vervolgopleiding, simpelweg omdat ik graag een hand-on approach wilde hebben. Veel praktijkoefening en weinig droge theorie waar je in de praktijk toch niets aan hebt omdat daar door tijdsdruk niet altijd evenveel aan perfectie of werken volgens het boekje gedaan wordt. Over het algemeen hebben HBO-opleidingen een wat praktischere insteek, waar universitaire opleidingen, volgens een paar vrienden van me die wel naar de uni zijn gegaan, voornamelijk droge stof behandelen. Waar je gaat studeren hangt dus om te beginnen af van wat je leuker vindt en waar je meer aan denkt te hebben. Bovendien is het afhankelijk van je volgende puntje:
Wat is het verschil tussen informatica en technische informatica?
"Gewone" Informatica is, althans op mijn school, voornamelijk bedrijfskundige applicaties maken. Veel databases, desktopapplicaties, websites, enzovoorts. Bij Technische Informatica leer je op een lager niveau praten met je systeem; en dat systeem hoeft niet per se een computer te zijn. Je leert microcontrollers te programmeren, en na je opleiding zou je bijvoorbeeld de interne software van een DVD-speler of een TV kunnen schrijven. Ikzelf heb gekozen voor HIO-TIS (Hogere Informatica Opleiding - Technische Informatie Systemen), voornamelijk omdat dat vakgebied wat gevariëerder is en IMO ook wat meer uitdagingen biedt.
Welke opleiding van de middelbare school heb je nodig? (Ik dacht zelf vwo met natuur en techniek)
Dat hangt een beetje van de school af, en natuurlijk van de opleiding. Wanneer je naar de uni wil, zul je waarschijnlijk een VWO-diploma moeten hebben met een B-profiel, of op zijn minst een toelatingstest moeten doen. Als je met je VWO-diploma (A- of B-profiel, maakt niet uit) naar een HBO-opleiding wil, dan kan dat bij de meeste scholen ook. Wanneer je HAVO zou doen, dan heb je weer wel een B-profiel nodig voor de HBO-opleiding.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ad: Mijn post gaat over Uni ;)
Smokey! schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 19:22:
Hallo, ik ben een jongen van 15, zit in de 4e klas vwo, en ik wil mss wel informatica studeren. Ik dacht dat ik hier wel meer informatica studerenden of afgestudeerden zal aantreffen. Mijn vragen zijn:

Dat is redelijk breed. In principe leer je om logisch naar een gesteld probleem kijken en hiervoor een oplossing te vinden. Dit kan meer in de academische wereld zijn waarin je daadwerkelijk met onderzoek bezig bent, maar ook in het bedrijfsleven waar je vraagstukken voor bedrijven oplost. Er komt uiteindelijk nog wel programmeren bij kijken natuurlijk, maar door de boot genomen kom je net boven dat niveau terecht. Jij wordt zeg maar degene die bepaald wat er gemaakt moet worden en hoe dat zal moeten.
Ikzelf heb het in Groningen gedaan, maar wat ik van een vriend van mij hoor (die net zijn doctoraal heeft gehaald) kun je daar beter niet meer heen gaan.
Gewone informatica is meer op de theorie gericht. Maar in principe hoef je die keuze nu nog niet te maken. Het begin is bij beiden hetzelfde en tegen de tijd dat je daadwerkelijk een keuze moet maken heb je genoeg informatie over wat jou beter ligt.
- Welke opleiding van de middelbare school heb je nodig? (Ik dacht zelf vwo met natuur en techniek)
Daar is niks over te zeggen. Sowieso duurt het minimaal nog 6 jaar voordat je daadwerkelijk klaar bent. In die tijd kan er zoveel veranderen. Maar gemiddeld genomen zul je beter af zijn dan iemand die zijn MBO ICT heeft afgerond ;).
Dat was het wel zo'n beetje dacht ik. Ik hoop dat er een paar zinnige reacties op komen. Dus...Brand Maar Los
Bij deze

Wat je trouwens goed moet beseffen is dat informatica niet 'een computer studie' is. Het is erg veel wiskunde en algoritmiek. Dijkstra zei ooit "De computer is voor een informatica student wat een telescoop is voor een astronomie student" en daarin heeft hij redelijk gelijk!

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smokey!
Oké dan, bedankt voor de reacties (vooral zo snel :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:45

Robtimus

me Robtimus no like you

Afgestudeerd aan de TU/e, Technische Informatica:
Wat kan je allemaal worden als je informatica gestudeerd hebt?
Licht eraan welke informatica. Met Technische Informatica van een TU (Eindhoven, Delft, Enschede) ga je snel richting software engineer of onderzoeker. Zelf ben ik nu eerst bij een klein bedrijfje ervaring aan het opdoen als applications engineer (in het kort: programmeur ;)).
Waar kan je het best informatica studeren?
Ligt eraan welke informatica. Als je een theoretische basis wilt moet je naar een TU, anders is het HBO vaak een beter keuze.
Wat is het verschil tussen informatica en technische informatica?
Op HBO niveau weet ik het niet, maar het grote verschil tussen HBO en Uni is vooral de theorie. Op de uni heb je inderdaad meer theorie, met vaak pas later (3e - 5e jaar) wat meer echte opdrachten, op het begin nog veel theorie. Maar dat kan ook goed zijn: ik ben pas op de universiteit begonnen met programmeren, maar wel meteen op een abstract niveau. Gevolg: je denkt vaak niet in een programmeertaal maar sneller in structuur. Zoals al gezegd, op het HBO is het (ik kan het fout hebben) meer gericht op resultaat, op de uni ook hoe je tot je oplossing komt. Op de uni maak je sneller gebruik van design patters dan op het HBO.

Voorbeeldje: ik heb stage gelopen bij Oce, en daar hadden veel van de HBO'ers niet eens van het begrip exceptions gehoord. Die gingen er ook standaard vanuit dat elke user input goed zou zijn - trust me, user input is de #1 reden van fouten.
Kan natuurlijk ook gewoon een slechte groep geweest zijn O-)
Welke opleiding van de middelbare school heb je nodig? (Ik dacht zelf vwo met natuur en techniek)
Toch wel een B profiel ja. Wiskunde B (zoals het vroeger was) is vereist, anders moet je een toelatingstoets doen om te laten zien dat je het logische denken aankunt. Want dat heb je bij programmeren echt nodig: logisch denken. Op de TU krijg je logica dan ook meteen in het allereerste trimester.
En natuurlijk is het ook leuk om te weten wat je zo ongeveer verdiend 8).
Verschilt per niveau en bedrijf, maar denk aan een beginsalaris vanaf momenteel 1600-1700 euro op HBO niveau. Lager mag tegenwoordig niet meer voorkomen. Zelf verdien ik te weinig met 1800 bruto, maar binnenkort komt er een nieuwe contractbespreking aan })

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

IceManX schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 21:09:
Zoals al gezegd, op het HBO is het (ik kan het fout hebben) meer gericht op resultaat, op de uni ook hoe je tot je oplossing komt.
Nope. Dat was "vroeger" inderdaad zo, maar intussen beginnen de HBO's steeds meer de nadruk te leggen op ontwerpen, maar nog steeds wel met een praktische insteek. Dus in plaats van (ik noem maar iets simpels) ERD's bestuderen en op een tentamen er een paar te tekenen, krijgt men op het HBO de opdracht er een te maken voor een practicum, en op basis van dat ERD een database-applicatie op te zetten.
Op de uni maak je sneller gebruik van design patters dan op het HBO.
Gelukkig komt hier nu ook wat verandering in. :)
Voorbeeldje: ik heb stage gelopen bij Oce, en daar hadden veel van de HBO'ers niet eens van het begrip exceptions gehoord. Die gingen er ook standaard vanuit dat elke user input goed zou zijn - trust me, user input is de #1 reden van fouten.
Kan natuurlijk ook gewoon een slechte groep geweest zijn O-)
Ik ben bang dat er inderdaad teveel mensen van het HBO af komen zonder te weten wat ze doen. Dat heeft overigens meer met eigen inzet te maken dan met het HBO: naast je studie moet je gewoon zelf ook met development bezig zijn, anders blijf je niet up to date en red je het niet in het echte leven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Zelf (4e klas HAVO ) Zit ik ook te twijfelen tussen een paar dingen:
  • HAVO afmaken , dan VWO , dan universiteit telematica? / informatica /technische informatica HAVO afmaken , dan HBO iets in de zelfde richting ,
Wat ik in ieder geval wil is iets waar je toch redelijk hands-on leert , en iets waar je in de richting van 'internet programmeren' ofzo...
nog suggesties ? ik sta voor alles open

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnvanegdom
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 17:54
Voor technische Informatica op Tu Delft (ik ben nu derde jaars) is wiskunde B 1,2 verplicht,

Technische Informatica op WO niveau is inderdaad erg theoretisch, voordeel is wel dat je theoretisch door hebt wat je eigenlijk aan het doen bent met bijvoorbeeld booleanse algebra en dergelijke. Daarnaast is het vrij wiskundig. Bij fundamentele informatica krijg je ook zaken als het bewijzen dat een bepaalde programmacode correct is.

Het is geen makkelijke studie maar het geeft je wel veel inzicht wat die pc voor je eigenlijk doet en is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 14:31
Bij m'n oude bedrij hing er op het prikbord een quote dat de gemiddelde senior informaticus toch op 60K zat. Dat mag ik hopen, dan zit er nog wel wat groei in. Op zich zijn dat soort bedragen wel reeel, zeker voor een universitair opgeleide informaticus met 15+ jaar ervaring. (Als je dat veel vindt: ga uit van een carriere van 40 jaar. Dan heb je dus gedurende 60% daarvan meer dan 15 jaar ervaring :) )

Waar? Goede vraag. Universiteiten ziijn relatief gelijkwaardig, HBO's varieren veel meer. Bij m'n oude baan was er daarom een sterke voorkeur om bij HBO'ers te kiezen voor diegenen die we al op stage hadden gezien. Ik geloof dat we de drie laatste HBO stagairs allemaal hebben aangenomen. Op het HBO is een stage ook vaak een verkapte proeftijd. De meeste HBO'ers hebben bij 3 bedrijven stage gelopen. Als die geen van allen de student willen aannemen, moet je je afvragen waarom. In de dot-com bubble van 2002 was dat wel op economische redenen, nu veel minder.

Ikzelf ben echter direct vanaf de TU aangenomen zonder een stage daar. Ik had niet eens een formele informatica opleiding, maar een informatica-achtige afstudeerrichting binnen de Natuurkunde. Dat was geen zorg - TU's zijn veel zuiniger op hun naam, elke afstudeerder met een hard profiel (lees: geen bouwkunde) kun je in no time het vak leren. In het ergste geval vallen z'n eerste beoordelingen tegen en gaat hij gelijk op met de gemiddelde HBO'er. Voor universitaire informatici zijn de sociale vaardigheden dus veel belangrijker, en dat is waarop gelet wordt bij sollicataties. Wordt vooral lid van een studenten(sport)vereniging, doe er vooral iets bij.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Flapietoetoe schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 21:17:
HAVO afmaken , dan VWO , dan universiteit telematica? / informatica /technische informatica
HAVO -> VWO lijkt me met die Tweede Fase een slecht plan. Je zal daar gigantisch veel moeite voor moeten gaan doen wat betreft het lezen van boeken en dergelijke. Je bespaart jezelf een hoop kopzorgen door het traject HAVO->HBO->Uni te nemen als je graag naar de universiteit wil, en het kost je in verband met eventuele vrijstellingen waarschijnlijk hooguit een jaar meer.
Wat ik in ieder geval wil is iets waar je toch redelijk hands-on leert , en iets waar je in de richting van 'internet programmeren' ofzo...
Met die beschrijving zou ik je een HBO-studie willen aanraden, HIO-BIS waarschijnlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbennn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 17:42
@ts: ga ook eens naar je decaan. (bijna) al je vragen kan hij/zij beantwoorden. Ook kun je omdat het nog aan het begin van het jaar is een lob2-module doen. (dat is proefstuderen).

@Flapietoetoe: ook bij de keuze tussen havo-->vwo-->uni en havo-->hbo-->uni kan je decaan je helpen.

</signature>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Flapietoetoe schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 21:17:
Zelf (4e klas HAVO ) Zit ik ook te twijfelen tussen een paar dingen:
  • HAVO afmaken , dan VWO , dan universiteit telematica? / informatica /technische informatica HAVO afmaken , dan HBO iets in de zelfde richting ,
nog suggesties ? ik sta voor alles open
Ikzelf heb havo vwo uni gedaan, maar dat was nog in de vorige eeuw. Toen had ik op het vwo slechts 7 vakken. Met de huidige 2e fase zou ik proberen een hbo P te halen en daarmee in te stromen op de Uni (als dat kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

-NMe- schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 21:31:
Je bespaart jezelf een hoop kopzorgen door het traject HAVO->HBO->Uni te nemen als je graag naar de universiteit wil, en het kost je in verband met eventuele vrijstellingen waarschijnlijk hooguit een jaar meer.
Que? Een jaar minder, als je gewoon je vakken haalt. Binnen een jaar kun je je propedeuse op de HBO halen, en daar dan mee naar de Uni. Anders moet je eerst VWO5 én 6 doen, 2 jaar dus.

Met als voordeel dat je op de HBO als het goed is veel interessantere vakken krijgt, en het dus vaak minder moeite kost om het te halen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

.oisyn schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 22:11:
Que? Een jaar minder, als je gewoon je vakken haalt. Binnen een jaar kun je je propedeuse op de HBO halen, en daar dan mee naar de Uni. Anders moet je eerst VWO5 én 6 doen, 2 jaar dus.
Ow, ik was even in de veronderstelling dat je de hele HBO-opleiding afgemaakt moest hebben, maar je hebt gelijk, dat hoeft inderdaad niet. Een P is inderdaad voldoende. :+
Met als voordeel dat je op de HBO als het goed is veel interessantere vakken krijgt, en het dus vaak minder moeite kost om het te halen.
Dat was inderdaad ook de insteek achter mijn post. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archetta
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-05-2022
handig dat er nu een Informatica topic is, kan ik meteen mijn vraag stellen.

wat doe je nu de hele dag als programeur? is het maar de hele dag code rammen of is het wat gevarieerder werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:52

Exirion

Gadgetfetisjist

-NMe- schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 19:33:
Dat hangt er een beetje vanaf. Destijds heb ik bewust de keuze gemaakt om ondanks mijn VWO-vooropleiding te gaan voor een HBO-vervolgopleiding, simpelweg omdat ik graag een hand-on approach wilde hebben. Veel praktijkoefening en weinig droge theorie waar je in de praktijk toch niets aan hebt omdat daar door tijdsdruk niet altijd evenveel aan perfectie of werken volgens het boekje gedaan wordt. Over het algemeen hebben HBO-opleidingen een wat praktischere insteek, waar universitaire opleidingen, volgens een paar vrienden van me die wel naar de uni zijn gegaan, voornamelijk droge stof behandelen. Waar je gaat studeren hangt dus om te beginnen af van wat je leuker vindt en waar je meer aan denkt te hebben.
Als je dit zoekt en toch naar een universiteit wil, dan vind je op de VU in A'dam wat je wil. Ik wilde aanvankelijk aan de TUe gaan studeren maar ging door omstandigheden aan de VU studeren. Een tijdje had ik daar spijt van omdat ik toch liever 'technische informatica' dacht te willen studeren. Achteraf dank ik God op m'n blote knieeen dat ik op de VU heb gestudeerd (en ik ben niet eens gelovig :+).

De VU en de TUe zijn wat informatica betreft uitersten. De TUe is een typische Dijkstra cultuur met heel veel nadruk op theorie. De VU opleiding is in het algemeen vrij praktisch ingesteld en de vakken van Tanenbaum en van Steen (zijn opvolger) zijn goeie voorbeelden van die praktische insteek. Je hebt bijvoorbeeld practica over operating systems waarbij je zelf een aantal pittige opdrachten in een MINIX kernel moet implementeren. Hetzelfde voor een vak over networking waarbij je een networking stack moet implementeren. Idem voor vakken als computer graphics (OpenGL), compilerbouw (zelf een parser+compiler+runtimesysteem uitbereiden) en nog wat van die dingen. Op de TUe zitten ze met hun ogen te knipperen als ze zoiets zouden moeten doen, want daar klagen veel studenten zelfs dat ze nooit ECHT iets hebben hoeven implementeren.

Dus als je neigt richting HBO, denk dan eens aan de VU. En dat betekent niet dat de VU hetzelfde is als HBO want er wordt weldegelijk op een academisch niveau geleerd, en er zijn ook zeker lastige theoretische vakken, maar de balans is anders. Toen ik bij Philips terecht kwam ontdekte ik dat ik als VU student met veel dingen toch wel een stap voor had op veel TUe studenten. Dat wordt bij een bedrijf ook erg gewaardeerd. Als je een Ph.D. wil gaan doen, of op een andere manier wetenschappelijk onderzoek, dan zijn de theoretische onderwerpen misschien belangrijker.

Maar ik zit nu zelf in R&D en ben achteraf zeer tevreden over m'n VU opleiding. Moet ik er wel bij zeggen dat ik voor m'n studie al heel wat jaren programmeerervaring had en wat dat betreft nauwelijks iets heb bijgeleerd. Maar je leert wel anders denken en krijgt een aardige bagage mee.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smokey!
gerbennn schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 21:43:
@ts: ga ook eens naar je decaan. (bijna) al je vragen kan hij/zij beantwoorden. Ook kun je omdat het nog aan het begin van het jaar is een lob2-module doen. (dat is proefstuderen).

@Flapietoetoe: ook bij de keuze tussen havo-->vwo-->uni en havo-->hbo-->uni kan je decaan je helpen.
Ja, ik ga ook nog naar men decaan ;)...maar ik moet dit jaar naar een paar opendagen en ik wist nog niet eens een beetje wat ik wou studeren...nu probeerde ik dus door dit topic wat meer te weten te komen over het informatica studeren en dat is goed gelukt...ik dank jullie daarvoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Exirion schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:48:
De VU en de TUe zijn wat informatica betreft uitersten. De TUe is een typische Dijkstra cultuur met heel veel nadruk op theorie. De VU opleiding is in het algemeen vrij praktisch ingesteld en de vakken van Tanenbaum en van Steen (zijn opvolger) zijn goeie voorbeelden van die praktische insteek. Je hebt bijvoorbeeld practica over operating systems waarbij je zelf een aantal pittige opdrachten in een MINIX kernel moet implementeren. Hetzelfde voor een vak over networking waarbij je een networking stack moet implementeren. Idem voor vakken als computer graphics (OpenGL), compilerbouw (zelf een parser+compiler+runtimesysteem uitbereiden) en nog wat van die dingen. Op de TUe zitten ze met hun ogen te knipperen als ze zoiets zouden moeten doen, want daar klagen veel studenten zelfs dat ze nooit ECHT iets hebben hoeven implementeren.
Ik denk dat je de TUe onderschat. Bij ons waren er ook veel van dit soort opdrachten - vanaf het vierde jaar. In de eerste 2 jaar heb je wel elk trimester een groepsopdracht over verschillende onderwerpen (van modelleren tot programmeren), in het derde jaar is er het Software Engineering project. Dat is in een groep van 8-10 man, 360 uur per persoon, een echte opdracht maken. Inclusief zelf user requirements opstellen en de hele reutemeteut. De opdrachten zijn vaak research voor bedrijven - onze groep heeft een opdracht van Oce gehad waar ik 2 jaar later bij mijn stage bij de echte R&D afdeling wel iets van terugherkende (onderwerp dus).

Verder is het vierde jaar het beste voor opdrachten. Bij het vak Software Tools moesten we bv een parser generator bouwen aan de hand van een minimalistische implementatie. Computer Graphics had naast een theoriedeel een (optioneel) praktijkdeel waarin je dus echt moest programmeren. En dan is er nog het keuzevak Linux, waarin de werking van Linux en filesystems wordt uitgelegd en je als opdracht bv een front-end voor sysfs moest bouwen - een soort mount maar dan voor aangesloten apparaten.

Maar deze "echte" opdrachten gelden wel pas vanaf het vierde jaar, wanneer je je mag specialiseren. De eerste drie jaar is het nogal veel theorie ja.

Disclaimer: dit is mijn ervaring, van 1998 tot 2004. Het kan ondertussen wel veranderd zijn.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

archetta schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:31:
handig dat er nu een Informatica topic is, kan ik meteen mijn vraag stellen.

wat doe je nu de hele dag als programeur? is het maar de hele dag code rammen of is het wat gevarieerder werk?
Als programmeur: ja. Maar als je naar het HBO of de universiteit gaat, dan word je geen programmeur, maar software engineer. Daar komt een hele sloot ontwerp bij kijken, en in verhouding veel minder programmeerwerk. Leraren bij ons op school stellen ons het vooruitzicht dat wij ons moeten gaan onderscheiden van al die ge-outsourcete Indiërs omdat wij kunnen ontwerpen en projecten kunnen leiden, terwijl de gemiddelde Indiër daarvoor niet is opgeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

-NMe- schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 16:04:
[...]

Als programmeur: ja. Maar als je naar het HBO of de universiteit gaat, dan word je geen programmeur, maar software engineer. Daar komt een hele sloot ontwerp bij kijken, en in verhouding veel minder programmeerwerk. Leraren bij ons op school stellen ons het vooruitzicht dat wij ons moeten gaan onderscheiden van al die ge-outsourcete Indiërs omdat wij kunnen ontwerpen en projecten kunnen leiden, terwijl de gemiddelde Indiër daarvoor niet is opgeleid.
En ik zie me toch een hoop Indiërs hier bij de management vakken :) Ik ben bezig aan mijn masters informatica (in de richting netwerken & beveiliging) en bij de twee management vakken die ik tot nu toe gehad heb (IT Professionalism & Practice, Principles of Project Management) is het 90% Indiërs en 10% anderen. Nu moet ik zeggen dat ik studeer in Perth, Australië, dus dat is iets dichterbij India dan Nederland, maar toch :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
[...]

Heeft het leuk verkocht, maar of het echt waar is ... denk het niet.

HBO'ers worden net zo goed programmeurs... vooral de eerste jaren.
Het hangt vooral van het bedrijf en je interesses en je competenties af waar je later terecht komt.

Maar wat ik zo zie bij mede-afgestudeerde HIO'ers is dat je toch voornamelijk als pure programmeur ingezet wordt. Vooral de eerste jaren laten ze niet zomaar aan de architectuur oid rommelen, dat laten ze aan de seniors over.

Ook als je bij een detacheringsbureau terecht komt laten ze je meestal ook niks ontwerpen. Je moet dan gewoon zo snel mogelijk vanalles programmeren. Of het mooi uitziet of goed opgezet is maakt veelal niet uit. Het moet werken, pronto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Janoz schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 19:36:
Ikzelf heb het in Groningen gedaan, maar wat ik van een vriend van mij hoor (die net zijn doctoraal heeft gehaald) kun je daar beter niet meer heen gaan.
Waarom niet in Groningen? Ben nu 6vwo en ook van plan Informatica te gaan studeren en Groningen zou mooi in de buurt zijn. Verder heb ik gehoord dat je beter op een TU kunt gaan studeren omdat je daar veel beter leert denken. Klopt dat een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 23:52

Exirion

Gadgetfetisjist

IceManX schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 15:00:
Ik denk dat je de TUe onderschat. Bij ons waren er ook veel van dit soort opdrachten - vanaf het vierde jaar

....

Maar deze "echte" opdrachten gelden wel pas vanaf het vierde jaar, wanneer je je mag specialiseren. De eerste drie jaar is het nogal veel theorie ja.

Disclaimer: dit is mijn ervaring, van 1998 tot 2004. Het kan ondertussen wel veranderd zijn.
Ik onderschat de TUe echt niet, want ik ken veel mensen die er gestudeerd hebben. Tevens mensen die OOTI hebben gedaan. Bovendien heb ik zelf ook nog op de TUe gewerkt ;) De diepgang op het technische vlak is echt niet te vergelijken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

KappuhH schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 16:23:
[...]

Waarom niet in Groningen? Ben nu 6vwo en ook van plan Informatica te gaan studeren en Groningen zou mooi in de buurt zijn. Verder heb ik gehoord dat je beter op een TU kunt gaan studeren omdat je daar veel beter leert denken. Klopt dat een beetje?
Ik heb mijn bachelor informatica in Groningen gehaald (2000-2004) en als ik die keuze opnieuw zou kunnen maken met wat ik nu weet zou ik het niet weer daar doen. Theoretisch wel goed, praktijk erg beroerd. Er wordt tijdens de bachelor fase totaal geen aandacht besteed aan dingen als literatuur onderzoek en verwijzingen daarnaar bij het maken van opdrachten, het kunnen schrijven van een fatsoenlijk rapport voor een manager, etc. Ik kan nu nog steeds niet echt goed programmeren, nu wil ik die kant ook niet op, maar daar had m.i. wel meer aandacht aan besteed mogen worden.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Laatst online: 16:38
Nvidiot schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 21:40:
[...]

Ik heb mijn bachelor informatica in Groningen gehaald (2000-2004) en als ik die keuze opnieuw zou kunnen maken met wat ik nu weet zou ik het niet weer daar doen. Theoretisch wel goed, praktijk erg beroerd. Er wordt tijdens de bachelor fase totaal geen aandacht besteed aan dingen als literatuur onderzoek en verwijzingen daarnaar bij het maken van opdrachten, het kunnen schrijven van een fatsoenlijk rapport voor een manager, etc. Ik kan nu nog steeds niet echt goed programmeren, nu wil ik die kant ook niet op, maar daar had m.i. wel meer aandacht aan besteed mogen worden.
Ik heb HIO gedaan in Den Bosch, en als ik nu een jaar later terugkijk is het leren schrijven van fatsoenlijke rapporten iets wat ik toch echt gemist heb. Een van de pluspunten vind ik trouwens de aandacht voor UML, iets waar collega's die vanaf andere hogescholen komen, toch weinig of niets van hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 14:31
[...]
...als je naar het HBO of de universiteit gaat, dan word je geen programmeur, maar software engineer.
Nou - SAP en zo is ook wel een populaire richting, da's geen software engineering. Software testen is ook steeds groter. Voor een HBO'er met database kennis zijn er ook nog in die richting een heleboel vacatures. Kortom, Software Engineering is maar een van de vele alternatieven.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Exirion schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 21:30:
[...]

Ik onderschat de TUe echt niet, want ik ken veel mensen die er gestudeerd hebben. Tevens mensen die OOTI hebben gedaan. Bovendien heb ik zelf ook nog op de TUe gewerkt ;) De diepgang op het technische vlak is echt niet te vergelijken.
Ik zeg ook niet dat de TUe echt technisch is, maar alleen op het begin is het echt veel verplichte theorie. Daarna, als je een meer technische kant opgaat, valt er verdomd veel theorie weg en zit je meer te programmeren e.d.

Maar je hebt wel gelijk, ik heb er regelmatig over zitten denken naar de Fontys te gaan omdat het te theoretisch was. Niet qua niveau maar ik ben wat praktischer van aard.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een verschil tussen een TU en een gewone universiteit is ook de keuzevakken mogelijkheden: op een gewone universiteit kun je bv Academic English Writing doen of psychologie vakken. Op een TU kun je die vakken niet doen, maar wel weer ruimtevaarttechniek.

Ik doe informatica aan de UvA en ik vind het veel logisch, beta-nadenken. Analyseren van programma-loopjes moet je wel aantrekken. Er zijn veel praktijk opdrachten en die zijn leuk om te doen. Zo leer je behalve de stof, ook programmeren.

Smokey, je hebt zeker Natuur en Techniek nodig voor dit soort opleiding. Wat echter ook belangrijk is, is dat je wiskunde leuk moet vinden. Het is een pittige opleiding en als je daar een beetje talent voor hebt, loop je makkelijker door de opleiding heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik doe op dit moment zelf HBO Bedrijfskundige Informatic aan de Hanze Hogeschool. Ik heb ook eerst VWO gedaan en vond dat mijn hobby (ICT) het dan toch maar moest afleggen tegen mijn beeld van mijn toekomst (bedrijfskunde) ik ben dan ook eerst begonnen met Bedrijfskunde aan de RUG. Ik kwam er al na 6 weken achter dat dat het echt niet was, veel lezen, veel theorie, GEEN praktijk. Toen ben ik versneld geswitched naar het HBO om geen vertraging op te lopen en dat was een verdomd goeie keus.

Op het hbo heb je veel meer praktijkgerichte dingen, je werkt vanuit de praktijk/practica en de theorie die nodig is bij het werken in de praktijk die moet je kennen, niet zoals op de universiteit, dat je dus een overdaad aan theorie krijgt en je aan het eind afvraagd wat je er in godsnaam mee moet (op dat moment). Verder is de opleiding echt ICT in een bedrijfskundig jasje, je krijgt projectmanagement, bedrijfsadministratie, maar ook een aantal blokken programmeren, zodat je weet waar je het over hebt als je later met programmeurs om de tafel moet en er zelf ook mee uit de voeten kan. Databaseontwikkeling (Oracle, SQL) krijg je bijvoorbeeld ook. Je wordt dus echt opgeleid tot iemand die in de automatisering kan gaan werken als schakel tussen klanten/gebruikers. Als bijvorobeeld een hoofd ict etc.

Ik zit nu in het 2e jaar en heb het er erg naar mijn zin. Ik vind de ICT heel leuk en het is ook een grote hobby van mij, maar ik ben niet iemand die zichzelf over 5 jaar dag in dag uit 8 uur per dag ziet programmeren of andere vormen van software-ontwikkeling en onderhoud. Daarom denk ik dat dit voor mij een goede opleiding is.

Je hebt hier genoeg aan economie en maatschappij geloof ik. Opleiding is ook in Amsterdam, maar daar weet ik niet zoveel van.

Uit eigen ervaring kan ik over het zoeken naar goede studie ook nog paar tips geven:
- Ga niet teveel op folders en open dagen af. Dat zijn pure "trekkertjes", daar ben ik dus bij bedrijfskunde ingestonken (Werd gezegd: "Veel praktijk, veel afwisseling, weinig leeswerk"..> NIET DUS, heb daar genoeg vrienden die nu nog steeds bijna geen praktijkdingen doen).
- Ga naar meeloopdagen en stel daar gerichte vragen aan een student over vakinhoudelijke dingen, projectdingen. Hoe het gegeven wordt enzo, dan krijg je veel beter beeld van de studie dan al dat gelul.
- Die sites die die decanen geven met die testjes enzo helpen best wel...

Hoop dat ik je beetje geholpen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Een verschil tussen een TU en een gewone universiteit is ook de keuzevakken mogelijkheden: op een gewone universiteit kun je bv Academic English Writing doen of psychologie vakken. Op een TU kun je die vakken niet doen, maar wel weer ruimtevaarttechniek.
Op de TU (Delft) kun je bij de bedrijfskunde faculteit ook gewoon keuzevakken doen als English Writing, Spaans, vakken voor ondernemers, ethiek, etc. Dus helemaal technisch hoeft het niet te zijn. Bovendien mag ik in m'n master nu ook vakken kiezen van andere universiteiten als ik dat zou willen. Dus ook op de TU is wel voldoende aan keuzemogelijkheden.

[ Voor 29% gewijzigd door Bluestorm op 09-11-2005 19:17 ]

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]
Leraren bij ons op school stellen ons het vooruitzicht dat wij ons moeten gaan onderscheiden van al die ge-outsourcete Indiërs omdat wij kunnen ontwerpen en projecten kunnen leiden, terwijl de gemiddelde Indiër daarvoor niet is opgeleid.
Ik vrees dat je het daar niet voor moet doen. Mensen in lager ontwikkelde landen doen (over het algemeen) meer hun best om een hoge opleiding te genieten. Het is immers hun enige kans op een goede toekomst.

Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een Roemeen of bijv. een Marokkaan tegen kom met een dubbele master in bijv. Informatica en Wiskunde :| Ik ben al lang blij als ik m'n bachelor ooit een keer ga doen :+

Opvallend is wel dat die mensen vaak moeilijker aan een baan komen door hun nationaliteit.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Wij hebben ooit een docent gehad uit India die gebrekkig nederlands sprak (wel vloeiend engels) die gast had tig masters gehaald (wiskund) was Java engineer etc.... als je niet vertelde hoelaat het was bleef ie doorwerken :P

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bluestorm schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:16:
[...]

Op de TU (Delft) kun je bij de bedrijfskunde faculteit ook gewoon keuzevakken doen als English Writing, Spaans, vakken voor ondernemers, ethiek, etc. Dus helemaal technisch hoeft het niet te zijn. Bovendien mag ik in m'n master nu ook vakken kiezen van andere universiteiten als ik dat zou willen. Dus ook op de TU is wel voldoende aan keuzemogelijkheden.
Maar vakken als psychologie of sociologie kun je binnen de TU Delft toch niet volgen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Ik adviseer aankomende studenten altijd om even in de studiegids te kijken. Die staan meer en meer online. Je moet alleen even alle bla over doelen en regeltjes overslaan, maar dan zie je precies welke vakken je krijgt in het 1e jaar (en daarna) + vakomschrijvingen. Je weet dan concreet wat je nou gaat leren, als je straks je inschrijfformulier de deur uit hebt gedaan. Is allemaal veel accurater en concreter dan die foldertjes en speciale dagen. Maar dan moet je natuurlijk wel al een idee hebben wat je wilt studeren, want 30 gidsen doornemen is veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als 'ervaringsdeskundige' van zowel HBO als WO --ik heb een opleiding Hogere Informatica (HTS) en daarna een Informatica (WO) doctoraal/master gedaan-- kan ik misschien iets meer zeggen over de verschillen.
Wat je trouwens goed moet beseffen is dat informatica niet 'een computer studie' is. Het is erg veel wiskunde en algoritmiek. Dijkstra zei ooit "De computer is voor een informatica student wat een telescoop is voor een astronomie student" en daarin heeft hij redelijk gelijk!
Dit is vooral van toepassing op het WO. Op het HBO was het vooral praktisch, projecten draaien. Een casus met een op ander probleem en dan een paar maanden samen klussen in programmeertaal X evt. in combinatie met database Y.
Ligt eraan welke informatica. Als je een theoretische basis wilt moet je naar een TU, anders is het HBO vaak een beter keuze.
Ik ben van mening dat iedereen moet proberen om een opleiding te volgen die bij zijn/haar capaciteiten past. Als je zonder al te veel problemen door het VWO heen fietst, dan zou ik direct voor een WO studie kiezen. Heb je moeite met exacte vakken e.d. dan is een HBO opleiding mogelijk meer iets voor jou.
Waar? Goede vraag. Universiteiten zijn relatief gelijkwaardig, HBO's varieren veel meer. Bij m'n oude baan was er daarom een sterke voorkeur om bij HBO'ers te kiezen voor diegenen die we al op stage hadden gezien. [..]
Mijn idee is juist dat het de Universitaire informatica opleidingen zijn die sterk verschillen, omdat met name de specialisatie richtingen (de onderwerpen waarover je o.a. je scriptie kan doen) zeer afhankelijk zijn van het onderzoek dat door de onderzoekers en aio's gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 08:45:
Ik ben van mening dat iedereen moet proberen om een opleiding te volgen die bij zijn/haar capaciteiten past. Als je zonder al te veel problemen door het VWO heen fietst, dan zou ik direct voor een WO studie kiezen. Heb je moeite met exacte vakken e.d. dan is een HBO opleiding mogelijk meer iets voor jou.
Ik ben het daar niet in alle gevallen mee eens. Ik heb universiteit gedaan, maar heb gemerkt dat ik toch veel liever praktisch bezig ben. De theorie was interessant en leuk en kostte me niet veel moeite, maar de toepassing vond ik te abstract. We waren 75% van de tijd bezig over abstracte zaken en 25% van de tijd met programmeren en dan ook nog alleen ter verduidelijking van de theorie. Ik moet erbij vertellen dat ik niet informatica heb gedaan maar informatiekunde, maar met een behoorlijke informatica-component.
Een voorbeeld van bovenstaande: we hebben echt alle sorteringstechnieken (bubbelsort, quicksort, etc.) uitvoerig bestudeerd en daardoor weet ik nu welke methode sneller is in welke toepassing én waardoor dat exact komt. Dat laatste had van mij niet gehoeven.
Pseudocode was belangrijker dan een programmeertaal. Maar de gedachte achter programmeerparadigma's werd wel uitvoerig bestudeerd. Liever had ik gewoon, doelmatig leren programmeren.

Het punt is nu dat ik denk dat ik in het bedrijfsleven daar weinig aan heb. Ik ben opgeleid voor de intermediairfunctie tussen programmeurs en opdrachtgever, of projectleider. Dat is geen startersfunctie. En als het erop aankomt, heeft de ervaren programmeur volgens mij uiteindelijk meer kans op die functie omdat hij in ieder geval één kant door en door begrijpt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 00:05

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Smokey! schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 19:22:

Om je vragen te beantwoorden, ik heb informatica aan de UT gedaan (een ir.-studie dus), en heb voor een sterke hardwaregeorienteerd curriculum gekozen (alle HW vakken van INF en een paar EL vakken erbij). Momenteel ben ik verification engineer bij de grootste semiconductorfabrikant van het land, waarbij ik een stel leuke tools en methodologieën gebruik om een verificatieomgeving op te zetten om blokken die we ontwikkelen functioneel door te fluiten. Simulatiewerk dus. Ik ben momenteel met stip de grootste gebruiker van CPU tijd, gezien ik duizenden (!!!) simulaties uit laat voeren door m'n tooltjes en daarvoor 's avonds en in het weekend 50 CPU's volledig tot gebruik heb. Overdags de helft, om anderen niet in de weg te zitten. ;) Interessant werk, en weer eens wat anders. Waar ik tijdens m'n opleiding heb gezeten, het grensvlak hard- en software, is nu eigenlijk ook weer waar ik uithang. Veel bezig met hardware, maar je moet ook een beetje SW-achtergrond hebben voor dit gedoe.

Om naar de UT te gaan heb ik VWO met Wiskunde B en Natuurkunde gedaan, ik weet niet wat dat nu is. Startsalaris lag net boven de 2400 ballen, met 13e maand, vakantiegeld, geen auto en ruim vrije dagen. Oh ja, de opleidingsfaciliteiten zijn ook top, da's ook iets wat je niet uit het oog moet verliezen. Enjoy en succes met je keuze. Laat maar horen als je nog vragen hebt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Canaria schreef op maandag 10 april 2006 @ 09:44:
Liever had ik gewoon, doelmatig leren programmeren.
Om Canaria een beetje af te vallen: Als je dat wilt, is HIO de beste keuze. In mijn opleiding is puur kloppen ook een ondergeschoven kind, maar je krijgt wel programmeervakken. Het idee is meer: Je leert programmeren, de technieken erachter, etc., je leert geen programmeertaal. Voordeel is dat ik eigenlijk heel snel een ander taaltje oppik, mocht dat nodig zijn.

Zelf zie ik de academische/abstracte kennis erachter als een pluspunt in het werk, maar dat is voor ieder weer anders. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:21

Nohead

PSN ID: Nohead

Ik ben zelf net afgestudeerd HIO Den Bosch,

Wat je kan worden?
Van alles... Ligt er ook maar aan waar je je eigen in wilt gaan specialiseren.
Ik heb me eigen gespecialiseerd in B.I.S. Bedrijfs Informatie Systemen. Hier krijg je minder
met programeren te maken maar meer met bedrijfskundige aspecten. Bedrijfsprocessen herontwerpen, analyseren, methoden en technieken. En VOORAL VEEL RAPPORTEN SCHRIJVEN.
Ik werk nou voor een bedrijf dat een eigen ERP pakket heeft. Sluit dus best goed aan op me opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben ook van plan Informatica te gaan studeren op een universiteit. (Heb nu bijna 6vwo achter de rug) Ik kan echter kiezen tussen Groningen en Delft. Als ik naar Delft ga dan moet ik op kamers, ga ik naar Groningen dan kan ik thuis blijven wonen (en mn huidige baantje houden). Nu is Delft echter een technische universiteit en Groningen niet. Maakt dat veel uit? Is Groningen niet meer economisch gericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zelf doe momenteel een iet wat andere richting namelijk echte ICT op MBO nivueau.

Ik wil hierna ook HBO gaan doen ik ben er alleen nog niet uit in welke richting.

Mischien tips voor iemand die zich graag bezig houd met netwerken en dergelijke.

Netwerken
Servers
Linux / unix
GEEN PROGRAMEUR

Iemand wat tips ?

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Laatst online: 22-07-2024
BlueKeenan schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 16:31:
Ik zelf doe momenteel een iet wat andere richting namelijk echte ICT op MBO nivueau.

Ik wil hierna ook HBO gaan doen ik ben er alleen nog niet uit in welke richting.

Mischien tips voor iemand die zich graag bezig houd met netwerken en dergelijke.

Netwerken
Servers
Linux / unix
GEEN PROGRAMEUR

Iemand wat tips ?

Mvg,
hbo heeft doorgaans TI, BI en I (vroeger HI) die laaste is echt voor programeurs, die eerste meer technisch (dus aansturing van apparaten, ook progwerk) en BI is voor bedrijfskundige zut, dit is dus meer verslagen doen enzo, verder weet ik niet echt precies wat BI inhoud

beheerfuncties op hbo kan je vergeten denk ik

[ Voor 4% gewijzigd door BasieP op 11-04-2006 16:39 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
BlueKeenan schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 16:31:Mischien tips voor iemand die zich graag bezig houd met netwerken en dergelijke.

Netwerken
Servers
Linux / unix
GEEN PROGRAMEUR
,
Vooral niet het HBO doen. Beheer is typisch een MBO-functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 11-09 05:18
KappuhH schreef op maandag 10 april 2006 @ 16:17:
Ik ben ook van plan Informatica te gaan studeren op een universiteit. (Heb nu bijna 6vwo achter de rug) Ik kan echter kiezen tussen Groningen en Delft. Als ik naar Delft ga dan moet ik op kamers, ga ik naar Groningen dan kan ik thuis blijven wonen (en mn huidige baantje houden). Nu is Delft echter een technische universiteit en Groningen niet. Maakt dat veel uit? Is Groningen niet meer economisch gericht?
Ik studeer momenteel informatica in groningen, maar als ik jou was zou ik het niet doen! De opleiding wordt volgens mij met het jaar slechter, en 't zou mij zelfs niet verbazen als ie compleet gaat verdwijnen in de toekomst. Vermoedelijk is de informatica opleiding in groningen momenteel de slechtste die je kan vinden in nederland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 22:04

Netwerken
Servers
Linux / unix
GEEN PROGRAMEUR

Iemand wat tips ?

Mvg,
Ik zit nu in het zelfde schuitje.. ik ben wezen kijken bij Saxion hogescholen in Enschede. Daar bieden ze de opleiding ICT Beheer aan (dat is een differientatie van TI). Daar besteden ze veel aandacht aan netwerken, servers en unix. Het programmeer gedeelte in deze opleiding is beperkt tot een minimum. Ik raad je aan om je een keer in te schrijven voor een meeloopdag op die school. Ik heb die vorige week maandag gehad en dit is me echt bevallen. Ik ga me zeker voor deze opleiding inschrijven.

Suc6 met het kiezen van je studie verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Ik zie hier (ook in andere topics over dit onderwerp) veel mensen die beweren dat je met een WO Informatica studie tot programmeur wordt opgeleid, maar dat ik wil ik dus even bestrijden. Als Informaticus kun je wel programmeren, maar is programmeren niet je doel. Meestal laat je het daadwerkelijke programmeren over aan anderen (of doe je het zelf als het moeilijke applicaties betreft, bijv. wetenschappelijke software). Het doel van een Informatica studie is dus niet het opleiden van mensen tot programmeur! Er is veel meer dan programmeren alleen.

Als WO informaticus kun je bijvoorbeeld ook modellen maken om complexe systemen te simuleren. Dat simuleren kost vaak zoveel computerkracht, dat dit op een supercomputer moet worden uitgevoerd. Ikzelf heb bijvoorbeeld door middel van cellulaire automata het gedrag van weggebruikers op een snelweg gemodelleerd en gesimuleerd. Ik ken ook iemand die een wiskundig model van cellen van bactieren heeft gemaakt en dat heeft gesimuleerd. Ook dat is op en top Informatica. De onderzoeksgroep waar ik afstudeerde heeft bijvoorbeeld software ontwikkeld dat overstromingen kan voorspellen (zie ook hier)

Je kunt ook algoritmen ontwerpen, bijv het genereren van een 'optimale' NS dienstregeling (projectje zoals dat op bijv. TU/e werd gegeven).

Dingen zoals systeembeheer, MCSE, programmeerslaaf, etc. daar word je als WO informaticus niet voor opgeleid. Als WO Informaticus zul je je met dingen bezig houden waarvan de meeste Tweakers nog nooit wisten dat dat onder Informatica valt ;)

Ik kan nog veel meer interessante voorbeelden geven, maar eerst wil ik zeker weten dat je begrijpt dat een Informaticastudent zeker niet per se een programmeur of systeembeheerder wordt. Als je al programmeert, dan zul je je bezig houden met parallele programmatuur (wat steeds belangrijker wordt om van toekomstige CPUs gebruik te kunnen maken, aangezien deze uit steeds meer cores bestaan).

kortom: Informatica is veel meer dan programmeren en systeempjes beheren

[ Voor 4% gewijzigd door terabyte op 11-04-2006 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe momenteel hbo informatica aan de hogeschool rotterdam, ik zit nu in het eerste jaar maar heb ook al een jaar aan de hogeschool zeeland achter de rug (nooit heengaan, bagger!). Ik zal niet zeggen dat ik evenveel ervaring heb als sommigen in dit topic maar ik heb al wel wat ervaring. :)

Wat ik over HBO kan zeggen is dat het zeker hier in rotterdam bijna puur praktijk is. Ik ben tussen de 30 en 40 uur per week met school bezig (projecten kosten veel tijd) en daarvan zijn tussen de 2 en 5 uur hoorcolleges. De rest van de tijd zit ik achter een computer te werken, het maken van diagrammen (ERD, DFD etc.), een documenteerproject over een network management center maar ook veel programmeren. Programmeren is hier het hoofdvak (er wordt java gebruikt maar het is de bedoeling dat je kunt programmeren onafhankelijk van de programmeertaal, het zou me niet verbazen als maar een handjevol mensen uit mijn klas dit vak gaat halen dit jaar). Je moet je daarbij niet voorstellen dat een leraar het allemaal precies uitlegt. Er is een website met wat summiere uitleg en opdrachten, en daar moet je het mee doen. Als je vragen hebt lopen er leraren en studenten rond waar je vragen aan kunt stellen, voor de rest is het vooral een kwestie van zelf doen.
Denk ook vooral niet dat het hier makkelijk is. Het ziet er naar uit dat de helft van mijn klas volgend jaar niet meer terug mag komen (minder dan 37 van de 60 te behalen studiepunten gehaald). De rest mag wel door, maar heeft dan nog niet de propedeuse gehaald. Het aantal mensen uit mijn klas (25 aan het begin van het jaar) dat z'n P in één jaar zal halen zal rond de 5 liggen. Vooral programmeren is een groot probleem, dat niveau ligt behoorlijk hoog. Maar wat zeker ook een enorm blok vormt voor velen is werkhouding. Op de middelbare school ben je gewent dat je veel theorielessen hebt, en dan nog wat huiswerk moet maken en klaar. Hier ben je gewoon 30 uur in de week keihard aan het werk. Dat valt voor velen niet mee (m.a.w.: ze steken er te weinig tijd in) en die komen dan ook in de problemen. Motivatie speelt hier ook een enorme rol. Als je denkt "ik klooi graag wat met pc's, ik ga maar informatica doen" moet je hier niet zijn. Maar goed dat zal voor de gemiddelde tweaker niet zo zijn. :)

Ik wil niemand ontmoedigen maar ik zou de opleiding informatica als tweaker zijnde niet onderschatten, als je je best doet en gemotiveerd bent is het zonder meer haalbaar, maar je moet er wel echt voor gaan. Ik zou iedereen dan ook willen adviseren om naar open dagen te gaan, en daar vragen te stellen. Mijn ervaring is dat open dagen wel veel pr zijn, maar als je met leraren en studenten gaat praten vertellen zij je hoe het echt zit. Zo werden mijn vragen over de hoeveelheid bedrijfskunde in de opleiding zonder meer beantwoord.

Persoonlijk ben ik iemand die zich liever bezighoud met de praktijk, dus HBO bevalt mij prima. Wel merk ik dat ik toch wat uitdaging mis, dus ik overweeg zeker ook om mijn master nog te gaan halen. Wat wel zo is dat overstappen na het halen van een P afgeraden wordt. Een HBO P is niet echt een handige vooropleiding voor de uni (dat heb ik gehoord), bovendien is het binnen de BAMA structuur veel logischer om eerst je bachelor te halen en dan je master. 1 jaar p + 4 jaar uni == 4 jaar hbo + 1 haar uni En als je master 2 jaar duurt dan kost het je een jaar extra, maar ach, je bent jong en je wil wat. Wat maakt dat ene jaar dan nog uit? Je kunt nog meer dan genoeg jaren werken. Het enige wat je in de gaten moet houden is kosten en stufi e.d. Studeren (HBO/WO) is tegenwoordig wel heel erg duur geworden (was al niet goedkoop maar het is er de laatste tien jaar ook zeker niet beter op geworden).

ps: Ik kan overigens de hogeschool rotterdam zeer aanraden, geen duur gedoe met gedweep over buitenlandse stages en weet ik wat, maar een goede no-nonsense aanpak. Typsich Rotterdams eigenlijk. ;) Wat niet betekend dat buitenlandse stages niet mogelijk zijn overigens. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek-Hendrik
  • Laatst online: 06-10-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 23:24:
Een HBO P is niet echt een handige vooropleiding voor de uni (dat heb ik gehoord), bovendien is het binnen de BAMA structuur veel logischer om eerst je bachelor te halen en dan je master. 1 jaar p + 4 jaar uni == 4 jaar hbo + 1 haar uni En als je master 2 jaar duurt dan kost het je een jaar extra, maar ach, je bent jong en je wil wat. Wat maakt dat ene jaar dan nog uit? Je kunt nog meer dan genoeg jaren werken. Het enige wat je in de gaten moet houden is kosten en stufi e.d. Studeren (HBO/WO) is tegenwoordig wel heel erg duur geworden (was al niet goedkoop maar het is er de laatste tien jaar ook zeker niet beter op geworden).
Mijn ervaring is (helaas) inmiddels toch wat anders. Als je na je HBO P naar de universiteit gaat krijg je dus wel die bak wiskunde in de bachelor die je uiteindelijk nodig zult hebben voor je master, in tegenstelling tot het HBO. Ik heb zelf ook HBO Informatica gedaan (in Enschede overigens) en ben nu het schakelprogramma aan het doen om toegelaten te worden tot de CSE master aan de TU Eindhoven. Vergis je niet dat dit schakelprogramma alles bij elkaar bijna een jaar duurt en dat er dan nog 2 jaar master achter aan komt, dus 3 jaar in totaal. Dit kan iets korter zijn doordat je tijdens het schakelprogramma beperkt mastervakken mag volgen maar ik heb zelf tot nu toe maar één mastervak erbij gedaan omdat het schakelprogramma mij heel veel tijd kost.

Het grote 'probleem' van de door mij gevolgde route is echter het gebrek aan wiskunde. Ik ben van HAVO 3 -> MBO -> HBO gegaan en kom nu dus ontzettend veel wiskundekennis tekort. Kennis waarvan op de universiteit gewoon wordt uitgegaan dat deze aanwezig is, en dat betekend heel veel zelf bijspijkeren. Maar ook voor studenten met HAVO->HBO als vooropleiding is het zwaar, ter illustratie: van de 80 studenten aan het begin van het jaar zijn er nu nog ongeveer 25 over, waarvan slechts een enkeling alle vakken gehaald heeft tot nu toe.
Dus als je toch al van plan bent om een master te gaan doen, zou je denk ik moeten overwegen om zodra je je P hebt gehaald over te stappen naar de universiteit. Blijkt dat dan tegen te vallen kun je alsnog terug na een tijdje, maar als het wel lukt ga je met een veel betere (wiskunde)ondergrond je master in. Daarnaast ben je dan ook zeker dat je toegelaten wordt tot de master, in tegenstelling tot wanneer je van het HBO komt.

Zijn er trouwens nog meer mensen hier die een vergelijkbare route hebben gevolgd en wat zijn de ervaringen?

[ Voor 3% gewijzigd door Freek-Hendrik op 12-04-2006 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netwerken
Servers
Linux / unix
GEEN PROGRAMEUR

Iemand wat tips ?

Mvg,
NID in heerlen, Netwerken (Cisco) , Microsoft ITIL, enz.

Gewoon HBO.
BasieP schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 16:39:
[...]

hbo heeft doorgaans TI, BI en I (vroeger HI) die laaste is echt voor programeurs, die eerste meer technisch (dus aansturing van apparaten, ook progwerk) en BI is voor bedrijfskundige zut, dit is dus meer verslagen doen enzo, verder weet ik niet echt precies wat BI inhoud

beheerfuncties op hbo kan je vergeten denk ik
Zie bovenstaande reactie

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Ik vroeg me af hoeveel computerervaring er eigenlijk vereist is, en wat voor dingen je leert in je propadeuse? Bij zowel Informatica op HBO en op Universiteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Mooi verhaal terabyte, helemaal waar. Ik klop ook code, maar dat is verre van het hoofdpunt van m'n functie. Wil je dat niet, dan moet je niet naar een universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 17:25

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb jaren geleden een propedeusejaar genoten op de ICA te Arnhem.

Toelatingseis is (was?) minimaal een HAVO-diploma, waarbij het totaal niet uitmaakt wat je aan wiskunde A/B hebt gehad op je middelbare school.

Computerervaring;
Het niveau lag niet bepaald hoog. Een 486 met windows 95 in elkaar prikken tijdens een computerpracticum was niet bepaald boeiend. Hierbij moest je dan ook een stap-voor-stap handleiding maken (zoals die bv bij je vga-kaart zit tegenwoordig) HTML leerde je 'from scratch'.

De theorielessen stelde niet bepaald wat voor. Als je iets niet begreep kreeg je nogmaals dezelfde uitleg en anders moest je maar zien. Over het algemeen kon je veel vakken al halen door zelfstudie of ervaring/voorkennis.

De projecten waren echter wel leuk. Meerdere dagen per week was je met een projectgroep bezig, waarbinnen je afspraken maakte over oa. de taakverdeling (wie gaat er c0den, wie verzorgt de pr...etc).

Kleine edit:
Het onderwijs kun je in met zo`n opleiding, omdat er op dit moment nog geen specifieke opleiding bestaat voor 'Docent Informatica'. Echter wordt er op dit moment veel meer aandacht besteed (op lerarenopleidingen) aan ICT dan enkele jaren terug.

Het 'anders-kan-je-het-onderwijs-in'-verhaal gaat dus ook veranderen.

[ Voor 19% gewijzigd door Michael Knight op 15-04-2006 17:51 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil hier ook wat ervaringen melden met de studie Informatica (INF), maar dan op de Universiteit Twente in Enschede. Ik heb deze studie 2 jaar gedaan alvorens over te stappen op BedrijfsInformatieTechnologie (BIT).

Op de middelbare school heb ik als profiel N&G gedaan. Om Informatica te doen moest ik Wiskunde B2 bijspijkeren. Dit kon tijdens de eerste periode en dit heb ik dan ook gehaald, en was dan ook. Ik kan wat zeggen over de eerste twee jaren. Hierin komen vooral onderwerpen als programmeren, wiskunde en abstracte wiskundige modellen aan de orde. Vooral met dat laatste had ik erg veel moeite, en dat onderwerp gaat langzamerhand ook een grotere rol spelen.

Dit was dan ook de reden dat ik overstapte op BIT. Deze studie is een overgang tussen INF en bedrijfskunde. Er zit minder wiskunde in en bijna helemaal geen abstracte wiskunde, echter zit er wel meer bedrijfskunde in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Excuses voor de enigszins late kick, maar ik ben van plan na het HBO voor een master in de informatica te gaan en mijn keus is in eerste instantie gevallen op Groningen (leuke stad, opleiding sprak me aan).
Nu las ik in dit topic wat minder goede ervaringen met Groningen zoals:
Ik studeer momenteel informatica in groningen, maar als ik jou was zou ik het niet doen! De opleiding wordt volgens mij met het jaar slechter, en 't zou mij zelfs niet verbazen als ie compleet gaat verdwijnen in de toekomst. Vermoedelijk is de informatica opleiding in groningen momenteel de slechtste die je kan vinden in nederland...
En hoewel dit topic nog geen jaar oud is ben ik toch benieuwd hoe het er momenteel aan toe gaat op de RUG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ikzelf ben al een aantal jaren terug afgestudeerd in Groningen, maar de verhalen die ik nog steeds hoor zijn dat het er alleen maar slechter op wordt. AIO's en docenten gaan weg en de instroom is ook mager. Nu heb ik het wel allemaal uit de tweede (of derde) hand, maar de problemen die ik hoorde zijn niet in een jaartje opgelost. Ondanks dat ik zelf ook in Groningen gestudeerd heb zou ik het nu eerder afraden dan aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 16:16
Haijo schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 17:30:
Ik vroeg me af hoeveel computerervaring er eigenlijk vereist is, en wat voor dingen je leert in je propadeuse? Bij zowel Informatica op HBO en op Universiteit
Ikzelf zit nu in m'n eerste academische bac aan de universiteit antwerpen. Er wordt verwacht dat je goed bent in wiskunde en dat je basisdingen met een pc kan doen. In België heb je eigenlijk 2 a 3 verschillende informaticastudiemogelijkheden in het hoger onderwijs. De eerste is hogeschool. Dat is minder moeilijk dan uiversiteit en meer praktijkgericht. Je leert er ook met allerhande applicaties omgaan. Universiteit is wat moeilijker en is van studie heel wiskundig gericht. Je leert er hoe bijvoorbeeld hoe een protocol werkt, hoe je de fficientie van een bepaald systeem kan bereken en niet zozeer hoe je een windowsnetwerk opzet oid. Je kan dan ook nog ingenieur doen, burgerlijk of industrieel. Ingenieurs hebben een bredere basis wetenschappen. Industrieel is hogeschool en burgerlijk is universiteit. Dit is zowat het Beglische systeem. Het is voor jou misschien ook wel interessant om te kijken naar België. Het onderwijs is er niet minder, je diploma is evenveel waard, maar 't is meestal wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
bedankt iedereen voor de tips (ik ben wat laat magoed)

ik ben dus nu van plan om NID in heerlen te gaan volgen.

Het schijnt voor de gene die niet de informatica richting (programmeren enzo) inwillen de perfecte aansluiting te zijn na het MBO.

Helaas is het de enige opleiding die zo iets bied in nederland en moet ik toch wel naar het zuiden toe. hoewel ik veel liever naar het westen was gegaan.
Pagina: 1