Ik doe momenteel hbo informatica aan de hogeschool rotterdam, ik zit nu in het eerste jaar maar heb ook al een jaar aan de hogeschool zeeland achter de rug (nooit heengaan, bagger!). Ik zal niet zeggen dat ik evenveel ervaring heb als sommigen in dit topic maar ik heb al wel wat ervaring.
Wat ik over HBO kan zeggen is dat het zeker hier in rotterdam bijna puur praktijk is. Ik ben tussen de 30 en 40 uur per week met school bezig (projecten kosten veel tijd) en daarvan zijn tussen de 2 en 5 uur hoorcolleges. De rest van de tijd zit ik achter een computer te werken, het maken van diagrammen (ERD, DFD etc.), een documenteerproject over een network management center maar ook veel programmeren. Programmeren is hier het hoofdvak (er wordt java gebruikt maar het is de bedoeling dat je kunt programmeren onafhankelijk van de programmeertaal, het zou me niet verbazen als maar een handjevol mensen uit mijn klas dit vak gaat halen dit jaar). Je moet je daarbij niet voorstellen dat een leraar het allemaal precies uitlegt. Er is een website met wat summiere uitleg en opdrachten, en daar moet je het mee doen. Als je vragen hebt lopen er leraren en studenten rond waar je vragen aan kunt stellen, voor de rest is het vooral een kwestie van zelf doen.
Denk ook vooral niet dat het hier makkelijk is. Het ziet er naar uit dat de helft van mijn klas volgend jaar niet meer terug mag komen (minder dan 37 van de 60 te behalen studiepunten gehaald). De rest mag wel door, maar heeft dan nog niet de propedeuse gehaald. Het aantal mensen uit mijn klas (25 aan het begin van het jaar) dat z'n P in één jaar zal halen zal rond de 5 liggen. Vooral programmeren is een groot probleem, dat niveau ligt behoorlijk hoog. Maar wat zeker ook een enorm blok vormt voor velen is werkhouding. Op de middelbare school ben je gewent dat je veel theorielessen hebt, en dan nog wat huiswerk moet maken en klaar. Hier ben je gewoon 30 uur in de week keihard aan het werk. Dat valt voor velen niet mee (m.a.w.: ze steken er te weinig tijd in) en die komen dan ook in de problemen. Motivatie speelt hier ook een enorme rol. Als je denkt "ik klooi graag wat met pc's, ik ga maar informatica doen" moet je hier niet zijn. Maar goed dat zal voor de gemiddelde tweaker niet zo zijn.
Ik wil niemand ontmoedigen maar ik zou de opleiding informatica als tweaker zijnde niet onderschatten, als je je best doet en gemotiveerd bent is het zonder meer haalbaar, maar je moet er wel echt voor gaan. Ik zou iedereen dan ook willen adviseren om naar open dagen te gaan, en daar vragen te stellen. Mijn ervaring is dat open dagen wel veel pr zijn, maar als je met leraren en studenten gaat praten vertellen zij je hoe het echt zit. Zo werden mijn vragen over de hoeveelheid bedrijfskunde in de opleiding zonder meer beantwoord.
Persoonlijk ben ik iemand die zich liever bezighoud met de praktijk, dus HBO bevalt mij prima. Wel merk ik dat ik toch wat uitdaging mis, dus ik overweeg zeker ook om mijn master nog te gaan halen. Wat wel zo is dat overstappen na het halen van een P afgeraden wordt. Een HBO P is niet echt een handige vooropleiding voor de uni (dat heb ik gehoord), bovendien is het binnen de BAMA structuur veel logischer om eerst je bachelor te halen en dan je master. 1 jaar p + 4 jaar uni == 4 jaar hbo + 1 haar uni En als je master 2 jaar duurt dan kost het je een jaar extra, maar ach, je bent jong en je wil wat. Wat maakt dat ene jaar dan nog uit? Je kunt nog meer dan genoeg jaren werken. Het enige wat je in de gaten moet houden is kosten en stufi e.d. Studeren (HBO/WO) is tegenwoordig wel heel erg duur geworden (was al niet goedkoop maar het is er de laatste tien jaar ook zeker niet beter op geworden).
ps: Ik kan overigens de hogeschool rotterdam zeer aanraden, geen duur gedoe met gedweep over buitenlandse stages en weet ik wat, maar een goede no-nonsense aanpak. Typsich Rotterdams eigenlijk.

Wat niet betekend dat buitenlandse stages niet mogelijk zijn overigens.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 11-04-2006 23:26
]