Toon posts:

Wond behandelen met buskruit

Pagina: 1
Acties:
  • 4.241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
in de de serie LOST liep iemand met zijn hoofd tegen een rots aan waardoor hij een fikse wond kreeg, een vlugge behandeling was nodig en iemand strooide er wat buskruit op en stak het aan waardoor de wond stopde met bloeden. 8)7

weet iemand of dit kan of dat het gewoon hollywood verhaaltjes zijn

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Gokje, door het vuur stolt het bloed, waardoor de wond afgesloten wordt, zodat het bloeden stopt.
Maar het lijkt me verder nou niet echt gezond ofzo, om buskruit aan te steken op je hoofd. 8)7

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
ik denk t niet... dan krijg je alleen maar een naardere wond , omdat als bloed verdampt/verbrand nog niet meteen een korst hoeft te vormen .

"Stilte, een gat in het geluid...."

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-12 23:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Swartzernegger deed dat toch ook in Predator? :D

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Een wond dichtschroeien kan. In hollywood kan het zeker. Rambo kan er ook wel een woordje over meepraten. Rambo 3 was dat volgens mij dan gebruikt ie het kruit uit een kogel om een wond dicht te schroeien. Dan ben je best wel een bikkel.

Verwijderd

Topicstarter
heb je dan geen last van brandwonden.
ik heb blaren als ik een vinger in vlam van het gaspit zet laat staan buskruit aansteek op mijn hoofd of arm of watdanook.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Tuurlijk krijg je geen blaren op de plek waar geen huidweefsel meer aanwezig is. KIjk maar wat er gebeurt als je een biefstukje op een hete plaat legt. Dan schroeit het vlees dicht, vadaar dat je eerst moet dichtschroeien en daarna omdraaien. Als je moet kiezen tussen doodbloeden of een schroeiplek dan zou het theoretisch volgens mij wel kunnen. In de praktijk is het meer een Hollywoodcliche

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-11 15:00
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 17:23:
heb je dan geen last van brandwonden.
ik heb blaren als ik een vinger in vlam van het gaspit zet laat staan buskruit aansteek op mijn hoofd of arm of watdanook.
Een brabdblaar lijkt me beter dan een open wond waar het bloed uit gutst :+

Overigens geeft (bus)kruit echt hele nare wonde die nog wekenlang kunnen etteren..zelfs met de huidige medische technologie... ik kan het weten(vuurwerk ongelukje :X)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12 11:24
Door de hitte schroeit het vlees dicht, waardoor het stopt met bloedden. Ook voorkomt de hitte een infectie.

Of het IRL ook zou werken, geen idee. Maar vanavond zit ik weer LOST te kijken (ookal ken ik heel seizoen 1 al). Bijzonder goede serie

Verwijderd

Topicstarter
[/quote]Of het IRL ook zou werken, geen idee. Maar vanavond zit ik weer LOST te kijken (ookal ken ik heel seizoen 1 al). Bijzonder goede serie
[quote]

het is idd een hele goede serie ik heb net heel seizoen 1 achterelkaar gezien.
het gebeurt trouwens in exodus 3 van seizoen 1 als iemand het wil bekijken.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Het lijkt me vooral te doen om een infectie tegen te gaan, niet? Het bloeden kan je ook wel op andere manieren stoppen denk ik? Maar als je een infectie oploopt in de jungle en koorts krijgt etc, dan leg je het snel af.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Bij operaties gebruiken ze toch ook weleens lasers om mee te snijden? Voordeel daarvan is namelijk dat je niet zo'n bloederige operatie-ruimte hebt, omdat alle kapotgesneden bloedvaatjes meteen dichtgeschroeid worden.

Siditamentis astuentis pactum.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Dichtschroeien van vlees? Ik heb wel eens gehoord dat het een fabeltje is (bij bakken van vlees); het vlees wordt broos waardoor het juist eerder vocht verliest (aldus 'een' verhaal). In ziekenhuizen wordt het vlees bij een operatie opengesneden waarbij het opengesneden vlees wordt dichtgeschroeid tegen bloeden. Dit is dus weer in tegenspraak met het eerdere verhaal wat ik genoemd heb. Wat waarheid is? Zeg het maar. Operaties gebeuren nog steeds met dichtschroeien dus ik gok dat het laatste waar is.

Terug naar het buskruit.
Ik geloof dat het dichtschroeien lukt.

Maar de praktijk.... Allereerst buskruit op de wond. Dat zal flink bijten. Toevallig ervaring. Naar aanleiding van 'Mythbusters' van gisteravond heb ik vandaag 4 recepten van buskruit gemaakt. Ik heb een klein wondje aan m'n vinger en kreeg wat kaliumnitraat erop. Dat bijt behoorlijk (net als ordinair keukenzout).
Dan wordt het aangestoken. Flinke hitte ontstaat waardoor het omringende vlees flink 'gebraden' zal worden. Ongetwijfeld ook onprettig. Maar het doel was om de boel dicht te schroeien; in ieder geval beter dan doodbloeden. Die meuk is heet genoeg. Ik heb LOST nog niet gezien en weet dus niet hoeveel kruit er gebruikt is. Maar ik zou er de voorkeur aan geven om zo'n stevige dolk van mister-can't-walk-except-on-the-island-maar-ben-z'n-naam-kwijt even snel te verhitten met buskruit en dan de wond daarmee dichtschroeien.
Bij de verbranding van buskruit ontstaan helaas niet alleen gassen maar ook vaste stoffen. Die blijven ook in de wond achter. Deze vaste stoffen zijn zouten zoals kaliumsulfaat. Zouten zijn hygroscopisch en zullen vocht onttrekken aan de wond. Of dat goed of slecht zal werken, weet ik absoluut niet. Mogelijk heeft het nog andere effecten. Het dichtstollen van een wond komt door bloedplaatjes die lekraken en een stof vrijlaten die een soort 'web' maken waarin andere bloedlichaampjes vast komen te zitten. Opdrogen van die meuk maakt de korst. Dus misschien dat zout nog kan helpen ook.

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-11 10:08
Zout helpt voor reiningen van de wond, probeer maar eens als je bij de zee bent en een wond(je) hebt. Heeft het zelfde effect als jodium.
Het dichtschroeien van (open) wonden met vuur of een verwarmd object is heel "normaal", komt ook vaak voor in het leger als er geen arts in de buurt is. In ziekenhuizen gebeurt het ook.
Als je een slangenbeet hebt is daar de remedie voor om eerst de wondjes uit te zuigen net zoals bij een wespenprik en dan de wond dicht te laten schroeien.

Verwijderd

TRASH_LORD schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:12:
Zout helpt voor reiningen van de wond, probeer maar eens als je bij de zee bent en een wond(je) hebt. Heeft het zelfde effect als jodium.
Het dichtschroeien van (open) wonden met vuur of een verwarmd object is heel "normaal", komt ook vaak voor in het leger als er geen arts in de buurt is. In ziekenhuizen gebeurt het ook.
Als je een slangenbeet hebt is daar de remedie voor om eerst de wondjes uit te zuigen net zoals bij een wespenprik en dan de wond dicht te laten schroeien.
Ja het dichtschroeien met niet chemische elementen ja, rofl .. dichtschroeien met kruit..
uit indianen verhalen komt dat.

• TRASH_LORD
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:20:
[...]

Ja het dichtschroeien met niet chemische elementen ja, rofl .. dichtschroeien met kruit..
uit indianen verhalen komt dat.
Kruit is zowiezo ranzig slecht voor je het brandt namelijk niet geleidelijk zoals een stuk hout, het is in 1x een grote heftige spontane ontbranding. Dus je bent rijp voor een 2de of 3de graads verbranding oftewel je maakt het alleen maar erger en je houdt er een "mooi" litteken aan over.

offtopic:
En zelfs de indianen gebruikten het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door TRASH_LORD op 30-09-2005 23:27 ]

Verwijderd

TRASH_LORD schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:24:
[...]

Kruit is zowiezo ranzig slecht voor je het brandt namelijk niet geleidelijk zoals een stuk hout, het is in 1x een grote heftige spontane ontbranding. Dus je bent rijp voor een 2de of 3de graads verbranding oftewel je maakt het alleen maar erger en je houdt er een "mooi" litteken aan over.

offtopic:
En zelfs de indianen gebruikten het niet.
Inderdaad, ik heb me vergist .. het waren de 'cowboy' films

van bv. kruit een kogel 'gunpowder' kan je denk ik ook lelijke ontstekingen krijgen ook hoor, met al die kleine metaaldeeltjes, omg.. god mag weten wat er me je gebeurd als dat nog is in een bloedbaan zou belanden

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

TRASH_LORD schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:12:
Dat het allebei bijt wil nog niet zeggen dat het allebei ontsmet!

Jodium ontsmet, een zoutoplossing niet.
Waarom zou je een klein wondje moeten dichtschroeien? De wond wordt dan alleen maar groter met alle besmettingsgevaren van dien.

• TRASH_LORD
WFvN schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:34:
[...]

Dat het allebei bijt wil nog niet zeggen dat het allebei ontsmet!

Jodium ontsmet, een zoutoplossing niet.

[...]

Waarom zou je een klein wondje moeten dichtschroeien? De wond wordt dan alleen maar groter met alle besmettingsgevaren van dien.
Je kunt vuur of een verwarmd object gebruiken om een (hevige) bloedende wond dicht te laten schroeien om erger bloedverlies te voorkomen. Dit is wel een laaste redmiddel als er bv niet kan worden gehecht of geplakt kan worden. Zoutwater ontsmet niet maar reiningt, help btw ook het stelpen van de wond (ik heb het dan niet over een gat maar opervlakkig :) ). Zie ook mijn eerdere post voor info....

offtopic:
Ik had er bij moeten vermelden dat het niet om een klein wondje gaat.....

[ Voor 6% gewijzigd door TRASH_LORD op 30-09-2005 23:44 ]

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-12 20:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Dat het echte buskruit als wond dicht schroeier gebruikt kan worden is totale onzin!

Waarom? Ech buskruit heeft de hele nare eigenschap te ontploffen bij contact met een vuurbron. Buskruit brand niet, maar ontploft. ( leuk... is het bloeden wel gestopt, omdat je je arm eraf hebt geknald..... hehe )

Bij moderne op Nitrocellulose gedragen kruitsoorten zou dit wel kunnen. Dit soort kruit ontvlamt alleen, en zal onder geen beding ontploffen, tenzij onde hoge druk. ( in een patroon. )

Tja... buskruit ( zwartkruit ) bestaat wel voor een groot gedeelte uit houtskool... dit werkt wel gif opnemend, zoals norit.... maar gezond lijk het me niet...hehe ( zit namelijk ook nog zoiets in als Salpeter en Zwavel... niet echt gezond.... )

En ja ik heb er enige ervaring mee, heb het beide in huis. ( Verlofhouder )

[ Voor 7% gewijzigd door Shaggy op 30-09-2005 23:47 ]

Making an ass of myself since the 70's

• TRASH_LORD
shaggy8675 schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:45:
Dat het echte buskruit als wond dicht schroeier gebruikt kan worden is totale onzin!

Waarom? Ech buskruit heeft de hele nare eigenschap te ontploffen bij contact met een vuurbron. Buskruit brand niet, maar ontploft. ( leuk... is het bloeden wel gestopt, omdat je je arm eraf hebt geknald..... hehe )

Bij moderne op Nitrocellulose gedragen kruitsoorten zou dit wel kunnen. Dit soort kruit ontvlamt alleen, en zal onde geen beding ontploffen, tenzij onde hoge druk. ( in een patroon. )

Tja... buskruit ( zwartkruit ) bestaat wel voor een groot gedeelte uit houtskool... dit werkt wel gif opnemend, zoals norit.... maar gezond lijk het me niet...hehe

(Bus)kruit in samengeperste vorm/omhulsel ontploft in "losse" vorm brandt het probeer maar eens met een rotje. Een rotje wat niet opengemaakt is ontploft en een rotje wat je doormidden hebt gebroken brandt (net zoals magnesium maar dan zonder het felle licht).

Buskruit
nitrocellulose

[ Voor 7% gewijzigd door TRASH_LORD op 30-09-2005 23:55 ]

Verwijderd

WFvN schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:05:
Naar aanleiding van 'Mythbusters' van gisteravond heb ik vandaag 4 recepten van buskruit gemaakt.
Erm, hebben ze in de Europese versie soms die teksten "Do NOT attempt this at home, we are what you call....experts" er in zitten of zo ?

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

TRASH_LORD schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:48:
[...]

(Bus)kruit in samengeperste vorm/omhulsel ontploft in "losse" vorm brandt het probeer maar eens met een rotje. Een rotje wat niet opengemaakt is ontploft en een rotje wat je doormidden hebt gebroken brandt (net zoals magnesium maar dan zonder het felle licht).
Idd, heb je daar gelijk in. Alleen is de samenstelling van "echt" buskruit en vuurwerk buskruit wel iets anders.

Vuurwerk valt onder een andere catogorie kruithoudend materiaal als munitie en/of delen hiervan.
Simpel voorbeeld, in België mag iedere wapenhandel vele 1000den kilo's vurwerk hebben voor de verkoop, maar ze mogen maar maximaal 500kilo Zwartkruit in hun bezit hebben vanwege het gevaar.

En geloof maar dat ik met 20grain vuurwerk kruit echt geen kogel uit mijn loop krijg, zoals bij echt kruit wel degelijk het geval is.

Juist door de adetieven van het vuurwerk krijgt alles de mooie kleuren, etc.
Als in Enschede een munitie opslag lag met zwartkruit was de ramp nog veel erger geweest, dit spul is echt levens gevaarlijk.

Ik mag 3 kilo kruit thuis hebben ( nitro ) en maar 1 kilo zwartkruit..rara...

• TRASH_LORD
Offtopic:
Ik hoop dat je het wel veilig hebt opgeslagen, anders sta ik op een dag bij je aan de deur (zie sig)...

Ontopic:
Zie mij eerdere links:
De verbranding vindt snel plaats maar wordt pas explosief als het kruit opgesloten is in een kleine ruimte. De snelheid van verbranding in het mengsel blijft onder die van het geluid - buskruit detoneert niet. Detonatie=ontploffen.
Schietkatoen, nitrocellulose of cellulosenitraat is cellulose die door behandeling met een mengsel van geconcentreerd salpeterzuur en geconcentreerd zwavelzuur (nitreerzuur) op een groot aantal plaatsen een -NO2groep draagt, waardoor de stof brandbaar tot explosief wordt.

[ Voor 71% gewijzigd door TRASH_LORD op 01-10-2005 00:09 ]

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:53:
[...]

Erm, hebben ze in de Europese versie soms die teksten "Do NOT attempt this at home, we are what you call....experts" er in zitten of zo ?
Hij word er weer een voor in de statestieken....

Blijf met je poten van die rommel af als je niet weet waar je mee bezig bent. Daarmee gebeuren de grootste ongelukken...

En roep niet: "niet bij mij, want ik heb het op TV of Internet gelezen.... "

Dat is geen speelgoed... :(

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

TRASH_LORD schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:59:
Offtopic:
Ik hoop dat je het wel veilig hebt opgeslagen, anders sta ik op een dag bij je aan de deur (zie sig)...
offtopic:
Nitro kruit ligt in de kluis, Zwartkuit ligt buiten in mijn schuur.

Wil niet dat mijn kluis een drukvat word, en dan aan de andere kant van de stad terecht komt :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

shaggy8675 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:00:
[...]

Hij word er weer een voor in de statestieken....

Blijf met je poten van die rommel af als je niet weet waar je mee bezig bent. Daarmee gebeuren de grootste ongelukken...

En roep niet: "niet bij mij, want ik heb het op TV of Internet gelezen.... "

Dat is geen speelgoed... :(
Ehm... heren..... for the records.... docent scheikunde aan het woord

Voor alle duidelijkheid: Buskruit is niet zozeer explosief maar gewoon zeer heftig brandbaar. Prop je het in een afgesloten container dan wil het wel exploderen.

Ik heb het uitgevoerd in een zuurkast met afzuiging op een hittebestendige tegel zónder de meuk in een container te doen maar gewoon open en bloot op een tegel te leggen en dat alles achter veiligheidsglas.

Blaat rustig verder zou ik zeggen.

• TRASH_LORD
WFvN schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:05:
[...]

Voor alle duidelijkheid: Buskruit is niet zozeer explosief maar gewoon zeer heftig brandbaar. Prop je het in een afgesloten container dan wil het wel exploderen.

Ik heb het uitgevoerd in een zuurkast met afzuiging op een hittebestendige tegel zónder de meuk in een container te doen maar gewoon open en bloot op een tegel te leggen en dat alles achter veiligheidsglas.

Dat is dus precies wat ik de hele tijd zeg. Zie een paar posts/links van mij hierboven.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

WFvN schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:05:
[...]

Dus juist als Docent zou je toch beter moeten weten...

Plus dan nog eens het feit dat je strafbaar bezig bent met het maken en in het bezit hebben van Kruit/explosieven....

Ach ja, zal wel aan mij liggen.... toen ik studeerde haalde we het niet in ons hoofd...maar ja, tijden veranderen...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

shaggy8675 schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 23:45:
Geen ervaring met dichtschroeien maar die meuk is heet genoeg.
Waarom? Ech buskruit heeft de hele nare eigenschap te ontploffen bij contact met een vuurbron.
fout
Buskruit brand niet, maar ontploft. ( leuk... is het bloeden wel gestopt, omdat je je arm eraf hebt geknald..... hehe )
Helemaal fout
Bij moderne op Nitrocellulose gedragen kruitsoorten zou dit wel kunnen. Dit soort kruit ontvlamt alleen, en zal onder geen beding ontploffen, tenzij onde hoge druk. ( in een patroon. )
Euhm... dude.... ook buskruit hoort daarbij. Nitroglicerine is een ander verhaal
Tja... buskruit ( zwartkruit ) bestaat wel voor een groot gedeelte uit houtskool... dit werkt wel gif opnemend, zoals norit.... maar gezond lijk het me niet...hehe ( zit namelijk ook nog zoiets in als Salpeter en Zwavel... niet echt gezond.... )
Zwavel en salpeter zijn beiden irriterend maar verder niet echt giftig te noemen.
Dat blijkt..... :| heleboel ervaring.... :|

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

WFvN schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:14:
[...]

Geen ervaring met dichtschroeien maar die meuk is heet genoeg.

[...]

fout

[...]

Helemaal fout

[...]

Euhm... dude.... ook buskruit hoort daarbij. Nitroglicerine is een ander verhaal

[...]

Zwavel en salpeter zijn beiden irriterend maar verder niet echt giftig te noemen.

[...]

Ik zou zeggen ga naar je dichtsbijzijnde schietvereniging, en probeer het gewoon eens, leg bijde op je hand, de fik erin, en vertel ons je bevindingen, mag je je "theorie boeken" erbij houden, om te kijken of het in de praktijk klopt. :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

shaggy8675 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:13:
Dus juist als Docent zou je toch beter moeten weten...
Beter moeten weten in de zin van?.....
- meuk niet maken? B*llsh*t. Buskruit is verder niet gevaarlijk zolang je het 1) niet in te grote hoeveelheden maakt; ik heb het in porties van ongeveer 20 gram gemaakt; 2) je het niet in een afgesloten vat propt; 3) je de meuk niet opslaat

Ik ken óók goedjes waar ik me niet aan waag omdat dat gewoonweg te gevaarlijk is, zélfs in kleine hoeveelheden.
Plus dan nog eens het feit dat je strafbaar bezig bent met het maken en in het bezit hebben van Kruit/explosieven....
Om héél eerlijk te zijn zal me dat m'n r**t roesten áls het inderdaad al strafbaar is voor het onderwijs. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat verder niet weet.
Ach ja, zal wel aan mij liggen.... toen ik studeerde haalde we het niet in ons hoofd...maar ja, tijden veranderen...
Ga toch maar je schoolgeld terughalen of duik nog een keer met je neus in de boeken want véél dingen zijn je overduidelijk ontschoten.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:14:
[...]

No offence hoor, maar hoe kom jij als scheikundedocent aan weapons-grade black powder? Als sportschutter heeft shaggy er wél toegang tot klaarblijkelijk en wáárschijnlijk heeft ie dat ook wel eens los voor de gein in de fik gestoken..

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

shaggy8675 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:17:
Ik zou zeggen ga naar je dichtsbijzijnde schietvereniging, en probeer het gewoon eens, leg bijde op je hand, de fik erin, en vertel ons je bevindingen, mag je je "theorie boeken" erbij houden, om te kijken of het in de praktijk klopt. :)
Kerel, met buskruit heb ik ervaring. Welk kruit er in een patroon van een geweer zit, weet ik niet maar áls het buskruit is, is er qua explosiegevaar weinig aan de hand als je los kruit op je hand legt. De ernstige brandwonden die je eraan overhoudt heb ik het niet over want dat is heftig.... echt heftig.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Osiris schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:19:
[...]

No offence hoor, maar hoe kom jij als scheikundedocent aan weapons-grade black powder? Als sportschutter heeft shaggy er wél toegang tot klaarblijkelijk en wáárschijnlijk heeft ie dat ook wel eens los voor de gein in de fik gestoken..
Wie heeft het hier over weapons-grade black powder? Daar heb je mij niet over horen spreken

Voordat we allemaal verder gaan blaten:
De explosieve kracht van zwart kruit is daarom betrekkelijk gering. Het verbrijzelt naastliggende structuren niet (wat in de mijnbouw een voordeel kan zijn) maar duwt ze weg. De vrij hoge hoeveelheid vast residu na de explosie is een van de redenen dat zwart buskruit niet meer in geweerpatronen wordt gebruikt - de producten zijn sterk corrosief en tasten de loop aan; ook verraadt de grote rookwolk de plaats van de schutter onmiddellijk.

[ Voor 37% gewijzigd door WFvN op 01-10-2005 00:22 ]

• Osiris
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:21:
[...]

Wie heeft het hier over weapons-grade black powder? Daar heb je mij niet over horen spreken
Daar hebben we het echter wel degelijk over.. Ik las net dat je *zelf* buskruit gemaakt had, iets wat vrijwel nevernooitniet in de BUURT komt van 't echte stuff..

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Lees m'n edit

Buskruit =! kruit in wapens als ik wikipedia mag geloven. Ik heb géén wapenkennis maar weet wél dat het verhaal over de hoeveelheid vaste residu wáár is bij buskruit

[ Voor 125% gewijzigd door WFvN op 01-10-2005 00:24 ]

• Osiris
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:23:
Lees m'n edit

Buskruit =! kruit in wapens
Tegenwoordig niet meer nee, maar er zijn wel degelijk nog steeds schutters die met oudere wapens schieten die wél buskruit gebruiken... Verder ging dit topic over de serie Lost waarbij iemand een patroon gebruikt om aan buskruit te komen, dus ik neem aan dat we 't daar over hadden, patronen enzo :Y)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Osiris schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:25:
[...]

Tegenwoordig niet meer nee, maar er zijn wel degelijk nog steeds schutters die met oudere wapens schieten die wél buskruit gebruiken...
Ja, dat zal veel voorkomend zijn bij wapenverenigingen........ (zucht)
Verder ging dit topic over de serie Lost waarbij iemand een patroon gebruikt om aan buskruit te komen, dus ik neem aan dat we 't daar over hadden, patronen enzo :Y)
akkoord

• TRASH_LORD
WFvN schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:23:
Lees m'n edit

Buskruit =! kruit in wapens als ik wikipedia mag geloven. Ik heb géén wapenkennis maar weet wél dat het verhaal over de hoeveelheid vaste residu wáár is bij buskruit
Ik zal het nog 1x zeggen: We onderscheiden rookzwak kruit dat in moderne munitie wordt gebruikt en dat van nitrocellulose wordt gemaakt, en het ouderwetse zwarte buskruit.
Dus buskruit is van heel lang geleden en de kans dat je zo'n oude patroon vindt is nihil of je moet geluk hebben (even of het verhaal van de TS in te springen).

offtopic:
Ik zie het al je hebt wikipedia al bezocht....

[ Voor 7% gewijzigd door TRASH_LORD op 01-10-2005 00:29 ]

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

WFvN schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:18:
[...]

Beter moeten weten in de zin van?.....
- meuk niet maken? B*llsh*t. Buskruit is verder niet gevaarlijk zolang je het
1) niet in te grote hoeveelheden maakt; ik heb het in porties van ongeveer 20 gram gemaakt;
20 gram... weet je hoeveel kracht daarbij vrij kan komen? Ik gerbui zelf minder dan 1 gram om een loden bal van 10 gram met een dikke 400Mtr/sec weg te schieten... wta denk je wat er gebeurt met 20 gram als dat fout gaat?
2) je het niet in een afgesloten vat propt;
Jij bewaard het zeker in een petri schaaltje in je ijskast...
3) je de meuk niet opslaat
Wat doe je er anders mee?
Om héél eerlijk te zijn zal me dat m'n r**t roesten áls het inderdaad al strafbaar is voor het onderwijs. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat verder niet weet.
Doe dan eerst eens even wat vooronderzoek. Iedereen weet dat je geen explosieven mag bezitten zonder de daarvoor bestemde papieren, ook geen leraar op school. Het is gewoon strafbaar. ( maar dat hebben ze jou kennelijk ook niet verteld op je opleiding hehe ;) )
Ga toch maar je schoolgeld terughalen of duik nog een keer met je neus in de boeken want véél dingen zijn je overduidelijk ontschoten.
Gelukkig wel :) maar ik weet iig wel waar ik mee bezig ben qua veiligheid voor mezelf en mijn medemens. Dat kan ik niet zeggen van mensen die gaan experimenteren met dit soort zooi, en daarbij nog een voorbeeld functie uitoefenen ook....

Maar ja, ik hou het er hierbij voor gezien voor we echt gaan flamen, en de boel echt explosief word... of moet ik licht ontvlambaar zetten... ;)

edit:

[quote]Osiris schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:25:[/quote]

Tegenwoordig niet meer nee, maar er zijn wel degelijk nog steeds schutters die met oudere wapens

[quote]Ja, dat zal veel voorkomend zijn bij wapenverenigingen........ (zucht)
[/quote]

Ehh ja dus, bij sportschutters wereldwijd en bij Re-inactment groepen, het leger etc...

[ Voor 10% gewijzigd door Shaggy op 01-10-2005 00:40 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

TRASH_LORD schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:28:
[...]

Ik zal het nog 1x zeggen: We onderscheiden rookzwak kruit dat in moderne munitie wordt gebruikt en dat van nitrocellulose wordt gemaakt, en het ouderwetse zwarte buskruit.
Dus buskruit is van heel lang geleden en de kans dat je zo'n oude patroon vindt is nihil of je moet geluk hebben (even of het verhaal van de TS in te springen).

offtopic:
Ik zie het al je hebt wikipedia al bezocht....
Er is duidelijk een spraakverwarring in dit topic.

Aan de ene kant wordt de term 'buskruit' aangedragen in de topictitel. Buskruit is verder niet explosief als het niet opgesloten zit. Aan de andere kant heb je het LOST-verhaal waarbij een (denk ik) moderne patroon gebruikt wordt waar waarschijnlijk géén buskruit in zit maar een ander mengsel (waar ik geen ervaring mee heb) wat mogelijk wél explosief is (kan ik me nog slecht indenken maar goed, eerlijk is eerlijk, ik heb daar geen ervaring)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

shaggy8675 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:32:
20 gram... weet je hoeveel kracht daarbij vrij kan komen? Ik gerbui zelf minder dan 1 gram om een loden bal van 10 gram met een dikke 400Mtr/sec weg te schieten... wta denk je wat er gebeurt met 20 gram als dat fout gaat?
Meer dan genoeg.... mits in een afgesloten vat. En dat doe ik dus niet
Jij bewaard het zeker in een petri schaaltje in je ijskast...
Ik bewaar het NIET
Wat doe je er anders mee?
Wegens de problemen die ze bij Mythbusters hadden, heb ik 4 verschillende verhoudingen geprobeerd en aangestoken op een vuurvaste tegel (met de nodige veiligheidsmaatregelen) om te zien welke comibinatie het beste ontbrandde. (overigens heb ik geen gebruik gemaakt van een molen om de boel superfijn te maken; ik heb gewoon koolstofpoeder, zwavelbloem en kaliumnitraat-wat-ik-in-een-vijzel-fijngemaakt-heb gebruikt. Dat maakt de reactie ook wat trager.

Ik heb dus alleen op die manier getest en alles opgebrand (in aparte porties). Nogmaals: geen linke henkie aan het woord.
Doe dan eerst eens even wat vooronderzoek. Iedereen weet dat je geen explosieven mag bezitten zonder de daarvoor bestemde papieren, ook geen leraar op school. Het is gewoon strafbaar. ( maar dat hebben ze jou kennelijk ook niet verteld op je opleiding hehe ;) )
Ach, luister eens, als scheikunde docent mag ik weldegelijk spullen bezitten die de doorsnee Nederlander niet mag hebben. Ik denk dat weinig mensen Natrium, Kalium, witte Fosfor, Ether, Kaliumnitraat (okee, soms hoofdbestanddeel van kunstmest maar ik heb ook het veel effectievere Kaliumchloraat) e.d. in de kast hebben staan. En nee, dat heb ik niet thuis maar op het werk in daarvoor bestemde kasten.
Gelukkig wel :) maar ik weet iig wel waar ik mee bezig ben qua veiligheid voor mezelf en mijn medemens. Dat kan ik niet zeggen van mensen die gaan experimenteren met dit soort zooi, en daarbij nog een voorbeeld functie uitoefenen ook....
Als jij gaat beweren dat buskruit explosief is in de open lucht weet je blijkbaar niet genoeg.
Maar ja, ik hou het er hierbij voor gezien voor we echt gaan flamen, en de boel echt explosief word... of moet ik licht ontvlambaar zetten... ;)
Toch wil ik je wel adviseren om toch nog maar eens wat te zoeken naar buskruit, de ingrediënten en alle effecten van die stoffen/mengsels.

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 01-10-2005 00:43 ]

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

WFvN schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:40:
[...]

Meer dan genoeg.... mits in een afgesloten vat. En dat doe ik dus niet

[...]

Ik bewaar het NIET

[...]

Wegens de problemen die ze bij Mythbusters hadden, heb ik 4 verschillende verhoudingen geprobeerd en aangestoken op een vuurvaste tegel (met de nodige veiligheidsmaatregelen) om te zien welke comibinatie het beste ontbrandde. (overigens heb ik geen gebruik gemaakt van een molen om de boel superfijn te maken; ik heb gewoon koolstofpoeder, zwavelbloem en kaliumnitraat-wat-ik-in-een-vijzel-fijngemaakt-heb gebruikt. Dat maakt de reactie ook wat trager.

Ik heb dus alleen op die manier getest en alles opgebrand (in aparte porties). Nogmaals: geen linke henkie aan het woord.

[...]
[offtopic}

Moet je wat echt Buskruit hebben dan ;) ( voor test redenen )
GOEX FFg prima spul :)
[/offtopic]

• Osiris
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:26:
[...]

Ja, dat zal veel voorkomend zijn bij wapenverenigingen........ (zucht)
Aangezien ik niet aanneem dat shaggy bij mij op de vereniging zit, kan ik aannemen dat zwartkruit inderdaad nog veel voorkomt :Y) Da's namelijk al een 2 van de 2-score = 100% B)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nogmaals: buskruit is dus blijkbaar niet het goedje wat in moderne vuurwapens gebruikt wordt (wegens zeer begrijpbare redenen). Zolang jij geen dikke rookpluim uit je vuurwapen ziet komen, kan je er vanuit gaan dat je géén buskruit maar een ander mengsel in je vuurwapen hebt zitten.

• Osiris
  • Niet online
Dat hoef je mij niet te vertellen hoor :*

Magoed, anders maar weer ontopic? Wat er gebeurt met een wond wanneer je er nitro uit een modern patroon op strooit enzo :Y)

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

WFvN schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 01:08:
Nogmaals: buskruit is dus blijkbaar niet het goedje wat in moderne vuurwapens gebruikt wordt (wegens zeer begrijpbare redenen). Zolang jij geen dikke rookpluim uit je vuurwapen ziet komen, kan je er vanuit gaan dat je géén buskruit maar een ander mengsel in je vuurwapen hebt zitten.
Idd, we zijn het doel iets te ver voorbij gestreefd.

Elke moderne patroon gebruikt gewoon Nitro-kruit. Licht ontvlambaar.

Zou het kunnen...mmhh, denk het wel, is het gezond...lijkt me niet... is het pijnlijk... HELL YEAH...

Het grootste probleem zal zijn om de juiste lading te vinden om de wond dicht te schroeien.
Pak liever een stuk roodgloeiend metaal, is het meteen steriel, en dicht.

Kruit in enwond die ontlvlamt laat erg veel residu achter, en dit zal denk ik wel lekker gaan onsteken etc. etc.

Maar zou het kunnen...ja...denk het wel..

[ Voor 10% gewijzigd door Shaggy op 01-10-2005 01:17 ]

• Osiris
  • Niet online
Zit er tegenwoordig trouwens geen cordiet in patronen?
Cordite is a smokeless propellent explosive made by combining two high explosives: nitrocellulose and nitroglycerin. It has commonly been used in firearms since the early 20th Century.
Explosive beweren ze :)

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Osiris schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 01:21:
Zit er tegenwoordig trouwens geen cordiet in patronen?

[...]

Explosive beweren ze :)
Cordiet gebruiken ze veel bij de Marine geloof ik voor Obussen ( kruitzakken ) voor de grote boordkanonen...

Verwijderd

-edit, verkeerd gelezen

[ Voor 164% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 01:54 ]

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

En ik nog veel meer....

Nevermind :>

[ Voor 79% gewijzigd door Shaggy op 01-10-2005 02:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is het "spul" uit een kogel patroon (ik zeg maar geen naam voordat ik word afgekraakt)

en ik heb nog wat snapshots die kan ik dan nog posten VOOR, TIJDENS, NA :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 19:22 ]

Verwijderd

Het 'dichtschroeien' van wonden was in de middeleeuwen de standaard behandelwijze. Hier werd kokende olie voor gebruikt, of gewoon vuur.

Hierbij ging het overigens niet om het 'dichtschroeien', maar om de korstondige verwarming waardoor bacterien gedood zouden worden.

Totdat men er (bij toeval) achter kwam dat wonden veel beter genazen als ze gewoon open bleven.

offtopic:
Het dichtschroeien van vlees is inderdaad een broodje aap verhaal. Is een paar jaar geleden in de wetenschapsquiz aan bod geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 19:16 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De eerste film die ik me herinner waarin buskruit werd gebruikt voor wondverzorging was zo'n cowboyfilm(ik denk uit de jaren 60), waarin de hoofdpersoon een doorschot van een indianenpijl (ik geloof in de rechterschouder, het zou ook de linker kunnen zijn geweest natuurlijk) dichtschroeide (hij moest eerst wel de pijl er uit trekken natuurlijk), je zag mooi vuur uit de wondopeningen komen..

Ik kan me zelf trouwens niet voorstellen dat het blind dichtschroeien van een goed bereikbare wond beter zou zijn dan afdrukken en zeker afbinden van de bloedende vaten (zeker als het vaten met een grotere diameter zijn werkt het schroeien slecht). Waren ze trouwens aan het vluchten of zo, dat een snelle behandeling belangrijker was dan een adequate? Ik begrijp uit de beschijvingen van de serie dat de omstandigheden nogal primitief zijn, hechten lijkt me in dat geval inderdaad minder verstanding, maar het gebruik van kruit zou ik ook zeker niet aanraden... Verder kan ik me bijna niet voorstellen dat een "behandeling" hoe dan ook echt nodig was.

Ik heb helaas trouwens geen artikelen kunnen vinden waarin buskruit als wondverzorgingsmiddel word bekeken (maar 't is dan ook zeker geen standaard middel, maar inderdaad welbekend uit films). Wie geinteresseerd is, kan echter op de website/artikelendatabase van de gezondheidsinstituten van de VS meer info zoeken over bijvoorbeeld diathermische chirurgie, elektro-coagulatie en dergelijke (ook afbinden enzo natuurlijk)...

Verder is het zoals Osiris na mij schrijft misschien een goed idee om het maar uit te proberen (al lijkt een hond mij een geschikter proef"object" }) ;( )

[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 01-10-2005 19:58 ]

• Osiris
  • Niet online
Ik denk dat shaggy de proef maar eens op de som moet nemen met een stuk varkensvlees uit de winkel ofzo 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Waren ze trouwens aan het vluchten of zo, dat een snelle behandeling belangrijker was dan een adequate? Ik begrijp uit de beschijvingen van de serie dat de omstandigheden nogal primitief zijn, hechten lijkt me in dat geval inderdaad minder verstanding, maar het gebruik van kruit zou ik ook zeker niet aanraden... Verder kan ik me bijna niet voorstellen dat een "behandeling" hoe dan ook echt nodig was.
ze waren niet op de vlucht maar waren ver van het kamp en Jack (de enige doktor van het zooitje was er niet) en de wond was op zijn hoofd rechts boven van zijn slaap op zijn voorhoofd! en het gutste er werkelijk uit dus vandaar het dichtschroeien.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:16:
offtopic:
Het dichtschroeien van vlees is inderdaad een broodje aap verhaal. Is een paar jaar geleden in de wetenschapsquiz aan bod geweest.
ALs je deze vraag bedoelt Vraag 2: Aristoteles deed in zijn 'Traktaat over de Meteorologie' de aanbeveling vlees altijd goed heet aan te braden, want dan zou het malser en sappiger blijven. Had hij gelijk?
a. Ja, als je het vlees snel dichtschroeit, kan het vocht er niet zo gemakkelijk uit.
b. Ja, maar dat geldt alleen voor jong spiervlees.
c. Nee, het vlees behoudt meer vocht wanneer het op matig vuur gebraden wordt.

Dan zegt dat niks of het dichtschroeien al dan niet werkt. Het dichtschroeien van vlees is geen broodje aapverhaal hoor. Dat het vlees malser en sappiger blijft door dichtschroeien is iets essentieel anders :) . De quizmasters zelf geven bij hun antwoord ook al toe dat de kok (vandaar twee quotes van topkoks) het beste weet welke vleessoorten op welke manier gebraden moeten worden.

Heet braden heeft verwoestende gevolgen voor vlees. Dit begint bij 55 graden Celcius te krimpen om bij 75 graden Celsius te barsten. De eiwitten in het vlees stollen en het vlees, dat voor driekwart uit water bestaat, verliest - naarmate de temperatuur stijgt - steeds meer vocht. Het vlees wordt steeds taaier, totdat rond de 100 graden Celcius het bindweefsel uit elkaar begint te vallen. Heb je geluk, dan is het gemaltraiteerde vleeslapje nog redelijk te eten, maar het is in elk geval niet meer sappig of mals.Het snel dichtschroeien van vlees komt de vochthuishouding dus niet ten goede, integendeel. Het vlees wordt er droger door, al was het maar omdat het bij verbranding eerder poreuzer wordt dan dat je het voorziet van een waterdichte laag.
Het schroeien heeft voor de liefhebber wel een ander aangenaam effect. Er ontstaat een korst met een interessante chemische samenstelling die de vleeseter als lekker ervaart. Een smaaksensatie, die nog wordt versterkt door de relatieve hardheid van de korst ten opzichte van het zachtere interieur en een temperatuurverschil tussen beide. Er is daardoor gevoelsmatig meer te beleven aan een vlot dichtgeschroeid lapje.
De taaiheid en de smaak van vlees wordt in de eerste plaats bepaald door de structuur van het vlees en de hoeveelheid vet en bindweefsel. Jonge dieren smaken anders dan oudere dieren. Luie dieren zijn malser dan actieve dieren. De betere kok heeft hier oog voor en weet welke verwarmingsmethode tot welk resultaat leidt.

Topkok Pierre Wind
Wilt u enkele bereidingstips voor een smakelijk stuk vlees prijsgeven?
"Ik adviseer altijd om het vlees eerst op kamertemperatuur te brengen en het dan snel dicht te schroeien. Vocht en voedingsstoffen blijven dan optimaal behouden en het maakt het vlees sappiger en malser. Hierna is een bakpauze van ongeveer tien minuten aan te bevelen. Vervolgens moet het bakproces bij niet te hoge temperaturen plaatsvinden om opkrullen van vleesranden en aanbakken te voorkomen."
van http://www.nieuwekoeien.nl/prod04.html

Topkok Dirk delaRuelle
De entrecote wordt dichtgeschroeid aan een zijde, een kwart slag draaien en vervolgens aan de andere zijde dichtgeschroeid. Na het dichtschroeien wordt de entrecote naar een minder hete plek van de grill gelegd totdat het juiste punt van gaarheid is bereikt.
Leg de entrecote op een warme plaats om te rusten.
van http://users.pandora.be/d...tips%20en%20aanraders.htm

Verwijderd

Topicstarter
er is toch een verschil tussen vlees (spier) en bloedvaten/ voorhoofd, dus zouden er andere feiten gelden dan dit:
|:(

• under-world

under-world

ooh-la dots

Feit is dat een open ader echt wel dichtschroeit bij een sterke verhitting. Welke feiten gelden er dan volgens jou en wat bedoel je met die smiley ?

Dikke van Dale

dicht·schroei·en (ov.ww.)
1 door schroeien dicht laten gaan

edit:
lasertechniek in het ziekenhuis waarbij ze aders dichtschroeien is dus ook onzin ? Waarom staat het woord in de Dikke van Dale denk je ? Kom maar eens met bronnen die melden dat je aders of spierweefsel of bindweefsel NIET kan dichtschroeien. Onderbouw en benoem je punt anders is het lastig discussieren

[ Voor 102% gewijzigd door under-world op 01-10-2005 21:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
het feit dat het hier niet om vlees c.q. spier gaat maar om ander weefsel.

en jouw artikel is naar mijn mening te universeel het onderwerp verschilt redelijk en je kan er wel vergelijkingen mee trekken maar die zijn dan scheef denk ik.

het woord staat in het woordenboek omdat het een normaal werkwoord iets kan ook 'iets' anders zijn

en ik zeg niet dat lasertechniek onzin is of dat artikel van jouw maar alleen dat het niks toevoegt aan het antwoord of je een hoofdwond kan dichtschroeien met de materie uit een patroon of dat het hollywood verhaaltjes zijn.

en met die smiley bedoel ik dus dat we niet verderkomen
het draait allemaal om perceptie.;)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 21:21 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Feiten zijn feiten en het dichtschroeien van een wond werd in de middeleeuwen zoals door Hezik aan aangegeven volop gedaan. Volgens mij denk jij dat het bullshit is, heb jij totaal geen ervaring met koken en daarom wil jij nu dat het onzin is, maar dat is het dus niet. In die zin is het perceptie, dat ben ik met je eens. Maar je hoeft het natuurlijk niet te geloven. :o De medische term is trouwens cauterisatie

[ Voor 6% gewijzigd door under-world op 01-10-2005 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Feiten zijn feiten en het dichtschroeien van een wond werd in de middeleeuwen zoals door Hezik aan aangegeven volop gedaan. Volgens mij denk jij dat het bullshit is, heb jij totaal geen ervaring met koken en daarom wil jij nu dat het onzin is, maar dat is het dus niet. In die zin is het perceptie, dat ben ik met je eens. Maar je hoeft het natuurlijk niet te geloven.
kan jij dan met bewijs komen dat het dichtschroeien van wonden op die manier gebeurt en je
a niet last hebt van brandwonden (ik weet neit wat er gebeurt met je gezicht als je er wat "buskruit" op aansteekt
b je geen infectie krijgt
c je geen bloed vergiftiging krijgt

p.s. je moet trouwens niet zo 'snel op je tenen getrapt' reageren

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 21:30 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Dat je dan een brandwond krijgt en een kans op infectie spreekt toch voor zich dit meen je toch niet he :> . Ik ben niet op de tenen getrapt trouwens. :+
under-world schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 17:28:
Als je moet kiezen tussen doodbloeden of een schroeiplek dan zou het theoretisch volgens mij wel kunnen. In de praktijk is het meer een Hollywoodcliche
Dat het niet best is en een paardenmiddel daar zijn we het wel over eens allemaal in dit topic. MIjn standpunt is nooit geweest dat het gezond is ofzo dus ik ga dat ook niet verder onderbouwen. Jij twijfelde of het schroeien zelf uberhaupt werkte en dat heb ik onderbouwd.

In je topicstart staat dat de wond stopte met bloeden. Dat was de clou van die handeling; het laten stoppen met bloeden door haarvaten en aders dicht te schroeien, en dat is dus mogelijk. :)

[ Voor 27% gewijzigd door under-world op 01-10-2005 21:40 ]

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 21:27:
[...]

kan jij dan met bewijs komen dat het dichtschroeien van wonden op die manier gebeurt en je
a niet last hebt van brandwonden (ik weet neit wat er gebeurt met je gezicht als je er wat "buskruit" op aansteekt
b je geen infectie krijgt
c je geen bloed vergiftiging krijgt
Euhm, "niet last hebt van brandwonden", da's toch het hele idee van 'dichtschroeien'? Zorgen dat je 3e-graads brandwonden krijgt (aka verkoold), waardoor je (volgens Lost :P ) geen bloedingen meer hebt?
Infectie lijkt me niet echt aan de orde, 't wordt probably heet zat om elke ziektekiem meteen de nek om te draaien.
Bloedvergiftiging lijkt me niet 100% relevant als je aan 't doodbloeden bent :P

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 20:38:
[...]

ze waren niet op de vlucht maar waren ver van het kamp en Jack (de enige doktor van het zooitje was er niet) en de wond was op zijn hoofd rechts boven van zijn slaap op zijn voorhoofd! en het gutste er werkelijk uit dus vandaar het dichtschroeien.
Vermoedelijk simuleerden ze dus een bloeding van de slaapslagader (arteria temporalis superficialis (best een grote diameter voor zover ik weet 1,5-2 mm) Ik vraag me af of simpelweg dichtschroeien met kruit zou werken(net als de TS, ik denk trouwens dat het zeker niet altijd (lang genoeg) zou werken in dit geval). Ik denk dat die dokter ervoor had gekozen (gericht) af te drukken ;)
Osiris schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 21:38:
[...]

Euhm, "niet last hebt van brandwonden", da's toch het hele idee van 'dichtschroeien'? Zorgen dat je 3e-graads brandwonden krijgt (aka verkoold), waardoor je (volgens Lost :P ) geen bloedingen meer hebt?
Infectie lijkt me niet echt aan de orde, 't wordt probably heet zat om elke ziektekiem meteen de nek om te draaien.
Bloedvergiftiging lijkt me niet 100% relevant als je aan 't doodbloeden bent :P
Dan moet je het natuurlijk na het verbranden wel schoon en zo houden, iets dat in het ziekenhuis (op een daarvoor ingerichte afdeling) al lang niet altijd lukt, laat staan in de rimboe (dat weet Osiris trouwens best denk ik). Of hoe wil je die kiemen weg blijven houden? Je kunt natuurlijk blijven schroeien ;) Maar mogelijke infectie is natuurlijk wel beter dan zeker doodbloeden.

Er wordt behoorlijk wat geschroeid in de Nederlandse OKs trouwens

[ Voor 57% gewijzigd door begintmeta op 01-10-2005 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat we er nu allemaal wel uit zijn na een aantal perceptie/miscommunicatie incidenten :9

kortom:
Dat het niet best is en een paardenmiddel
en dus wel kan met nadelen van dien en niet in de medische wetenschap word gebruikt alleen in geval van nood en bij nniet beter kunnen

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Sinergy schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 17:20:
Swartzernegger deed dat toch ook in Predator? :D
offtopic:
Ook in een andere hersenloze actiefilm, Rambo. Predator weet ik niet zeker...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Volgens mijn survival-boeken is buskruit niet bruikbaar bij bloedende wonden, omdat nat kruit niet verbrandt. Moderne vuurwapens gebruiken echter nitro-kruit (nitrocellulose en andere stoffen) die wel kunnen ontbranden in zo'n geval. Het gebruiken van dit kruit bij het dischtschroeien van wonden staat vermeld als een extreme maatregel, omdat dit (bij onoordeelkundig gebruik) het risico van infectie met zich meebrengt.
Pagina: 1