Toon posts:

[19" TFT] - VP191b - goedekoop / miskoop of ander scherm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zeer benieuwd naar reacties over dit scherm. Ik ben zeer geïnteresseerd in dit scherm echter las ik bepaalde dingen die mij minder aanspraken.

Voor info: http://graphics.tomshardware.com/display/20050526/index.html

Ik las van iemand hier dat hetzelfde model nummer niet inhoud dat je het goede scherm te pakken hebt. Zo heb je modellen met 8 ms / 16 ms en zelfs 25 ms met hetzelfde model nummer?? Graag zou ik willen hoe je toch de 8 ms versie te pakken kan krijgen (expliciet aan de verkoper kenbaar maken? (8 ms GTG neem ik aan voorzover ik op tomshardware heb kunnen achterhalen?).

Ik gebruik de monitor in deze volgorde:
- Programmeren
- Gamen
- Video's

Omdat ik de gehele dag achter een scherm zit wil ik graag dat dit een goed scherm is. Probleem wat ik gelezen heb zijn de native resoluties. Dit houd in dat je scherm er kut uit komt te zien wanneer het in een lagere resolutie gedraaid word? Ik zou graag hier ook reacties op willen hebben of dit met dit scherm ook het geval is. Ik heb nu nog een "minder" goed systeem met een GF 4 TI 4200 (echter over niet al te lange tijd zal dit gehele systeem vervangen worden en er zal een betere videokaart in komen (x800 of hoger)).

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties op dit scherm. Ik wil niet meer dan 600 euro uit geven. Mocht er een scherm zijn dat beter is dan dit scherm onder de door mij gestelde prijs ga dan gerust je gang en leg uit waarom het scherm beter is (uiteraard met feiten en cijfers).

Ik wil heel graag dat ik een goed scherm koop. Ik heb nu een 17" CRT van LiteOn en ik krijg na te lange tijd gewoon pijn in mijn ogen (wat uiteraard niet de bedoeling is vanwege de tijd die ik er achter spendeer). Vandaar dat ik mij zorgen maak over de aanschaf. Ik wil geen scherm dat ik na 1 jaar alweer weg doe. Het scherm moet minimaal 3 jaar mee.

Er normaal op werken zal geen probleem zijn. Ik vind het belangrijk dat ik er goed games mee kan draaien. Geen last van ghosting (las dat dit al lang niet meer ter sprake is). Geen last van schokkerig beeld bij snelle reacties. Ik hoop dat iemand mij hier over kan informeren!

Alvast hartelijk bedankt!

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
Van de VP191 zijn er inderdaad 3 versies, 25ms, 16ms, en 8msGTG.
De enige manier om ze uit elkaar te houden is dus het aantal ms(en een of ander nummer dat op de monitor staat, maar dat zie je niet op de sites).

De 8ms-versie zou wel aardig geschikt zijn voor jou(hangt er ook wel een klein beetje van af hoe veeleisend je met games bent, maar het is de snelste all-round monitor).
Maar als je geld wilt besparen, dan kan je beter voor de Belinea 101920 (ref. 111919) gaan.
Die heeft een iets nieuwer paneel dan de VP191, maar presteert even goed.
Het grote voordeel van de Belinea is echter dat ie zo'n €150,- goedkoper is.
Als je voor deze Belinea gaatm dan moet je trouwens wel letten op het ref-nummer, want ook van de 101920 is er een 25ms-versie geweest.

Voor meer informatie over de 101920(en als je goed zoekt ook over de VP191): [rml]Yokozuna in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 11"[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
Heb in het forum het één en ander gelezen. Blijkt dat niet iedereen zo lovend is over de belinea vergeleken met de VP191b (back light problemen, dode pixels, lelijk / cheap uiterlijk). Ik ben redelijk veel eisend echter kwam ik er met zo'n fps scherm tooltje achter dat ik behoorlijk wat frames mis (heb een minuut gemeten en miste 30 fps met een load van 30 / 40%, weet niet of dit normaal is). Het race autootje met iets met "socks" verschijnt om de 3 of 4 seconden happerig op mijn beeld. Monitor draait momenteel op 60 Hz maar weet zeker dat dit geen goede monitor is (huidige).

Ik heb trouwens een dealer gevonden in de buurt van mij en volgens mij is dit de VP191b 8 ms:
http://www.micro-square.n...6D5D0041BDDA?OpenDocument

Ik snap alleen niet wat ze met hun pixel policy bedoelen:
Pixel - Policy: >0 Pixels Black/White, >5 Sub Pixels Red, Green, Blue
Kan iemand mij dit uitleggen?

Ik zie trouwens dat het artikel nummer er op staat!
Artikel nr: 41.078.168 (kan iemand dat misschien vergelijken met zijn VP191b?)

• n-i-x
De Belinea heeft inderdaad een beetje bleeding, maar de Viewsonic VP191 heeft dat ook:
Afbeeldingslocatie: http://img122.imageshack.us/img122/2509/d3dunkel1jq.jpg
Dit plaatje zwerfte een tijdje geleden op internet rond, en in de bovenste rand zie je vrij duidelijk bleeding.
Dode pixels kan je bij elk scherm krijgen, maar Viewsonic heeft inderdaad betere garanties ervoor.
Maar je kan(als je em via internet bestelt) gebruikmaken van de wet 'kopen op afstand', wat inhoud dat je de monitor na 7 dagen zonder opgave van reden terug mag sturen.
Je moet dan wel de verzendkosten betalen, maar dan heb je tenminste geen dode pixels...

Verder is er het uiterlijk...
De Viewsonic ziet er inderdaad mooier uit, maar of dat een echt obstakel voor je wordt moet je zelf maar beslissen.
Persoonlijk zou ik €150,- voor het uiterlijk nogal duur vinden, maar als jij er anders over denkt dan moet je gewoon voor de Viewsonic gaan.

Die pixel-policy van Viewsonic(die je in je post hebt gezet), houd in dat je geen compleet zwarte of witte pixels kan krijgen, maar wel 5 dode subpixels.
Dit is iets strenger(en voor jou dus beter) dan de Iso-nogwat-class 2 die de meeste andere fabrikanten volgen.

Hier kan je trouwens een beetje vergelijken hoe het met de ghosting(bij dat autotje) en met de inkijkhoek en de kleuren enzo zit.

[ Voor 12% gewijzigd door n-i-x op 30-09-2005 21:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het zowiezo een moeilijke keuze hoor. Ik zal zeker nog vele reviews gaan lezen maar ik heb misschien nog wel een "kleine" vraag.

Als een pixel uitvalt is het toch automatisch zwart? Of kan er alleen een specifieke kleur uitvallen (omdat ik anders die 5-sub pixel RGB niet begrijp).

Valt met trouwens op in die URL die je poste staat tevens een BenQ FP91V die het, als ik die tests bekijk, niet slecht doet.

http://www.lesnumeriques....mo1=36&p1=391&ma2=48&ph=2

- BenQ wint het in de ghosting test
- BenQ wint het in de 2e test
- BenQ heeft meer contrast in de 3e maar vraag me af of dat positief is (volgens mij niet)
- Film Detail 4e test is VP191b zwarter (voor zover ik dat kan zien).
- Kleuren in 5e test staan hoger bij BenQ (is dat positief?)
- Kleuren in 6e test staan tevens hoger bij BenQ (is dit positief?)
- In de 7e test lijkt het er op dat de BenQ een groter kleuren bereik heeft
- VP191b heeft betere inkijk

Als je deze punten bekijkt zou je haast meer informatie moeten gaan zoeken over de BenQ FP91V :). Vind het altijd zeer moeilijk dit soort dingen. Het is niet zomaar een aanschaf helaas...

PS. Moet er wel bij zeggen dat die reactie test misschien met een kuttere camera is genomen bij de ViewSonic (als je kijkt naar de 1e test zie je verticale lijnen lopen die volgens mij van een kutte camera komen).

PS2. De BenQ is zelfs krap 200 euro goedkoper!

• n-i-x
Testjes 5(voor kleurkalibratie) en 6(na kleurkalibratie) geven de kleurafwijking aan.
Zolang alles onder de 3 is dan zal je geen duidelijke kleurafwijking zien.
Jammer genog haalt geen van de twee voor kalibratie die deltaE van 3(ik ga er even van uit dat je geen kleursensor hebt, die kosten ongeveer evenveel als een monitor), maar de Viewsonic doet het wel een stuk beter.
Verder een nadeel van de Benq dat je niet uit die test kan halen, is dat het contrast slecht is (VP191)
Als je vooral een game-monitor wilt hebben, dan kan je beter voor de 930BF gaan, die is nog sneller dan de Benq, heeft ongeveer hetzelfde contrast als de Viewsonic, en loopt dan alleen op inkijkhoek achter.

Als je vooral games speelt lijkt het me een mooie monitor, maar als je ook wel eens met een groepje mensen een film wilt kijken dan is een monitor zoals de VP191 of de 101920 beter vanwege de grotere inkijkhoek.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een reeks testen gevonden in juni van dit jaar en er kwam uit dat de VP191b de onbetwiste winnaar was:
http://www.behardware.com...vey-4-8-ms-tn-ips-va.html

Ik heb echter gelezen dat de VP191b weg gaat en dat zijn grote broer de dienst gaat uit maken: VP930. Ik heb echter geen reviews meer kunnen vinden van de VP930 (is ie nog niet uit? Ik kan hem namelijk al wel bestellen. Zal wel het feit zijn dat het al redelijk laat is hier :P). De VP930 is van 800:1 naar 1000:1 gegaan om een dieper zwart te krijgen. Zal je hier nog minder last van ghosting hebben? Het blijkt dat er maar 1 versie van de VP930 uit komt namelijk de 8 ms versie... Zal morgen proberen de verschillen tussen de VP191b en de VP930 te achter halen om te kijken wat de beste keus is tussen deze twee.

• n-i-x
Review van de Belinea 101920(8ms)
Sorry dat ik weer iets over de Belinea zeg, maar de Belinea heeft hetzelfde paneel als dat in de VP930 komt, dus als je de VP930 overweegt is het wel intressant om die review door te lezen.
Behardware zegt dat ghosting een heel erg klein beetje minder lijkt te zijn, maar het contrast is niet echt hoger geworden.
Uiteindelijk blijkt het nieuwe paneel gewoon zowat gelijk aan de oude te zijn, dus dan heeft de VP930 geen voordelen lijkt me.
Let ook op de voet van de VP930, die steekt nogal idioot ver naar achteren uit.(aangezien je het al had over het slechte uiterlijk van de Belinea enzo...)

Verwijderd

Topicstarter
Geen probleem dat je de belinea steeds naar voren brengt hoor, ik wil gewoon een goede monitor en ben blij dat je mij veel weet te vertellen over van alles en nog wat.

Als ik de plus en minpunten van de bilinea vergelijk met de VP191b:

Belinea:
+ Multi-use
+ Ergonomics
+ Viewing angles (170 neem ik aan)
+ Contrast
- Afterglow > fast TN's
- Design
- Twinkling effects in movies

VP191b:
+ Very good for games
+ Very good for movies
+ Very good for picture editing
+ Ergonomics
- Quiet expensive
- A few unperfect results
- Old design (design i.p.v desing zoals het op de website staat neem ik aan).
- Plastic bezel

Als we het 1 en ander weg strepen:
+ Ergonomics komt in beide voor
+ Viewangles zijn hetzelfde bij de VP191b en de Belinea
- De twinkling effects bij de Belinea, er wordt niet vermeldt of dit bij alle movies is of bij enkele (de VP191b had bij een scene van de Matrix een heel slecht resultaat terwijl in andere movies er niets op aan te merken valt behalve wat ongebruikelijke kleuren zwart).
- Design kunnen we in beide wegstrepen echter ben ik meer tevreden over het design van de VP191b dan de Belinea.

Nu zijn er dan nog steeds een paar punten waar ik niet een goed beeld van heb. De belinea geeft het volgende weer: Afterglow > fast TN's. Dit houd in dat wanneer je games speelt je een gloed achterlaat? Ik zie dit probleem namelijk niet terug bij de VP191b.

De multi-use van de Belinea houdt dit in dat dit tevens "very good" is in alle opzichten? De video is in iedergeval een tandje minder vergeleken met de VP191b.

Ik vergat trouwens te melden dat het aantal kleuren ook belangrijk is. Naast programmeren maak ik tevens websites waarbij het belangrijk is dat ik de juiste kleuren kan zien (en niet 500.000 kleuren mis (16.7 - 15.2 = 0.5 miljoen). De monitors die we hier hebben gezien hebben allemaal 16.7 miljoen kleuren dus dat is geen probleem.

Ik vind het nog steeds een lastige keuze. De native resoluties zeggen eigenlijk dat je nooit moet spelen in een andere resolutie dan de native resolutie omdat het anders er gewoon te brak voor woorden uit ziet. Echter als ik binnenkort een nieuw systeem heb zal dit toch niet meer het geval zijn. Echter over een jaar of 2 (na het nieuwe systeem) zal het niet meer mogelijk zijn om alles op 1280x1024 te draaien... (wat inhoud dat het er niet meer uitziet). Echter monitoren die alle resoluties ondersteunen zijn stervens duur :/.

• n-i-x
De Belinea is inderdaad iets minder snel dan de allersnelste TN's, maar dan vergelijken ze ook een 8ms GTG(voor de Belinea) met een 4msGTG ofzo.
De VP191 is volgens hun ook langzamer dan de Allersnelste TN's:
de VP191 krijgt 4/5 voor games, en de overdrive TN's krijgen 4,5/5

Uit Behardware's review van de 101920 kan ik opmaken dat de Belinea zowat gelijk presteert aan de VP191, en dat de enige verschillen zijn, dat de VP191 duur is, een betere pixelgarantie bied, en een iets hoger contrast haalt(700:1 vs 600:1), terwijl de Belinea een iets minder goed uiterlijk heeft.

Als je echt 16,7 miljoen kleuren wilt hebben, dan valt de TN wel af, dus is overdrive MVA)zoals de VP191 en de 101920' het snelste wat je kan krijgen.
Verder denk ik niet dat je er iets aan hebt om te wacthen op de VP930 aangezien het nieuwe paneel toch geen verbeteringen brengt.
Eigenlijk kan je dus kiezen tussen de Belinea 101920 en de Viewsonic VP191.

Verder over het native-resolutie gebeuren:
De videokaarten van tegenwoordig leveren steeds minder FPS in voor een hogere resolutie, en steeds meer voor iets hogere kwaliteit effecten of filters ofzo.
Door, in plaats van een lagere resolutie, over een tijdje te kiezen voor iets minder details kan je dit probleem op zijn minst een jaar, mischien wel langer omzeilen.
Verder kan je, als je je monitor op DVI aansluit, het interpoleren ook door je videokaart laten doen.
Het beeld ziet er dan wel iets minder goed uit dan in de native-resolutie, maar bij de meeste monitoren is het verschil een stuk minder groot als je het softwarematig laat doen(door het 2d-gedeelte van de videokaart dus).

[ Voor 32% gewijzigd door n-i-x op 01-10-2005 14:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat de VP191b ook een Overdrive monitor was? Tenminste dat kan ik uit de titel van tomshardware halen "ViewSonic Overdrive LCDs". Of zijn het geen TN displays? Wat is het verschil tussen een TN display en de VP191b (er van uitgaande dat de VP191b geen Overdrive TN display is). De snelheid en het minder aantal kleuren?

Zijn er trouwens meer websites (zoals die franse) dat je kan zien hoe de monitor er in real-life uitziet met gespeelde games of iets dergelijks erop? Vind het wel interessant om wat shotjes hiervan te zien.

Zijn de belinea en de VP191b de beste monitors op dit moment? Of zijn er nog andere monitors die misschien iets minder goed of misschien zelfs beter zijn dan de VP191b / Belinea?

• n-i-x
De VP191 en 101920 zijn overdrive MVA's, die zijn iets langzamer dan overdrive TN's, maar ze hebben betere kleuren, meer kleuren, en een grotere inkijkhoek.
Er zijn ook nog overdrive PVA's die ook goede kleuren en kijkhoek hebben, maar die zijn niet zo snel.

De 101920 en de VP191 zijn op het moment de beste all-round monitors:
Ze zijn vrij snel, iets minder snel dan Overdrive TN's, maar hebben wel een grote inkijkhoek.
Het contrast en het beetje backlight leakage zorgt er ook voor dat het stilstaande beeld net iets minder goed is dan dat van een PVA, maar het is nog altijd beter dan bij een TN.

Ik weet behalve die franse site geen site waar je monitoren mee kunt vergelijken.

Verwijderd

Ik heb nog niet zo lang geleden de VP191s verkocht.

Redenen:

- backlight bleeding
- zwart is niet 100% zwart
- scherm is 19 inch en hangt in de lucht (moet je van houden)
19 inch vergt een inspaning bij het kijken, hoofd draaien. Mocht je 17 inch gewend zijn nu,
dan kan het zijn dat het een afknapper wordt.
- De VP191s heeft een zilveren rand (ruw) die kan reflecteren met (zon)licht.
- De kleuren van de VP191s zijn niet uniform en je het scherm heeft net als de eizo S1910 last
van een "blickenwinkel" probleem. (zoek maar op prad.de wat ik daarmee bedoel. Maar
het gaat erover dat kleuren, met name blauw "verlopen" bij het draaien van je hoofd.)

Nu ben ik in het bezit van een Eizo L568-AS.
Hier ben ik veel en veel blijer mee!

Ik heb 1 tip voor je. Ga naar een winkel en bekijk het scherm voor je hem koopt.

• n-i-x
Nog twee vraagjes aan Session1978:
Heb je helemaal geen last meer van de problemen die je met de VP191 had?
De L568AS lijkt een monitor met een PVA paneel te zijn.
En aangezien PVA eigenlijk gewoon Samsung MVA is, en de S1910 ook een PVA is lijkt het me wat vreemd als je dat kleurverloop niet hebt.
Verder lijkt een PVA zonder overdrive me toch wel wat langzamer dan een Overdrive MVA.

De tip die je onderaan in je post noemt lijkt me inderdaad wel een goede, subjectieve waarnemingen zeggen veel meer dan specs.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik reviews lees over de VP191s zijn die allemaal goed :X. Ik weet niet of er een groot verschil is tussen de VP191s en de VP191b maar volgens mij moet dit wel mee vallen lijkt mij! Ik denk dat ik zeker naar de winkel ga om te kijken of het een beetje een goed scherm is of niet maar ik wordt er niet vrolijker op in ieder geval... Kan het niet zo zijn dat jouw monitor "toevallig" deze problemen had? Of ken je meer van dit soort gevallen? Lijkt mij niet normaal in ieder geval.

Over het zonneschijn probleem: Ik leef momenteel in een donkere zolder kamer maar hoop met zo'n flat screen dit minder te hoeven doen omdat het gewoon irritant werkt. Vandaar dat mijn voorkeur ook ging naar de VP191b omdat dit geen glasplaat is maar een scherm wat veel minder reflecties geeft.

Ik ben nu 17 inch gewend maar de monitor staat nu wel heel dicht bij mij hoofd. Ik wil dit scherm verder naar achteren zetten en dat zou met een flatscreen zeker moeten kunnen (centimeter of 10 / 20 verder naar achteren), zodat je automatisch minder last moet krijgen van het feit dat het een 19" scherm is lijkt mij.

Dat backlight bleeding he ik krijg de indruk dat het ontzettend vaak voorkomt! Waar ik HELEMAAL niet gelukkig mee ben!! (Met TFT schermen in het algemeen wel te verstaan). Enige manier is om dit in de winkel te testen? Kan iemand mij misschien aan wat shotjes helpen met backlight bleeding zodat ik bekend raak met het fenomeen?

Hoe meer ik lees hoe meer geirriteerd ik raak (specs die niet kloppen) en hoe minder goed ik weet wat ik moet kopen! :X

Verwijderd

XiN schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:08:
Nog twee vraagjes aan Session1978:
Heb je helemaal geen last meer van de problemen die je met de VP191 had?
De L568AS lijkt een monitor met een PVA paneel te zijn.
En aangezien PVA eigenlijk gewoon Samsung MVA is, en de S1910 ook een PVA is lijkt het me wat vreemd als je dat kleurverloop niet hebt.
Verder lijkt een PVA zonder overdrive me toch wel wat langzamer dan een Overdrive MVA.

De tip die je onderaan in je post noemt lijkt me inderdaad wel een goede, subjectieve waarnemingen zeggen veel meer dan specs.
http://www.prad.de/board/thread.php?threadid=20258

Bekijk deze thread maar eens. Daar staat het verloop in genoemd. Ik heb dit ook
ervaren met de VP191s. De L568-AS is volgens mij geen overdrive, misschien dat het
daar aan ligt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 18:12:
Als ik reviews lees over de VP191s zijn die allemaal goed :X. Ik weet niet of er een groot verschil is tussen de VP191s en de VP191b maar volgens mij moet dit wel mee vallen lijkt mij! Ik denk dat ik zeker naar de winkel ga om te kijken of het een beetje een goed scherm is of niet maar ik wordt er niet vrolijker op in ieder geval... Kan het niet zo zijn dat jouw monitor "toevallig" deze problemen had? Of ken je meer van dit soort gevallen? Lijkt mij niet normaal in ieder geval.

Over het zonneschijn probleem: Ik leef momenteel in een donkere zolder kamer maar hoop met zo'n flat screen dit minder te hoeven doen omdat het gewoon irritant werkt. Vandaar dat mijn voorkeur ook ging naar de VP191b omdat dit geen glasplaat is maar een scherm wat veel minder reflecties geeft.

Ik ben nu 17 inch gewend maar de monitor staat nu wel heel dicht bij mij hoofd. Ik wil dit scherm verder naar achteren zetten en dat zou met een flatscreen zeker moeten kunnen (centimeter of 10 / 20 verder naar achteren), zodat je automatisch minder last moet krijgen van het feit dat het een 19" scherm is lijkt mij.

Dat backlight bleeding he ik krijg de indruk dat het ontzettend vaak voorkomt! Waar ik HELEMAAL niet gelukkig mee ben!! (Met TFT schermen in het algemeen wel te verstaan). Enige manier is om dit in de winkel te testen? Kan iemand mij misschien aan wat shotjes helpen met backlight bleeding zodat ik bekend raak met het fenomeen?

Hoe meer ik lees hoe meer geirriteerd ik raak (specs die niet kloppen) en hoe minder goed ik weet wat ik moet kopen! :X
Backlight bleeding zie je pas als goed de omgevingsverlichting uit is.
In ee donkere kamer dus. Moeilijk om dat in een winkel te bekijken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 18:12:

Ik heb zelf de Belinea gekocht en daar heb ik wonder boven wonder helemaal GEEN last van backlight bleeding. Als ik een zwart plaatje fullscreen zet en dan alle lampen uit dan is het scherm egaal zwaart. Zelfs bij de randen. Misschien dat dan toch de Belinea weer een optie voor je is. Maar aan de andere kant, er zijn ook verhalen van veel backlight bleeding bij Belinea......

• n-i-x
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 18:31:
[...]

http://www.prad.de/board/thread.php?threadid=20258

Bekijk deze thread maar eens. Daar staat het verloop in genoemd. Ik heb dit ook
ervaren met de VP191s. De L568-AS is volgens mij geen overdrive, misschien dat het
daar aan ligt?
Het lijkt me vrij sterk dat het aan overdrive ligt; overdrive doet iets met bewegende beelden, niet met stilstaande beelden.

Heb je er met de L568-AS helemaal geen last van, of heb je het pas bij een grotere inkijkhoek?
Ik mer het hier ook wel een beetje(Fujitsu MVA), maar pas bij zo'n 45 graden, dus echt last heb ik er niet van.

• n-i-x
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 18:52:
[...]

Ik heb zelf de Belinea gekocht en daar heb ik wonder boven wonder helemaal GEEN last van backlight bleeding. Als ik een zwart plaatje fullscreen zet en dan alle lampen uit dan is het scherm egaal zwaart. Zelfs bij de randen. Misschien dat dan toch de Belinea weer een optie voor je is. Maar aan de andere kant, er zijn ook verhalen van veel backlight bleeding bij Belinea......
Uit de userreviews kan ik opmaken dat de meeste VP191's en 101920's een beetje backlight leakage hebben(zie ook die foto die ik eerder gepost heb, daar zie je aan de bovenkant backlight leakage).

Monitoren zonder backlight leakage zijn mogelijk, want de leakage schijnt te worden veroorzaakt doordat de behuizing van de monitor te veel tegen het paneel aandrukt.
Ook lijken PVA's(onafhankelijk van in wat voor monitor ze zitten) er totaal geen last van te hebben als ik naar de userreviews en andere reviews kijk.
Als je dus niks om snelheid zou geven dan ga je gewoon voor een PVA'maar ik begrijp van de topicstarter dat ie ook wel aardig wilt gamen, en dan is de VP191 of de 101920 toch de beste keuze.

Hier kan je een aardige review vinden met foto's van de (eventuele) backlight leakage.
De Dell in die review bevat een AUO-paneel, en dus kan je op een VP191 of op een 101920 ongeveer evenveel leakage verwachten.

Als je een snelle monitor wilt hebben zonder waarneembare leakage(zekerheid dat je het niet hebt) die ook nog een grote inkijkhoek heeft, dan zou je volgens die review moeten wachten opp de 970P, die binnenkort in nederland uitkomt voor zo'n €550,-

Verwijderd

Topicstarter
Misschien ben ik blind hoor maar ik zie geen backlight leakage in de door jouw gegeven URL :/ (doelt toch op de effen zwarte plaatjes?).

Enig idee trouwens wanneer de 970P uit komt? Het blijft toch afwachten of hij zo goed presteert als dat ze zeggen natuurlijk. Ik denk dat ik nog wat reviewtjes ga lezen van de Belinea en de VP191b en dan moet ik maar een knoop doorhakken :|

• n-i-x
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 18:28:
Misschien ben ik blind hoor maar ik zie geen backlight leakage in de door jouw gegeven URL :/ (doelt toch op de effen zwarte plaatjes?). ...
...
En dan zijn er nog mensen die durven te beweren dat een LCD de donkere kleuren als zwart weergeeft terwijl de CRT dat niet zou doen... 8)7

Ik verwacht niet dat je zo blind bent dat je het niet ziet(vooral bij de VX924 is het zo erg dat je het wel moet zien), maar mischien ligt het aan de kleurweergave van je(al aardig oude?) monitor?
Als je wilt zien waar de leakage ongeveer zit, dan kan je een fotobewerkingsproggie ofzo erbij pakken en daarmee die plaatjes lichter maken.
Voor als je niet zo'n proggie bij de hand hebt vertel ik hieronder hoe zich ongeveer met elkaar vergelijken.

Hier(op een MVA) ziet het er eigenlijk bij alle monitoren met een PVA-paneel ( Fujitsu Siemens P19-2, Samsung SyncMaster 970P, en de Samsung Syncmaster 193P ) wel egaal uit. ( als ik goed kijk dan is het niet helemaal egaal, maar het is zo weinig dat het niet echt op zal vallen. )
Het AUO overdrive MVA paneel ( Dell UltraSharp 1905FP v2 ) dat ook in de VP191 zit(maar dan met een overdrive die wat beter werkt) heeft rechtsboven een vlek die iets lichter is, linksonder een wat kleinere vlek, en in de twee andere hoeken 'iets' wat zo klein is dat je het zonder fototoestel waarschijnlijk niet ziet.
Het AUO overdrive TN paneel ( Viewsonic VX924 ) is vergeleken met de andere monitoren in de review vreselijk.
Boven en onder zit een hele lichte streep, die helemaal van links naar rechts loopt.
Daar tussenin zit ook nog wat leakage, en links in het midden en rechts in het midden is het beeld het donkerste.

Verwijderd

Kan alleen maar zeggen dat ik zo een 191S heb en daar (dit is mijn 5de tft) zeer tevreden over ben.
Hij is echt probleemloos, stil (voeding onhoorbaar), makkelijk verstelbaar en snel (alle games zien er zeer goed uit (doom3,HL2,CS source,BF2,GTA SA,...)

Een MVA panel met overdrive is gewoon superieur aan een TN (en ik kan het weten want ik heb ze beide :) )

Dit is het eerste TFT scherm dat me voor de volle 100% tevreden stelt.
(natuurlijk kan zwart altijd zwarter en wit altijd witter B) )

Wie niet tevreden is met zo een scherm die moet volgens mij dringend naar de oogarts })

Verwijderd

Topicstarter
XiN schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 20:48:
[...]
Ik verwacht niet dat je zo blind bent dat je het niet ziet(vooral bij de VX924 is het zo erg dat je het wel moet zien), maar mischien ligt het aan de kleurweergave van je(al aardig oude?) monitor?
Deze monitor is al aardig oud en versleten (heb hem nu 3 jaar maar volgens mij is het model nog ouder). Ik zal vandaag of morgen achter een andere monitor kijken of ik de verschillen wat beter naar voren kan halen. Wanneer ik mijn brightness / contrast omhoog schroef zie ik wel wat verschillen maar niet zo erg als jij zegt (de brightness / contrast van mijn monitor staat redelijk laag om de dag door te komen).

Wat ik van de VX924 op tomshardware heb gelezen is dat hij veel slechter is dan de VP191b (echter heb ik niet veel gelezen over backlight leakage, hopelijk ligt het aan deze monitor omdat ik bijna wil zeggen dat het wel mee valt :))
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 05:03:
Kan alleen maar zeggen dat ik zo een 191S heb en daar (dit is mijn 5de tft) zeer tevreden over ben.
Hij is echt probleemloos, stil (voeding onhoorbaar), makkelijk verstelbaar en snel (alle games zien er zeer goed uit (doom3,HL2,CS source,BF2,GTA SA,...)
Gelukkig zijn er nog mensen die zeer tevreden zijn! Zijn er nog grote verschillen tussen de 191s en de 191b? (neem aan dat s een versie later is dan b?). Ik zal proberen dit vanavond te achterhalen). Kreeg het al bijna benauwd om een TFT-scherm te kopen :/ (misschien komt dat door het feit dat sommige mensen nooit te vreden zijn though, who knows).

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:25:

Gelukkig zijn er nog mensen die zeer tevreden zijn! Zijn er nog grote verschillen tussen de 191s en de 191b? (neem aan dat s een versie later is dan b?). Ik zal proberen dit vanavond te achterhalen). Kreeg het al bijna benauwd om een TFT-scherm te kopen :/ (misschien komt dat door het feit dat sommige mensen nooit te vreden zijn though, who knows).
s (silver) en b (black) staan voor de kleur van de behuizing en ze presteren verder dus hetzelfde Ik heb zelf ook een vp191b en ben er ook erg tevreden over, het is een erg fijne monitor in eigelijk alle opzichten, hij presteerd erg goed in games en films de kleurweergave is erg goed, en de verstel mogelijk heden erg handig.
Het enige nadeel wat ik eigelijk kan noemen is de backlight leakage maar die zie je eigelijk alleen s'nachts als je geen(of weinig) lampen aan hebt bij zwarte schermen maar bij het gamen is het nie storend.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Het is dus precies dezelfde monitor als ik wil kopen. Ik kijk niet ontzettend veel movies maar er werd gezegd dat er heel af en toe rare dingen gebeuren (beige kleuren worden niet goed weergegeven in de matrix). Heb jij hier al expliciet last van gehad of ben je nog geen rare dingen tegen gekomen? Ik ben erg blij dat er ook positieve geluiden zijn van de VP191b en ik denk dat mijn beslissing bijna zo goed als vast staat (aangezien bijna alle reviews razend enthousiast zijn gecombineerd met de positieve geluiden hier). Ik ga de komende week nog het één en ander inventariseren en ik denk dat ik daarna de knoop gewoon moet doorhakken.

Iedereen hartelijk bedankt voor de info (XiN in het bijzonder voor de vele informatie die hij / zij heeft verstrekt). Het heeft mij zeer ver opweg geholpen (vele dank daarbij). Mocht ik nog rare dingen tegen komen dan zullen deze zeker hier verschijnen. Mocht iemand feedback / suggesties hebben, ze blijven meer dan welkom!

PS. als ik mijn scherm binnen heb (kan langer duren omdat ik het niet direct zelf regel) dan ga ik zeker weten mijn mening hier geven! Ik zal kijken of ik nog wat foto's kan maken om het allemaal wat officieëler te maken :).

• n-i-x
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 22:48:
...(XiN in het bijzonder voor de vele informatie die hij / zij heeft verstrekt)...
Zullen we er een hij van maken? ;)
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 22:48:
...
PS. als ik mijn scherm binnen heb (kan langer duren omdat ik het niet direct zelf regel) dan ga ik zeker weten mijn mening hier geven! Ik zal kijken of ik nog wat foto's kan maken om het allemaal wat officieëler te maken :).
Mischien kan je die beoordeling/userreview in het volgende topic neerzetten?:
[rml][ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 12[/rml]
In de startpost(de eerste post in het topic) staat ergens wat we graag in zo'n userreview hebben staan.
Pagina: 1