[Fedora] Soft Raid-1, hoe makkelijk voor elkaar te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:49
Ik heb een server met
- 2x80gb IDE
- Mobo met onboard promise raid
- Fedora Core 4

Aangezien het een rackserver gaat worden, is het van belang dat ie niet gelijk down is als er 1hddtje crashed (of op zijn minst na een reboot met 1hdd gewoon door kan draaien)

Tijdens de setup kan ik een softraid volume aanmaken, maar voor zover ik weet betekend dat niet dat je ook kan booten van de 2e hardeschijf.

Ik had nog via de search een aantal topics gevonden waarin gesproken wordt over softraid, eentje met een tutorial waarin ze uitleggen hoe je (na de setup) een raid-1 maakt.

Het makkelijkste lijkt me om hem te instaleren op 1 schijf, en dan een exacte (byte) kopie te maken naar de 2e schijf. Alleen het probleem zit hem dan in het continu up-to-date houden van deze kopie.

Ik snap trouwens niet waarom de onboard promise dit niet gewoon kan: in plaats van wegschrijven naar 1 disk, het command naar 2 disks sturen, zo moeilijk kan dat toch niet zijn...

Mijn vraag:
Wat is de makkelijkste, beste, veiligste oplossing?

ps. Een losse hardware raid kaart is geen optie in onze 1u server :(

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Jimbolino schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 16:41:
Ik heb een server met
- 2x80gb IDE
- Mobo met onboard promise raid
- Fedora Core 4

Aangezien het een rackserver gaat worden, is het van belang dat ie niet gelijk down is als er 1hddtje crashed (of op zijn minst na een reboot met 1hdd gewoon door kan draaien)

Tijdens de setup kan ik een softraid volume aanmaken, maar voor zover ik weet betekend dat niet dat je ook kan booten van de 2e hardeschijf.
dat ligt eraan of je op je 2e schijf ook een bootsector zet...
Ik had nog via de search een aantal topics gevonden waarin gesproken wordt over softraid, eentje met een tutorial waarin ze uitleggen hoe je (na de setup) een raid-1 maakt.

Het makkelijkste lijkt me om hem te instaleren op 1 schijf, en dan een exacte (byte) kopie te maken naar de 2e schijf. Alleen het probleem zit hem dan in het continu up-to-date houden van deze kopie.
en daar gebruik je nou softraid voor :)
Ik snap trouwens niet waarom de onboard promise dit niet gewoon kan: in plaats van wegschrijven naar 1 disk, het command naar 2 disks sturen, zo moeilijk kan dat toch niet zijn...

Mijn vraag:
Wat is de makkelijkste, beste, veiligste oplossing?
gewoon software raid van linux gebruiken en op beide schijven een bootsector neerzetten en zorgen dat de bios van beide schijven kan opstarten.

zie de linux softraid howto: http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-7.html#ss7.3
mmm zolang je een klein beetje preformance verlies geen probleem vindt is software net zo goed.

Mistakes are proof that you are trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2198

Misschien zou je ook ipv Fedora CentOS (RHEL 4 rebuild) willen gebruiken zodat je langer updates ter beschikking hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
1. 1 aparte bootdisk maken (failende bootdisk boeit in principe niet zo)
2. mdadm installen (is beter dan raidtools)
3. raidset in elkaar knutsellen
4. booten vanaf je bootdisk, en de rest ( /, /usr en /var en vergeet je swap niet) op je raidset zetten..

opmerking van Felix is bull

[ Voor 6% gewijzigd door MrBarBarian op 30-09-2005 19:03 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jimbolino schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 16:41:
Is dat om kostentechnische redenen of omdat je denkt dat 't niet past? Want met een PCI riser kun je ook in de gemiddelde 1U kast wel een pci kaart proppen.

Software RAID werkt op zich wel hoor, maar je verliest wel wat reliability. Die hardware RAID kaarten zijn gemaakt om niet de mist in te gaan als er een hdd kapot gaat, maar de gewone kaartjes (en die promise ook) zijn dat niet. Er is een redelijke kans dat je OS er van vast loopt.

Van Linux Software RAID-1 kun je trouwens prima booten, lilo weet daarvan.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 30-09-2005 20:08 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoeveel Fedora machines heb jij >= 2 jaar productie draaien? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:57
Het schijnt dat mensen dit soort opmerkingen beter weten te waarderen als je er enige onderbouwing bij geeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
CyBeR schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 20:05:
[...]

Is dat om kostentechnische redenen of omdat je denkt dat 't niet past? Want met een PCI riser kun je ook in de gemiddelde 1U kast wel een pci kaart proppen.

Software RAID werkt op zich wel hoor, maar je verliest wel wat reliability. Die hardware RAID kaarten zijn gemaakt om niet de mist in te gaan als er een hdd kapot gaat, maar de gewone kaartjes (en die promise ook) zijn dat niet. Er is een redelijke kans dat je OS er van vast loopt.

Van Linux Software RAID-1 kun je trouwens prima booten, lilo weet daarvan.
beide, onze 1u kast heeft maar plek voor 1 pci-slot (via raiser), en daar zit een videokaart in.
Ok ik snap dat videokaart eigenlijk niet nodig is, maar daar komt bij dat de raid kaarten die ik nog heb liggen allemaal scsi zijn. 2x 18gb lijkt me een beetje weinig voor in een server.

Ik kom er nog niet helemaal uit, volgens de tutorials die ik lees is het het makkelijkste om:
- Op 1 disk te instaleren
- Daarna met mdadm een raid-1 te maken van 2 disks
- Grub aan te passen zodat ie van de raid array start ipv /hda of /hdb

En dan zou alles goed moeten zijn? Volgens mij vergeet ik nog wat stappen...

Ik vind die tutorial maar een beetje onduidelijk, ze zeggen dat ik via een spare-disk mijn /boot moet kopieren of dat ik via een ram-disk moet werken. Ook hebben ze het over /etc/raidtab, iets wat volgens mij ook niet meer gebruikt wordt.

Tijdens de setup heb ik ook de mogelijkheid om een Raid volume te creeren, maar dat kan volgens mij niet met de hdd waar je linux op installeerd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Anoniem: 2198 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 13:09:
[...]
Hoeveel Fedora machines heb jij >= 2 jaar productie draaien? :P
Support != machine in produktie.. Als je ervoor kiest een Fedora machine in productie te nemen ben je sowieso al fout bezig. Fedora = testtuin voor RedHat. ma.w. niet klaar voor kritieke toepassingen

Maar CentOS op een produktieserver.. daar heb ik ook mijn twijfels overs.. Kies dan voor RHEL (of een ander produkte waar (betaalde) support op zit.
Wilke schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 13:49:
[...]

Het schijnt dat mensen dit soort opmerkingen beter weten te waarderen als je er enige onderbouwing bij geeft..
Op verzoek :P

1. het is geen onderdeel van de vraag van de TS (not even close)
2. Updates voor Fedora specifiek zullen misschien een probleem zijn, maar Fedora maakt gebruik van RPM, en doet dat samen met vele andere distro's. Updated packages zullen dus altijd wel aanwezig zijn (meerendeel van RedHat packages draait gewoon op Mandriva, en het verbaast me niets als dat voor CentOS ook geld)

@TS:
mdadm maakt geen gebruik meer van /etc/raidtab (is te lastig, en niet onderhoudbaar), maar van een minimale config file..

De makelijkse manier of gewoon je OS opnieuw te installen, en tijdens de setup al een raid 1 setup aan te maken..

Verder zijn er meer dan genoeg guides te vinden:

http://www.networknewz.com/2003/0113.html

http://www.google.nl/sear...rg.mozilla:en-US:official

De howto die jij aanhaalt is oud (zoals het meeste op tldp.org naar mijn mening)

[ Voor 21% gewijzigd door MrBarBarian op 01-10-2005 17:40 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:22
Ik zit met hetzelfde probleem.
Wij hebben gister al de hele avond ermee geklooid en zijn er nog steeds niet uit.
We wilden gewoon een promise kaartje gebruiken, maar de brakke support met fedora maakt het vrijwel onmogelijk.

Wat wij nu van plan zijn is om 3 schijven te gebruiken. 1 voor /boot en 2 in software raid, wat je via de setup in kan stellen.

de bootschijf is een kleintje wat nog over was, het hoeft ook niet een performance schijf te zijn.

iemand nog op of aanmerkingen, of wellicht een betere suggestie voor deze opstelling?

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

messi schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:42:
Wij hebben gister al de hele avond ermee geklooid en zijn er nog steeds niet uit.
We wilden gewoon een promise kaartje gebruiken, maar de brakke support met fedora maakt het vrijwel onmogelijk.
met raid moet je OF een 100% hardware raid kaartje kopen (duur dus) of gewoon op software raid overstappen. Die goedkope raidkaartjes is nix en kost net zo veel CPU als softwareraid als de drivers als stabiel zijn.
Wat wij nu van plan zijn is om 3 schijven te gebruiken. 1 voor /boot en 2 in software raid, wat je via de setup in kan stellen.

de bootschijf is een kleintje wat nog over was, het hoeft ook niet een performance schijf te zijn.

iemand nog op of aanmerkingen, of wellicht een betere suggestie voor deze opstelling?
Als je de ruimte heb om 1 schijf 'op te offeren' als boot schijf lijkt me dit een prachtige en simpele opstelling.

Mistakes are proof that you are trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jimbolino schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 14:00:
[...]

Tijdens de setup heb ik ook de mogelijkheid om een Raid volume te creeren, maar dat kan volgens mij niet met de hdd waar je linux op installeerd 8)7
Jawel hoor. Tenminste, met RAID-1 wel. 't is alleen wat aankutten in dat menu, RedHat Installer en Usability gaan niet echt samen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

messi schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:42:

Ik heb zelf software raid in fedora geïnstalleerd van twee schijven, ik had er een schematische doc van gemaakt als geheugensteuntje, zelf dus even verder checken plz.

- schijven prepareren met fdisk /dev/hda etc, partittie aanmaken met partitie type
fd (linux raid auto)
- raid schijf (md0) aanmaken met:
“mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=1 --raid-devices=2 /dev/hda1 /dev/hdb1”
- checken met cat /proc/mdstat
- formatteren: mkreiserfs /dev/md0 (of ander filesystem :) )
- gebruik: “mdadm –detail –scan” en plak de output in /etc/mdadm.conf:
ARRAY /dev/md0 level=raid1 num-devices=2 UUID=blabla
DEVICES=/dev/hda1,/dev/hdb1
ongeveer dat :)

[ Voor 41% gewijzigd door blobber op 01-10-2005 20:09 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
Seth4Chaos schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 18:35:
[...]
Als je de ruimte heb om 1 schijf 'op te offeren' als boot schijf lijkt me dit een prachtige en simpele opstelling.
dit lijkt me niet erg slim, aangezien je hele systeem dan afhankelijk is van 1 schijf. Het hele idee van Raid1 is, dat er namelijk 1 schijf kapot mag gaan en dan gewoon het hele systeem nog gewoon door draait.
blobber schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 20:00:
[...]
Ik heb zelf software raid in fedora geïnstalleerd van twee schijven, ik had er een schematische doc van gemaakt als geheugensteuntje, zelf dus even verder checken plz.
Je hebt het over partitioneren en formateren, als je dit in linux doet, raak je dan niet alles kwijt? Of moet je dit uitvoeren voordat je gaat instaleren?

Maar zoals ik het nu begrijp moet ik een heel eind komen met:

- mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=1 --raid-devices=2 /dev/hda1 /dev/hdb1
- en daarna zorgen dat grub boot van md0 ipv hda1

ik zal morgen wel eens wat gaan proberen, want misschien is het in de praktijk niet zo moeilijk als het in de theorie lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Jimbolino schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 21:07:
[...]

dit lijkt me niet erg slim, aangezien je hele systeem dan afhankelijk is van 1 schijf. Het hele idee van Raid1 is, dat er namelijk 1 schijf kapot mag gaan en dan gewoon het hele systeem nog gewoon door draait.

[...]

Je hebt het over partitioneren en formateren, als je dit in linux doet, raak je dan niet alles kwijt? Of moet je dit uitvoeren voordat je gaat instaleren?

Maar zoals ik het nu begrijp moet ik een heel eind komen met:

- mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=1 --raid-devices=2 /dev/hda1 /dev/hdb1
- en daarna zorgen dat grub boot van md0 ipv hda1

ik zal morgen wel eens wat gaan proberen, want misschien is het in de praktijk niet zo moeilijk als het in de theorie lijkt...
Ja, je raakt alles kwijt, doen dus voordat je gaat installeren, kijk anders even hier voor details :) :
http://www.gentoo.org/doc...ntricks.xml#software-raid (is weliswaar gentoo, maar de basics zijn gelijk)

[ Voor 3% gewijzigd door blobber op 01-10-2005 22:04 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26032

Jimbolino schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 21:07:
Daarom dat die ene (kleine) schijf maar voor één doel gebruikt (moet) worden: het systeem booten. Het OS zelf en de data staan op de raid 1 disks, dus dat draait, eenmaal geboot, normaal wel verder als een disk het begeeft.
Ja, als die ene boot disk de geest geeft kun je niet meer booten, maar dat boeit niet zoveel: dan boot je maar even van rescue CD, rescue floppy, network boot of whatever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
Anoniem: 26032 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 22:22:
[...]
Ja, als die ene boot disk de geest geeft kun je niet meer booten, maar dat boeit niet zoveel: dan boot je maar even van rescue CD, rescue floppy, network boot of whatever...
dat is natuurlijk geen optie, voor een "echte" server ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Jimbolino schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 22:29:
[...]

Waarom niet?

En "echte" server gaat zelden down (binnenkort mag ik er een neerhalen die ruim 400 dagen up is)
en op een echte server zet je ook geen fedora

[ Voor 13% gewijzigd door MrBarBarian op 02-10-2005 00:21 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
[...]

Nee, maar als er een schijf dood is moet je er zoiezo heen. Probleem is dat wij nog niet de /boot op een raid array aan de praat hebben, maar wij hebben ook nog alleen de installer gebruikt.
Toch eens met mdadm aan de slag :)

Verder die /boot kun je zelfs 2 usb pennen van maken oid, die 100 mb past vrijwel overal op.
en al gaat je boot kapot, dan merk je dat toch pas als je moet rebooten. het gaat er meer om dat / en swap veilig blijven.

offtopic:
fedora is helaas de enigste optie, aangezien dat in onze Direct Admin licentie staat, maar noem eens een goed alternatief waar direct admin ook opdraait

[ Voor 27% gewijzigd door messi op 02-10-2005 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Dat is natuurlijk wel een optie voor een "echte" server.

Die server zal sowieso plat moeten en er zal iemand met z'n tengels aan moeten zitten. Er zit op dat moment immers een kapotte HDD in.

Het idee is dus ook niet om een server te hebben die eeuwig blijft draaien en booten (dan moet je toch andere oplossingen zoeken), maar om een server te hebben die met een kapotte schijf toch kan doorfunctioneren totdat 'de monteur' er bij geweest is.

Dat kan prima door je boot-menu op 1 van beide schijven te zetten.

Volgens mij moet TS gewoon de installatieprocedure van Redhat volgen, en daarin een LVM raid partitie aanmaken. Dat is alles.

Het enige wat dan nog even lastig kan zijn, is om je linux zo gek te krijgen dat hij er van boot, maar ook dat is wel voor elkaar te krijgen.

Ter info: ik heb op die manier meerdere debian machines met software raid geinstalleerd, en dat draait als een tiet. Het installeren van de bootmanager is idd het enige wat lastig kan zijn.

Je kunt in je menu.lst van grub gewoon /dev/md0 (bijvoorbeeld) als rootdevice zetten. Het is wel handig om al je drivers in je kernel te bakken, of gebruik te maken van een initrd met alle gewenste modules erin.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 02-10-2005 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Getting Started with DirectAdmin: What kind of server do I need?

Operating System:

Redhat Linux 7.2, 7.3, 8.0, 9.0.
RedHat Fedora 1.0, 2.0, 3.0
RedHat Enterprise 2.1, 3.x, 4.x
FreeBSD 4.7, 4.8, 4.9, 4.10, 4.11, 5.0, 5.1, 5.2, 5.2.1, 5.3, 5.4

We suggest a simple partition structure of:

/boot 40 meg
swap 2 x memory
/ rest of drive

Please have Basic development/compiling tools such as gcc and g++ as well as xinetd up and running (inetd on FreeBSD)
Denk dat het met Mandriva of CentOS ook nog wel wil (beide liggen dichtbij RedHat), mar dat zal niet in het contract passen :P

Ik zou denk voor RedHat 9 gaan (en vervolgens uiteraard flink updaten) en een gaan kijken wat de "kaalste" RHEL kost..

[ Voor 14% gewijzigd door MrBarBarian op 02-10-2005 00:29 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het op redhat draait, draait het op alle distros. Kan alleen zijn dat je dan zelf e.e.a. aan moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
Anoniem: 25556 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 00:30:
Als het op redhat draait, draait het op alle distros. Kan alleen zijn dat je dan zelf e.e.a. aan moet passen.
Klopt maar volgens mij moet je dan ook je licentie aanpassen (weet het niet zeker hoor!)
WIj moesten iig bij onze licentie aanvraag expliciet aangeven welke distro wij gebruikten.
Dit om te voorkomen dat je 1 licentie meerdere keren gaat gebruiken oid.
Maar zoals ik al zei, ik weet het niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:24
Net als hezik heb ik paar keer sw raid0+1 combies gemaakt. Ik heb mdadm alleen gebruikt voor hotsync, niet voor installatie. Lijkt mij vrij simpel.

- installatie starten.
- aangeven dat je zelf wilt partitioneren.
- identieke partities maken op beide schrijven en aangeven dat ze raid/lvm (oid) zijn.
- (vanuit hetzelfde scherm) raid maken met de gewenste partities voor gewenste mount punten
- door gaan met installatie
- genieten.

nb. Het enige aandachts punt is dat /boot niet raid0 mag zijn. En in mijn geval heb ik root hd(0,1) (omdat aan het begin van beide hdds windows is.) in menu.lst van grub gezet.
Deel van mijn menu.lst
code:
1
2
3
4
5
6
title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.8-2-k7-my1
root            (hd0,1)
kernel          /vmlinuz-2.6.8-2-k7-my1 root=/dev/md4 ro
initrd          /initrd.img-2.6.8-2-k7-my1
savedefault
boot

Ik heb het wel onder debian gedaan maar ik denk ook dat het niet zo heel anders zal zijn.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Identiek aan wat ik gedaan heb, Gondor. Is inderdaad de makkelijkste weg, en werkt gewoon.

Je hoeft echt niet met mdadm aan het klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrBarBarian schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 00:26:
Ik zou denk voor RedHat 9 gaan (en vervolgens uiteraard flink updaten) en een gaan kijken wat de "kaalste" RHEL kost..
Er komen geen (officiele) security updates meer voor RH9 uit, je moet dan gebruik maken van Fedora Legacy. De vraag is hoelang er nog updates blijven uitkomen voor RH9 daar RH8 al weer een tijdje updateloos is...Overigens kun je dan beter Fedora Core 4 blijven gebruiken denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Anoniem: 2198 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 18:27:
[...]

Er komen geen (officiele) security updates meer voor RH9 uit, je moet dan gebruik maken van Fedora Legacy. De vraag is hoelang er nog updates blijven uitkomen voor RH9 daar RH8 al weer een tijdje updateloos is...Overigens kun je dan beter Fedora Core 4 blijven gebruiken denk ik :)
Misschien geen officiele updates meer, maar er zwerven meer dan genoeg rpm's over het net die ook op RH9 zullen werken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach het hangt er ook een beetje vanaf hoe strikt e.e.a. moet zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat je voor een productieserver niet afhankelijk wilt zijn van rpms die 'over het net zwerven'.

Aan de andere kant wordt er sterk overdreven gemuggezift over updates hier, als je het mij vraagt. Wat je niet als service draait, is niet perse een security risc. Je iptables kun je zelf updaten (gewoon nieuwe kernel nemen) en je SSHD ook. Als je verder geen services draait, heb je dan ook verder geen updates nodig om de handel toch secure te hebben.

Tenzij je natuurlijk userts laat inloggen op die bak, dan wordt het al wat kritischer.
Pagina: 1