Toon posts:

[Debian] Krijg internet/dhcp niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me laten overtuigen om Debian 3.1 eens uit te proberen als servertje dus ben ik aan de slag gegaan en heb ik debian-31r0a-i386-netinst.iso afgehaald met de veronderstelling dat ik toch niet veel extras nodig heb, en wat ik nodig heb ik wel via het internet afhaal.
Allemaal goed en wel, ik installeer die handel, geen probleem in het begin maar bij Networking loopt het fout.
Ik zag mijn beide netwerkkaarten correct op het scherm, dus hij herkent ze wel, maar hij kon niet connecteren met DHCP of iets dergelijk dus dan heb ik na meerdere malen te proberen het gewoon overgeslaan.

Als ik dan inlog na de install heb ik duidelijk geen internet, niets lijkt te werken.
Heb me al ziek gezocht op talrijke websites en fora. Heb 1 iemand tegengekomen op een nieuwsgroep met soortgelijkaardig probleem maar ook daar nergens een oplossing.
Ik meende dat dit kon te maken hebben met debian die men NICs niet herkende of daarbij problemen gaf en dan ben ik daarop gaan zoeken, heb enkele commands geprobeerd (output zie je onderaan deze post) en alles leek (volgens mijn interpretatie) Ok. Bij dmesg | grep eth gaf ie weer welke 2 NICs het waren dus dat leek me goed.

Dan werd er me gevraagd om ifconfig te doen en gaf ik dus door dat ik bij eth0 en eth1 geen inet addr regel had.

Ik heb volgende DHCP client versie: 2.0pl5-19.1
Hier en daar werd voorgesteld om dhcp3-client te proberen, maar tis vrij lastig die te installeren zonder internet verbinding, want die vind ie momenteel niet met apt-get

Ook even voor de duidelijkheid dit is geen dual boot PC.
De NIC is niet kapot want er is wel degelijk activiteit te zien aan de ledjes op de NIC.

Daarna dacht ik dat het Telenet was die raar deed (mijn ISP) ivm releasen van IP e.d. doet ie wel vaker, dus ik zeg van ik probeer het morgen nog eens, nu alles uit en morgen zien we wel. Fout gedacht want vandaag werkt het nog steeds niet.

Alvorens iemand afkomt met oplossing via speciale packages, hou er rekening mee dat ik enkel de basis heb, dingen zoals mc, mcedit, ipmasq, dhcpd etc zijn helaas niet aanwezig.
Volgens mij kan et trouwens daar goed mee te maken hebben, want op enkele websites werd voorgesteld om de /etc/dhcpd.conf aan te passen en /etc/default/dhcp maar die heb ik dus niet.

In de FAQ stond er een linkje naar http://www.adsl4linux.nl heel misschien had ik daar een oplossing kunnen vinden maar die link werkte niet meer, daarna ben ik op http://www.linux4you.be terrecht gekomen die me met wat meer informatie heeft kunnen helpen, maar heb het probleem nog steeds niet kunnen oplossen.
De search van GoT leverde interessante onderwerpen en problemen op, maar helaas geen enkele werkende oplossing.
Ten einde raad doe ik beroep op GoT in de hoop dat hier iemand me verder kan helpen.
Sorry als er informatie ontbreekt, ik heb geprobeert zo uitgebreid mogelijk deze post op te stellen maar toch niet té uitgebreid.

Output of commands:
cat /etc/network/interface
homeserv:~# cat /etc/network/interface
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp
ifconfig
homeserv:~# ifconfig
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr: 00:4F:4A:10:16:DD
UP BROADCAST RUNNING MULTICAT MTU:1500 Metric:1
RX packets:80 errors:0 dropped:0 overruns:0
TX packets:12 errors:0 dropped:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:7156 (6.9 KiB) TX bytes:4104 (4.0 KiB)
Interrupt:11 Base address:0x9000

eth1 Link encap:Ethernet HWaddr: 00:40:33:9A:C0:D9
UP BROADCAST RUNNING MULTICAT MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0
TX packets:0 errors:5 dropped:0 carrier:0
collisions:85 txqueuelen:1000
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:1710 (1.6 KiB)
Interrupt:11 Base address:0x1040

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)
/etc/init/d/network restart
homeserv:~# ifup eth0
Internet Software Consortium DHCP Client 2.0p15
Copyright 1995, 1996, 1997, 1998, 1999 Internet Software Consortium.
All rights reserved.

Please contribute if you find this software useful.
For info, please visit http://www.isc.org/dhcp-contrib.html

Listening on LPF/eth0/00:4f:4a:10:16:dd
Sending on LPF/eth0/00:4f:4a:10:16:dd
Sending on Socket/fallback/fallback-net
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 18
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
No DHCPOFFERS received.
No working leases in persistent database.

Exiting.

Failed to bring up eth0.
lspci | grep Ethernet
homeserv:~# lspci | grep Ethernet
0000:00:0f.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8169 Gigabit Ethernet (rev 10)
0000:00:10.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor CO., Ltd. RTL-8029(AS)
dmesg | grep eth
homeserv:~# dmesg | grep eth
eth0: Identified chip type is 'RTL8169s/8110s'.
eth0: RTL8169 at 0xdc879000, 00:4f:4a:10:16:dd, IRQ 11
eth0: Auto-negotiation Enabled.
eth0: 100Mbps Half-duplex operation.
eth1: RealTek RTL-8029 found at 0x1040, IRQ 11, 00:40:33:9A:C0:D9.
dpkg -l dhcp\*
homeserv:~# dpkg -l dhcp\*
||/ Naam Versie Omschrijving
+++-==============-==============-============================================
ii dhcp-client 2.0pl5-19.1 DHCP Client
un dhcp-client-be <geen> (geen beschrijving beschikbaar)
un dhcp3-client <geen> (geen beschrijving beschikbaar)
un dhcpcd <geen> (geen beschrijving beschikbaar)
Ps: Het is goed mogelijk dat er een klein typfoutje in de output van de commands kan staan, dit komt omdat ik alles heb moeten overtikken.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Kun je even wat meer zeggen over de structuur van je netwerkje?

Hoe hangen de computers aan het internet bijvoorbeeld. Of hangt deze server juist aan het internet via een modem?

Probeer je DHCP op te zetten voor je eventuele internetverbinding of voor je interne netwerk. Indien dat laatste, heb je wel een DHCP server draaien?

[ Voor 6% gewijzigd door Jaap-Jan op 30-09-2005 16:35 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Ohja, wist dat ik nog iets had vergeten :)
Ik heb dus een Telenet Expresnet Plus Abo met 4 IPs.
De kabel van de Telenet Motorola Surfboard modem komt toe op een 8Port switch en van daaruit vertrekken 4 kabels. 3 naar windows PCs en de 4e dus naar die testserver.
De windows PCs staan gewoon op automatisch, ze kunnen op internet, er ligt geen netwerkje (dat tracht ik te verwezenlijken met Debian).
Dus in principe mag het geen probleem geven aangezien ie zo zen IP zou moeten krijgen.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:12
Even heel banaal, zit de netwerkkabel wel in de juiste netwerkkaart?
Daarnaast is jouw eigen configuratie zo te zien prima in orde. Je hebt een werkende netwerkkaart. Het probleem is dat je geen DHCP lease krijgt. De vraag is dan waar je de lease van verwacht, is dat van je provider dan zijn er misschien bijzondere eisen aan verbonden (bijv specifiek mac-adres of hostname).

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

Topicstarter
Ja die zit in de juiste netwerkkaart, meerdere malen gecontroleerd, heb ook beide NICs geprobeert, dus 2 kabels van de switch, ene voor elke NIC maar geen enkele kreeg ik aan de praat.
En over die lease verlies je me een beetje, ben er niet echt helemaal in thuis maar lease hoort van men provider (Telenet te komen).
Voor zover ik weet zijn er geen speicifieke eisen zoals MAC of Hostname want dat zou ik wel merken bij mijn Windows PCs.

Ik heb gisteren echter wel iets gelezen dat Telenet/Linux lastig kon doe met MAC adressen, weet er zelf het fijne niet van en heb er geen duidelijke informatie over kunnen vinden.
Telenet heeft helaas geen support voor Linux, dus daar kon ik de oplossing ook al niet vinden :(

• T-MOB
  • Laatst online: 19:12
Hmm.. je probeert het nu over de gigabit controller. Misschien proberen met de 100mbit kaart. Daarvoor moet je in /etc/network/interface in elk geval iface eth1 inet dhcp hebben staan. ifup eth1 om hem te starten en ifdown eth1 om hem te stoppen...

Regeren is vooruitschuiven

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Heb je verschillende poorten van de switch geprobeerd, om een brakke poort in de switch uit te sluiten?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• DeMoN
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Confusion schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 17:38:
Heb je verschillende poorten van de switch geprobeerd, om een brakke poort in de switch uit te sluiten?
heb ook beide NICs geprobeert, dus 2 kabels van de switch, ene voor elke NIC maar geen enkele kreeg ik aan de praat.
Ja dus..

Of er moeten 2 poorten kapot zijn, maar dat lijkt me sterk :) En de lampjes branden ook gewoon zoals hij zegt..

edit:

Geef trouwens ook eens de output van 'route'

[ Voor 20% gewijzigd door DeMoN op 30-09-2005 18:50 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Heb dat geprobeerd en ik werd constant gespamd met:
r8169: eth0: Reset RTL8169s PHY

Dus heb de auto eth0 deruit gehaald en dan nog es /etc/init.d/networking restart gedaan maar t bleef spammen.
Heb dan gelezen dat ik ifdown eth0 moest proberen maar dat gaf: "ifdown: interface eth0 is not configured", en dat blijft dus spammen, die PHY. Na ne reboot was het gelukkig over :)

Dan dus voor die ifup eth1 na dat te editten, ik krijg hetzelfde als bij eth0.
Dus ook telkens die DHCPDISCOVER en dan op het einde Failed to bring up eth1.

En ja, heb idd meerdere poorten op switch gebruikt, zelfs deze kabel hier gebruikt, eerst release gedaan, geprobeerd op de server, uurke gewacht voor release (in geval van) maar nog steeds niet.

De output van route is leeg.
Ik zie "Kerel IP routing table" en dan de headers, maar dus geen inhoud.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Kun je wel je IP nummer wel statisch configureren? (Andere PC aansluiten en IP nummer overnemen op je server). Als dat wel lukt is het echt een dhcp probleem, anders kan het ook ergens in de hardware zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik misschien eens proberen maar ik betwijfel of dat werkt met mijn ISP want dat zou betekenen dat ik zo maar een vrij IP zou kunnen nemen, zonder dat de DHCP server me ene toekent, denk niet dat dat de bedoeling is, maar ik probeer het even :)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Die suggestie wou ik ook net doen ja, kun je even testen waar het aan ligt

Ik heb ooit een brakke Red Hat installatie gehad die het ook gewoon niet wilde doen. Bij de tweede keer installeren geen enkel probleem. Geen idee wat er fout is gegaan.

Als je Debian-like wil kun je misschien ook aan de Ubuntu/Kubuntu/Knoppix :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

DeMoN schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 18:47:
Of er moeten 2 poorten kapot zijn, maar dat lijkt me sterk :) En de lampjes branden ook gewoon zoals hij zegt..
Waar ik aan zat te denken is dat dus inderdaad maar één NIC werkt, zoals T-MOB boven mij suggereerde en dat bovendien één van de poorten van de switch brak is. Hij heeft ze allebei tegelijk aangesloten gehad, maar heeft hij de kabeltjes ook een keer verwisseld? Anders zal je net zien dat de goede NIC op de brakke poort zat. Als je al het voor de hand liggende gehad hebt, dan ga ik meestal dit soort onwaarschijnlijke situaties testen :).

edit:
maar nevermind, ik zie nu dat hij poorten gewisseld heeft

@ThaGroov: hebben je windows bakken hetzelfde externe IP, of drie verschillende?

[ Voor 14% gewijzigd door Confusion op 30-09-2005 23:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de poorten van de switch nu verwisseld, ik heb de kabels verwisseld en nieuwe gebruikt maar nog steeds bij beide NICs hetzelfde probleem.
En die windows bakken hebben elk een appart extern IP ja.
Ik ga deze middag eens proberen om een vast IP toe te kennen die deze machine voorlopig krijgt bvb en dan zien wat het geeft, daarna probeer ik nog eens een reinstall en als dat het niet doet probeer ik eens internet rechtstreeks aan te sluiten.
Lukt dat ook niet, nja, dan ga ik een variant moeten proberen. Ik weet zeker dat die NICs werken want heb ze een maand geleden nog gebruikt in een windows omgeving, volgens mij is het vnl door de net-inst dat niet alles erop staat en omdat ie het niet herkend of het er lastig meegeeft, moeilijk doet.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Zo zou ik het ook aanpakken ja. Statisch ip, werkt dit niet dan rechtstreeks aan inet en desnoods een andere distro.

Succes :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
dit probleem ook wel eens gehad.
na een handmatige 'dhclient eth0' werkte het bij mij wel.
zou je ook nog eens kunnen proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Bijna de moed opgevend heb ik Debian opnieuw geïnstalleerd en wonder boven wonder werkte het, hij kon eindelijk connecteren met internet :)
Dat was het eerste heugelijk feit, zoals iemand eerder al aanhaalde kon dit helpen en het heeft geholpen :)
Nu de hele middag proberen het netwerk aan de praat krijgen maar lukt niet 100%.
Ik heb internet en DHCP werkend op de server, en als ik een windows client op de switch gooi en automatisch IP laat herkennen krijgt ie netjes een IP, de DHCP en de DNSen maar internet wil niet werken op een client en pingen naar buiten ook niet.
Vast nog wat tutorials die ik door moet lezen om dan ook dat werkend te krijgen.

Heb de handleiding hier gevolgd: http://www.linux4you.be/netwerken.php?id=2 maar dan met 10.0.0.1 IPs, vast een typfoutje ergens :)

Btw, als ik de auto eth0 en auto eth1 niet in commentaar zet wordt me scherm continue gespamd met dingen als: "IN=eth0 OUT=eth0 SRC=10.0.0.4 DST=" .. etc etc, tis vast ergens een instelling maar kan niet de juiste vinden.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 12:58:
En die windows bakken hebben elk een appart extern IP ja.
Dus je drie windows bakken hebben een eigen IP. Heeft je modem ook een eigen IP? Want dan zijn ze alle 4 gebruikt. Ik weet niet of gisteren de drie windows bakken aanstonden en er misschien nu eentje uitstaat?

[ Voor 15% gewijzigd door Confusion op 01-10-2005 20:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ze draaiden allemaal toen en nu, en heel eerlijk weet ik niet of die modem een eigen IP heeft, goed mogelijk, wat veel zou verklaren, maar ben ik dus niet 100% zeker van :)
Bedankt voor de hulp en tips iedereen iig!
Pagina: 1