Ik heb me laten overtuigen om Debian 3.1 eens uit te proberen als servertje dus ben ik aan de slag gegaan en heb ik debian-31r0a-i386-netinst.iso afgehaald met de veronderstelling dat ik toch niet veel extras nodig heb, en wat ik nodig heb ik wel via het internet afhaal.
Allemaal goed en wel, ik installeer die handel, geen probleem in het begin maar bij Networking loopt het fout.
Ik zag mijn beide netwerkkaarten correct op het scherm, dus hij herkent ze wel, maar hij kon niet connecteren met DHCP of iets dergelijk dus dan heb ik na meerdere malen te proberen het gewoon overgeslaan.
Als ik dan inlog na de install heb ik duidelijk geen internet, niets lijkt te werken.
Heb me al ziek gezocht op talrijke websites en fora. Heb 1 iemand tegengekomen op een nieuwsgroep met soortgelijkaardig probleem maar ook daar nergens een oplossing.
Ik meende dat dit kon te maken hebben met debian die men NICs niet herkende of daarbij problemen gaf en dan ben ik daarop gaan zoeken, heb enkele commands geprobeerd (output zie je onderaan deze post) en alles leek (volgens mijn interpretatie) Ok. Bij dmesg | grep eth gaf ie weer welke 2 NICs het waren dus dat leek me goed.
Dan werd er me gevraagd om ifconfig te doen en gaf ik dus door dat ik bij eth0 en eth1 geen inet addr regel had.
Ik heb volgende DHCP client versie: 2.0pl5-19.1
Hier en daar werd voorgesteld om dhcp3-client te proberen, maar tis vrij lastig die te installeren zonder internet verbinding, want die vind ie momenteel niet met apt-get
Ook even voor de duidelijkheid dit is geen dual boot PC.
De NIC is niet kapot want er is wel degelijk activiteit te zien aan de ledjes op de NIC.
Daarna dacht ik dat het Telenet was die raar deed (mijn ISP) ivm releasen van IP e.d. doet ie wel vaker, dus ik zeg van ik probeer het morgen nog eens, nu alles uit en morgen zien we wel. Fout gedacht want vandaag werkt het nog steeds niet.
Alvorens iemand afkomt met oplossing via speciale packages, hou er rekening mee dat ik enkel de basis heb, dingen zoals mc, mcedit, ipmasq, dhcpd etc zijn helaas niet aanwezig.
Volgens mij kan et trouwens daar goed mee te maken hebben, want op enkele websites werd voorgesteld om de /etc/dhcpd.conf aan te passen en /etc/default/dhcp maar die heb ik dus niet.
In de FAQ stond er een linkje naar http://www.adsl4linux.nl heel misschien had ik daar een oplossing kunnen vinden maar die link werkte niet meer, daarna ben ik op http://www.linux4you.be terrecht gekomen die me met wat meer informatie heeft kunnen helpen, maar heb het probleem nog steeds niet kunnen oplossen.
De search van GoT leverde interessante onderwerpen en problemen op, maar helaas geen enkele werkende oplossing.
Ten einde raad doe ik beroep op GoT in de hoop dat hier iemand me verder kan helpen.
Sorry als er informatie ontbreekt, ik heb geprobeert zo uitgebreid mogelijk deze post op te stellen maar toch niet té uitgebreid.
Output of commands:
cat /etc/network/interface
Allemaal goed en wel, ik installeer die handel, geen probleem in het begin maar bij Networking loopt het fout.
Ik zag mijn beide netwerkkaarten correct op het scherm, dus hij herkent ze wel, maar hij kon niet connecteren met DHCP of iets dergelijk dus dan heb ik na meerdere malen te proberen het gewoon overgeslaan.
Als ik dan inlog na de install heb ik duidelijk geen internet, niets lijkt te werken.
Heb me al ziek gezocht op talrijke websites en fora. Heb 1 iemand tegengekomen op een nieuwsgroep met soortgelijkaardig probleem maar ook daar nergens een oplossing.
Ik meende dat dit kon te maken hebben met debian die men NICs niet herkende of daarbij problemen gaf en dan ben ik daarop gaan zoeken, heb enkele commands geprobeerd (output zie je onderaan deze post) en alles leek (volgens mijn interpretatie) Ok. Bij dmesg | grep eth gaf ie weer welke 2 NICs het waren dus dat leek me goed.
Dan werd er me gevraagd om ifconfig te doen en gaf ik dus door dat ik bij eth0 en eth1 geen inet addr regel had.
Ik heb volgende DHCP client versie: 2.0pl5-19.1
Hier en daar werd voorgesteld om dhcp3-client te proberen, maar tis vrij lastig die te installeren zonder internet verbinding, want die vind ie momenteel niet met apt-get
Ook even voor de duidelijkheid dit is geen dual boot PC.
De NIC is niet kapot want er is wel degelijk activiteit te zien aan de ledjes op de NIC.
Daarna dacht ik dat het Telenet was die raar deed (mijn ISP) ivm releasen van IP e.d. doet ie wel vaker, dus ik zeg van ik probeer het morgen nog eens, nu alles uit en morgen zien we wel. Fout gedacht want vandaag werkt het nog steeds niet.
Alvorens iemand afkomt met oplossing via speciale packages, hou er rekening mee dat ik enkel de basis heb, dingen zoals mc, mcedit, ipmasq, dhcpd etc zijn helaas niet aanwezig.
Volgens mij kan et trouwens daar goed mee te maken hebben, want op enkele websites werd voorgesteld om de /etc/dhcpd.conf aan te passen en /etc/default/dhcp maar die heb ik dus niet.
In de FAQ stond er een linkje naar http://www.adsl4linux.nl heel misschien had ik daar een oplossing kunnen vinden maar die link werkte niet meer, daarna ben ik op http://www.linux4you.be terrecht gekomen die me met wat meer informatie heeft kunnen helpen, maar heb het probleem nog steeds niet kunnen oplossen.
De search van GoT leverde interessante onderwerpen en problemen op, maar helaas geen enkele werkende oplossing.
Ten einde raad doe ik beroep op GoT in de hoop dat hier iemand me verder kan helpen.
Sorry als er informatie ontbreekt, ik heb geprobeert zo uitgebreid mogelijk deze post op te stellen maar toch niet té uitgebreid.
Output of commands:
cat /etc/network/interface
ifconfighomeserv:~# cat /etc/network/interface
auto lo
iface lo inet loopback
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
/etc/init/d/network restarthomeserv:~# ifconfig
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr: 00:4F:4A:10:16:DD
UP BROADCAST RUNNING MULTICAT MTU:1500 Metric:1
RX packets:80 errors:0 dropped:0 overruns:0
TX packets:12 errors:0 dropped:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:7156 (6.9 KiB) TX bytes:4104 (4.0 KiB)
Interrupt:11 Base address:0x9000
eth1 Link encap:Ethernet HWaddr: 00:40:33:9A:C0:D9
UP BROADCAST RUNNING MULTICAT MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0
TX packets:0 errors:5 dropped:0 carrier:0
collisions:85 txqueuelen:1000
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:1710 (1.6 KiB)
Interrupt:11 Base address:0x1040
lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)
lspci | grep Ethernethomeserv:~# ifup eth0
Internet Software Consortium DHCP Client 2.0p15
Copyright 1995, 1996, 1997, 1998, 1999 Internet Software Consortium.
All rights reserved.
Please contribute if you find this software useful.
For info, please visit http://www.isc.org/dhcp-contrib.html
Listening on LPF/eth0/00:4f:4a:10:16:dd
Sending on LPF/eth0/00:4f:4a:10:16:dd
Sending on Socket/fallback/fallback-net
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 18
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
No DHCPOFFERS received.
No working leases in persistent database.
Exiting.
Failed to bring up eth0.
dmesg | grep ethhomeserv:~# lspci | grep Ethernet
0000:00:0f.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8169 Gigabit Ethernet (rev 10)
0000:00:10.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor CO., Ltd. RTL-8029(AS)
dpkg -l dhcp\*homeserv:~# dmesg | grep eth
eth0: Identified chip type is 'RTL8169s/8110s'.
eth0: RTL8169 at 0xdc879000, 00:4f:4a:10:16:dd, IRQ 11
eth0: Auto-negotiation Enabled.
eth0: 100Mbps Half-duplex operation.
eth1: RealTek RTL-8029 found at 0x1040, IRQ 11, 00:40:33:9A:C0:D9.
Ps: Het is goed mogelijk dat er een klein typfoutje in de output van de commands kan staan, dit komt omdat ik alles heb moeten overtikken.homeserv:~# dpkg -l dhcp\*
||/ Naam Versie Omschrijving
+++-==============-==============-============================================
ii dhcp-client 2.0pl5-19.1 DHCP Client
un dhcp-client-be <geen> (geen beschrijving beschikbaar)
un dhcp3-client <geen> (geen beschrijving beschikbaar)
un dhcpcd <geen> (geen beschrijving beschikbaar)