Toon posts:

Linux: windows bestanden

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn laptop met daarop windows wil sinds gisteren niet meer opstarten, hij geeft een blauwscherm en er zit een fout in het bestand ntfs.sys. Vanwege toch een aantal belangrijke bestanden die nog op de hardeschijf staan wil ik de laptop niet zomaar opnieuw installeren, maar eerst nog een aantal bestanden bewaren.

Ik probeer nu met een live cd van linux SUSE de windows bestanden te laden en ze vervolgens via het netwerk terug te zetten naar een andere computer. Maar omdat ik niet bekend ben met linux weet ik niet hoe ik de bestanden die ik met windows 'gemaakt' heb te zien in linux. Weet iemand hoe dit moet of heeft iemand een andere tip om de data terug te krijgen?

Mvg,

Tim

Verwijderd

Misschien moet je maar eens beginnen met het controleren van je geheugen. Dit soort fouten kunnen het gevolg zijn van brak geheugen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:44

Cyphax

Moderator LNX
Je zult erachter moeten komen hoe je de Windowspartities moet mounten (keyword), en welke partities het precies zijn (in /dev). :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 15:40:
Je zult erachter moeten komen hoe je de Windowspartities moet mounten (keyword), en welke partities het precies zijn (in /dev). :)
hoe doe ik dat?

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Die error van fout in ntfs.sys had ik laatst ook.
Die kun je met de windowscd verhelpen door te booten en naar recoverymode te gaan.
Dan ntfs.sys overschrijven met degene op de cd.
Rebooten, data backuppen en dan idd een memtest draaien.

Via google en op de site van MS vind je een uitgebreide beschrijving hoe ntfs.sys te vervangen.

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:54

hannos

pardon me

Inderdaad, wat Drugar zegt. Er zijn tal van mogelijkheden om dit probleem met je Windows installatie op te lossen die je, zoals het erop lijkt, nog niet geprobeerd hebt.

Wat je in ieder geval heel makkelijk zou kunnen proberen is checkdisk uitvoeren via de Windows installatie CD. Voer dan in repair modus "chkdsk /p/r" uit en kijk of dat het probleem oplost.

Overigens kan je met Linux gewoon bestanden overzetten. Neem bijvoorbeeld een USB geheugenpen en kopieer daar je gegevens naar toe...

Verwijderd

Topicstarter
Farmerwood schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 15:41:
Die error van fout in ntfs.sys had ik laatst ook.
Die kun je met de windowscd verhelpen door te booten en naar recoverymode te gaan.
Dan ntfs.sys overschrijven met degene op de cd.
Rebooten, data backuppen en dan idd een memtest draaien.

Via google en op de site van MS vind je een uitgebreide beschrijving hoe ntfs.sys te vervangen.
ik zoek dat even op, windows repareren met de windows cd lukt niet geeft hij ook het blauwe scherm.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:44

Cyphax

Moderator LNX
Mijn post was eigenlijk als duwtje in jouw rug bedoelt om op te zoeken hoe dat werkt. ;)
Daar leer je het meeste van namelijk.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Aha dankje :)

Ik heb even gezocht naar ntfs.sys vervangen en kwam hier terecht: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;822800

Maar daar zeggen ze dat je het via herstellen moet doen (windows cd en op R drukken) maar dan krijg ik het blauwe scherm.. Misschien niet helemaal duidelijk van me uitgelegd maar als ik hem gewoon opstart dan krijg ik te zien veilige modus - veilige modus met netwerk mogelijkheiden - veiligemodus met opdrachtpromp en normaal. Welke ik ook kies hij laad heel even het vlaggetje en start automatisch opnieuw op. En zodra ik dan herstel wil doen dan krijg ik het blauwe scherm.

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Misschien is het handiger om knoppix te gebruiken als je er weinig van weet, deze auto-mount de harde schijven (met s-ata nog wel eens wat probleempjes). En dan staat op je desktop gewoon wat icoontjes.

He lier nabouwer :P

[ Voor 10% gewijzigd door Shuisman op 30-09-2005 15:53 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:33

lier

MikroTik nerd

Download de Knoppix CD.
Deze heeft sterk de look and feel (no offense...) van Windows, mounten gebeurt automatisch.

edit:
Te laat...

[ Voor 11% gewijzigd door lier op 30-09-2005 15:51 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan ga ik die nu downloaden!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:20
Ik vind het een beetje flauw dat men je voor deze noodoperatie alles zelf uit laat zoeken. Het benaderen van je windows schijven is heel gemakkelijk. Met het commando mount kun je schijven (en netwerkshares) in je filesystem plaatsen. Maak in de directory /mnt/ even een dir "win" oid en een dir "network" aan.
code:
1
2
mkdir /mnt/win
mkdir /mnt/network

In deze directories gaan we nu de bestandsystemen mounten:
code:
1
mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/win

hda1 staat in deze context voor de eerste primaire partitie (de 1) op de eerste harde schijf (de a). Heb je meerdere primaire partities dan vind je de tweede partitie waarschijnlijk onder /dev/hda2. De extended partities zijn genummerd vanaf 5. /dev/hda5 is dus de eerste extended partitie op schijf a.
De netwerkschijf kunnen we ook met mount in het filesystem hangen:
code:
1
mount -t smbfs -o username=username,password=password //ip.van.andere.pc/sharenaam /mnt/network

Je kunt nu in de grafische omgeving naar /mnt/win bladeren en de bestanden kopieren naar /mnt/network. Succes :)

Regeren is vooruitschuiven

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
<offtopic>
T-MOB schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 16:01:
Ik vind het een beetje flauw dat men je voor deze noodoperatie alles zelf uit laat zoeken.
Ach, is dat niet de beroemde *n*x filosofie?
Unix Airways: Passengers bring a piece of the airplane and a box of tools with them to the airport. They gather on the tarmac, arguing about what kind of plane they want to build. The passengers split into groups and build several different aircraft but give them all the same name. Only some passengers reach their destinations, but all of them believe they arrived.
Sorry, kon mezelf niet tegenhouden. :9
</offtopic>

[ Voor 3% gewijzigd door netvor op 30-09-2005 16:11 ]

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:20
imp schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 16:10:
Ach, is dat niet de beroemde *n*x filosofie?
Niet echt, het is het standaard beleid op GoT. In dit geval wil TS echter eenmalig een backup operatie doen, lijkt me niet heel nuttig dat hij daarvoor zelf alles uit moet gaan zoeken. Als dat retestabiele windows er weer op staat heeft hij deze kennis toch nooit meer nodig (jij begon ;) :+).

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

Topicstarter
t-mob bedankt, ik lees het nu en ga het proberen (knoppix is gedownload en ga ik als dit niet lukt branden)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb knoppix geinstalleerd en het draait al. Kan ook al bij de data :)

Alleen wil ik nog even weten hoe ik de bestanden vanaf linux naar mijn geheugenstik kan overzetten?

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 21:32:
Ik heb knoppix geinstalleerd en het draait al. Kan ook al bij de data :)

Alleen wil ik nog even weten hoe ik de bestanden vanaf linux naar mijn geheugenstik kan overzetten?
Stop je stikkie bij het booten in je usb, grote kans dat knoppix die dan ook mount. Dan komt je stik ook bij je schjven te staan en dan kan je easy alles overzetten.

Verwijderd

Topicstarter
ok ik restart hem ff

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik kan hem nog nergens vinden..

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoi Timmey21,

Hier op GoT verwachten we dat je zelf ook wat initiatief toont. I.t.t. wat sommige mensen hier suggereren zijn we echt niet te beroerd om mensen te helpen, maar voor basic problemen dien je op zijn minst even via google te zoeken ;) Met http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta= kom je denk ik al een heel eind.

Verder is het (ook in de startpost) niet de gewoonte om te groeten ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.