Tyan K8S-D Boot Problemen

Pagina: 1
Acties:

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik ben vandaag begonnen aan een poging mijn nieuwe dual Opteron set aan de praat te krijg... maar tevergeefs...

Dit is mijn config:

- Tyan K8S-D Pro (met BIOS v3.03)
- 4x 512 MB HP ECC REG PC3200 (Micron chips)
- 2x AMD Opteron 246 (zelfde serie nummer)
- Tagan 580 PSU (met 24pins ATX connector & EPS)

Dit is het probleem:

Ik krijg in ieder geval VGA output, maar mijn configuratie loopt dan 'vast' bij de POST. Ik kan zien dat hij 2 CPU's vind en 2 GB aan geheugen. Het systeem reageert nergens op als ik bijv. op 'DEL' of F11 of F12 (boot vanaf ethernet/etc).

Rechts onderaan het scherm lijkt ook een foutcode te staan '003A', wat lijk te refereren naar een AMI BIOS foutcode ('Initialize RTC date/time'). Maar ik heb geen flauw idee wat ik daar mee aan moet...

Voor de rest heb ik nog geprobeerd de configuratie aan de praat te krijgen door de BIOS te resetten, met 2 CPU's te booten, met 1 CPU te booten, met willekeurige DDR reepjes te booten, met 1 reepje te booten etc. etc. Niets helpt!

Heeft iemand een idee?

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
ontkoppel alles ,ook het toetsenbord, en kijk of hij dan wil opstarten

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je CMOS geheugen van je moederbord even resetten wil soms ook wel eens helpen. =)

Soms zijn er al updates voor moederborden beschikbaar die je gewoon automatisch kan laten flashen vanaf een floppy als je een bepaalde toets indrukt bij het opstarten. Maar ik weet niet meer wel merk BIOS bouwer dit nu ook al weer ondersteunde...

[ Voor 67% gewijzigd door -=bas=- op 30-09-2005 21:30 ]

Senile! Senile Oekaki

• AK47
Ik heb nu eindelijk mijn systeem aan de praat. Hij wil alleen booten als ik geen geheugen heb in de geheugen banken van CPU-1 (en dus wel bij CPU-2). Waar dit precies aan ligt weet ik niet. Of het is het geheugen of het is het moederbord of ik moet het moederbord gewoon flashen....

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je gechecked of het geheugen op de compatibility lijst van tyan staat?

specs

• AK47
gladiool schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 4:53:
Heb je gechecked of het geheugen op de compatibility lijst van tyan staat?
Nee, het staat niet op die lijst. Toch vreemd dat het geheugen in die banks (van CPU-2) het wel doet... misschien doet compatible geheugen het juist wel bij CPU-1 of het moederbord is gewoon gedeeltelijk DOA...

Verwijderd

Of je CPU. Een Opteron heeft een ingebouwde memory controller...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 14:59:
Of je CPU. Een Opteron heeft een ingebouwde memory controller...
Dan zou ik zeggen draai je cpu's om en kijk of het probleem mee verhuisd.
Pagina: 1