[XP] BSOD al tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
Ik heb nu al ruim een maand een probleem met mijn notebook.

Toen ik terug kwam van vakantie zette ik de pc aan en na ik denk een minuut kreeg ik een BSOD met de melding: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Ik heb dus niets anders geinstalleerd wat betreft drivers of hardware.

Ik had niet veel interessants op de notebook staan en dacht dat het tijd was voor een nieuwe installatie. Maar nu is het zo dat ik de partitie heb geformatteerd en opnieuw WinXP probeer te installeren, alleen krijg ik het BSOD nu al tijdens de installatie.
Toen heb ik het uiteraard nog een aantal keer geprobeerd (zo vaak dat ik nu zelfs de key van XP uit me hoofd kan zeggen 8)7 ), ook Windows Server 2003 geprobeerd maar ook daar een BSOD.

Ik heb op google gezocht waar ik bijna alle forums heb afgestruind die er maar bestaan, maar niets heeft geholpen, van muis vervangen tot de meest vreemde opties.

Ook Microsoft gebeld maar deze konden mij niet helpen en wilde een case voor mij aanmaken ten kosten van slechts E 280 :X

Mijn garantie is ook verlopen dus kan ik deze niet kostenloos terug sturen naar de fabrikant, ook deze kon mij niet helpen via de helpdesk, ik zou hem kunnen opsturen, maar ook hier gaan weer astronomische bedragen mee gemoeid. E40 voorrijkosten, eerste uurloon E50 en ieder uur daarna E63 plus onderdelen.

Aangezien ik veel heb gelezen op andere fora en de site van MS dat het probleem vaak bij de VGA kaart ligt zou ik deze best willen vervangen alleen zal dit niet gaan in mij notebook omdat alles lekker geintegreerd zit.

Ik ben maar een student niet zo veel te besteden heeft dus en een paar honder Euro voor een reparatie kan gewoon niet worden opgebracht.

Ik hoop dat iemand mij een goeie tip kan geven want als ik bv het mobo van de notebook zou laten vervangen denk ik dat ik op kosten kom bij Sky van rond de E600,- en dan hoeft het probleem niet eens opgelost te zijn.

Notebook specs zijn:
Sky i3742
P4 2.66GHz
1024MB DDR 266MHz
40GB HD
GeForce 4MX GO 32MB
DVD/CD-rw combo
Windows XP sp1a (eerlijke licentie)
Windows XP sp2 (eerlijke licentie) Hier kreeg ik het BSOD het eerst, daarna de andere OS'en geprobeerd.
Windows 2003 Server (eerlijke licentie)
Aankoopdatum is oktober 2003

edit:

Door het nu comtinu opnieuw opstarten van de pc krijg ik ook geen beeld meer, als ik een tijdje wacht, rond de 15 minuten doet hij het weer heel eventjes. Het was daarom ook niet mogelijk memtest uit te voeren.
Ander geheugen lenen zal ik a.s. maandag proberen.

Aankoopdatum

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.S op 30-09-2005 15:09 ]

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
Ik zou zeggen, begin je geheugen ff te testen met memtest , en laat hem maar een paar uurtjes draaien, kijk of er errors te zien zijn.
Verder kan je kijken of de koelpasta van je cpu niet uitgedroogd is.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Heel stom misschien, maar staat toevallig iets van "boot virus protection" aan in je BIOS?
Dit veroorzaakt namelijk blauwe schermen tijdens de Windows-installatie.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• coller
CodeCaster schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 14:33:
Heel stom misschien, maar staat toevallig iets van "boot virus protection" aan in je BIOS?
Dit veroorzaakt namelijk blauwe schermen tijdens de Windows-installatie.
Zou kunnen, maar het gekke is dus dat hij ze gewoon kreeg, zonder dat hij een installatie uitvoerde

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

True, maar ja... je weet maar nooit :-P

Hoewel BSOD's inderdaad meestal wel op hardwarefouten duiden, zoals oververhitting.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Mr.S
CodeCaster schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 14:36:
True, maar ja... je weet maar nooit :-P

Hoewel BSOD's inderdaad meestal wel op hardwarefouten duiden, zoals oververhitting.
Bedankt allemaal voor de snelle reacties, het probleem is alleen nog lang niet opgelost, er is zelfs een extra probleem bijgekomen.

De fans draaien wel hard bij het opstarten, wat er op zou kunnen duiden dat er ofwel te veel stof in de machine zit, of de koelpasta is uitgedroogd of er misschien iets is doorgefikt.

Het vreemde is nu dat als de pc een BSOD krijgt hij nu boot en niets meer doet, de pc staat wel aan gezien alle LED's alleen de beeldsscherm blijft in het begin verlicht door de backlight en reboot dan vrij snel (om de 4 serconden) en daarna hoor je alle fans draaien en lijkt het beeldscherm wel uit te staan.

Na even rust opniew aangezet en nu loopt memtest, als deze klaar is zal ik het dan toch maar openmaken (wat ik bij notebook's toch liever niet doe) en zal even de stof verwijderen en de koelpasta vervangen door arctic silver die ik hier nog heb liggen.
Ook zal ik in de BIOS kijken naar de virus protection.

Verwijderd

Is er geen diagnose programma van Sky? zou zomaar een defecte koeling kunnen zijn bv.

Zou je ook kunnen testen met een bartPE of knoppix cd, al was het maar om duidelijk te krijgen of het een hardware of wondows probleem is.

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Machine opstarten zonder wat voor apparaat dan ook erin (cd/diskette etc) en met een andere memory module, wat voor resultaat geeft dat ?
Memory in andere laptop proberen wat voor resultaat geeft dat ?

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

• Mr.S
BYM schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 14:49:
Machine opstarten zonder wat voor apparaat dan ook erin (cd/diskette etc) en met een andere memory module, wat voor resultaat geeft dat ?
Memory in andere laptop proberen wat voor resultaat geeft dat ?
Die mogelijkheden heb ik op het moment helaas niet, ik zal wel kunnen proberen maandag op school bij laptop van medestudent.

Het zou aan het geheugen kunnen liggen, de memorytest was afgeblazen omdat de pc om de zoveel tijd opnieuw opstart, soms 10 minuten, soms niet eens 1 minuut.

Het begint steeds vervelender te worden en ik zal maandag even ander geheugen proberen te lenen van iemand.

@ACAB
Ze hebben niet echt iets van een diagnose, ze kunnen puur lansgkomen (E40) en dan betaal je het eerste uur (E50) en dan geven ze aan wat ze gaan doen omdat ze je toestemming nodig hebben om een reparatie uit te kunnen voor boven de honderd Euro.

• coller
ik zou je echt even aanraden om de notebook te openen en de koelpasta te vernieuwen, volgens mij bespaart dat je een heleboel moeite

Verwijderd

Ik zou die notebook eerst eens gewoon DICHT laten zitten.
Daarna zou ik hem even ontstoffen door er eens hard in te blazen bij de luchtgaatjes, en vervolgens ga je de foutcode van de bugcheck opschrijven.
Normaliter staat er iets in de geest van
STOP 0x???????? (0x????????, 0x????????, 0x????????, 0x????????)
Error ofzo in module bladiebla.dll/vxd

Het nummer direct achter STOP kun je opzoeken via google, de MS knowledgebase of Technet, en dan zie je zo wat er dan hoogst waarschijnlijk stuk is. Bladiebla.dll/vxd wijst je dan in de richting van welke hardware er de soep in loopt, bijvoorbeeld het geheugen, de schijf of inderdaad de VGA chip. Zo kun je zien wat er mis is en of je het op kan lossen.

• Mr.S
coller schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 15:09:
ik zou je echt even aanraden om de notebook te openen en de koelpasta te vernieuwen, volgens mij bespaart dat je een heleboel moeite
Ik heb de notebook nu open liggen en zag tot mijn verbazing dat er geen koelpasta tussen de de koeling en de cpu zit, wel zat er een soort alu laagje (ik denk dat het een geleidingsplaatje is) aan de het heatsink vastgeplakt.
Is het nu nog wel verantword om koelpasta op de cpu te smeren?

• Mr.S
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 16:05:
Ik zou die notebook eerst eens gewoon DICHT laten zitten.
Daarna zou ik hem even ontstoffen door er eens hard in te blazen bij de luchtgaatjes, en vervolgens ga je de foutcode van de bugcheck opschrijven.
Normaliter staat er iets in de geest van
STOP 0x???????? (0x????????, 0x????????, 0x????????, 0x????????)
Error ofzo in module bladiebla.dll/vxd

Het nummer direct achter STOP kun je opzoeken via google, de MS knowledgebase of Technet, en dan zie je zo wat er dan hoogst waarschijnlijk stuk is. Bladiebla.dll/vxd wijst je dan in de richting van welke hardware er de soep in loopt, bijvoorbeeld het geheugen, de schijf of inderdaad de VGA chip. Zo kun je zien wat er mis is en of je het op kan lossen.
Ik was toen al bezig met het openen van de notebook, alleen zit ik nog wel met probleem van de koelpasta, ik weet niet of het verstandig is om het er gewoon op te smeren.
Je tip om de bug op te schrijven zal ik proberen toe te passen alleen ben ik bang dat het niet zo makkelijk gaat aangezien de pc direct reboot nar het BSOD, het zal ong. 1 seconden duren, dus na een aantal keer zal ik de misschien net de hele code hebben :'(

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-01 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Mr.S schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 12:29:
[...]

Ik was toen al bezig met het openen van de notebook, alleen zit ik nog wel met probleem van de koelpasta, ik weet niet of het verstandig is om het er gewoon op te smeren.
Je tip om de bug op te schrijven zal ik proberen toe te passen alleen ben ik bang dat het niet zo makkelijk gaat aangezien de pc direct reboot nar het BSOD, het zal ong. 1 seconden duren, dus na een aantal keer zal ik de misschien net de hele code hebben :'(
Digicam erbij pakken.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• coller
Mr.S schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 12:29:
[...]

Nou, ik zal je zeggen, ik had ook geen koelpasta op mijn laptopcpu, maar heb het er vervolgens ook opgesmeerd, en hij werd gelijk een paar graden koeler, dus lijkt mij dat het geen kwaad kan.

EDIT: heb je toevallig SMART status voor je HD? kijk even hoe het met je hd staat, is ie nog in goede staat?

[ Voor 8% gewijzigd door coller op 02-10-2005 13:19 ]

• Mr.S
Ok bedankt voor de tips _/-\o_ , ik ga vanmiddag weer aan de slag en houd u allen op de hoogte

Verwijderd

Natuurlijk reboot hij automatisch, het is een Windows 2000 of XP bak.
Boot in veilige mode, dan laadt ie geen drivers en zou ie op zich ook de driver voor het brakke hardware ding niet moetne laden (hopelijk kun je dan bij je desktop voor onderstaande: )
Rechtsklik op "deze computer", ga naar het tabblad "geavanceerd", klik op "opstart- en herstel opties" en ros het vinkje bij "de computer automatisch opnieuw opstarten" uit. nu blijft het blauwe scherm staan.

WOS FAQ vertelt je natuurlijk niet hoe je je laptop gaat booten als ie reboot bij het opstarten ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 14:01 ]

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Probeert de TS dit niet juist te installeren?
te laat...

Ik denk ook dat het aan je geheugen ligt. Heb je al wat kunnen lenen? Verder zou je eens een linux live cd (knoppix of zo) kunnen proberen, linux gebruikt een ander gedeelte van je geheugen dan windows. Mocht je nog data snel nodig hebben kan je er zo misschien bij komen.

[ Voor 73% gewijzigd door Sallin op 03-10-2005 14:08 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• Mr.S
Sallin schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 14:02:

Probeert de TS dit niet juist te installeren?
te laat...

Ik denk ook dat het aan je geheugen ligt. Heb je al wat kunnen lenen? Verder zou je eens een linux live cd (knoppix of zo) kunnen proberen, linux gebruikt een ander gedeelte van je geheugen dan windows. Mocht je nog data snel nodig hebben kan je er zo misschien bij komen.
Er hoeft geen data te worden gered, dat was allemaal geback-upped. Misschien ben ik niet duidelijk of onvolledig geweest maar ik probeer juist WinXP te installeren.
Geheugen lenen is er nog niet van gekomen vandaag, maar ik ga de notebook wel even testen met een aantal bootable OS'en en daarna zie ik wel weer.

*Ik wist trouwens niet dat zo'n stom ding als me flaptoppie mij zoveel frustratie kon bezorgen ;)
Pagina: 1