PIO versus DMA

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• maz
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-02-2010
Wie kan mij vertellen hoe ik ervoor kan zorgen dat de IDE setting voor mijn DVD brander van PIO naar DMA veranderd kan worden. Ik heb geprobeerd het secundair IDE te verwijderen en opnieuw op te starten maar de setting blijft PIO. Ik ben een newbie dus ik zou het fijn vinden als een eventuele oplossing toegelicht zou kunnen worden met een stappenplan.

Thanks

Verwijderd

Sommige branders hebben hiervoor een jumpertje, al naar gekeken?

Verwijderd

Welk operating system (Win98, Win2000, enz) gebruik je? En welk type/merk Optical drive?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
OM FAQ / Beleid »
DMA
Is DMA ingeschakeld? Zowel op de drive (m.b.v. BIOS en evt. tooltjes van de fabrikant) als in Windows (via apparaatbeheer)? Zijn de goede chipset drivers geïnstalleerd?
[...]
Tooltjes om dit aan te passen kun je elders op de site van de fabrikant vinden. Ook hebben sommige CD/DVD drives een DMA jumpertje (zoals AOpen), om DMA in te schakelen moet je dit jumpertje eruit halen. Check de handleiding voor details.

Chipset drivers
Installeer op z'n minst de relevante chipset drivers. VIA chipset: installeer de Hyperion drivers en in het geval van een chipset met de 686B southbridge ook de Promise RAID Performance Patch en/of de PCI Latency Bugfix. Intel chipset: installeer de Application Accelerator drivers. SiS chipset: installeer siside.exe (moeilijk te vinden, hier is een mirror). Bij nForce2 planken moet je de IDE drivers van de moederbordfabrikant gebruiken en niet die van nVidia of je moet de IDE drivers overslaan tijdens de installatie van nForce2 drivers.
Soms wil het voorkomen dat de IDE apparaten niet goed worden herkend, dat de CD/DVD lezers/branders de schijven niet (goed) herkennen en/of dat de DMA mode niet wordt gepakt (optie staat op "DMA if available" en dan toch PIO mode krijgen), verwijder dan de IDE controllers uit de apparaatbeheer en installeer ze na een rebootje opnieuw. Of forceer het apparaat op PIO mode, doe een reboot, zet het apparaat daarna op "DMA if available" en reboot opnieuw.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hou het bij 1 topic aub :) Nero DVD burning speed

Dit topic is gesloten.