Een P2P netwerkje restylen

Pagina: 1
Acties:

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Op het moment loop ik stage bij een klein bedrijf, waar wij binnenkort het netwerk anders willen hebben.

Het betreft hier een webdesign bureau, waarbij de pc van mijn stagebegeleider de server is. Hier draait apache op en wordt ook gebruikt als fileserver. Nu hebben we een servertje op de kop getikt die straks de taken van zijn pc moet overnemen. Het blijft nog steeds een P2P netwerk, alleen hebben we nu een aparte server erbij.

Voor de makkelijkheid willen we een interne DNS server draaien. Geen probleem, want dat kan zo gerealiseerd worden. Een interne DNS willen we straks ook websites die nog niet online zijn, toch op het volledige domeinnaam kunnen testen.

Maar nu kreeg ik een rare opmerking van mijn stage begeleider! Als we van die server een DNS server maken, dan MOET het ook een gateway worden, want anders loopt alles in de soep! Hij bedoelt hier dus mee: ik typ een domein in IE ==> wordt opgevraagd in de interne DNS server ==> DNS server stuurt forward request naar andere DNS server buiten ons netwerkje ==> DNS server stuurt gegevens terug naar de client ==> waarna de client de gegevens op de betreffende website krijgt te zien wanneer die door de gateway gaat.

Dat is toch gewoon logisch? Als je een router schematisch bekijkt, dan heb je precies hetzelfde geval, alleen alles in 1 kastje. Dat zou dus betekenen dat die router die nu hier beneden hangt niet meer nodig is. Ja, alleen nog voor als switch.

Heb ik dit goed, en is het een onzin verhaal van hem? Ksnaputnie :+

Dus grafisch gezien:

• Tybo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08-2025

Tybo

010101011110010101??

Gaat die server ook dienen als DHCP-server?

SvennieG

• WiNlUx
Waarschijnlijk wel ja...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Een interne DNS willen we straks ook websites die nog niet online zijn, toch op het volledige domeinnaam kunnen testen.
Wie wil je nu voor de gek houden ? Je zegt tegen je server: "doe mij een IP adres van dit domein" waarna je de website benadert. Je bent dan je DNS server en niet je website aan het testen !
Als we van die server een DNS server maken, dan MOET het ook een gateway worden, want anders loopt alles in de soep!
Wie is je stagebegeleider ? Hopelijk geeft hij niet een vak als netwerken of TCP/IP ??? Wat een onzin ! DNS is voor jouw name resolving. Waar je daarna naar toe gaat (via je gateway) interesseert je DNS server echt helemaal niets. En je pc wil weten aan wie hij zijn requests moet doen en hoe hij op Internet kan komen.
Gaat die server ook dienen als DHCP-server?
Vanwaar deze vraag ? Mij ontgaat het belang ten aanzien van dit onderwerp...
Als je een router schematisch bekijkt, dan heb je precies hetzelfde geval, alleen alles in 1 kastje. Dat zou dus betekenen dat die router die nu hier beneden hangt niet meer nodig is. Ja, alleen nog voor als switch.
Misschien doet je router ook nog een beetje NAT-ten en firewallen ?

[ Voor 24% gewijzigd door lier op 30-09-2005 13:39 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

De dns-server kan je intern best wel gebruik om nog niet publiekelijke gehoste site`s op te vragen via domein-naam.
Dan moet je alleen wel in de dns-server zetten waar de website dan kan worden gevonden zodat de gebruiker juist wordt doorgestuurd.
Dat de dns-server ook een gateway moet zijn hoeft niet per-se. Als je hem instelt (via dhcp of met de hand) als main dns-server dan werkt het ook.

[ Voor 1% gewijzigd door MarcoL op 30-09-2005 13:42 . Reden: typo ]

Don't worry people, i`m a professional idiot

• Thunderboy446
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2015
Voor het testen van je websites op volle domeinnaam kun je ook gebruiken van het windows hosts file dat ergens in windows\system staat ofzo

• WiNlUx
lier schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 13:37:
[...]
Wie wil je nu voor de gek houden ? Je zegt tegen je server: "doe mij een IP adres van dit domein" waarna je de website benadert. Je bent dan je DNS server en niet je website aan het testen !
Ik bedoel alleen maar voor domeinen die nog niet zijn geregisteerd. Deze zet ik dan in de DNS en verwijs ik naar het interne IP van de webserver (in dit geval de server waar ook de DNS op draait).

Zo bedoelik het :)
Pagina: 1