Aanschaf nieuw workstation/game pc, maar met issues

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
  • AMD Athlon 64 Venice 3500+, Socket 939, OEM
  • Asus A8N-E
  • 2x G.Skill Value DDR DDR SDRAM, 1 GB, PC3200, 400 MHz, cas 2.5
  • Sapphire X800XL Ultimate 256 MB, DDR3, PCI Express x16
  • Lian Li V1000 Zilver
  • NEC ND-3540 16 x, 8 x, 16 x, Zilver, OEM
  • Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS Retail
  • Antec True Power 2.0 480 Watt
  • Logitech Cordless Desktop MX 3100 Blauw, Retail
  • 2x Hitachi Desktstar T7K250 160 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II
Na een jaar of 6 is m'n huidige pc wel een keer aan vervanging toe. Voor basic textverwerken, internetten en dvdtjes kijken voldoet een PIII 700 met 256mb prima, maar verschillende moderne development tools zijn niet vooruit te branden, laat staan dat ik nog een recent spel kan spelen :X

Ik heb echter nog wel een aantal vragen over bovenstaande configuratie:

- De videokaart: Ik werk nu nog met een 15" tft, maar ben van plan om deze op korte termijn te vervangen met een 20" apple cinema scherm. gaat de 800XL dit een beetje trekken met de moderne games? Of kan ik beter meteen in in een 7800GT/GTX investeren? Ik ben geen diehard gamer, dus dit heeft geen hoge prioriteit.

- Werkgeheugen: Ik heb gekozen voor 2GB totaal. Ga ik enigzins verschil in prestaties merken t.o.v. 1GB? Bij programma's zoals visual studio .NET lijkt het me niet geheel onverstandig, of het ik toch aan 1GB genoeg de komende tijd?

- De geluidskaart: Ik werk nu nog met een aparte stereo hifi amp, en twee losse luidsprekers. Is het in mijn geval dan wel zinvol om 80 euro voor een audigy te investeren? Het gaat mij puur om geluidskwaliteit (ruis e.d.) en om de processor belasting.

De configuratie zoals deze nu is gaat ongeveer 1300 euro kosten. Mijn budget is max 1600, dus er zit hier en daar nog wel wat rek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:54
Ziet er goed uit. 2GB zou ik zeker doen, is voor development en games echt wel lekker. Die audigy zou ik er ook gewoon stoppen voor die 80 euro, is zowieso beter dan een onboard kaart en je kan er evenetueel later veel meer mee. Wat betreft het Apple scherm en je videokaart: daar ben ik niet zo in thuis... (draai thuis nog op 2x GF2 32MB.. :X ). Enige vraag die ik heb: waarom 2x 160Gb disks en niet 1 van bv 300 GB?

[ Voor 18% gewijzigd door sig69 op 30-09-2005 12:56 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
Het is de bedoeling om de 2 schijven in raid-0 te gaan draaien.

Ik zit ook nog te twijfelen over de behuizing. Als ik een simpelere kast neem, en de audigy van het lijstje schrap, dan heb ik +/- 500 euro over om eventueel extra te investeren in proc/videokaart, mits dit zinvol is uiteraard. Aan de andere kant heb je van een goede en mooie kast jarenlang plezier, misschien zelfs nog voor een volgende pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je erg lang plezier van een kast wil hebben en die er ook nog een beetje professioneel uitziet, kun je net zo goed een coolermaster stacker nemen. Veel ruimte, goedkoop en toekomstgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien nog een HDD erbij?, voor de back-up, want RAID-0 is natuurlijk niet betrouwbaar genoeg om complete projecten op op te slaan.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2005 13:19 . Reden: eensch met sig69 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:54
Thefirstikke schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 13:09:
Het is de bedoeling om de 2 schijven in raid-0 te gaan draaien.
..
Als het je om de snelheid te doen is zou ik hier als ik jou was nog even goed over nadenken. 2x 160Gb in Raid 0 is 320Gb met een grotere kans dat je alles kwijt bent (en dat lijkt me op een development machine niet echt handig). Als ik jou was zou ik dit anders oplossen. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een raptor (of 2) als bootschijf etc. + een grotere schijf voor opslag. Of 2 kleinere schijven (40, 80 Gb) in Raid 0 + een grotere schijf, of...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Thefirstikke schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 12:42:
De geluidskaart: Ik werk nu nog met een aparte stereo hifi amp, en twee losse luidsprekers. Is het in mijn geval dan wel zinvol om 80 euro voor een audigy te investeren? Het gaat mij puur om geluidskwaliteit (ruis e.d.) en om de processor belasting.
IMHO is 80 euro voor een Audigy weggegooid geld.
Ten eerste is het geluid van de nForce4 in mijn ervaring (heb het zelf twee maanden gebruikt, voordat ik mijn Maya44 erin stopte) van goede kwaliteit, en processorbelasting is met een bescheiden Athlon64 verwaarloosbaar.
Ten tweede vind ik dat Creative Labs gemiddelde kwaliteit voor hoge prijzen levert. Wat is er zo speciaal aan een Audigy?
* 24bits,96kHz resolutie: ja, maar dan wel geleverd door een brakke DAC/ADC die nota bene onafgeschermd in een PC kast wordt geplaatst. Ja, da's hoge kwaliteit. :X
* verminderd processorgebruik: met al het dual-coregeweld van vandaag is dat niet relevant meer.
* ASIO driver: ja, maar dan wel gebakken door Creative Labs, oftewel bugs, bugs en nog eens bugs. Trouwens, de nForce4 heeft ook (beperkte, weliswaar) ASIO drivers
* EAX/A3D ondersteuning: dit is het enige fatsoenlijke wat nog overblijft. Persoonlijk geef ik daar niet zoveel om.

Als je veel om geluidskwaliteit geeft, dan zou ik je kunnen aanraden om een goedkope studiokaart te nemen, d.w.z. een kaart die is ontwikkeld voor mensen die de PC gebruiken om muziek mee te maken. Zoek eens naar merken als M-Audio, Audiotrak, of Terratec. Deze merken leveren geluidskaarten waarbij kwaliteit voorop staat. Sommige (bijvoorbeeld Terratec) hebben ook nog EAX/A3D ondersteuning voor je spelletjes.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LV-426
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 20:54
Ik heb net zelf een workstation/game pc aangeschaft met een vergelijkbaar budget en daar lang en goed over nagedacht, dus misschien heb je wat aan mijn advies.

De proc: zelf ook gekozen, echter niet boxed maar met Zalman koeler, is stiller en koeler en prijs blijft nagenoeg gelijk (zie de Best Buy Guide). Een AMD Athlon 64 X2 is het overwegen waard, maar ik zou die pas nemen als er meer reden voor is, over een paar jaartjes, dan heb je waarschijnlijk nog meer snelheid voor minder geld.

MB: als je geen SLi wilt prima keuze

Geheugen: kon niet in pricewatch terug vinden wat jouw keuze kost, maar voor 219 heb je 2x 1GB van Twinmos (zie BBG), maar cas 2.5 is iig een goede keuze en voor die dikke 100 euro meer zou ik gezien je budget zeker wel 2 GB nemen. Al kun je beginnen met 2 x 512 en als je toch meer geheugen blijkt nodig te hebben er (later en dus weer goedkoper) 2x 512 bij aan te schaffen maar dan ga je het voordeel van dual channel missen (toch?)

Graka: Bij hoge resoluties komt een 7800GT/GTX meer tot zijn recht, maar je kunt ook je beeldscherm een lagere resolutie laten opschalen, je bent immers geen diehard gamer.

Kast: Tja, voor mij is er maar één kast (mits je geen afsluitbare deurtjes/klepjes wilt) en dat is de Coolermaster Stacker. Zeer mooi (smaken verschillen), zeer goed, en zeker goed op de toekomst gericht: veel uitbreidingsmogelijkheden voor oa extra HD's, 2e voeding, veel ruimte, toekomstige moedermorden BTX-ready, etc.

Sound: Je moederbord heeft s/pdif, zowel coax als toslink dus als je een dergelijke aansluiting op je versterker hebt dan kun je dat overwegen, test eerst maar eens hoe goed je zelf het onboard geluid vindt, en evt later toch een losse kaart kopen, daarbij zou ik voor gamen wel een Audigy ZS kopen vanwege EAX maar voor geluidskwaliteit zijn er echt betere, Terratec heeft nog EAX 1 en 2 (geen 3 en/of 4). Ik weet niet of s/pdif weinig tot geen proc belasting geeft.

HD: ik zou, zoals anderen al zeggen, eens naar een Raptor gaan kijken en gezien je budget misschien wel naar 2 en dan 1 x 200 GB ofzo voor je data. Op die manier is het snel en safe. Ik vind een HD dé bottleneck van een computer (maarja, ik heb altijd laptops gehad)

Voor de rest geen op of aanmerkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
sig69: Voor backups gebruik ik de dvd-brander. Een raid-0 config lijkt mij ook niet bepaald een ideaal backup medium ;)

imp: Bedankt voor het advies, de audigy wordt van mijn lijstje geschrapt. Ik vind geluidskwaliteit heel erg belangrijk, ga dus maar opzoek naar een betere kaart :)

lv-426: Zo'n raptor lijkt me wel een goed idee als boot/prog schijf. Een 36gb exemplaar lijkt me wel genoeg, samen met een 200/250gb schijf voor data. Ik weet alleen nog niet wat ik met de grafische kaart doe.
Pagina: 1