Toon posts:

Advies gevraagd nieuwe Harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zit ik met een Seagate Barricuda 720.7 plus 200GB ATA schijf.
Nou wil ik eigenlijk een nieuwe harde schijf, maar puur voor snelheidswinst en niet voor opslag want dat heb ik met de huidige schijf genoeg.
Ik heb een beetje rondgekeken en reviews gelezen, en nou zat ik te denken aan 2 Hitachi Desktstar 7K80 80 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II schijven in RAID 0. Is dit een goede optie, of zijn er betere opties? Dit leek mijzelf een relatief goedkope keuze, maar wel met een behoorlijke snelheidswinst.
Advies gevraagd.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, het lijkt me dat hier genoeg over te vinden is... Is het je echt om de snelheid te doen zou je twee raptors in raid0 moeten zetten... En anders is jouw bovengenoemde combo ook een optie...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je pure snelheid wilt, ga dan in eens voor een raptor als boot/programma-schijf en de huidige schijf als opslag.

De raptor is met z'n 10000rpm (en lage access times) erg snel als je windows en programma's erop draai. Schijven zoals Maxline 3 zijn leechersschijven, die zijn snel als je 1 film tegelijkertijd kopieert, maar 10 films tegelijkertijd is wat anders.

RAID 0 verlaagt de access times niet en hierdoor zullen veel toepassingen nauwelijks sneller draaien. Waarom access times verlagen? Anders zitten de koppen meer bezig met het zoeken naar de juiste brokje data ipv te lezen, in de verloren tijd gebeurt er niet veel.

[ Voor 29% gewijzigd door rapture op 30-09-2005 12:19 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 12:12:
Momenteel zit ik met een Seagate Barricuda 720.7 plus 200GB ATA schijf.
Nou wil ik eigenlijk een nieuwe harde schijf, maar puur voor snelheidswinst en niet voor opslag want dat heb ik met de huidige schijf genoeg.
Ik heb een beetje rondgekeken en reviews gelezen, en nou zat ik te denken aan 2 Hitachi Desktstar 7K80 80 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II schijven in RAID 0. Is dit een goede optie, of zijn er betere opties? Dit leek mijzelf een relatief goedkope keuze, maar wel met een behoorlijke snelheidswinst.
Advies gevraagd.
Wil je dit puur voor de snelheidswinst? Laat me je dan vertellen dat SATA(II) echt niet zoveel sneller is dan ATA. Zo verschillen de schijven fysiek, op een enkele optimalisatie na, nauwelijks.
Een beetje ATA schijf (zoals je huidige) haalt zo'n 60MB/s. Een SATA(II) schijf zal niet veel meer doen dan dat. Bovendien zit je nog met het feit dat je een SATAII controller nodig hebt om er nog enigzins van te kunnen profiteren.

Wel ligt de zoektijd bij nieuwere schijven wat hoger en dat is dan eigenlijk ook het enige waar je enig verschil zult merken. Denk aan opslagmedia met bijvoorbeeld 10.000 of zelfs 15.000rpm.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Maar als je een RAID 0 opstelling hebt dan gaat het toch al flink sneller?
Of kan ik dan beter nog een Seagate Barricuda aanschaffen die ik al heb?

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2005 12:21 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 12:19:
Ok, bedankt. Ja ik weet dat er veel over te lezen valt, maar dit gaat een stukkie sneller (hehe beetje lui).
Dat begrijp ik, maar is zeker niet de bedoeling. Voldoende vooronderzoek van jouw kant is een vereiste. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje in de Serial ATA FAQ :)
Maakt het overigens nog uit (qua snelheid) of je een 80GB of bv een 160Gb neemt?.
Verwaarloosbaar.
Oh en zijn die Hitachi's vrij stil? kon het niet vinden namelijk.
Ook niet in reviews?
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 12:19:
Maar als je een RAID 0 opstelling hebt dan gaat het toch al flink sneller?
Jazeker. Meer informatie vind je in de RAID FAQ :)
Of kan ik dan beter nog een Seagate Barricuda aanschaffen die ik al heb?
En die vervolgens samen in een RAID-0 array? Dat kan, mits je moederbord over een RAID-controller beschikt wat ik je niet kan vertellen aangezien je niet hebt vermeld welke je hebt ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Rone op 30-09-2005 12:26 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-08-2025
Voor de snelheid is de datadichtheid van je harde schijf ook van belang. Je harde schijf bestaat uit disks (volgens mij platters geheten), en per disk kun je een bepaalde hoeveelheid data opslaan. Als je nou twee harde schijven hebt, waarbij de ene twee disken heeft van 80GB en de andere 1 disk van 160GB, dan zal de tweede sneller zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties, man dat gaat snel :P .
Het lijkt er dus op dat ik geen wonderen hoef te verwachten als ik nieuwe hd's koop en deze in RAID 0 zet. Dat had ik namelijk niet verwacht.... wordt tijd voor een echte nieuwe techniek want de HD blijft flink achter naar mijn mening.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46
Een Raptor als bootschijf zal het em doen. Heb er zelf erg veel plezier van.
De nieuwe schijven <250Gb en van de laatste generatie schijnen ook snel te zijn dit door (zie hierboven) de grotere platterdichtheid waardoor de reactietijd beter is.
Sowieso werken 2 schijven altijd fijner met kopieren dan 1 grote. dus maakt niet uit welke schijf je neemt, veel zaken kun je er sneller mee als je de truuks kent en snapt wanneer hij van de ene en wanneer van de andere schijf leest.

diskeltische lurker

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de OM FAQ / Beleid staat onder het gedeelte "Welke moet ik nemen?" uitgebreid uitgelegd hoe je een harddisk (-configuratie) moet uitzoeken danwel samenstellen :)

FAQ-gevalletje, dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.