Toon posts:

A8n-Sli boot soms niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe pc. Na ongeveer 3 weken vloog de pc zomaar uit waarna deze niet meer kon opstarten (kwam niet verder dan het Asus logo).
Omdat ik toen nog extra componenten had binnen gekregen (NEC 3540, extra Samsung SP 160 SATAII en een audigy 2 ZS) heb ik toen maar besloten de computer weer uit elkaar te halen om alles er opnieuw in te doen, de extra componenten toe te voegen en de kabels te sleeven. Ook heb ik de bios nog gereset.
Toen ik hem daarna toch nog even probeerde bleek hij het opeens weer te doen. Ik heb toen windows XP opnieuw geinstalleerd omdat ik mijn 2 schijven in Raid wilde laten draaien.
Een paar week later starte de computer weer niet op (weer niet verder dan het asus logo). Ik dacht dat het misschien aan de Northbridge lag dat die misschien te heet werd. Omdat ik er een Zalman heatsink op had gezet heb ik maar besloten die weer om te wisselen met de standaard koeler. Hierna bleek de computer ook weer gewoon op te starten.
Vandaag starte hij weer niet op, net heb ik de computer uitgedaan en de Audigy kaart losgekoppeld en mijn TV-Tuner kaart ook. Hij bleek het weer te doen! Ik heb nu de Audigy en de Tunerkaart weer terug gezet en hij start nog steeds.

Weet iemand misschien wat er mis kan zijn? En kan iemand misschien meer informatie geven over de compatibiliteit van de tv-kaart (Hauppauge 150MCE) met de A8N-Sli? Want misschien dat daar het probleem ligt.

Mijn standaard setup was:

Coolermaster Realpower 550W
Asus A8n-Sli met Zalman Heatsink
2x Infenion 512MB
Hauppage 150MCE (met pvr drivers voor windows XP)
1x Samsung Spinpoint SATAII 160GB
Asus 6600GT + Zalman Cooler
AMD 3000+ met Zalman Cooler
2 x 120mm Fan
1x 80mm Fan

Na 3 week is er dit bijgekomen/veranderd

Zalman Heatsink vervangen voor standaard
+ 1 Samsung Spinpoint SATAII 160GB (Toen in Raid gezet: striping)
Mobo bios update naar 1030
Audigy 2 ZS
Nec 3540

Verder wil ik nog even benadrukken dat ik bij het aanleggen van de coax kabels voor de Tuner-kaart aardig wat schokken heb gekregen van de kaart (terwijl stekker van de computer er uit was en de voeding uit was gezet). Ook gaat de kaart heel zwaar in en uit een pci slot. Dus misschien dat de kaart kortsluiting ergens maakt

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2005 12:06 ]

Verwijderd

laat die tvkaart er uit zou ik zeggen en probeer hem in een andere pc.

Verwijderd

Zet in het BIOS eens het opstartlogo uit? Dan krijg je de normale opstartinformatie te zien. Wellicht dat die info helpt bij het vaststellen van het probleem.

Kijk ook eens of er BIOS updates beschikbaar zijn; wellicht is er af en toe een initialisatie-time-out op één van de componenten omdat die de ene keer wel, de andere keer niet snel genoeg initialiseert. Misschien ook proberen quick-boot in de BIOS uit te zetten.
Zet overigens eerst het logo uit, want misschien komt hij al niet bij de geheugentest, waardoor quickboot ook niet uitmaakt.

Overigens is het normaal dat COAX kabels van spanning zijn voorzien; pas hier dus mee op bij het aansluiten. Ondanks dat er weinig risico is, blijft er een risico.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
BIOS 1030 bestaat nog lang niet :?. Maar goed, probeer eens, als hij nog steeds niet goed opstart, met één reepje geheugen te starten en meerdere combinaties met het geheugen proberen. Als je de speakers aanzet, hoor je dan ook een foutmelding? Dat zou iig wel moeten... Verder kun je eens proberen zo kaal mogelijk op te starten, alhoewel ik er aan twijfel of het wel je voeding is. En idd eens proberen zonder die kaart. Kun je ook kijken waar hij vastloopt? Dus snel op TAB drukken als je weer dat logo krijgt? Ook al een BIOS reset gedaan?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-05 07:56

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 11:59:
Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe pc. Na ongeveer 3 weken vloog de pc zomaar uit waarna deze niet meer kon opstarten (kwam niet verder dan het Asus logo).
Omdat ik toen nog extra componenten had binnen gekregen (NEC 3540, extra Samsung SP 160 SATAII en een audigy 2 ZS) heb ik toen maar besloten de computer weer uit elkaar te halen om alles er opnieuw in te doen, de extra componenten toe te voegen en de kabels te sleeven. Ook heb ik de bios nog gereset.
Heb je nou hardware BIJgebouwd NADAT je had geconstateerd dat het systeem niet meer opstartte? Lijkt me dat je dat probleem eerst oplost...?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
Goed er nu is wel iets vreemd aan de hand. Vanmorgen deed mijn computer weer hetzelfde. Ik heb direct het zijscherm eruit gehaald en de stekkers losgekoppeld en de PSU uitgeschakeld. 5 minuten zo laten staan en de stekker weer aangesloten + keyboard, muis en beeldscherm. Hij bleek het gewoon te doen!
Ik heb toen op aanraden van Floppus het opstartlogo uitgezet en ook quick boot uitgezet. Toen heb ik de rest van mijn kabels weer aangesloten en het zijscherm er weer in gezet. Hij bleef weer hangen! Omdat hij meteen blijft hangen kwam hij dus ook niet bij de memory test.

Daarna heb ik zomaar even wat geprobeerd omdat hij met keyboard, voedingskabel, muis en beeldscherm het wel doet. Ik heb alle kabels aangesloten en telkens een kabel eruit getrokken als hij niet wou starten. Ik ben begonnen met de printer/USB-kabel: Hij bleef weer hangen. Daarna USB kabel van Card-reader eruit getrokken en gereset: Hij doet het!

De 2 usb kabels waren aangesloten op het extra USB poortje dat ik bij het mobo heb gekregen.
Kan het dan zijn dat hier het probleem ligt? Het lijkt me sterk maar toch doet hij het zo.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Juich niet te vroeg, straks gebeurt het weer :P. Misschien dat je hem niet goed hebt aangesloten, het is namelijk meestal wat lastiger, omdat het losse kabeltjes zijn (bij ons dan).

Verwijderd

Topicstarter
USB is goed aangesloten omdat dit 1 blokje is en er maar op 1 manier op het mobo past. Als ik hem nu opstart blijft hij weer hangen, trek ik de 2 USB kabeltjes eruit dan gaat hij wel verder.
Pagina: 1