XP start traag op sinds sata schijven?

Pagina: 1
Acties:

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:04
Onlangs heb ik mijn IDE-schijven vervangen voor SATA schijven:

1 x WD Raptor 74gb (WinXP Professional)
1 x Seagate 300gb (data)

Echter na het loaden van de BIOS duurt het een 20-25 seconden vooreer Windows XP opstart.
In de BIOS staat enkele de WD Raptor geselecteerd in de boot sequence, geen floppy noch cdrom.
Vroeger had ik dit dus niet met mijn IDE schijven.

Iemand enig idee hoe dit kan, en hoe ik het kan oplossen?

Merci!

Verwijderd

Staan je S-ATA schijven helemaal bovenaan in de boot-volgorde? Zo nee, probeer dat dan eens. Wellicht dat hij nu zit te zoeken naar niet-aangesloten apparaten (bijv IDE-schijven) en dat duurt soms dan even :)

Verwijderd

Misschien enige specs???

Aparte sata Controller? Sata onboard?? e.d.

Verwijderd

De meeste sata-controllers ondersteunen ook raid en dergelijke... bij het opstarten (dus na de BIOS-screen) zie je ook nog eens dat de s-ata controller een drital seconden ofzow vbezig is met zoeken naar schijven, hou daar ook rekening mee...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je al gespeeld met de drivers? Gaat het om een verse XP-installatie? Wellicht dat je deze eens moet finetunen. Er kunnen zoveel oorzaken zijn die het booten kan vertragen, zoals netwerkschijven etc.

• mrbbs
Als enigste schijf in mijn boot-sequence staat alleen mijn WD-raptor, dus daar kan het al niet aan liggen. Er steken trouwens geen IDE-schijven meer in mijn systeem.
Moederbord heeft ook onboard RAID, maar daaronder zitten geen schijven, daar ik het niet gebruik.
Op de Raptor is een verse XP-installatie gebeurd.

Moederboard is MSI K8T Neo met AMD 64 3000+ processor.

Heb nog niet met andere drivers geprobeerd. Maar onder hardware/device manager zie ik geen vraagtekens staan en alles lijkt dus in orde geïnstalleerd.
Ondertussen heb ik ook de laatste firmware van mijn moederbord geïnstalleerd maar dit brengt geen soulaas. Heb trouwens ook de online update tool gerunt van MSI, maar die geeft te kennen dat er geen updates meer zijn en ik dus de laatste versies gebruik..

• NL1PSR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik zou toch even de moederbord drivers downloaden en installeren. Deze zijn namelijk 99% van de keren nieuwer als de drivers die bij WinXP zelf zitten. Het gaat dan vooral om Chipset drivers en eventuele IDE/SATA drivers.

Weet je nog die keer samen in de trein. Ik stak me kont uit het raam en jij je hoofd. En iedereen dacht dat we een tweeling waren.

• mrbbs
Heb net de laatste sata drivers geïnstalleerd vanaf de site van MSI, echter is het probleem niet opgelost.
Iemand nog verdere suggesties?
Pagina: 1