Geheugen problemen

Pagina: 1
Acties:

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 13:42
Ik heb vandaag effe 128 MB sdram gekocht(lekker goedkoop).Ik heb de volgende hardware:

MSI 6167(athlon classic moederbord)
Athlon classic 500@700
geheugenbank 0: 64 MB reepje
geheugenbank 1: 64 MB reepje
geheugenbank 3: leeg
win98 versie 4.10.1998(zal wel datum zijn)

er zijn 3 geheugenbanken op deze plank.

Thuisgekomen plug ik geheugenbank vol met dat 128 MB reepje. computeropstarten gaat goed(inclusief testen van geheugen) maar windows geeft alleen maar blauwe schermen, de ene na de andere keer.

Ik dacht dus dat het nieuwe reepje kapot was, NOT. testen met verschillende combi's van geheugenbanken gaf aan dat wat je ook in geheugenbank 3 doet windows keihard op zijn bek gaat. reepje is dus goed, net als de andere 2.

Weet iemand wat de oorzaak hiervan is:

-win98 is niet goed met veel geheugen en het beste is win2000 erop zetten

-moederbord kan op de een of andere manier alle 3 de geheugenbanken niet bezet hebben(hij telt het geheugen wel goed en testen gaat ook goed dus dit zou onwaarschijnlijk kunnen zijn). Oplossing zou zijn nog een reep van 128 te kopen om toch 256 MB te krijgen met de 128 die ik vandaag kocht in 2 geheugenbanken. Die 2X64MB moet ik dan effe doorverkopen ofzo.

-reepje is toch kapot. Dit is onwaarschijnlijk omdat ik op dit moment dit doe met geheugenbanken 0 en 1 die 128 en 64 MB(192 MB dus) bevatten. 3e reep van 64 heb ik maar eruitgehaald.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
kweet niet of het er mee te maken heeft, maar win98 "ziet" niet meer dan 128 mb. WinME "ziet" niet meer dan 256.

Verwijderd

Op dinsdag 16 januari 2001 18:13 schreef InterCC het volgende:
kweet niet of het er mee te maken heeft, maar win98 "ziet" niet meer dan 128 mb. WinME "ziet" niet meer dan 256.
Sorry win98 ziet ook gewoon 256MB en maakt er ook vet gebruik van :9

kunnen drie dingen zijn: mobo, proc of geheugen... laatste zei je al dat dat waarschijlijk niet het geval is.

Probeer ff een andere proc en kijken wat ie dan doet ;)

• dion_b
  • Laatst online: 11:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Denk inderdaad dat weinig mis is met de nieuwe DIMM.

Ook Win98 is het (waarschijnlijk) niet- boven de 512MB begint het goed te etteren, maar 192/256MB is nog prima te doen.

Win 98 'ziet' wel degelijk 192MB (zit er nu tegenaan te kijken!!)

Dus denk ik aan de mobo met de combinatie DIMMs. Je zegt dat slot 3 het niet doet. Is dat ook zo als 1 of 2 leeg is? Zo ja is de slot (waarschijnlijk) brak. Zo nee ligt het eerder aan de combo DIMMs. Je zegt niet wat voor chips erop zitten (64MB kan bijvoorbeeld zowel 8x64bit hebben als 4x128bit- 128MB 8x128bit of 4x256bit). Teveel chips wil soms niet goed gaan.

Beste oplossing is iig de 2x64MB verwisselen met 1x128, want met je huidige mobo en chips zal het denk ik niet gaan.

Oslik blyat! Oslik!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 22:02
www.simmtester.com

Download dan ff Docmemory en doe dan een Quick Test op je geheugen...

Spuit eventueel wat siliconen spray op je derde sim bank en maak m daarna schoon met een stukje keukenpapier, dit zal eventuele stofjes en/of kontactstringkjes kunnen verhelpen...

Verwijderd

Hoe Klok ik het best een Athlon classic 650 over?
met een asus k7v mainbord ..
en een sterke cooler

Verwijderd

Haal die 2*64 MB er eerst eens uit. Stop de 128 erin en probeer alle drie de banken eens. Werkt het? Stop er dan steeds eens 64 bij. Stukje bij beetje kan je zo verder komen.
Misschien heb je een mix van 100Mhz en 133 Mhz geheugen. Ik heb vaker gehoord dat dat niet altijd goed gaat.

Verwijderd

Op dinsdag 16 januari 2001 18:26 schreef Marsipulami het volgende:
Haal die 2*64 MB er eerst eens uit. Stop de 128 erin en probeer alle drie de banken eens. Werkt het? Stop er dan steeds eens 64 bij. Stukje bij beetje kan je zo verder komen.
Misschien heb je een mix van 100Mhz en 133 Mhz geheugen. Ik heb vaker gehoord dat dat niet altijd goed gaat.
Goed lezen... hij heeft al meerdere combinaties geprobeerd :'(

• Goldme
  • Laatst online: 21-08 13:42
Het lijkt te lukken om ze alledrie te gebruiken. het werkt namelijk met maar 1 combinatie:

bank 0: 133MHZ 64 MB
bank 1: 133MHZ 128 MB
bank 2: 100MHZ 64 MB

All andere (5?) combinaties werken niet. erg vaag maar het lijkt te werken(al een paar uur geen crash).
Pagina: 1