[Access] Voorwaardelijke detailweergave

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MichielPH
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-04 21:03
Stel, je hebt 2 tabellen:

tblGezin:
IDACHTERNAAMADRES
1PijnackerHoofdweg 2
2HordijkHoofdweg 9

tblGezinsleden:
IDNAAMVERJAARDAG
1Michiel24-1
1Stephanie1-3
2Margreet25-2

De ID's hebben een een-op-veel relatie. Daarom zou je standaard zo'n overzicht krijgen:
Pijnacker
-+ Michiel
-+ Stephanie
Hordijk
-+ Margreet

Ik wil juist in een doorlopend formulier voor 'Hordijk' een andere weergave krijgen dan voor 'Pijnacker': als een record in de tabel Gezin 1 relatie heeft. Dan zou de gegevens van het subrecord op dezelfede regel weergegeven moeten worden.

# Pijnacker
--+ Michiel
--+ Stephanie
# Margreet Hordijk

Mijn ervaring met een doorlopend formulier is, dat als je met VBA het formulier aanpast, het niet alleen bij het huidige record gebeurt, maar ook bij de rest. Wat ik verwacht, wat ik dus niet wil:

Als je 'Pijnacker' hebt geselecteerd:
# Pijnacker
--+ Michiel
--+ Stephanie
# Hordijk
--+ Margreet

En als je 'Hordijk' selecteerd:
# Michiel Pijnacker
# Margreet Hordijk

Hoe kan ik deze database het beste opbouwen?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:41

Boss

+1 Overgewaardeerd

Qua tabellen niets meer aan doen, denk ik.

Een doorlopend formulier zoals je dat hebt beschreven is niet te maken. Daar zijn formulieren te inflexibel voor. Op een rapport zou het nog wel moeten kunnen, omdat je daar per regel wel wat anders voor kan laten tekenen.

Ik zit nog even aan het volgende te denken, misschien helpt dat je ergens heen:
- via een query per familie bepalen hoeveel personen erin zitten (1 of meer)
- op het formulier met voorwaardelijke opmaak bepaalde velden wel/niet zichtbaar maken als het aantal personen 1 of meer is.
Verder nog niet uitgewerkt, maar misschien is dat een opzet voor een oplossing?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• MichielPH
Net gekeken, als je een veld onzichtbaar maakt, wordt dat veld bij elk record onzichtbaar.

Zo wilde ik het ongeveer hebben:
Afbeeldingslocatie: http://img224.imageshack.us/img224/2060/dbuitgaven0zr.png

[ Voor 20% gewijzigd door MichielPH op 30-09-2005 10:55 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:41

Boss

+1 Overgewaardeerd

Met voorwaardelijjke opmaak kan je per veld de opmaak instellen. Alleen kan je dan de zichtbaarheid niet instellen... lastig...

Dat is dan net weer iets wat niet zo goed gaat in Access :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• MichielPH
Kan het wel zou zijn dat je het kan uitklappen, dat de records variabele hoogtes hebben, zoals je standaard in een tabel ziet als je de relaties instelt?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het probleem is dat je de opmaak van een formulier één keer definieert en dat Access vervolgens dat x keer herhaalt. Afgezien van een voorwaardelijke opmaak worden alle kenmerken dus direct over alle records toegepast. Voor een individueel 'uitklapding' zou je uit moeten wijken naar een treecontrol.

Wat overblijft zijn een paar velden in het voetvak van het formulier of dmv een complexe querystructuur de data exact zo ophalen als je wilt.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1