Toon posts:

hd zeg tik tik en maakt piepend geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ofwel, hij doet vrij weinig meer. Ik heb m'n pc noodgedwongen een paar weken moeten missen (voeding was stuk), maar had m'n hd die erin zat (seagate 200 gig) wel eruit gehaald en een poosje als externe schijf gebruikt (onder meer voor m'n apple laptop), nu hang ik hem weer terug de pc in, wil de boel opstarten, maar krijg een tikkend geluid en een flinke piep. Klinkt niet goed dus, ik geprobeerd windows er opnieuw op te zetten, maar de installer geeft aan dat ik geen hd heb. Ik heb 'm (gelukkig) wel in partities verdeeld dus ik hoop dat mijn muziek, films, etc. nog te redden zijn, maar dat weet ik niet zeker. Iemand een idee wat er aan de hand mag zijn en of de boel nog te redden is, zo ja, hoe?

alvast bedankt

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

HD doet vaag Al gelezen?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
nu wel :)
ik heb er net een nieuwe voeding ingezet (voor de shuttle xpc), in bovenstaand topic staat inderdaad dat het aan een voeding kan liggen, maar die is spliksplinternieuw, en de schijf is ook niet extreem oud of zo...raar..

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Klinkt behoorlijk kaduk. En dan kun je mooi partities hebben, maar fysiek is het natuurlijk dezelfde schijf. Ik zeg: Ghosten of clonen of whatever nu het nog kan! (En dus, wellicht overbodig om te vermelden: niet gaat zitten klooien, proberen, testen of weet ik het wat voordat je een image hebt van die HD. Daarna kun je spelen en pielen wat je wil om het (proberen) aan de praat te krijgen).

[ Voor 42% gewijzigd door RobIII op 29-09-2005 23:34 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
dat ding is hartstikke dood volgens mij :(

heb hem ook aan de externe behuizing gehangen, om te kijken of het misschien aan de nieuwe voeding lag, maar ook hier wordt de schijf niet herkend (door OSX iig, wat ie normaal wel doet), Windows heb ik nog niet geprobeerd, maar ik vrees het ergste. Dus valt er ook niet veel te ghosten, etc.

Gelukkig heb ik m'n documenten en foto's wel gebackupped op m'n laptop, maar alle films en muziek zijn waarschijnlijk foetsie...

hopelijk heb ik nog garantie..

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:37:
Dus valt er ook niet veel te ghosten, etc.
Dat weet je nooit. Dat zou ik eerst proberen voordat je er ook maar iets anders mee doet. Hij hoeft het (nog) maar 1 keer te doen en je hebt je data. Ik heb vaak, soms pas na 30 keer proberen, al heel wat HD's gered. (Soms is een tik met platte hand ofzo (en soms met de achterkant van een zware schroevendraaier :P )) nodig om de HD over te halen toch z'n werk te doen.

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 29-09-2005 23:41 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het nog een of twee dagen proberen, maar mijn garantie loopt 13 oktober af, dus er is haast bij. Echter als ik de hd rma terugstuur, heb ik niet zo veel zin in dat ze (delen) van mijn schijf inzie, er staan een aantal dingen van mijn werk op die ik niet zo graag wil delen met andere mensen (en the usual pr0n uiteraard ;) )

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:59:
ik ga het nog een of twee dagen proberen, maar mijn garantie loopt 13 oktober af, dus er is haast bij. Echter als ik de hd rma terugstuur, heb ik niet zo veel zin in dat ze (delen) van mijn schijf inzie, er staan een aantal dingen van mijn werk op die ik niet zo graag wil delen met andere mensen (en the usual pr0n uiteraard ;) )
Die HD gaan ze écht niet inzien. Dat ding tossen ze straight de prullenbak (lees:container) in en sturen een nieuwe op als ze hebben gezien dat 'ie "echt" dood is*. Ze hebben denk ik wel meer te doen dan HD's browsen (plus dat ze het 99% waarsch. niet eens mogen juridisch gezien). En "repareren" is duurder dan een nieuwe sturen hoor ;)

* Mits garantie uiteraard.

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 30-09-2005 00:14 ]

Over mij

• jdsm
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02-2019
Wat betreft de Windows installatie, als de schijf S-ATA is klopt het dat deze niet herkend wordt, om een S-ATA schijf door Windows te laten herkennen moet je de S-ATA drivers die meestal bij het moederbord geleverd worden apart op diskette zetten. Dan Windows Setup starten en herhaaldelijk op F6 blijven rammen bij het laden van setup, als alles geladen is wordt je dan gevraagd een floppy in drive A te doen en als het goed is kan je dan de drivers voor je S-ATA schijf selecteren om ook in de setup in te laden. Dan zou je schijf wel herkend moeten worden, mits ie echt dood is natuurlijk. Als het een IDE schijf is zal ie idd wel dood zijn. Wel vreemd dat het opeens na plaatsing met je nieuwe voeding misgaat, misschien daar iets mis mee ? Aangezien de schijf het extern wel de hele tijd nog gedaan heeft op je laptop.

Verwijderd

Topicstarter
het is een ide-schijf, windows stond er nog op, dus hij zou gewoon moeten kunnen opstarten, wat ie dus niet deed. En raar inderdaad dat hij het niet meer deed sinds die nieuwe voeding, hoewel ik 'm al een paar weken niet meer geprobeerd had als externe schijf..ik zal er straks een oude hd inhangen, kijken wat ie dan doet...als ie die ook killt ga ik terug met een fikse schadevergoeding ;)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
RobIII schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:40:
[...]

Dat weet je nooit. Dat zou ik eerst proberen voordat je er ook maar iets anders mee doet. Hij hoeft het (nog) maar 1 keer te doen en je hebt je data. Ik heb vaak, soms pas na 30 keer proberen, al heel wat HD's gered. (Soms is een tik met platte hand ofzo (en soms met de achterkant van een zware schroevendraaier :P )) nodig om de HD over te halen toch z'n werk te doen.
Inderdaad, mogelijk plakken de koppen tegen de schijf zodat ie niet op gang komt. De koppen rusten zo perfect vlak tegen de platter dat ze door het geringste beetje vuil vastplakken. Een klap tegen de zijkant van de behuizing terwijl je er net spanning op hebt gezet kan het probleem verhelpen. Als je de schijf in de hand houd moet je kunnen horen/voelen of de platters draaien of niet.

Verwijderd

Topicstarter
nou, even wat geprobeerd, maar ik krijg hem maar niet aan de praat, hoewel de platters wel draaien, dat hoor je duidelijk en kan ik ook voelen. Dat ding blijft alleen maar tikken. Is het nog mogelijk denken jullie om op een of andere manier er data vanaf te halen, aangezien de platters wel draaien?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 10:47:
nou, even wat geprobeerd, maar ik krijg hem maar niet aan de praat, hoewel de platters wel draaien, dat hoor je duidelijk en kan ik ook voelen. Dat ding blijft alleen maar tikken. Is het nog mogelijk denken jullie om op een of andere manier er data vanaf te halen, aangezien de platters wel draaien?
Alles kan, als je er maar genoeg voor over hebt. Er zijn gekken die de HD gewoon opendraaien (en ik moet bekennen: het heeft bij mij ook 1x geholpen, maar dat is alleen "leuk" als je je al over je dataverlies heen hebt gezet)

Over mij

• wuwa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-11-2025
heeft de schijf/partieties wel een schijf letter tegewezen gekregen?
doe dit anders alsnog bij de " disk managment console"

gr wuwa

Wuwa

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

heb je de schijf soms in een andere positie gehangen? als een hd lang op z'n kant hangt schijnt hij in te kunnen slijten, en als hij dan plat wordt gezet, krijg je idd geratel...maar of dit bij jou het gevak is?

Simplicity is de bom...

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-02 16:18

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Even wat anders, (heb niet de hele thread doorgelezen) test je hdd eens met diagnostic software van seagate. Dit is te vinden op de ultimate boot CD, of op de site van Seagate zelf.

Als dat proggie fouten aangeeft kan je er donder op zeggen dat je hdd niet lang meer te leven heeft. Wat belangrijker is met de gegeven foutcode kun je je drive bij Seagate (of je pc-boer) aanmelden voor garantie.
Colan schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 19:32:
heb je de schijf soms in een andere positie gehangen? als een hd lang op z'n kant hangt schijnt hij in te kunnen slijten, en als hij dan plat wordt gezet, krijg je idd geratel...maar of dit bij jou het gevak is?
Voor zo ver ik weet heb je pas last van dit geval als je de positie (horizontaal of verticaal) vaak veranderd. Het beste is (is mij verteld) de hdd formatteren in de positie waarin je hem gaat gebruiken.

[ Voor 40% gewijzigd door Kluk-Kluk op 04-10-2005 19:35 ]