Geheugen Probleem met Corsair

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Topicstarter
Ik had eerder al problemen met mijn geheugen en had daar een topic over geopend. Deze is te vinden op: Corsair DC opzet probleem

Nu heb ik met veel overleg een TWINX setje binnen gekregen van hetzelfde type en wilde deze uiteraard direct proberen. Maar tot mijn verbazing krijg ik nu gewoon precies dezelfde fouten. Dus een reepje werkt perfect (maakt niet uit welk reepje of in welke bank) en geeft geen enkele error in memtest86. Als ik ze dan allebei erin steek, dan krijg ik ineens dat het hele systeem zeer traag wordt en zelf inmiddels al een punt gehad dat ie zelfs het BIOS niet eens meer kon starten.

Is er iemand die mij meer kan vertellen, want ik weet het echt niet meer.

Volledige Specs:
Mobo: Asus P4P800
Proc: P4 2,66 GHz (533FSB) @ 3.2GHz gekoeld door een Zalman Pure Cupper koeler
Geheugen: 2x Corsair CMX512-3200C2PT => 3-4-4-8-1CMD; 160Mhz (DDR); 2,6v
Graka 1: ATI Radeon 9600 Pro 256MB @ stock speeds
Graka 2: Hauppauge 500MCE tv-kaart
HDD 1: 1x Seagate Baracuda 7200.7 120GB 8MB Sata
HDD 2: 1x Maxtor DiamondMax 10 250GB 16MB Sata
Optisch 1: Nec 3500AG DVD brander
Optisch 2: Samsung SD608 DVD Rom

Dit alles wordt gevoed door een Enermax 350 Watts voeding waarvan de lijnen niet meer dan 5% afwijken. Verder zijn de temperaturen ook niet extreem hoog (nooit boven de 45 graden voor de CPU en 35 graden voor het Mobo).

telefoontoestel

Verwijderd

Alles lostrekken wat erin zit, behalve je hd en dan kijken of t probleem blijft.
Zo ja, geheugen heb je al vervangen, dus zal het je mobo zijn. Een processor gaat doorgaans niet defect, en zal niet voor zulke problemen zorgen.

Zo nee, dan is het dus iets in je randapp. maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Door telkens ene onderdeel erbij te zetten kom je wel achter de "dader".

Houd er ook rekening mee dat als je je 2.66 op 3.2 laat lopen alles harder loopt en je geheugen ook wat meer te bikken moet hebben, in het bios van de p4p800 kun je de voltages wat hoger zetten.

edit: nou zie ik t pas, een eprogger whaha

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2005 23:29 ]

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Ik heb het geheugen express simultaan met de fsb draaien, zodat deze problemen dus niet voor zouden hoeven komen. Verder vind ik het ook vreemd dat het dus met 1 reepje wel goed draait. Ik nam aan dat het extra reepje toch niet zo heel erg veel extra's gebruikte, maar zal het wel proberen.

en idd. eprog jah. tijdje niet meer gezien. ;)

[edit]
Ik heb nu wat uitgebreide test werk verrricht. Het zal wss in de kracht van de voeding zitten (wat ik nogal vreemd vind, want dat zou betekenen dat het systeem dus gewoon meer dan 350Watt weg trekt). Ik heb de tv-tuner kaart er nu uit gehaald en het systeem draaid als een trein. Nu heb ik dus alleen het probleem dat ik die kaart nou juist wel gebruiken wil uiteraard. Dit is ook het enige onderdeel dat het systeem kwijt kan wat geen eigen stroom voorziening heeft. Ben nog aan het twijvelen over mijn opties op dit moment dus. :(

[ Voor 56% gewijzigd door telefoontoestel op 30-09-2005 20:39 ]

telefoontoestel

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-12-2025
Heb je VDDR wel op 2.8V staan?
Dat is namelijk het voltage waarop Corsair goed draait en dit soort problemen verdwenen zijn.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-03 14:09
En als je nou alles eens op stockspeeds probeert? En als dat werkt gewoon weer overklokken naar goede waardes.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:40
edit: -verkeerde topic....

[ Voor 87% gewijzigd door matel op 01-10-2005 17:04 ]

• Mafkees
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
telefoontoestel schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 17:06:Het zal wss in de kracht van de voeding zitten (wat ik nogal vreemd vind, want dat zou betekenen dat het systeem dus gewoon meer dan 350Watt weg trekt). Ik heb de tv-tuner kaart er nu uit gehaald en het systeem draaid als een trein. Nu heb ik dus alleen het probleem dat ik die kaart nou juist wel gebruiken wil uiteraard. Dit is ook het enige onderdeel dat het systeem kwijt kan wat geen eigen stroom voorziening heeft. Ben nog aan het twijvelen over mijn opties op dit moment dus. :(
Als een PC meer dan 350Watt verstookt moet er wel heel veel in zitten. Een gemiddelde PC verbruikt in het OS zo'n 100-125 Watt. Tijdens het opstarten weet ik niet precies hoe hoog dit zit, 200 Watt gok ik. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de voeding gewoon zwak is en geen juiste stroom levert op de lijnen.

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Ik had van te voren de lijnen gemeten en die gaven gewoon normale waarden aan. Pas op het moment dat de tweede module erin geplaatst werd, werd het een zootje. Als ik dan de tv kaart eruit haal, dan doet ie het wel weer. Dat is het vreemde dus nou juist ook.

Verder heb ik normaal gesproken het geheugen ook op 2.75v draaien, maar omdat het nog nieuw geheugen was wilde ik het dus eerst uit testen op stock speeds voordat ik aan het overclocken ging. Dus daar hoorde ook 2.65v bij.

Als iemand andere ideeën heeft dan de voeding zou ik het graag horen uiteraard, want een nieuwe voeding aanschaffen is niet helemaal mijn ding. Leek mij namelijk ook dat 350Watt toch wel redelijk wat kon trekken.

telefoontoestel

Verwijderd

Dit is inderdaad zeer verdacht aangezien je toch ook niet echt een rommelmerk van voeding hebt...
Kan je misschien niet van iemand een voeding even lenen? Het exact zelfde type zou perfect zijn als je dit even kon testen want misschien zou er wel wat stuk in je voeding kunnen zijn waardoor hij zijn wattage niet kan halen?...

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Nee, ik ken helaas niemand die een zelfde voeding gebruikt. De meeste die ik ken draaien een systeem dat niet meer gebruikt dan een 300Watt. Daar had ik zelf ook al aan gedacht. Dus helaas :(

telefoontoestel

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-03 21:19
een pure gok, maar zet je cmd eens op 2 (of disable op sommige moederborden).
Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat mobo's problemen hebben met de beloofde timings als je alles op CMD 1 zet.

+dan nog eens het juiste voltage instellen zoals hierboven al gezegd werd :)

Edit:

ik merk net op dat je geheugen maar op 160MHz draait (ipv 200MHz) Met de instellingen in de bios gespeeld? :Y)

Anders kan je nog altijd proberen je CMOS te clearen of eventueel je bios te flashen. Want ik zag net op de site van corsair dat ze reclame maken voor "asus-ready" geheugen 8)7 . Dus dan zullen er mss compatibiliteits problemen zijn?

[ Voor 41% gewijzigd door Wouter06 op 02-10-2005 13:19 ]

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Ik heb momenteel al de laatste stabiele versie van het BIOS geinstalleerd (1019). Er zijn wel verschillende beta versies verkrijgbaar van de 1020 BIOS, maar daar wil ik liever niet aan beginnen.

Ik heb idd met het BIOS gespeeld om zo de timings etc zo laag mogelijk te krijgen voor het inlopen van het geheugen. Maar dat werkt dus niet. Ik draai momenteel zonder TV-Kaart op timings van 2.5-3-2-5-1CMD @ 200MHz, zonder enig probleem. Dus aan het kwaliteit van het geheugen ligt het dus niet.

Ik heb al wat aanbiedingen gezien bij V&A en heb iemand gemailed voor een 460 Watt Enermax voeding, nu nog maar ff afwachten voor reactie.

telefoontoestel

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-03 21:19
ik heb nog eens even terug gelezen...
Je voeding kan het niet zijn, je zegt zelf dat je pc het goed doet met 1 latje geheugen, die extra 10W (max) gaat het niet maken ;)

Ik heb ook nog gezien dat je nog steeds niet je vdimm hebt verhoogd. Corsair geeft garantie tot 2.9V, dus zet em maar gerust op 2.75V :)

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Inmiddels draaid deze idd dus ook op 2.75v (vergeten te melden zie ik nu), maar als ik dan de kaart probeer terug te zetten loopt ie opnieuw vast. Ik kon het me zelf ook niet echt voorstellen dat een extra latje ervoor zou zorgen dat het systeem plat zou komen te liggen, maar blijkbaar dus toch.

telefoontoestel

Pagina: 1