smtp via vpn

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:49
Ik ben benieuwd of het volgende mogelijk is:

Ik wil graag op mijn laptop mails kunnen versturen als ik bijvoorbeeld op het school LAN zit. Het probleem is echter dat dit via het smtp adres van @home moet en deze laat het alleen maar toe als je op het netwerk van @home zelf zit, wat op school dus niet het geval is.

Zou het mogelijk zijn om via een VPN verbinding te connecten naar mijn thuis LAN (server) en dat deze dan vervolgens de request naar de @home smtp server zend?

VPN heb ik al draaiende en dat werkt ook maar ik twijfel eigenlijk of dit uberhaupt wel mogelijk is.

De search en google konden me echter niet een duidelijk antwoord hierover geven

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:12
yup, dat lijkt mij prima mogelijk. Is het niet makkelijker om een server te nemen welke POP-Before-SMTP ondersteund?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Dit lijkt me nogal omslachtig, je kunt je @home mail ook via webmail kijken. Of je gebruikt de mailserver van school om mails te versturen of je zoekt een open relay server. Om daar een VPN verbinding voor te maken lijkt me beetje overkill, waarschijnlijk wordt dit verkeer door de firewall van je school ook geblokkeerd.

Anders kun je altijd nog thuis een mail server installeren van waar je via school je mailtjes mee kan versturen.

If I can't fix it, it ain't broken.

• Zym0tiC
Borizz schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:12:
Dit lijkt me nogal omslachtig, je kunt je @home mail ook via webmail kijken. Of je gebruikt de mailserver van school om mails te versturen of je zoekt een open relay server. Om daar een VPN verbinding voor te maken lijkt me beetje overkill, waarschijnlijk wordt dit verkeer door de firewall van je school ook geblokkeerd.

Anders kun je altijd nog thuis een mail server installeren van waar je via school je mailtjes mee kan versturen.
Het gaat me eigenlijk niet om de mail op te halen maar om mail te versturen. Ik heb namelijk een nl domain maar moet wel gebruik maken van mijn eigen smtp, in dit geval dus @home.

Ik kan het natuurlijk wel via de webinterface doen maar ik heb toch liever alles compleet in mijn mailclient staan. En natuurlijk is het altijd leuk om er iets bij te leren.

Nu is het dus alleen de vraag hoe ik dit ga aanpakken.

Ik heb vandaag op mijn server (thuis) openvpn geinstalleerd (linux)
op mijn laptop heb ik de openvpn gui staan (winxp) Een VPN verbinding wordt opgezet. Beide kunnen elkaar pingen en via de laptop kan ik de network shares benaderen.

Server 10.8.0.1 ----- Laptop 10.8.0.2

Als lan adres heeft de server trouwens 192.168.0.100

Nu zit ik alleen met de volgende vragen;
  • Wat moet ik aanpassen op de client (mail programma neem ik aan)
  • Als de gegevens via de vpn verbinding worden verstuurd zal de server deze moeten routeren naar de router.
het zou fijn zijn als iemand me een schopje in de goede richting kan geven. Het lukt me namelijk niet om specifieke informatie over dit geval te vinden.

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Je hoeft naar mijn idee niks te veranderen.

Wat je doet met VPN is een "uitbreiding aan je LAN maken" (niet helemaal maar makkelijk gezegt). Als je het zo instelt dat je laptop een ip van je router krijgt (bv. door de VPN te brighen met de netwerkkaart van je pc). Heb je via je VPN internet (natuurlijk heb je al internet omdat je VPN gebruikt maar dan gaat het via jou eigen router thuis).

Probeer gewoon eens of het werkt, en kijk wat voor IP je krijgt waarneer je ingelogt bent op de VPN.

succes

ps. het is het makkelijkste om je LAN ip en VPN in de zelfde reache te houden, dan kan je overal bij.

[ Voor 11% gewijzigd door Maxxi op 29-09-2005 23:30 ]

• TimTie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 08:35
Het makkelijkste is het om te zorgen dat zodra je verbinding hebt met je lan je een ip-adres krijgt in je eigen range, dus: 192.168.1.x Zorg er dan voor dat je overrige verkeer wordt stop gezet. Je kan dus alleen nog maar met je eigen lan communiseren. Dit om te voorkomen dat iemand via je i-net verbinding op je lan komt.
Dit is niet op alle VPN clients in te stellen.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Ik draai voor een soortgelijk geval thuis een Software602 Lansuite mailserver (gratis, tot 5 mailboxen, ook commercieel).

Dan heb ik het zo opgetuigd dat ik er via secure smtp en secure pop3 verbinding mee kan maken, en ik kan via internet altijd bij mijn mail thuis, maar kan ook altijd netjes reageren via thuis.
(Is zo opgezet omdat de Athome mailservers vrij gammel waren, en heb het sinds ik weg ben bij Athome nog steeds zo draaien)

* aZuL2001 moet beter lezen, TS blijkt linux server te gebruiken

[ Voor 8% gewijzigd door aZuL2001 op 30-09-2005 02:00 ]

Abort, Retry, Quake ???

• Zym0tiC
Ok als het goed is heb ik alles nu staan zoals ik het wil hebben. Morgen eens op school proberen hoe het in het echt gaat.

Nu maakte ik in eerste instantie gebruik van een static key ipv certificaten. Nu wilde ik dus proberen om dit om te zetten. Alles goed en wel, de certificaten worden gevonden maar dan krijg ik de error: dat mijn certificaat niet geldig is en ik naar mijn systeem tijd moet kijken.

ok schijnbaar loopt dit op de server en op mijn laptop niet gelijk, is hier geen manier voor om dit te omzeilen?
In de man pages en op internet kon ik het probleem niet vinden. Wel een constatering hiervan maar geen oplossing.

edit:
Verder lukt het me niet om een default gateway in te stellen voor de VPN verbinding, dit is wat ik in de config file heb gezet:

[code]push "route 192.168.0.1 255.255.255.0"
push "redirect-gateway"[/]

[ Voor 15% gewijzigd door Zym0tiC op 30-09-2005 01:55 ]

Pagina: 1